kuntouttava työtoiminta kiellettävä
Sen tarkoitus on ainoastaan orjuutta ei kuntouttaa työttömiä. Itse ollut useita vuosia ja ei tuolta pääse ikinä eteenpäin. Nyt uuden hallituksen on kiellettevä tuo orjuuttaminen joka on vastoin suomen perustuslakia.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 13:07"]
Miksi itkeä, jos ei halua kuntouttavaan? Älä sitten mene! Hae vaikka mansikanpoimijaksi kesälle tai mene puhelinmyyjäksi, paikkoja on runsaasti auki. Monet tekee jotain hanttihommaa jossain vaiheessa elämää. Mun veli sai uuden alun kuntouttavasta työtoiminnasta. Kului sitä alkoa vähän liikaa ja vuokrarästiä sun muuta. Ikävältä tuntui, ja oon tosi ylpeä, että nyt vuosi menty, lähtee joka arkiaamu lenkkeillen töihin työkeskukseen, elämä taas helpompaa. Metallihommia tekee enimmäkseen, tilaustyötä, ei mitään liukuhihnahommia, ja ensimmäistä kertaa ikinä edes sillä alalla, mihin amiksessa sai opin. Älkää viitsikö lytätä asioita, joista ette tiedä!
[/quote] Ehkä se sitten veljellesi oli kuntouttavaa terapiaa ,jos kerran alkoholiongelmakin hänellä oli,mutta ota huomioon että kaikilla ei suinkaan (työttömänäkään) sellaista ongelmaa ole.
Kun itse olin ko. työtoiminnassa ´pajalla´ huomasin aivan päinvastaista-kaljaveikot löysivät itselleen vain lisää kaljanjuontikavereita ja saivat sieltä krapuloilleen ymmärtäjän.
Poliisiakin tarvittiin ,kun eräs ´kuntoutettava´ potki pari ovea sisään ja vartiointiliikkeestä palkattiin vakituinen vahtimies paikalle sen jälkeen kun muuan toinen oli heittänyt kuntoutuskumppaniaan tiilikivellä päähän (onneksi tosin vain hipaisten)...
.... pari ADHD - tapausta teki kaikkensa muiden työajan häiritsemiseksi ja ...
...muuan ex-venkula kätki muiden tavaroita huvikseen ja tunkeutui ´talossa vuokralaisena asuvana´ työverstaaseen omina aikoinaan ja sieltä puuttui sitten taas maanantaina milloin mitäkin työkaluja ,kunnes heppu tallentui kerran turvakameraan ja sai lopullisen porttikiellon taloon. jne.
Missä teidän kuntouttavat työpaikat ovat? Olen ymmärtänyt, että vain kaupungille otetaan kyseiseen toimintaan. Ainakin täällä päin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:43"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:47"]No en nyt olisi välttis kokonaan sitä kieltämässä, mutta katsoisin että ketä sinne laitetaan. Jos joku kokee saavansa siitä kuntoutuksesta hyötyä niin kaikin mokomin, mutta mielestäni kuntouttavaa työtoimintaa ei tule käyttää rangaistuksena tai sellaisena johon laitetaan pitkän uran tehneitä suvereeneja ammattilaisia. [/quote] No sanotaanko että ainakin pitäisi olla vapaaehtoista. Nyt työkkäri pakottaa sinne rangaistuksen eli karenssin uhalla.
[/quote]
Parempi siis olla vaan työttömänä. Koska kukaan ei ota pitkäaikaistyötöntä suoraan töihin. Eikä ihmistä jolla on jotain työtä estäviä vikoja
[/quote]
Aika harva haluaa palkata kuntoutujaakaan. Näyttää hyvältä CV:ssä että olet kuntouttavassa työtoiminnassa. Tulee mielikuva sairaasta, vammaisesta tai muuten ongelmaisesta ihmisestä.
[/quote]
Rekrytoijana toimiva jatkaa: yleensä työpaikalla tiedetään, mitä on kuntouttava työtoiminta. En usko, että palkkaamisesta vastuussa olevia ei koulutettaisi. Jopa TE-toimisto järjestää myös työnantajataholle tapaamisia, joissa kerrotaan tulevista työvoimapoliittisista koulutuksista, työvoiman hakemisesta ja erilaisista aktivointikeinoista. Jos henkilö ei ole ollut missään työssä, koulutuksessa, pajalla tai kurssilla, itselläni heräisi pikemminkin kysymys, miksi ei. Onko hän ollut kenties vankilassa, onko päihdeongelmaa, syrjäytynyt kotiinsa jne. Meille harvoin tulee hakemuksia pitkään työttömänä olleilta, mutta jos tulee, niin haastattelussa olen esim. kysynyt, mitäpä olet tehnyt vuosina 2009-2012, kun tässä cv:ssä näyttäisi olevan pitkä väli.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:45"]
Sen tarkoitus on ainoastaan orjuutta ei kuntouttaa työttömiä. Itse ollut useita vuosia ja ei tuolta pääse ikinä eteenpäin. Nyt uuden hallituksen on kiellettevä tuo orjuuttaminen joka on vastoin suomen perustuslakia.
[/quote]
Höpöhöpö. Se on takuuvarmamerkki siitä, että tehdään jotain oikein, kun tukielätit itkevät päivästä toiseen samasta asiasta. Lisää vain kuntouttavaa työtoimintaa ja muuta vastaavia kokeilua. Näin me maksajat haluamme. Kun sanomme hyppää, te kysytte kuinka korkealle.
[/quote]
Haista sinä mitätön paska hevon vittu. Sinä olet niitä ensimmäisiä jotka tipahtavat kaivoon.
[/quote]
Säästä energiasi kuntouttavaan työtoimintaasi. Tulet tarvitsemaan sitä.... ja nyt....hyppää puolitoista metria!
Mikäs ´hyppyyttäjä´ (vaiko hyppymestariko ) meillä nyt on täällä palstalla ? (Vai oletko joku urheiluvalmentaja ???)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:44"] Olen ainakin käsittänyt niin, että kuntouttava työ voi poikia "oikeankin" työpaikan, kunhan tekee siellä ahkerasti hommia. Parikymppisenä minulla oli lievää masennusta ja olin erittäin ujo & "sosiaalisesti rajoittunut" yliopisto-opiskelija. Yritin kysellä tuolloin muutamiakin kertoja, jos olisin päässyt kuntouttavaan työhön. Kävikin sitten niin, että se masennus meni ohitse ja sainkin pysyvän hyvän työpaikan melko pian sen jälkeen. Mutta olisin ollut minimaalisesta palkastakin huolimatta iloinen, jos olisin päässyt kuntouttavaan työhön tuolloin aiemmin. [/quote]Täysin väärä käsitys. Kuntouttava työtoiminta ei johda työllistämiseen. Yksi hailee onko ihminen ahkera tai osaava. Tämä on se väärä syötti, millä näitä on kaupiteltu työkkärinkin toimesta ihmisille "vaihtoehtona". Suoranaista kusetusta! Muutaman tapauksen tiedän, jotka sukupuolen perusteella (=mieshenkilö) saivat pienen pätkän palkkatukijaksoa kuntouttavan päälle. Suhteilla nekin paikat jaettiin. [/quote] Kuntouttava työtoiminta on kylläkin yksi polku työllistymiseen, tai askel siihen suuntaan. Kontaktit työnantajiin ja mahdollisuuksien kartoitus tehdään yleensä työtoiminnan yhteydessä. Mitä osaan tehdä, mitkä vahvuuteni ovat, mitä taitoja voin vielä kehittää, mitä varasuunnitelmia teen, jos ensisijainen toiveeni ei toteudu. Lisäksi tulee harjoiteltua sosiaalisia taitoja. Ikävä sanoa, mutta pitkään työttömänä olleen henkilön työmarkkinoille pääsy voi karahtaa siihenkin, ettei osaa sujuvasti kertoa itsestään ja osaamisestaan. Jos on 20 hakijaa ja yksi saa paikan, pitää osata jonkin verran vakuuttaa, että olen etsimänne henkilö ja hyvä ja osaava työntekijä.
[/quote]
Sinä olet taas yksi niitä yksinkertaisia, jotka kuvittelevat, että kun ihminen jää työttömäksi, häneltä suunnilleen tippuvat aivot päästä. Työttömyys ei aiheuta dementiaa, mutta taloudellisesti turvattu elämä näkyy aiheuttavan idiotismia.
Miksei haluta kuntouttavaan työtoimintaan? Olen esimiehenä eräässä yrityksessä naisvaltaisella alalla, ja ihan mielenkiinnosta tulin kurkkaamaan, miksei kuntouttavaan työtoimintaan haluta. Meillä on ollut työkokeilussa ja tuetussa työssä
henkilöitä, jotka ovat esim. siivonneet tai tehneet kuka mitä on osannut. Lisäkäsiä tarvitaan aina. Eivät ole vieneet kenenkään palkkatyötä, vaan olleet lisänä. Viimeisin rouva tuli kuntouttavan tt:n kautta, osa-aikainen työ (HÄNEN rajoitteidensa vuoksi osa-aikainen on riittävä). En itse palkkaisi työntekijää, jolla on pitkä aukko työhistoriassa. Kuntouttavan työtoiminnan ja muiden tukimuotojen kautta tulee hyviä tyyppejä, ei sieltä pinnareita tai lorvailijoita lähdetä esittämäänkään.
Nyt on niin huonot ajat työmarkkinoilla, että vakituisesta oman alan sopparista turha haaveillakaan. En tunne kuntouttavaa toimintaa, mut tuskin sen pahempaa on kuin tämä jatkuva mol.fi-sivujen selaaminen. Hermo menee!
Jos minulla olisi joku sairaus/vaiva, joka estäisi normaalin työnteon tai työntekoa pitäisi ensin harjoitella, niin ilman muuta olisin valmis kuntouttavaan työtoimintaan tietyksi ajaksi. Miksi muuten lähtisin enää ilman palkkaa töihin (olen jo oman osani ilmaishommia tehnyt)?. Näistä kokeluista/harjoitteluista, kun ei tule edes eläkekertymää. Montako vuotta olisit itse valmis näitä "kuntoutuksia" tekemään olemattomilla eduilla? Työtön ei ole automaattisesti työkyvytön.
Olen ainakin käsittänyt niin, että kuntouttava työ voi poikia "oikeankin" työpaikan, kunhan tekee siellä ahkerasti hommia. Parikymppisenä minulla oli lievää masennusta ja olin erittäin ujo & "sosiaalisesti rajoittunut" yliopisto-opiskelija. Yritin kysellä tuolloin muutamiakin kertoja, jos olisin päässyt kuntouttavaan työhön. Kävikin sitten niin, että se masennus meni ohitse ja sainkin pysyvän hyvän työpaikan melko pian sen jälkeen. Mutta olisin ollut minimaalisesta palkastakin huolimatta iloinen, jos olisin päässyt kuntouttavaan työhön tuolloin aiemmin.
Tässä yksi esimerkki ilmaistöistä ja muistutus siitä, että kaikki työttömät eivät ole yksinäisiä alkkiksia:
Kahden lapsen äiti määrätään "vapaaehtoiseen" palkattomaan työhön. Lapset on siis laitettava päivähoitoon, vaikka palkkaa ei ole luvassa. Päivähoitomaksuissa otetaan huomioon myös miehen tulot, joten perheelle tulee täydet maksut. Siitä huolimatta, että palkkaa ei tule, ja ylimääräinen 9€/pvä ei riitä edes työmatkakuluihin.
Nainen tekee raskasta fyysistä työtä, josta ei saa palkkaa, joka ei kerrytä eläkettä ja jonka aikana ei ole oikeutta työterveyshuoltoon. Perheen elintaso joutuu koetukselle, sillä tulot tippuvat merkittävästi ja lisäksi äiti ei pysty enää tekemään edullista kotiruokaa, metsästämään tarjouksia, keräämään marjoja ym.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:01"]
Tässä yksi esimerkki ilmaistöistä ja muistutus siitä, että kaikki työttömät eivät ole yksinäisiä alkkiksia:
Kahden lapsen äiti määrätään "vapaaehtoiseen" palkattomaan työhön. Lapset on siis laitettava päivähoitoon, vaikka palkkaa ei ole luvassa. Päivähoitomaksuissa otetaan huomioon myös miehen tulot, joten perheelle tulee täydet maksut. Siitä huolimatta, että palkkaa ei tule, ja ylimääräinen 9€/pvä ei riitä edes työmatkakuluihin.
Nainen tekee raskasta fyysistä työtä, josta ei saa palkkaa, joka ei kerrytä eläkettä ja jonka aikana ei ole oikeutta työterveyshuoltoon. Perheen elintaso joutuu koetukselle, sillä tulot tippuvat merkittävästi ja lisäksi äiti ei pysty enää tekemään edullista kotiruokaa, metsästämään tarjouksia, keräämään marjoja ym.
[/quote]
Loppu puuttui...
Kuukausien "vapaaehtoinen" ilmaistyö ajaa perheen talouden kuralle. Jatkuva pelko sairastumisesta jäytää niskassa, se olisi viimeinen niitti perheelle. Kun jakso loppuu, nainen lentää pihalle ja työpaikka hankkii lähes välittömästi uuden "vapaaehtoisen"(naisesta pidettiin ja hän olisi saanut jäädä pidennetylle ilmaisjaksolle, mutta palkkaa ei missään nimessä olla valmiita maksamaan). Naiselle "luvataan" työkkäristä uusia vastaavia jaksoja tulevaisuudessakin.
Enää pitäisi tietää, että kenen etua tämä systeemi palvelee? Voiko Suomi nyt paremmin tuon jakson ansiosta? Voiko tuo kys. perhe nyt paremmin? Auttoiko tuo jotenkin työttömän naisen tilannetta, tai tuliko hänestä parempi ihminen? Minun nähdäkseni ainoat jotka tuosta jotain saivat, olivat työnantaja (ilmainen työntekijä, kukapa sellaista ei tahtoisi?) ja se byrokraatti, joka sai kyykytettyä naista taas hieman lisää.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:01"]Tässä yksi esimerkki ilmaistöistä ja muistutus siitä, että kaikki työttömät eivät ole yksinäisiä alkkiksia:
[/quote]
Älä tule inisemään ainakaan mulle, senkin rikas akka! Tervetuloa vaan hoitamaan vanhuksia, vaihtamaan 20 kusi- ja paskavaippaa päivässä. Työtä tehdään 3 vuorossa, unirytmit on aina sekaisin, etkä saa jäädä hoitamaan kipeää lasta kotiin käytännössä ikinä, jos toinen vanhempi päivätyössä. Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, selkä aina kipeä. Meillä ei ole täydet päivähoitomaksut, vaikka molemmat vanhemmat töissä, minä pienipalkkaisella hoiva-alalla ja mies osa-aikatyössä. Ihmettelen, miten kehtaat valittaa perheen taloudesta, jos teillä niin isot tulot, ettei alea päivähoitomaksuista. Mene vaan edes joskus kokeilemaan työtä, niin kasvaa arvostus siihen kotona lorvailuun..
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:01"]Tässä yksi esimerkki ilmaistöistä ja muistutus siitä, että kaikki työttömät eivät ole yksinäisiä alkkiksia: Kahden lapsen äiti määrätään "vapaaehtoiseen" palkattomaan työhön. Lapset on siis laitettava päivähoitoon, vaikka palkkaa ei ole luvassa. Päivähoitomaksuissa otetaan huomioon myös miehen tulot, joten perheelle tulee täydet maksut. Siitä huolimatta, että palkkaa ei tule, ja ylimääräinen 9€/pvä ei riitä edes työmatkakuluihin. Nainen tekee raskasta fyysistä työtä, josta ei saa palkkaa, joka ei kerrytä eläkettä ja jonka aikana ei ole oikeutta työterveyshuoltoon. Perheen elintaso joutuu koetukselle, sillä tulot tippuvat merkittävästi ja lisäksi äiti ei pysty enää tekemään edullista kotiruokaa, metsästämään tarjouksia, keräämään marjoja ym. [/quote] Älä tule inisemään ainakaan mulle, senkin rikas akka! Tervetuloa vaan hoitamaan vanhuksia, vaihtamaan 20 kusi- ja paskavaippaa päivässä. Työtä tehdään 3 vuorossa, unirytmit on aina sekaisin, etkä saa jäädä hoitamaan kipeää lasta kotiin käytännössä ikinä, jos toinen vanhempi päivätyössä. Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, selkä aina kipeä. Meillä ei ole täydet päivähoitomaksut, vaikka molemmat vanhemmat töissä, minä pienipalkkaisella hoiva-alalla ja mies osa-aikatyössä. Ihmettelen, miten kehtaat valittaa perheen taloudesta, jos teillä niin isot tulot, ettei alea päivähoitomaksuista. Mene vaan edes joskus kokeilemaan työtä, niin kasvaa arvostus siihen kotona lorvailuun..
[/quote]
Hae ittelles lääkkeet. Meni meilläkin kahdesta lapsesta täydet maksut ja mä olin pienipalkkaisessa hoitsun työssä ja mies tavistyössä. Ei tarvitse olla kummonenkaan palkka kun täydet maksut menee. Joten pidä vaan turpas kiinni kun et tiedä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:43"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:11"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:49"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 06:47"]No en nyt olisi välttis kokonaan sitä kieltämässä, mutta katsoisin että ketä sinne laitetaan. Jos joku kokee saavansa siitä kuntoutuksesta hyötyä niin kaikin mokomin, mutta mielestäni kuntouttavaa työtoimintaa ei tule käyttää rangaistuksena tai sellaisena johon laitetaan pitkän uran tehneitä suvereeneja ammattilaisia. [/quote] No sanotaanko että ainakin pitäisi olla vapaaehtoista. Nyt työkkäri pakottaa sinne rangaistuksen eli karenssin uhalla. [/quote] Parempi siis olla vaan työttömänä. Koska kukaan ei ota pitkäaikaistyötöntä suoraan töihin. Eikä ihmistä jolla on jotain työtä estäviä vikoja [/quote] Aika harva haluaa palkata kuntoutujaakaan. Näyttää hyvältä CV:ssä että olet kuntouttavassa työtoiminnassa. Tulee mielikuva sairaasta, vammaisesta tai muuten ongelmaisesta ihmisestä. [/quote] Rekrytoijana toimiva jatkaa: yleensä työpaikalla tiedetään, mitä on kuntouttava työtoiminta. En usko, että palkkaamisesta vastuussa olevia ei koulutettaisi. Jopa TE-toimisto järjestää myös työnantajataholle tapaamisia, joissa kerrotaan tulevista työvoimapoliittisista koulutuksista, työvoiman hakemisesta ja erilaisista aktivointikeinoista. Jos henkilö ei ole ollut missään työssä, koulutuksessa, pajalla tai kurssilla, itselläni heräisi pikemminkin kysymys, miksi ei. Onko hän ollut kenties vankilassa, onko päihdeongelmaa, syrjäytynyt kotiinsa jne. Meille harvoin tulee hakemuksia pitkään työttömänä olleilta, mutta jos tulee, niin haastattelussa olen esim. kysynyt, mitäpä olet tehnyt vuosina 2009-2012, kun tässä cv:ssä näyttäisi olevan pitkä väli.
[/quote]
Sanon olleeni kotiäitinä. Ei ole laitonta olla kotona lasten kanssa ja mies elättää. Olen muuten saanut työpaikkoja vaikka olen tunnustanut suoraan olleeni kotiäiti välillä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:44"]
Olen ainakin käsittänyt niin, että kuntouttava työ voi poikia "oikeankin" työpaikan, kunhan tekee siellä ahkerasti hommia. Parikymppisenä minulla oli lievää masennusta ja olin erittäin ujo & "sosiaalisesti rajoittunut" yliopisto-opiskelija. Yritin kysellä tuolloin muutamiakin kertoja, jos olisin päässyt kuntouttavaan työhön. Kävikin sitten niin, että se masennus meni ohitse ja sainkin pysyvän hyvän työpaikan melko pian sen jälkeen. Mutta olisin ollut minimaalisesta palkastakin huolimatta iloinen, jos olisin päässyt kuntouttavaan työhön tuolloin aiemmin.
[/quote]Täysin väärä käsitys. Kuntouttava työtoiminta ei johda työllistämiseen. Yksi hailee onko ihminen ahkera tai osaava. Tämä on se väärä syötti, millä näitä on kaupiteltu työkkärinkin toimesta ihmisille "vaihtoehtona". Suoranaista kusetusta! Muutaman tapauksen tiedän, jotka sukupuolen perusteella (=mieshenkilö) saivat pienen pätkän palkkatukijaksoa kuntouttavan päälle. Suhteilla nekin paikat jaettiin.
[/quote]
Kuntouttava työtoiminta on kylläkin yksi polku työllistymiseen, tai askel siihen suuntaan. Kontaktit työnantajiin ja mahdollisuuksien kartoitus tehdään yleensä työtoiminnan yhteydessä. Mitä osaan tehdä, mitkä vahvuuteni ovat, mitä taitoja voin vielä kehittää, mitä varasuunnitelmia teen, jos ensisijainen toiveeni ei toteudu. Lisäksi tulee harjoiteltua sosiaalisia taitoja. Ikävä sanoa, mutta pitkään työttömänä olleen henkilön työmarkkinoille pääsy voi karahtaa siihenkin, ettei osaa sujuvasti kertoa itsestään ja osaamisestaan. Jos on 20 hakijaa ja yksi saa paikan, pitää osata jonkin verran vakuuttaa, että olen etsimänne henkilö ja hyvä ja osaava työntekijä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 15:44"]
[/quote]Täysin väärä käsitys. Kuntouttava työtoiminta ei johda työllistämiseen. Yksi hailee onko ihminen ahkera tai osaava. Tämä on se väärä syötti, millä näitä on kaupiteltu työkkärinkin toimesta ihmisille "vaihtoehtona". Suoranaista kusetusta! Muutaman tapauksen tiedän, jotka sukupuolen perusteella (=mieshenkilö) saivat pienen pätkän palkkatukijaksoa kuntouttavan päälle. Suhteilla nekin paikat jaettiin.
[/quote]
Juuri näin koska ne työpaikat mihin kuntoutumaan mennään on alunperinkin sellaisia, ettei sinne palkata ketään. Ne pyörittävät sitä toimintaa ihan työttömien työpanoksella vain muutaman oikean työntekijän ollessa vahtimassa. Tiedän tämän varmasti koska jouduin yhteen tällaiseen paikkaan hakemaan ja mulle se työhaastattelija selosti sitä hommaa.
Menkää vaan jos tahdotte mutta älkää huijatko itseänne kuvittelemalla, että siitä mitään vakipaikkaa irtoaisi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Meidän työpaikan siistijä on tullut kuntouttavasta työtoiminnasta tukityöhön ja määräaikaiseen työsuhteeseen. Kukaan meistä ei voi olla varma työpaikastaan, mutta pitkä määräaikainen, useamman vuoden kestävä työsopimus antaa mahdollisuudet työllistyä jatkossa. Kaikilla ei ole hienoja ammattitutkintoja, ja silloin on aika turha lähteä hakemaan avoimista markkinoilta yhtään mitään työtä. Myös lokapalvelussa työskentelee yksi henkilö, joka oli ennen kuntouttavassa työtoiminnassa. Ai mistäkö tiedän, satuimme asumaan naapureina. Hänellä on ihan normaali työsuhde, nyt kun osaa työnsä ja oikea paikka sattui kohdalle.
Kuntouttava voi varmaan auttaa joitakin, mutta se on aika pieni joukko ihmisiä, jotka ovat siinä jamassa, että he tarvitsevat sitä. Muut kaipaisivat enemmän avoimia työpaikkoja tai ammattilaisen (sosiaalityöntekijä tai pajaohjaaja ei ole ammattilainen tässä asiassa) neuvoja hakemusasiakirjoihin ja työpaikkojen etsintään. On ihan yhtä passivoivaa kuin se kotona oleminenkin, jos perustervettä, aikuista ihmistä kohdellaan automaattisesti ongelmaisena vain työttömyyden takia.
Nuoret ovat siinä mielessä vähän eri asemassa, että heillä on koulutus se ensimmäinen prioriteetti ja joku paja, jolla pääsee kokeilemaan eri alojen hommia, voi olla siinä hyvä, tulevaisuutta selkeyttävä asia. Ja samoin se, että joku katsoo perään, että yhteishaku tulee tehtyä ja pääsykokeet käytyä. Mutta jos on jo suorittanut tutkinnon ja laitetaan sille samalle pajalle tekemään niitä samoja hommia, niin eihän siinä ole taas mitään järkeä, laittaa ihminen "kokeilemaan" jotain, jonka jo osaa.
Aika paljon kuluu yhteiskunnan varoja näiden palvelujen pyörittämiseenkin, eivätkä ne tulokset työllistymisinä näy. Voisiko miettiä, että tuottaisiko sama rahasumma jossain toisessa muodossa enemmän työllistymistä?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:32"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:01"]Tässä yksi esimerkki ilmaistöistä ja muistutus siitä, että kaikki työttömät eivät ole yksinäisiä alkkiksia: Kahden lapsen äiti määrätään "vapaaehtoiseen" palkattomaan työhön. