Puhetyylit, joita inhoatte?
Joku päivä sitten täällä oli ketju teinien ärsyttävästä finglishistä TikTokissa. En tiedä onko se poistettu.
Mutta tajusin äsken, että itselläni ei mikään muu puhetapa saa karvoja pystyyn kuten "tatuoitu tosi cool stadilainen hemmo joka ei ole kylläkään syntynyt lähelläkään stadia ja cooliuskin alkaa olla vähän niin ja näin kun lähestytään keski-ikää", esimerkkeinä vaikka kokki Tomi Björck ja äsken mainoksessa näkemäni breakdance-tanssija Johannes Hattunen. En tiedä Hattusesta mitään, on varmaan ihan symppis tyyppi, mutta tuon puhetyylin takia on pakko vaihtaa kanavaa kun tuo mainos tulee telkkarista. Miksi ihmeessä nämä kaikki puhuvat samalla tavalla? Ilmeisesti pyörivät samanlaisissa piireissä.
Muita?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Tyylin sen yhden ylen säätytön, joka painottaa sanat ihan miten sattuu. Ei pysty kuuntelemaan, luulisi, että tuollaiset laitettaisiin suoraan puhekoulutukseen. Töissä on noita puhevikaisia kolme ja arvaa ärsyttääkö.
Se väsyy selostamiseen, Tv-meteorologiksi pääsee kaikki jotka suostuu menemään.
50-luvun omituinen puhetapa. Erityisesti naisten kiekuva puhetyyli.
Vierailija kirjoitti:
V-sana, joka välissä. Tavallista nuorilla naisilla. Ärsyttävää ja antaa sivistymättömän ja moukkamaisen kuvan ihmisestä.
Tarkoitat varmaan teinejä. Minun tuttavapiirissä yksikään ei viljele v-sanaa.
Oma inhokkini nro 1 on nariseva pk-seudun murre johon on tungettu liikaa täytesanoja "siis tota onks niinku se tyyppi siis tosiaan niinku..." Sano hyvänen aika asia suoremmin ja normaalilla äänellä! Arrgh!
Puhetyylit joita inhoatte.
No, se on kyllä ja yks inhottavuus, että naisista puhutaan niin rumasti. Tälläkin palstalla jatkuvasti jotain ihmistä halventavia ilmaisuja, sitä ollaan pelkkiä peppuja ja panoreikiä, ja tissiä ja vaikka mitä. Mut ei ihmisiä!
Sitte oli yks, yks sanankäytön ammattilainen, niin joo, se tulee esiintyyn julkisessa tilaisuudessa ja sen puheessa on persettä ja tissiä ja pantavaa ja sellasta.
Ei nyt pitäs sentäs julkisessa esiintymisessä ihan kuppilakieltä käyttää. Puhukoot niitä perseitä ja tissejä siellä tuoppien äärellä. Oli muuten nainen se sanankäytön ammattilainen. Yöks. Eräitten mielestä hänen puheensa oli kuitenkin reippaan erilaista, hihityttävää... Just.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuoret naiset narisee ja puhuu jotenkin veltosti, venytellen ja katkonaisesti.
TÄMÄ TÄMÄ! Olen myös ihmetellyt sitä, että monilla nimenomaan nuorilla naisilla on nariseva ääni/puhetyyli. En tajua mistä voi johtua? Se on ihan nykyajan juttu. Ihan kummallista. Ei ole ennen sellaista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen joka käyttää jatkuvasti sanoja kuten "jätski" ja "papru". En kestä.
Tunnen yhden, joka käyttää esim. sanoja "peppu" ja "käyn kakilla". En ylipäätään tiedä, miksi hänen täytyy aina ilmoittaa käyvänsä "kakilla".
Yksi minun tuttuni taas sanoo vessaan mennessä että menee pissalle. En välttämättä haluaisi tietää... ja sama henkilö naureskelee työkaverilleen joka kuulemma sanoo menevänsä veskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automarkettien auloissa teleoperaattoreille asiakkaita pyydystelevien nuorten miesmyyjien rennon tungetteleva puhetyyli, josta kuulee, että ei muuten kiinnosta yhtään.
Mä aina vähän kiusaan näitä pikeepaitapoikia metoon# hengessä (joo, annan takaisin omia katkeria aspakokemuksiani nuorena...) sanomalla, ettei ne nettiyhteydet paljoa kiinnostele, mut sukupuoliyhteys olis jees, käviskö sulle töiden jälkeen? Ei pojat paljoa enää pysäyttele ja saan mennä rauhassa Prismaan.
N47
Sori, mutta eikö tämä juuri ole metoo-hengen vastaista? Jatkat ahdistelun kulttuuria pistämällä vahingon kiertämään.
Kannattaa aktiivisesti mennä itseensä ja lopettaa myrkylliset vanhojen sukupolvien tavat.
M38
Eipä kiinnosta. En ole vailla mitään hihassaroikkujia ja minusta tuommoinen pakkomyynti kadulla olisi lopetettava. Näistä ei pääse millään eroon. Nyt olen saanut rauhan.
Jos olisit eri sukupuolta niin sinusta puhuttaisiin setämiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen joka käyttää jatkuvasti sanoja kuten "jätski" ja "papru". En kestä.
Tunnen yhden, joka käyttää esim. sanoja "peppu" ja "käyn kakilla". En ylipäätään tiedä, miksi hänen täytyy aina ilmoittaa käyvänsä "kakilla".
Miehellä kesti vuosikaudet tajuta, ettei hänen todellakaan tarvitse ilmoittaa erikseen menevänsä nyt vessaan. Ei hän mitään lapsenkieltä käyttänyt, mutta tuntui jotenkin lapselliselta se tarve sanoa jollekulle (mulle) kuin äidille tuollainen asia. Mulle ei ole koskaan pikkulapsi-iän jälkeen tullut mieleeni sanoa asiasta, ellei toinen joudu esim. odottamaan sen veskikäynnin ajan.
Onko outoa, kun 12-vuotias ilmoittaa aina menevänsä kakalle, menevänsä suihkuun tai menevänsä pesemään hampaat? Minusta sinne voisi mennä ilmoittamattakin.
Ykkösinhokki on lässyttävä aikuinen. En tarkoita sitä, että puhutaan hellittelykieltä lapselle tai lemmikille, vaan sitä, kun aikuisen (naisen) puhetyyli on sellainen lässyttävä teen-itseni-niin-harmittomaksi-ja-vaarattomaksi-ja-söpöksi-kun-puhun-kuin-pikkulapsi (paitsi ettei edes pikkulapset puhu yleensä niin). Seuraavaksi voikin lässytyksen lomassa vaikka puukottaa kivasti selkään. Mä suhtaudun heti suurella varauksella tällaiseen ihmiseen. Tunnen vain yhden lässyttäjän, joka ei ole osoittautunut inhottavaksi ihmiseksi. Muut ilmeisesti yrittävät peittää k-päisyyttään lässyttämällä.
Erään poliitiikon päännyökyttely, käsien hypistely, käsillä tehdyt asioiden jäsentelyt, suupielien venyttäminen kohti korvia painottaessaan tiettyjä sanoja, pään työntäminen eteen painottaessaan tiettyjä sanoja, laitettujen hiusten heilautukset ja silloin, kun ei ole laittanut hiuksiaan paluu eleissä viestini alussa kertomiini eleisiin eli päännyökyttely... Tarkoitushakuista, viestintäkoulutuksessa opeteltua ja manipuloivaa, etten muuta sanoisi! En vain voi seurata!
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti yleistynyt narina äänessä. Sekä naisilla että miehillä, kuulostaa siltä kuin haluaisivat olla tärkeitä, mutta päinvastainen vaikutus. Ärsyttäviä ovat.
Jep, etenkin se Nicorette-mainoksen naisääni, on varsin nariseva. Miten ottaneet mainoksen noin ärsyttävä-äänisen. Luulisi ettei edistä markkinointia... (muistaakseni Nicorette...)
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen nainen sössöttää lapsekkaalla äänellä.
Tämä on se ärsyttäviän Aikuinen lässyttämässä ja puhumassa toiselle aikuiselle kuten toiset puhuu 6kk vanhalle vauvalle. 99% lässyttäjistä on naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se ärsyttäviän Aikuinen lässyttämässä ja puhumassa toiselle aikuiselle kuten toiset puhuu 6kk vanhalle vauvalle. 99% lässyttäjistä on naisia.
Näitä lässyttäjiä on paljon hoiva-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi minun tuttuni taas sanoo vessaan mennessä että menee pissalle. En välttämättä haluaisi tietää... ja sama henkilö naureskelee työkaverilleen joka kuulemma sanoo menevänsä veskiin.
Minusta olisi outoa jos lähtisin kesken keskustelun kävelemään vessaan ilmoittamatta. Asia erikseen jos avokonttorissa jokainen ilmoittaisi erikseen lähtevänsä vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lässyttäjiä on paljon hoiva-alalla.
Kyllä, ja erityisesti sitä lässytystä kohdistetaan vanhuksille.
Että siinä tavallaan koetaan tällaista eräänlaista tahtotilaa ehkä jopa voimakkaastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automarkettien auloissa teleoperaattoreille asiakkaita pyydystelevien nuorten miesmyyjien rennon tungetteleva puhetyyli, josta kuulee, että ei muuten kiinnosta yhtään.
Mä aina vähän kiusaan näitä pikeepaitapoikia metoon# hengessä (joo, annan takaisin omia katkeria aspakokemuksiani nuorena...) sanomalla, ettei ne nettiyhteydet paljoa kiinnostele, mut sukupuoliyhteys olis jees, käviskö sulle töiden jälkeen? Ei pojat paljoa enää pysäyttele ja saan mennä rauhassa Prismaan.
N47
Sori, mutta eikö tämä juuri ole metoo-hengen vastaista? Jatkat ahdistelun kulttuuria pistämällä vahingon kiertämään.
Kannattaa aktiivisesti mennä itseensä ja lopettaa myrkylliset vanhojen sukupolvien tavat.
M38
Eipä kiinnosta. En ole vailla mitään hihassaroikkujia ja minusta tuommoinen pakkomyynti kadulla olisi lopetettava. Näistä ei pääse millään eroon. Nyt olen saanut rauhan.
Jos olisit eri sukupuolta niin sinusta puhuttaisiin setämiehenä.
Olen tätinainen.
Katko. Puhe.