Mikä avuksi lohkeileviin kynsiin, ihon kuivumiseen ja ohuisiin hiuksiin
Ostin pussillisen kollageenijauhetta kokeilumielessä.
Kellään kokemuksia?
Ja onko jotain muita lisäravinteita, mitä suosittelisitte?
Ongelmat kuiva iho, lohkeilevat kynnet ja hiustenlähtö
Syön kalsiumia tupla-annoksen, d-vitamiinia reilusti, monivitamiinitablettia ja b12 vielä erikseen. Ostin nyt erilaisen B12 -tabletin, jossa foolihappoakin (Betolvex b12 strong)
Tuon listan on lääkärin antama ja ollut käytössä useamman vuoden.
Rautakuurin aloitin taas pari päivää sitten ja tabletin otan aina c-vitamiiniporejuoman kanssa. Biotiinikuuri on joskus ollut, mutta en huomannut vaikutusta niin nyt ei ole sitä
Kellään ideaa, mitä tuosta listalta vielä puuttuu?
Kommentit (29)
Hyvät öljyt. Camelina- tai pellavaöljyä päivittäin jälkiruokalusikallinen esimerkiksi puuron tai jugurtin sekaan (pellavaöljy maistuu kamalalle eikä camelinakaan ole hyvää, mutta niissä on paras omega-3 suhde). Iho tykkää myös omega-6:sta eli salaatteihin reilusti oliiviöljyä.
Reilu vuosi sitten huomasin samoja ongelmia, eli ennen niin kauniit, pitkät, hyväkuntoiset kynnet pitää pitää nykyään lyhyinä, ja viikossa silti parit kynnet repeilee, kynnen mallikin on muuttunut. Hiukset ohenevat, katkeilevat, ja iho kuivuu kasaan, olen vanhentunut vuodessa todella paljon. Mitään muuta muutosta ei elämässäni ole tapahtunut kuin että lopetin tupakanpoton vuosi sitten :D, lisäkiloit taitaa selittyä osittain tuolla? Rytmiäiriötkin ovat lisääntyneet.
Toistaiseksi varmaa syytä ei ole löytynyt, mutta kilpparin liikatoiminta on löytynyt... outoa. Vitamiinitasot ovat edelleen hyvät.34
Biotiinia syön reilulla annoksella, hiustenlähto on pysähtynyt mutta ei ne hiukset takaisin kasva. iherbistä. Katsoin että niskavilloista voisi siirrättää karvaa ongelma-alueille, missä voisi teettää tuon edullisesti mutta laadukkaasti?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi monivitamiini on ihan turha tossa yhtälössä. Syötkö rautakuurit ohjeiden mukaan eli ei maitotuotteiden kanssa samaan aikaan 2h ennen tai jälkeen?
"Maitotuotteet ja muut kalsiumia sisältävät ruokatuotteet sekä kalkkitabletit ja närästyslääkkeet sitovat rautaa, ja raudan imeytyminen heikentyy."
Eli syötkö periaatteessa turhaan sitä rautaa? Mulla itelläni myös ferritiini oli jotain alle 20 luokkaa, mutta en oo saanut aikaiseksi syötyä noita rautakuureja. Silti noi kuvailemasi ongelmat itsellä helpottaneet ruokavalion monipuolistamisella ja esim ihonhoitoon perehtymällä.
Stressi ja muut ulkoiset tekijät myös vaikuttaa paljon ainakin itellä.
C-vitamiinin kannssa otan raudan ja sinkin ja muut, maitotuotteet ja kalkkitabletit sitten myöhemmin. ap
Vitamiinit ja lisäravinteet kuten kollageeni kannattaa ostaa esim puhdas+, puhdistamo tai terranova ja että on kapseli ei tabletti, niissäkin on laadussa iso ero. Ei mitään multivitaa. Suolisto kuntoon että imeytyy.
Ei millään. Geenit ja vanheneminen.
Mulla tuota aiheutti raudanpuuteanemia. Ferritiini oli 8, kun viimein testattiin. Kierukka estämään massiiviset menkat ja eron huomasi jo 3 kuukauden jälkeen, vaikka en voikaan syödä normaaleja rautalisiä, vaan ainoastaan Ruohonjuuresta saatavia rautatippoja ja rautasuusuihkeita.
Joudun myös nirsoilemaan käsisaippuoiden kanssa, koska suurin osa kuivattaa käsiä armotta. Parhaiten minulle toimivat allergia- ja astmaliiton testaamat hajustamattomat saippuat, niin paljon kuin pidänkin tuoksuvista saippuoista.
Piimax+C, halpa ja hyvä.