Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien "raskas" työ

Vierailija
21.05.2015 |

Näköjään on niin raskasta opettajan työ, että ehtivät vielä vapaa-ajalla antamaan maksullista tukiopetusta. 

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/287775-lasten-koulumenestysta-ostetaan-nyt-rahalla-jopa-60-euroa-per-tunti

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä teen 50 tuntia viikossa töitä. Paljonko sinä ap?

"raskasta" opettajan työtä tekevä"

Sä teet kyllä normaalia enemmän töitä mitä yleensä opettajat. Meidän ope lähtee töihin joko aamu 8:ksi tai 9:ksi ja on kotona yleensä jo kolmen jälkeen, yleensä viimeistään neljältä. Yleensä oppitunnit jakautuvat 45 min. jaksoihin, jonka jälkeen aina n. 15 min. tauko, joka on  omaa aikaa tai muita työtehtäviä varten ja jossakin välissä on myös ruokatauko eli todellinen työaika on n. 4,5 h/pv + tauot.  "Iltahommat" hän tekee aina luokassa tuntien jälkeen, jolloin oppilailla on mahdollisuus tehdä läksyt. On joskus sanonut, ettei paljon tarvitse valmistella tunnille, kun on pitkä työkokemus. Nykyään ei vanhemmat häiritse iltaisin edes puhelimella, vaan sähköisesti.

Kaikki kunnioitus ja arvostus opettajan työlle, mutta on turhaa valittaa opettajan pitkistä työpäivistä, kun ne keskimäärin ovat paljon lyhyempiä kuin muilla palkansaajilla, samoin heillä on pitemmät lomat.

Vierailija
2/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kukaan viitsii olla kateellinen opettajan työstä. Tein sitä kolme vuotta ja takaisin en mene ellei ole ihan pakko.

Se poikkeaa niin täysin kaikesta muusta työstä, kun olet koko päivän vastuussa isosta ryhmästä lapsia tai nuoria ihan yksin.

Minun kokemukseni on se, että 4 tuntia opetusta sisältävä työpäivä vastasi kuormitukseltaan normaalityön 8n tunnin päivää.

Nyt olen yrittäjä, teen helposti todella pitkiä päiviä, ei mitään verrattuna opetustyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs me varhaiskasvattajat ja meidän työmme vaativuus ja lomailu? Olen kasvatustieteiden maisteri. Kiitettävillä arvosanoilla. Opettajana päiväkodissa nyt viidettä vuotta. Työaika on 38,25 tuntia viikossa mutta iltaisin ja viikonloppuisin kotona suunnittelen ja arvioin toimintaa.

Useimmiten (noin neljä päivää viidestä) jään työpaikalle tekemään kirjalliset työt kuten Effican, muut seurannat, tilastot, sähköpostit perheiden ja yhteistyökumppanien kanssa jne. Täysin ilman korvausta eli omalla ajallani.

Lomaa meillä varhaiskasvatukseen erikoistuneilla maistereilla, jotka teemme sekä psyykk. että fyysisesti ja sosiaalisesti kuormittavaa työtä on 4-5 viikkoa vuodessa yhteensä.

Olen melkoisen loppu. Mutta arvostan ja välitän lapsistamme ja perheistämme ja kasvatusyhteisöstämme. Emme jätä toisia pulaan vaan kollegojen poissaollessa teemme heidänkin työt hiki hatussa, välillä vessaankaan tai rauhassa syömiseen ehtimättä kun on lapsia puettava, vaippoja vaihdettava, kirjattava vasua ja vasukeskusteluja, toteuttaessa laadukkaita pedagogisia oppimis-, tutkimis-, liikkumis-, ja taiteilutuokioita.

