Mikä avuksi lohkeileviin kynsiin, ihon kuivumiseen ja ohuisiin hiuksiin
Ostin pussillisen kollageenijauhetta kokeilumielessä.
Kellään kokemuksia?
Ja onko jotain muita lisäravinteita, mitä suosittelisitte?
Ongelmat kuiva iho, lohkeilevat kynnet ja hiustenlähtö
Syön kalsiumia tupla-annoksen, d-vitamiinia reilusti, monivitamiinitablettia ja b12 vielä erikseen. Ostin nyt erilaisen B12 -tabletin, jossa foolihappoakin (Betolvex b12 strong)
Tuon listan on lääkärin antama ja ollut käytössä useamman vuoden.
Rautakuurin aloitin taas pari päivää sitten ja tabletin otan aina c-vitamiiniporejuoman kanssa. Biotiinikuuri on joskus ollut, mutta en huomannut vaikutusta niin nyt ei ole sitä
Kellään ideaa, mitä tuosta listalta vielä puuttuu?
Kommentit (29)
Iho-omega, jos ongelma on kuivuus.
Minulla sama ongelma. Olen huomannut, että rautakuuri tekee kynsistäni ihan mahdottoman huonot mutta anemian takia on pakko syödä (onkohan tässä joku korrelaatio?). Myös kipulääkkeiden syönti menkkojen aikana aiheuttaa vatsavaivoja, jolloin joudun syömään vatsahapon salpaajia, ja tämä huonontaa sekä hiuksia että kynsiä. Ilmeisesti vaikuttaa siihen kuinka hyvin saan ravintoa pilkottua. Valitettavasti en osaa sanoa että mikä on se suurin ongelma, joka tätä aiheutta...
Poikaystäväni vannoo sen nimeen että proteiinin syöminen saa hänen hiuksensa kasvamaan nopeammin. Huonot vatsahappotasot vaikuttaa proteiinin pilkkomiseen ja biotiini on yksi proteiini. Joskus olen saanut apua syömällä Hcl Betaiinia (lisää vatsahappoja) mutta nyt ei ole auttanut. Tosin olen rautakuurilla parhaimmillani. Ehkä kokeilen proteiinijauheen syömistä pussista...
Help. Minulle myös kelpaa vinkin. "Kaikkea" kokeiltu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama ongelma. Olen huomannut, että rautakuuri tekee kynsistäni ihan mahdottoman huonot mutta anemian takia on pakko syödä (onkohan tässä joku korrelaatio?). Myös kipulääkkeiden syönti menkkojen aikana aiheuttaa vatsavaivoja, jolloin joudun syömään vatsahapon salpaajia, ja tämä huonontaa sekä hiuksia että kynsiä. Ilmeisesti vaikuttaa siihen kuinka hyvin saan ravintoa pilkottua. Valitettavasti en osaa sanoa että mikä on se suurin ongelma, joka tätä aiheutta...
Poikaystäväni vannoo sen nimeen että proteiinin syöminen saa hänen hiuksensa kasvamaan nopeammin. Huonot vatsahappotasot vaikuttaa proteiinin pilkkomiseen ja biotiini on yksi proteiini. Joskus olen saanut apua syömällä Hcl Betaiinia (lisää vatsahappoja) mutta nyt ei ole auttanut. Tosin olen rautakuurilla parhaimmillani. Ehkä kokeilen proteiinijauheen syömistä pussista...
Olen BMI 22 ja treenaan säännöllisesti. Ikä 30. En tupakoi tai juo alkoholia mitenkään runsaasti. Eli elintavat on melko terveelliset.
Älä osta niitä ylimääröisiäZzzz älä ainakaan syö niitä. Sekoitat kroppaasi.
Itse kokeilin ja pari vuotta oli sen jälkeen sekaisin.
Aloita kunnon ruokailu: säännöllinen(5x vrk) ja ravintorikas. Saat kyllä kalsiumin ruuasta, kun syöt.
Ehkä jotain öljyjä siihen ihon kuivuuteen tai rasvaat.
Sinkkiä ja biotiinia lisäksi. Niillä olen saanut kynnet ja hiukset kuntoon.
Kollageeni auttaa, oireet johtuvat todennäköisesti kuivasta huoneilmasta.
Lue kalsium-magnesiumin suhteesta. Se pitää olla tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta niitä ylimääröisiäZzzz älä ainakaan syö niitä. Sekoitat kroppaasi.
Itse kokeilin ja pari vuotta oli sen jälkeen sekaisin.Aloita kunnon ruokailu: säännöllinen(5x vrk) ja ravintorikas. Saat kyllä kalsiumin ruuasta, kun syöt.
Ehkä jotain öljyjä siihen ihon kuivuuteen tai rasvaat.
Kunon koti ruoka todella ruoka rytmillä. Amiainen,lounas,välipala illainen,ilta pala. Tupakka ja vina pois. Jo alkaa keho voimaan hyvin ja mielikin.Lopeta myös some roikuminen, se F.B kuin insta tekee mielesi masentuneksi.Vertaa muokatuja kuvia itseesi ja uskot valehelinen some on totta, Ulkoile paljon, piristyt ja se näkyy ihossa ,hiuksissa kun vyötärössäsi.Koska alat myös nukkumaan rittävästi,jos some jää taustalle,
Pähkinät, avokado ja hyvät rasvat.
Käytän apteekin https://www.aderma.fi rasvaisin voide talvikuivaan ihoon ja kesällä pärjään vähän kevyemmällä perusvoiteella.
ei seiso, ääni hi*ttimäisen ämmämäinen, olemus helvetin epämiesmäinen, ryhti kuin klonkulla, iho hilseilee, muna löysä ja ohutihoinen, valkea sienimäinen k*rpä.
Vierailija kirjoitti:
Ootellaan, jos vastais joku jolla kokemusta. Mulla on ferritiiniarvot siinä rajoilla, viitearvoissa kuitenkin. Siksi rautakuuri pari kertaa vuodessa. ap
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa on ap:n oireet.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkiä ja biotiinia lisäksi. Niillä olen saanut kynnet ja hiukset kuntoon.
Missä ajassa vaikutus näkyy? Joskus kokeilin biotiinia niin ei mielestäni mitään muutosta kolmen kuukauden aikana
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa on ap:n oireet.
Se on suljettu pois labroilla jo. ap
Sinkki ja biotiini auttoi mulla. Ja tietenkin ruokavalio, elämäntavat yms kunnossa.
Aiemmin nysäkynnet ja lyhyet hiukset katkeilun takia, nyt hyvinvoivat pitkät ja vahvat omat kynnet, ja pitkät, hyvinhoidetut hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Sinkki ja biotiini auttoi mulla. Ja tietenkin ruokavalio, elämäntavat yms kunnossa.
Aiemmin nysäkynnet ja lyhyet hiukset katkeilun takia, nyt hyvinvoivat pitkät ja vahvat omat kynnet, ja pitkät, hyvinhoidetut hiukset.
Ostin sinkkitabletteja ja biotiinia. Lisäksi on tuo kollageenijauhe. Ja muut vitamiinit ja rauta. Toivotaan, että auttaa. Meikäläisen tuurilla hiusten sijasta kiihtyy vaan pillunkarvojen kasvu . ap
Rasvaista kalaa ruokavalioon, kasvirasvoja ja pähkinöitä. Stressi pois. Kynsiöljyt ja suihkuöljyt säännölliseen käyttöön, ihon säännööllinen rasvaus. En lisäisi enää teollisia valmisteita yhtään enempää, kohta alkaa kuormittaa maksaa.
Mun mielestä toi monivitamiini on ihan turha tossa yhtälössä. Syötkö rautakuurit ohjeiden mukaan eli ei maitotuotteiden kanssa samaan aikaan 2h ennen tai jälkeen?
"Maitotuotteet ja muut kalsiumia sisältävät ruokatuotteet sekä kalkkitabletit ja närästyslääkkeet sitovat rautaa, ja raudan imeytyminen heikentyy."
Eli syötkö periaatteessa turhaan sitä rautaa? Mulla itelläni myös ferritiini oli jotain alle 20 luokkaa, mutta en oo saanut aikaiseksi syötyä noita rautakuureja. Silti noi kuvailemasi ongelmat itsellä helpottaneet ruokavalion monipuolistamisella ja esim ihonhoitoon perehtymällä.
Stressi ja muut ulkoiset tekijät myös vaikuttaa paljon ainakin itellä.
Käytän itse biotiinia, koirien biotiinia, se on paljon edullisempaa ja tepsii meille molemmille.
Hyvät elintavat. Ei ylipainoa yms.