Kumpaan näistä kahdesta maasta voisit kuvitella muuttavasi: Saksa vai Ranska?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksa.
Toimiva maa
Särmä kansa
Kaunis kieli
Kaunis luonto
Vahva teollisuus
Paremmat palkat
Perheverotus
Paremmat autotSveitsi vähän sama, mutta vielä selvästi rikkaampi.
Enpä tiedä noista saksan paremmista palkoista, eikös siellä ainakin matalapalkatut alat ole ihan euroopan pohjatasoa.
Mun vuosikymmenien kokemus Saksasta on se, että palkat ovat todellakin parempia kuin Suomessa paitsi sellaisissa "hanttihommissa", joihin ei koutusta edes tarvitse ( ja joita täällä Saksassa usein tekee ulkomaalaiset). Mutta tuskin kukaan täällä sellaisiin on hakeutumassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksa.
Toimiva maa
Särmä kansa
Kaunis kieli
Kaunis luonto
Vahva teollisuus
Paremmat palkat
Perheverotus
Enpä tiedä noista saksan paremmista palkoista, eikös siellä ainakin matalapalkatut alat ole ihan euroopan pohjatasoa.
Mun vuosikymmenien kokemus Saksasta on se, että palkat ovat todellakin parempia kuin Suomessa paitsi sellaisissa "hanttihommissa", joihin ei koutusta edes tarvitse ( ja joita täällä Saksassa usein tekee ulkomaalaiset). Mutta tuskin kukaan täällä sellaisiin on hakeutumassa?
Mikä sinä sitten olet saksaan muuton jälkeen siellä josset ulkomaalainen?
Etelä-Saksa, inhimillisempi ja ihmisläheisempi kuin pohjoisen, etenkin Berliinin nahkamachoilijat. Osaan saksaa täydellisesti. Ranska voisi olla myös mahdollinen osan vuotta, ranskallani tulen toimeen.
Saksa, koska puhun sujuvasti saksaa. Olen asunut saksankielisessä maassa. Ranskaakin puhun vähän, mutta en riittävästi.
Olen asunut molemmissa, joten kokemuksen perusteella saksa. Ranska on pieni, ahdasmielinen, saastainen ja aivan ylihypetetty.
Saksa, koska puhun kieltä, jolloin elämä helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Saksa on paska maa.
Eikä ole. Täällä on hyvä asua. Moni asia paremmin kuin monessa muussa maassa. Ranskalaiset ovat sisäänpäin lämpeäviä eivätkä tiedä muista maista mitään, halveksivat ulkomaalaisia.
Osaan saksaa, mutta en ranskaa, joten valitsen siis Saksan. Jotenkin turvallisempi olo kun osaisi maan kieltä.
Asuin Saksassa 21 vuotta, Ranskassa 3 vuotta. Vaikka rakastan Saksaa, niin noista valitsisin Ranskan nyt. Ehkä muutankin vielä Ranskaan myöhemmin, mutta nyt lähivuodet hoidan iäkkäitä vanhempiani.
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Niillä on eiffeltorni. Ja paljon muutakin kiinnostavaa.
Saksalla ei ole mitään houkuttelevaa. Ei edes kuviteltua glamouria.
Saksalla on Reeperbahn joka on ilonaiskatu Hampurissa. Muutenkin Hampurissa on kaunista arkkitehtuuria ilman Reeperbahnia. Tykkään Hampurin raatihuoneesta.
T: kaksi kertaa Hampurissa vieraillut
Vaikea valinta. Pariisi on maailman kaunein kaupunki, ihmiset tyylikkäitä ja ruoka hyvää. Toisaalta Berliinissä on huippukirppikset. Hard to say.
Saksa on dynaamisempi kuin ranskis, siksi Deutschland uber...
Ehkä Ranskassa näin ranskan kielen pääaineopiskelijana, mutta oon opiskellut myös saksaa, joten Saksassa olis kiva käydä ajoittain. Mun vanhimman isosiskon yksi suomalaisista kummitädeistä on asunut Münchenin seutuvilla jo vuodesta 1995 lähtien ja luo siellä päin nykyään jazzlaulajan uraa suomalaisilla lauluilta, kun Suomi on niin eksoottinen siellä päin. On myös tunnettu vissiin jotenkin siellä, kun lauloi Voice of Germany-ohjelmassa vuonna 2014 pääsemättä jatkoon. Silloin itse Samu Haber oli yksi tuomari siinä ohjelmassa. En oo koskaan vielä käynyt Münchenissä sen luona, joten sinne on päästävä käymään vielä jossain vaiheessa. Etelä-Ranskassa en kuitenkaan ehkä haluaisi asua, sillä näin suomalaisena oon haluan talvella myös vähän lunta maahan. Tykkään talvesta vuodenaikana.
T: ranskan kielen pääaineopiskelija Helsingin yliopistosta joka on opiskellut myös muita vieraita kieliä peruskoulussa, kansalaisopistossa ja lukiossa ennen yliopistoa
Vierailija kirjoitti:
Ranska. Niillä on eiffeltorni. Ja paljon muutakin kiinnostavaa.
Saksalla ei ole mitään houkuttelevaa. Ei edes kuviteltua glamouria.
Ja ranskalaisia pastilleja, ranskanleipää ja ranskanperunoita 😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksa.
Toimiva maa
Särmä kansa
Kaunis kieli
Kaunis luonto
Vahva teollisuus
Paremmat palkat
Perheverotus
Mikä sinä sitten olet saksaan muuton jälkeen siellä josset ulkomaalainen?
Suomalainen Saksassa on aivan eri asia kuin EU.n ulkopuolelta tulija
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut molemmissa, joten kokemuksen perusteella saksa. Ranska on pieni, ahdasmielinen, saastainen ja aivan ylihypetetty.
Pieni?
Saksaan. Kaikki halpaa siellä. Hyvä palkkataso, ei huumeongelma. Ranskaan olisi helppo muuttaa kun olen R vikainen.
Saksa. Siellä on halpaa olutta.
T: Joel Hokka.
Ranskaan
T. Kääntäjä