Kyllä te luokanopettajat osaatte ärsyttää. Meillä on samantasoinen maisterinkoulutus ja painamme pitkää päivää halki vuoden. Vaativien vanhempien ja erityisdiagnostisten tai tukitoimia pikaisesti tarvitsevien lasten kanssa. Huh. Kiitos yhteiskunta kun omalla ajalla teemme suunnittelu- ja arviointityötä.

ps. Yliopistokoulutetun, aloittavan, pätevän lastentarhanopettajan palkka kuukaudessa on kokoaikatyössä n. 2250 - 2300 euroa miinus verot. Luokanopettajilla huimasti korkeampi.

Vierailija
4/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä kukaan viitsii olla kateellinen opettajan työstä. Tein sitä kolme vuotta ja takaisin en mene ellei ole ihan pakko.

Se poikkeaa niin täysin kaikesta muusta työstä, kun olet koko päivän vastuussa isosta ryhmästä lapsia tai nuoria ihan yksin.

Minun kokemukseni on se, että 4 tuntia opetusta sisältävä työpäivä vastasi kuormitukseltaan normaalityön 8n tunnin päivää.

Nyt olen yrittäjä, teen helposti todella pitkiä päiviä, ei mitään verrattuna opetustyöhön."

Jospa sä vain valitsit väärän ammatin, kun todellisuus ei vastannutkaan niitä odotuksia mitä olit omassa mielikuvitusmaailmassa luonut. Opettajan työ on vaativa, ihan samalla tavalla kuin moni muukin työ. Eikä kateuskortin nostaminen, kuulosta mitenkään ammattimaiselta, sillä jokaisen on kohdattava myös arvostelua.

Vastaavia ongelmia on jo opettajakoulutuksessa, kun suurin osa opiskelijoista on kilttejä kympintyttöjä, jotka kuvittelevat kaikkien lasten olevan heidän kaltaisiaan, tottelevan eka sanasta ja kokeista vedetään kymppejä, mutta todellisuus on toinen ja näin on aina ollut ja tulee olemaan. Jokainen lapsi ja nuori on oma persoonansa, omine heikkouksineen ja vahvuuksineen, johon tarvitaan ammattitaidon lisäksi muita avuja esim. hyviä sosiaalisiataitoja, huumoria ja tiukkapipoisuuden voi heittää heti nurkkaan, vaikka oma minä sitä edustaisi.

Vierailija
5/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:29"]Entäs me varhaiskasvattajat ja meidän työmme vaativuus ja lomailu? Olen kasvatustieteiden maisteri. Kiitettävillä arvosanoilla. Opettajana päiväkodissa nyt viidettä vuotta. Työaika on 38,25 tuntia viikossa mutta iltaisin ja viikonloppuisin kotona suunnittelen ja arvioin toimintaa.

Useimmiten (noin neljä päivää viidestä) jään työpaikalle tekemään kirjalliset työt kuten Effican, muut seurannat, tilastot, sähköpostit perheiden ja yhteistyökumppanien kanssa jne. Täysin ilman korvausta eli omalla ajallani.

Lomaa meillä varhaiskasvatukseen erikoistuneilla maistereilla, jotka teemme sekä psyykk. että fyysisesti ja sosiaalisesti kuormittavaa työtä on 4-5 viikkoa vuodessa yhteensä.

Olen melkoisen loppu. Mutta arvostan ja välitän lapsistamme ja perheistämme ja kasvatusyhteisöstämme. Emme jätä toisia pulaan vaan kollegojen poissaollessa teemme heidänkin työt hiki hatussa, välillä vessaankaan tai rauhassa syömiseen ehtimättä kun on lapsia puettava, vaippoja vaihdettava, kirjattava vasua ja vasukeskusteluja, toteuttaessa laadukkaita pedagogisia oppimis-, tutkimis-, liikkumis-, ja taiteilutuokioita.

Kyllä te luokanopettajat osaatte ärsyttää. Meillä on samantasoinen maisterinkoulutus ja painamme pitkää päivää halki vuoden. Vaativien vanhempien ja erityisdiagnostisten tai tukitoimia pikaisesti tarvitsevien lasten kanssa. Huh. Kiitos yhteiskunta kun omalla ajalla teemme suunnittelu- ja arviointityötä.

ps. Yliopistokoulutetun, aloittavan, pätevän lastentarhanopettajan palkka kuukaudessa on kokoaikatyössä n. 2250 - 2300 euroa miinus verot. Luokanopettajilla huimasti korkeampi.
[/quote]
Ite olet alasi valinnut

Vierailija
6/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua halasi tänään oppilas. Meillä on monenlaista historiaa. Liikutuin ja huomasin että kyllä tässä välillä niin kamalassa työssä onkin jotain järkeä joskus kuitenkin. Terveisin opettaja.

Vierailija
7/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entäs me varhaiskasvattajat ja meidän työmme vaativuus ja lomailu? Olen kasvatustieteiden maisteri. Kiitettävillä arvosanoilla. Opettajana päiväkodissa nyt viidettä vuotta. Työaika on 38,25 tuntia viikossa mutta iltaisin ja viikonloppuisin kotona suunnittelen ja arvioin toimintaa. Useimmiten (noin neljä päivää viidestä) jään työpaikalle tekemään kirjalliset työt kuten Effican, muut seurannat, tilastot, sähköpostit perheiden ja yhteistyökumppanien kanssa jne. Täysin ilman korvausta eli omalla ajallani. Lomaa meillä varhaiskasvatukseen erikoistuneilla maistereilla, jotka teemme sekä psyykk. että fyysisesti ja sosiaalisesti kuormittavaa työtä on 4-5 viikkoa vuodessa yhteensä. Olen melkoisen loppu. Mutta arvostan ja välitän lapsistamme ja perheistämme ja kasvatusyhteisöstämme. Emme jätä toisia pulaan vaan kollegojen poissaollessa teemme heidänkin työt hiki hatussa, välillä vessaankaan tai rauhassa syömiseen ehtimättä kun on lapsia puettava, vaippoja vaihdettava, kirjattava vasua ja vasukeskusteluja, toteuttaessa laadukkaita pedagogisia oppimis-, tutkimis-, liikkumis-, ja taiteilutuokioita. Kyllä te luokanopettajat osaatte ärsyttää. Meillä on samantasoinen maisterinkoulutus ja painamme pitkää päivää halki vuoden. Vaativien vanhempien ja erityisdiagnostisten tai tukitoimia pikaisesti tarvitsevien lasten kanssa. Huh. Kiitos yhteiskunta kun omalla ajalla teemme suunnittelu- ja arviointityötä. ps. Yliopistokoulutetun, aloittavan, pätevän lastentarhanopettajan palkka kuukaudessa on kokoaikatyössä n. 2250 - 2300 euroa miinus verot. Luokanopettajilla huimasti korkeampi."

Tämä ammattiryhmä se ei paljon valita pitkistä päivistä tai lasten antamista lahjoista. Tekevät pyytetöntä työtä pienellä palkalla eli hatun nosta kaikille lastentarhaopettajille.

Olen aina ihmetellyt, mitä muutoksia lapsessa tapahtuu kun hän aloittaa koulun, kun opettajat jaksavat valittaa keskustelupalstoilla jatkuvasti, milloin huonoista vanhemmista, milloin lasten käytöksestä, pitkistä päivistä, joulu-ja kevätlahjoista jne. jne. lista on loputtoman pitkä, vaikka kouluissa on paljon pienemmät ryhmät  ja henk.kunnalla ja lapsilla lyhyemmät päivät.

Vai onko nyt niin, ettei lastentarjaopettaja yksinkertaisesti jaksa vain valittaa kaikista epäkohdistaan tai   siihen ei yksinkertaisesti ole aikaa ja silti näyttävät lasten vanhemmille iloista naamaa ja ovat lapsille ystävällisiä. JOskus saattavat kehua vielä lasta.

Vierailija
8/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:10"]

Työn raskaus tulee niistä häirikkölapsista ja heidän vajakeista vanhemmistaan. Siihen päälle kaikki-mulle-heti-perheet ja aina vain lisääntyvät erityislapset erityisperheineen ja erityistarpeineen, vanhempien erityishaluista ja -vaatimuksista nyt puhumattakaan. Ajattele nyt vaikka tätä palstaa, ihan jo vaikka tätäkin aloitusta ja millaisia aivopieruja täällä saa lukea. Mieti, että niiden takana on useimmiten vanhempi, jonka kanssa sitten pitäisi yrittää lapsesta kasvattaa jotain muuta kuin vanhempiensa kaltaista ääliötä. Ei ole helppoa.

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
9/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ahne, laiska ja örisee terassilla klo 9 alkaen joka aamu 1.6-16.8?

Vierailija
10/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:55"]Mikä on ahne, laiska ja örisee terassilla klo 9 alkaen joka aamu 1.6-16.8?
[/quote]

Minä!

Vierailija
11/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä itse työ minusta ole niin rankkaa. Vanhemmat on. Mistään ei sais osalle sanoa kun tulee vanhemmat puhelinlankoja pitkin, että lapselle tuli paha mieli kun kielsin juoksemasta käytävillä yms. "Parasta" oli, kun värjäsin hiukseni punaiseksi niin tuli lestadiolaisäiti raivoamaan, että miten kehtaan ja näytän hänen tytölleen huonoa esimerkkiä.

Vierailija
12/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosi huima on luokanopettajan palkka, n. 2600 EUR on aloituspalkka. Lastentarhanopettajilla on myös ryhmässä muita aikuisia jakamassa vastuuta. Yksin kun on vastuussa 25 oppilaan turvallisuudesta esim liikunta tunnilla niin se on hiukan toista. Ja ei sitä välitunneilla aina paljon kahvitella kun on asioita hoidettavana.

Vierailija
13/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:47"]

Minä teen 50 tuntia viikossa töitä. Paljonko sinä ap?

"raskasta" opettajan työtä tekevä

[/quote]

En ole ap, mutta minä teen töitä reilu 50 tuntia viikossa, samoin mieheni. Väliin tuntuu, että ainoastaan opettajilla on raskas työ, kukaan muu ei saisi valittaa. Ainoa erotus, että meillä on viisi viikkoa lomaa vuodessa, opettajilla n. 12.

[/quote] Saathan sinäkin nyt valittaa. Jotenkin tuntuu, että ei opettajien työn raskaudesta valiteta, enemmänkin opettajien lomista...

Vierailija
14/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:54"]

[/quote]

En ole ap, mutta minä teen töitä reilu 50 tuntia viikossa, samoin mieheni. Väliin tuntuu, että ainoastaan opettajilla on raskas työ, kukaan muu ei saisi valittaa. Ainoa erotus, että meillä on viisi viikkoa lomaa vuodessa, opettajilla n. 12.

[/quote]

Se näkyy sitten palkassa. 

[/quote]

Höpön pöpön. Jos bruttopalkka 2300 kuussa niin siinä ei ylityötuntiliksakaan paljoa päätä huimaa vaikka painaisi töitä illat pitkät... Ja tiedän, etten ole ainoa. 

Vierailija
15/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon riippuu oppilasaineksesta, millaista työ on.

Vierailija
16/29 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:48"]

"Entäs me varhaiskasvattajat ja meidän työmme vaativuus ja lomailu? Olen kasvatustieteiden maisteri. Kiitettävillä arvosanoilla. Opettajana päiväkodissa nyt viidettä vuotta. Työaika on 38,25 tuntia viikossa mutta iltaisin ja viikonloppuisin kotona suunnittelen ja arvioin toimintaa. Useimmiten (noin neljä päivää viidestä) jään työpaikalle tekemään kirjalliset työt kuten Effican, muut seurannat, tilastot, sähköpostit perheiden ja yhteistyökumppanien kanssa jne. Täysin ilman korvausta eli omalla ajallani. Lomaa meillä varhaiskasvatukseen erikoistuneilla maistereilla, jotka teemme sekä psyykk. että fyysisesti ja sosiaalisesti kuormittavaa työtä on 4-5 viikkoa vuodessa yhteensä. Olen melkoisen loppu. Mutta arvostan ja välitän lapsistamme ja perheistämme ja kasvatusyhteisöstämme. Emme jätä toisia pulaan vaan kollegojen poissaollessa teemme heidänkin työt hiki hatussa, välillä vessaankaan tai rauhassa syömiseen ehtimättä kun on lapsia puettava, vaippoja vaihdettava, kirjattava vasua ja vasukeskusteluja, toteuttaessa laadukkaita pedagogisia oppimis-, tutkimis-, liikkumis-, ja taiteilutuokioita. Kyllä te luokanopettajat osaatte ärsyttää. Meillä on samantasoinen maisterinkoulutus ja painamme pitkää päivää halki vuoden. Vaativien vanhempien ja erityisdiagnostisten tai tukitoimia pikaisesti tarvitsevien lasten kanssa. Huh. Kiitos yhteiskunta kun omalla ajalla teemme suunnittelu- ja arviointityötä. ps. Yliopistokoulutetun, aloittavan, pätevän lastentarhanopettajan palkka kuukaudessa on kokoaikatyössä n. 2250 - 2300 euroa miinus verot. Luokanopettajilla huimasti korkeampi."

Tämä ammattiryhmä se ei paljon valita pitkistä päivistä tai lasten antamista lahjoista. Tekevät pyytetöntä työtä pienellä palkalla eli hatun nosta kaikille lastentarhaopettajille.

Olen aina ihmetellyt, mitä muutoksia lapsessa tapahtuu kun hän aloittaa koulun, kun opettajat jaksavat valittaa keskustelupalstoilla jatkuvasti, milloin huonoista vanhemmista, milloin lasten käytöksestä, pitkistä päivistä, joulu-ja kevätlahjoista jne. jne. lista on loputtoman pitkä, vaikka kouluissa on paljon pienemmät ryhmät  ja henk.kunnalla ja lapsilla lyhyemmät päivät.

Vai onko nyt niin, ettei lastentarjaopettaja yksinkertaisesti jaksa vain valittaa kaikista epäkohdistaan tai   siihen ei yksinkertaisesti ole aikaa ja silti näyttävät lasten vanhemmille iloista naamaa ja ovat lapsille ystävällisiä. JOskus saattavat kehua vielä lasta.

[/quote]

Ajattelitkohan ihan loppuun asti? Toivottavasti et. Pienemmät ryhmät? Minulla ainakin on yleensä 25-30 oppilasta. Monellako lto:lla on vastaava määrä pelkästään omalla vastuullaan? Kyllä sitä työn määrää on jakamassa useampi aikuinen. Lapset myös nukkuvat, ulkoilevat ja leikkivät vapaata leikkiä aika ison osan päivästä päiväkodissa. Koulussa minulla on suunnittelua vaativia oppitunteja 8-15, ei ole olemassa mitään lepotunteja ja vapaan leikin tunteja, jolloin voisi vain tarkkailla tapahtumia. Välitunnit olen valvonnoissa tai järjestelen seuraavan tunnin asioita, haen tavaroita, soitan vanhemmille, istun kokouksisa jne. Usein yhtäkään välituntia päivästä en ehdi istua kahvittelemassa.

Vierailija
17/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan motivaatio motivoi myös opettajaa.

Vierailija
18/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:47"]Minä teen 50 tuntia viikossa töitä. Paljonko sinä ap?

[/quote] toivottavasti saat hyvät ylityökorvaukset

Vierailija
20/29 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi