Suomi maailman ainoa maa, jossa pakko lukea ruotsia?
Pian saattaa olla tämä tilanne. Suomestahan pakkoruotsi ei poistu niin kauan kuin suomenruotsalaisilla säätiöillä riittää rahaa lahjoa poliitikoita.
"Ruotsalaisministeri: Kaikkien ei tarvitse opiskella ruotsia, englanti on maailmankieli"
http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/ruotsi%20ministeri%20opiskelu%20englanti-36317
Kommentit (46)
Tanskalaiset ja norjalaiset ymmärtävät kyllä ruotsia, olen työssäni tämän huomannut
Englannilla pärjää taatusti laajemmalla alueella kuin ruotsilla, mutta silti englanti ei ole pakollinen aine Suomen kouluissa. Vain ruotsi on pakollista.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:51"]
Tanskalaiset ja norjalaiset ymmärtävät kyllä ruotsia, olen työssäni tämän huomannut
[/quote]
Suomenruotsalaiset eivät ymmärrä tanskalaisia, olen työssäni tämän huomannut.
Asun Norjassa ja olen töidesi vuoksi ollut paljonkin tekemisissä muiden pohjoismaalaisten kanssa. Tanskan-, ruotsin- ja norjankielisillä ei ole mitään vaikeuksia tulla toimeen keskenään, islantilaiset puhuvat usein tanskaa, ainoat jotka tarvitsevat tulkkia ovat ruotsinkieltä taitamattomat suomalaiset.
Kävin Köpiksessä ja helposti pystyi lukeen paikallisia lehtiä ja etsimään netistä tanskan kielellä haluamiani tietoja esim. ravintolaista. Ruokalistat ymmärsi jne
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:52"]
Asun Norjassa ja olen töidesi vuoksi ollut paljonkin tekemisissä muiden pohjoismaalaisten kanssa. Tanskan-, ruotsin- ja norjankielisillä ei ole mitään vaikeuksia tulla toimeen keskenään, islantilaiset puhuvat usein tanskaa, ainoat jotka tarvitsevat tulkkia ovat ruotsinkieltä taitamattomat suomalaiset.
[/quote]
Tulkkia? Tuskinpa vaan. Työelämässä puhutaan nykyään englantia Pohjoismaiden kesken. Tanskalaiset ja ruotsalaisetkin käyttävät toistensa kanssa usein englantia.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:52"]
[/quote]
Tulkkia? Tuskinpa vaan. Työelämässä puhutaan nykyään englantia Pohjoismaiden kesken. Tanskalaiset ja ruotsalaisetkin käyttävät toistensa kanssa usein englantia.
[/quote]
Helpompihan se on norjalaisen ja ruotsalaisen puhua ruotsia keskenään. Ja niin ne puhuvatkin, olen sen livenä todistanut
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:33"]Ruotsista ei tarvitse tykätä, mutta totuus on kuitenkin, että sillä pärjää huomattavasti laajemmalla alueella kuin suomen kielellä. [/quote] Joo. Esim. Ruotsi, Norja, Tanska. Lisäksi pystyy auttavasti ymmärtämään saksaa (puhutaan mm. Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa, Belgiassa jne) ja Hollantia ( puhutaan Hollanti ja Belgia).
[/quote]
Ruotsin taidolla ei todellakaan ymmärrä saksaa tai hollantia. Eikä tanskaa, eikä oikein norjaakaan. Miksi valehtelet?
[/quote]
Kannattaisiko pitää suu kiinni silloin kun ei asiasta miitään tiedä? Norja ja tanska menevät ruotsinkielentaitoiselle ihan hyvin, tiedoksi vaan. Ainakin itselleni, viikottain, oletkohan sinä sitten vähän... et niin hyvä?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:52"] Asun Norjassa ja olen töidesi vuoksi ollut paljonkin tekemisissä muiden pohjoismaalaisten kanssa. Tanskan-, ruotsin- ja norjankielisillä ei ole mitään vaikeuksia tulla toimeen keskenään, islantilaiset puhuvat usein tanskaa, ainoat jotka tarvitsevat tulkkia ovat ruotsinkieltä taitamattomat suomalaiset. [/quote] Tulkkia? Tuskinpa vaan. Työelämässä puhutaan nykyään englantia Pohjoismaiden kesken. Tanskalaiset ja ruotsalaisetkin käyttävät toistensa kanssa usein englantia. [/quote] Helpompihan se on norjalaisen ja ruotsalaisen puhua ruotsia keskenään. Ja niin ne puhuvatkin, olen sen livenä todistanut
[/quote]
Miksi norjalaisen pitäisi puhua ruotsia? Miksei ruotsalainen puhu norjaa?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:33"]Ruotsista ei tarvitse tykätä, mutta totuus on kuitenkin, että sillä pärjää huomattavasti laajemmalla alueella kuin suomen kielellä. [/quote] Joo. Esim. Ruotsi, Norja, Tanska. Lisäksi pystyy auttavasti ymmärtämään saksaa (puhutaan mm. Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa, Belgiassa jne) ja Hollantia ( puhutaan Hollanti ja Belgia).
[/quote]
Ruotsin taidolla ei todellakaan ymmärrä saksaa tai hollantia. Eikä tanskaa, eikä oikein norjaakaan. Miksi valehtelet?
[/quote]
Kannattaisiko pitää suu kiinni silloin kun ei asiasta miitään tiedä? Norja ja tanska menevät ruotsinkielentaitoiselle ihan hyvin, tiedoksi vaan. Ainakin itselleni, viikottain, oletkohan sinä sitten vähän... et niin hyvä?
[/quote]
Kumma juttu, että natiivit suomenruotsalaiset eivät ymmärrä tanskaa. Taidat olla oikea kielinero.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:33"]
Ruotsista ei tarvitse tykätä, mutta totuus on kuitenkin, että sillä pärjää huomattavasti laajemmalla alueella kuin suomen kielellä.
[/quote]
Koko totuus on kuitenkin se että ruotsalaiset puhuvat kaikki englantia. Järjetontä resurssien väärinkäyttöä opettaa pakolla kaikille ruotsia Suomessa.
Suomi yksikieliseksi saman tien!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:52"] Asun Norjassa ja olen töidesi vuoksi ollut paljonkin tekemisissä muiden pohjoismaalaisten kanssa. Tanskan-, ruotsin- ja norjankielisillä ei ole mitään vaikeuksia tulla toimeen keskenään, islantilaiset puhuvat usein tanskaa, ainoat jotka tarvitsevat tulkkia ovat ruotsinkieltä taitamattomat suomalaiset. [/quote] Tulkkia? Tuskinpa vaan. Työelämässä puhutaan nykyään englantia Pohjoismaiden kesken. Tanskalaiset ja ruotsalaisetkin käyttävät toistensa kanssa usein englantia. [/quote] Helpompihan se on norjalaisen ja ruotsalaisen puhua ruotsia keskenään. Ja niin ne puhuvatkin, olen sen livenä todistanut
[/quote]
Miksi norjalaisen pitäisi puhua ruotsia? Miksei ruotsalainen puhu norjaa?
[/quote]
Sattuu olemaan niin että norjalaisen on helpompi puhua ruotsia kuin ruotsalaisen norjaa
Se, että suomi ollisi maailman ainoa maa,jossa on pakko opiskella ruotsia on höpöpuhetta. Kylä Ruotsissa ja Norjassakin on ihan pakollinen äidinkielen opetus (norjan kielihän on hyvin lähellä ruotsin kieltä).
Suomi taitaa kuitenkin olla maailman ainoa maa, jossa on pakko opiskella suomean kieltä (ellei sitten jossain lappalaisreservaatissa riitä, että opiskelee vain saamea ja ruotsia).
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 19:06"]
Se, että suomi ollisi maailman ainoa maa,jossa on pakko opiskella ruotsia on höpöpuhetta. Kylä Ruotsissa ja Norjassakin on ihan pakollinen äidinkielen opetus (norjan kielihän on hyvin lähellä ruotsin kieltä).
Suomi taitaa kuitenkin olla maailman ainoa maa, jossa on pakko opiskella suomean kieltä (ellei sitten jossain lappalaisreservaatissa riitä, että opiskelee vain saamea ja ruotsia).
[/quote]
Luepa vielä se aloitus ja linkattu uutinen.
PS. ruotsi ja norja eivät ole samoja kieliä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:33"] Ruotsista ei tarvitse tykätä, mutta totuus on kuitenkin, että sillä pärjää huomattavasti laajemmalla alueella kuin suomen kielellä. [/quote] Ruotsin tilalalla haluttaisiinkin lukea esim. saksaa, ranskaa, espanjaa tai venäjää, joila pärjää paljon laajemmalla alueella. [/quote] En jaksa uskoa, että suomalaiset janipetterit oppisi venäjää edes auttavasti
[/quote]
Mitäs sillä on väliä jos niistä tulee insinöörejä ja ne tekee uusia nokioita?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:33"]
Ruotsista ei tarvitse tykätä, mutta totuus on kuitenkin, että sillä pärjää huomattavasti laajemmalla alueella kuin suomen kielellä.
[/quote]
Koko totuus on kuitenkin se että ruotsalaiset puhuvat kaikki englantia. Järjetontä resurssien väärinkäyttöä opettaa pakolla kaikille ruotsia Suomessa.
Suomi yksikieliseksi saman tien!
[/quote]
Sipilä lue tämä!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:52"]
[/quote]
[/quote]
Ainakin kaikki normaalit modernit hyvässä työssä olevat pystyvät kommunikoimaan englanniksi keskenään.
Siksi olisi hyvä osata sitä englantia mahd. hyvin!!!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:22"]Hei, RKP:n mielestähän ruotsi on maailmankieli! [/quote] Jep. Mutta silti Suomessa ei opiskella sitä, vaan ns. muumiruotsia. Siinä vasta maailmankieli!
[/quote]
Itse asiassa, Suomessa opetetaan Ruotsin ruotsia. Juuri ihmettelin kun ruotsinkielinen tuttu ei käyttänyt futuuria lauseessa, johon se olisi kuulunut. Kuulemma Suomen puolella ei käytetä. Melkein loukkaantui, kun sanoin, että koulussa tuosta kokeessa tulee virhepisteitä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 17:45"]
Tanskalaiset ymmärtää ruotsia, mutta puhuttua tanskaa ei ymmärrä tanskalaisetkaan:)
[/quote]
Soitin kerran työpaikasta, jossa tehtävänä oli tehdä ja myydä tanskalaisia voileipiä. Sen työnantajan suomesta ei saanut mitään selvää. :D