Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä TYÖTÄ SAA, kun vain OIKEASTI sitä haluaa!

Vierailija
22.05.2015 |

Löysin eilen netistä kivan työpaikkailmoituksen, tartuin luuriin ja sovin heti työhaastattelun. Sopparin kävin tänään kirjoittamassa ja samalla pomon "iloksi" irtisanouduin tästä nykyisestä työtehtävästäni. Ensi kuussa ollaan sitten toisessa talossa.

Ihan vaihtelun vuoksi vaihdoin, toki palkkakin tietysti nousi muutamalla satkulla. Eihän tuohon mennyt aikakaan juuri mitään. Työpaikan saaminen on siis helppoa ja nopeaa, toisin kuin työttömät yrittävät meille uskotella.

TE-palveluissa on tällä hetkellä 14 072 työpaikkailmoitus eli valinnanvaraakin on.

Työtön, joko valitsit omasi vai mieluumminko edelleen lojut sohvalla?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä ei saa kun ei ole työkokemusta ja työkokemusta ei saa kun ei saa työtä. Milläs sen kierteen katkaiset.

Vierailija
42/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:54"]

"Mä en alle 4000€ palkalla lähde kotooni mihinkään." Ja sit ilkee kitistä, kun työkkäri patistaa kursseille ja koulutukseen.

[/quote]

Mikä helvetin 4000€ palkka? Kuka edes saa niin paljoa palkkaa? Oma palkkani kokoaikaisena oli verojen jälkeen 1100€/kk ja se on suurin palkka joka minulla on ollut työelämässä. Ja on minulla muukin kuin peruskoulu käytynä. Eli kelpaisi ihan tuo sama palkka kuin viimeksikin, mutta kun työtä ei ole hakemuksista huolimatta vielä irronnut. Älä viitsi yleistää.

[/quote]

Minä saan 4000€:a ja ylikin, vituttaako? Läppärit tuossa testejä tekee ja mä vaan surffaan.

t. nörtti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:29"]Mutta kun työttömiä on melkeen 300 000, niin mitäs luulet. Riittääkö kaikille töitä? Osaatko matikkaa?

Lähde:
http://www.findikaattori.fi/fi/34

Paitsi provohan tämä on. Ei kukaan voi olla noin tyhmä.
[/quote]

Työttömiä on 620 000 kpl.

Vierailija
44/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on hyvä ja tekee pienen laskutoimituksen. Paljonko on  272 000 jaettuna 14000?

Vierailija
45/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun noita työttömiä on kyllä todellisuudessa hieman enemmän kuin 272 000. Niitä työttömiä, joiden määrän pystyy suoraan laskemaan työ- ja elinkeinoministeriön työllisyyskatsauksesta on 482 000. Näitä ovat työttömät työnhakijat (347 000), tukitoimenpiteillä sijoitetut (129 000) ja työttömyyseläkettä saavat (6 000).

Näiden edellä mainittujen lisäksi loput ovat ns. piilotyöttömiä, jotka eivät näy missään tilastoissa, joten tämän jälkeen työttömien todellisen määrän laskeminen muuttuu arvausleikiksi. Työttömien todellista määrää ei tiedä kukaan, mutta siitä pystyy kyllä tekemään melko tarkkoja arvioita korkeintaan 100 000:n virhemarginaalilla.

Tilastoissa ei mitenkään oteta huomioon vajaatyöllisyyttä. Eli ihminen lasketaan työlliseksi, jos hän tarkasteluviikolla on tehnyt yhdenkin työtunnin. Jos vaikka 500 000 kokopäivätyöntekijää osa-aikaistettaisiin, työttömien määrä ei muuttuisi mihinkään. Suomen taloudelle se olisi kuitenkin täysi katastrofi kun näiden ostovoima romahtaisi. Osa-aikatyöttömät pitäisi siis ottaa huomioon laskelmissa.

Pitää myös muistaa, että tilastoissa näkyvät vain sellaiset työttömät, jotka on kelpuutettu työ- ja elinkeinoministeriön listoille työnhakijoiksi. Jos et saa työttömyyspäivärahaa, niin et ole työtön. Kokonaan tilastojen ulkopuolelle jäävät siis sellaiset työttömät, jotka joutuvat elämään toimeentulotuella, opintorahalla, maataloustuella, kotihoidontuella, olemattomalla yrittäjätulolla, sairaseläkkeellä, varhennetulla vanhuuseläkkeellä, kirkon ruoka-avulla, maahanmuuttajien avustuksilla, puolison tuloilla, vanhempien/sukulaisten tuloilla tai omilla säästöillään. Nämä siis eivät ole työttömiä, vaikka olisivatkin työikäisiä, työkykyisiä, vailla työtä ja halukkaita sitä tekemään.

Pitäisi selvittää, että kuinka paljon on työttömiä, jotka ovat siirtyneet ennenaikaiselle eläkkeelle pelkästään työttömyyden takia, ja jotka jatkaisivat töissä, jos niitä vain olisi. Sitten on myös niitä, jotka ovat palanneet koulunpenkille työttömyyden takia suorittamaan toista tai kolmatta tutkintoa, koska eivät ole työllistyneet aiemmalla koulutuksellaan. Esim. Nokialta työttömiksi jääneitä insinöörejä, jotka ovat opiskelemassa lähihoitajiksi. Voidaan ajatella että esim. keski-ikäiset opiskelijat ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa ovat lähes kaikki todellisuudessa työttömiä. Tuskin he siellä olisivat jos heillä töitä olisi.

Sitten on tietysti vielä ne jotka on potkittu sossuluukulle tai joilta on työttömyystuki syystä tai toisesta evätty. Näitä ovat karenssien ja muiden rangaistustoimien piirissä olevat sekä ne joille työttömyyspäivärahaa ei myönnetä tai sen maksu on lopetetttu. Sitten vielä sokerina pohjalla ne työttömät, jotka eivät lainkaan ilmoittaudu työnhakijoiksi.

Työttömien todellinen määrä on siis 482 000 + piilotyöttömät. Tarkkaa lukua on mahdoton tietää, mutta kohtuullisen tarkka arvio piilotyöttömien määrästä on n. 300 000, jolloin työttömiä olisi kaiken kaikkiaan 700 000 - 800 000, ja työttömyysaste olisi n. 30 %. Joka tapauksessa tuo Tilastokeskuksen tarjoama Suomen virallinen työttömien määrä 272 000 ja työttömyysaste 10 % on lähinnä huonoa huumoria.

Vierailija
46/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä todellisuudessa sinä oikein elät? Matematiikka ei ole ainakaan suurin vahvuutesi, jos kuvittelet MOL:n 14 072 työpaikan riittävän noin 300 000 työttömälle. Lisätään työnhakijoihin laskuissa olevien satojen tuhansien  työttömien lisäksi vielä kaikki opiskelijat, hoitovapaalla tai muuten työmarkkinoilta poissa olevat ja jo töissä olevat, jotka laittavat hakemuksia julkisesti avoinna oleviin paikkoihin.

Tilannetta tasaa vähän se, että eihän kaikki työpaikat ole julkisesti haettavana, eli työpaikkoja on olemassa enemmän kuin MOL:n sivulla olevat. Tosin niistä taas osa, varsinkin julkisista viroista voi olla jo käytännössä täytetty, mutta on muodon vuoksi oltava auko. Ja sitten on vielä sekin pikku niksi, että en minä voi noin vaan ilmoittautua lääkäriksi, sähköasentajaksi, bussinkuljettajaksi enkä moneen muuhunkaan sellaiseen työhön, joihin on joku lakisääteinen koulutusvaatimus. Nuo yllämainitut kun ovat sellaisia, että niitä ei voi tehdä ilman sitä asianmukaista tutkintoa epäpätevänä, niin kuin voi olla esim. epäpätevänä opettajana.

Rajansa se on teeskentelyllä ja itsensä kaupittelulla. Olen ollut viime aikoina kahdessa työhaastattelussa. Toinen olisi ollut oikeasti hyvä ja minulle sopiva paikka. Kumma kun eivät kaiken teeskentelyn ynnä muun valmistautumisen jälkeen ymmärtäneet, että olisin ollut paras valinta. Liekö mitenkään asiaan vaikuttanut se, että valituksi tulleella on sama sukunimi kuin kunnanjohtajalla. Toinen työpaikka taas oli sellainen , että runsaan työkokemuksen perusteella katsoin parhaaksi jättää teeskentelemättä. Rehellisyyden nimissä on kaikille osapuolille paras niin, että siihen työhön valitaan joku muu. Ei luulisi olevan edes vaikeaa löytää minua sopivampi.

Provohan tämä, mutta onpa meillä työttömillä aikaa tärvätä joku minuutti tähänkin. Ja nyt pihatöihin! Ei ne työpaikat sillä lisäänny, että tehdään enemmän hyviä hakemuksia.

Vierailija
47/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oikeessa. Moni ei vaan osaa. Itse laitoin vain vähän tietoja erään vuokratyötä välittävän firman sivuille ja sieltä aika äkkiä soitettiin ja pyydettiin käymää. En tiedä saanko vähällä kokemuksena paikkaa vaikka kyse on lyhytaikaisesta työsuhteesta, mutta se, että pääsen haastatteluun yhden maailman suurimman ja tärkeimmän yrityksen toimistolle vähän lohduttaa tulevaisuutta varten. Tietävätpä vuokrafirmassaki olemassaolostani.

Vierailija
48/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:54"]Samaa mieltä ap:n kanssa. Jäin yt:den jälkeen työttömäksi ja kahden kk:n kohdalka alkoi hajota pää. Olin valmis ottamaan vastaan mitä vaan duunia, josta voi sitten katsella rauhassa "oikeita töitä". No, kuukauden paiskoin osarina paskapalkalla, kunnes tarjottiin ns. oikeita töitä (täydet tunnit, kk-palkka). Mulla ei ole koulutusta, jolle olisi kysyntää, eli käytännössä yo-pohjalta teen duunia, ei oo myöskään ajokorttia ja puhelinmyyntiä en tee.
.
Kyllä töitä siis löytyy, jos on valmis joustamaan. Työtön ei pääse suoraan pomoksi tai viidentonnin palkkoihin kiinni. Toisin kuin lankoni kuvittelee.. Pitkäaikaistyötön, joka luulee, että hän voi vaatia mitä vaan palkkaa. Mitään koulutusta ei ole, ainoa etu on kuorma-autokortti. "Mä en alle 4000€ palkalla lähde kotooni mihinkään." Ja sit ilkee kitistä, kun työkkäri patistaa kursseille ja koulutukseen.
[/quote]

Sama täällä. Ensin paskalla "palkalla" työkkärin kautta eräässä paikassa ja sopimuksen päätyttyä pomo suositteli mua ja pääsen muualle palkalliseksi saman tien. Suhteet!

Vierailija
49/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeesti uskon, että aika monella kusee se haku, koska eivät osaa kirjoittaa kunnollista hakemusta ja CVtä

Vierailija
50/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:25"]

Löysin eilen netistä kivan työpaikkailmoituksen, tartuin luuriin ja sovin heti työhaastattelun. Sopparin kävin tänään kirjoittamassa ja samalla pomon "iloksi" irtisanouduin tästä nykyisestä työtehtävästäni. Ensi kuussa ollaan sitten toisessa talossa.

Ihan vaihtelun vuoksi vaihdoin, toki palkkakin tietysti nousi muutamalla satkulla. Eihän tuohon mennyt aikakaan juuri mitään. Työpaikan saaminen on siis helppoa ja nopeaa, toisin kuin työttömät yrittävät meille uskotella.

TE-palveluissa on tällä hetkellä 14 072 työpaikkailmoitus eli valinnanvaraakin on.

[/quote]

Monikos näistä 14 072:sta on lääkäreitä, opettajia, sairaanhoitajia yms. joka vaatii juuri sen oikean koulutuksen? Ja paljonkos lopuissa näistä on yrittäjiä, vuokratuoleja jne. jotka vaativat sitten yrittäjäksi ryhtymistä? Vielä rippeistä, moneenko vaaditan ajokortti, mitkä ovat provikkapalkattuja, puhelinmyyjiä, vuokrafirmojen "soitetaan kun keretään" hommia etc.?
[/quote]

Kyllä sika syitä löytää...

Vierailija
51/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:51"]

Mä oikeesti uskon, että aika monella kusee se haku, koska eivät osaa kirjoittaa kunnollista hakemusta ja CVtä

[/quote]

Jos yhtäkkiä kaikki Suomen työttömät oppisivat kirjoittamaan kunnollisen hakemuksen ja CV:n, niin kuinka monta uutta työpaikkaa tämän seurauksena syntyisi? 500 000? 1 000 000?

Vierailija
52/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömät hakisi myös muita töitä kuin niitä oman alansa hommia, niin töitä voisi löytyäkin. Itse olen laittanut esimerkiksi hakemuksia lukuisiin vuokratyöfirmoihin, joiden kautta olen päässyt muun muassa tekemään laitoshuoltajan ja keittiötyöntekijän töitä. Ei mitään maailman hohdokkaimpia hommia, mutta rahaa niistäkin maksetaan ja ahkeralle työntekijälle löytyy aina lisää töitä. Lisäksi töitä on aina helpompi saada kun on jo työpaikka. Peruskoulussa pitäisi olla enemmän ammattinvalintaohjausta ettei nuoret kouluttautuisi aloille, joilla on vaikea saada töitä (merkonomit, taidealat ym..)

Vierailija
53/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt että mol.fi:ssä olevat avoimet työpaikat ei ole koko totuus. Oma aktiivisuus ja HALU löytää se työpaikka on kaiken avain. Liian hyvät tukiaiset vaan pois niin johan alkaa työhaluja löytymään.

Vierailija
54/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"]

Työtä ei saa kun ei ole työkokemusta ja työkokemusta ei saa kun ei saa työtä. Milläs sen kierteen katkaiset.

[/quote]mene työharjoitteluun niin saat kokemusta ;))

Vierailija
55/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:51"]

[/quote]mene työharjoitteluun niin saat kokemusta ;))

[/quote]

Ei toimi kausiluonteisissa hommissa, koska kysyntä ja oppilaitokset ja niiden oppilaat menevät tärkeysjärjestyksessä normi työttömän yli.

Vierailija
56/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä. Tiedän että monessa yrityksessä työvoimapula ja jis joku tuleekin hetkeksi töihin niin lopettaa pian kun rahaa saa muutenkin. Minun yrityksestä kukaan ei ole koskaan kysynyt töitä vaikka isossa kaupungissa ollaan näkyvästi. Sama tilanne muilla yrityksillä.

Vierailija
57/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunge vaan paistinpannun kahva perseeseesi

Vierailija
58/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:03"]Jätin hausta pois erityisasiantuntijat ja asiantuntijat sekä rakennus-krjaus ja valmistustyöntekijät, maanviljelijät, johtajat ja kuljetus. Eli ns miestentyöt pois ja joita en itse osaisi, niin jäi vielä 6048 paikkaa valittavaksi, että jokaiselle palstalaiselle paikka pitäisi löytyä.
[/quote]Melkoinen sovinisti. Eikö naisista ole johtajiksi saatikka valmistustyöntekijöiksi?

Vierailija
59/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mistä päin maata on kyse. Pk-seudulla sai ainakin ennen töitä kaikki, mutta tilanne on aivan toinen pienemmillä paikkakunnilla (jo pienemmissä kaupungeissa joissa on amk ja yliopisto, on todella vaikea löytää töitä, kun kaupunki on täynnä työhaluisia nuoria).

Vierailija
60/72 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:25"]Löysin eilen netistä kivan työpaikkailmoituksen, tartuin luuriin ja sovin heti työhaastattelun. Sopparin kävin tänään kirjoittamassa ja samalla pomon "iloksi" irtisanouduin tästä nykyisestä työtehtävästäni. Ensi kuussa ollaan sitten toisessa talossa.

[/quote]

Olen tehnyt töitä neljätoistavuotiaasta koulun ohella. Kun olin töissä ja hain töitä, sain useamman paikan ja yleensä aina kutsun työhaastatteluun. Sitten tulin irtisanotuksi opintovapaalla. Tämän jälkeen olen ollut työttömänä kaksi vuotta. Vaikka kuinka haen, en löydä töitä. Tutkintoja kolme, kaikki erittäin hyvin arvosanoin.

Ikä, ala JA eniten juuri työnhaunhetkinen työllisyys vaikuttavat työnsaantiin. Toivon todella, että itse putoat tavalla tai toisella kuvitelmistasi ja saat tuta saman julmuuden, jota utse harjoitat. Ihan sama, kuinka tämä sinulle sattuukin: Muistapa silloin, kuinka varma olit siitä, että ihan on itsestä kaikki kiinni. Kyllä se päivä vielä sinullekin koittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän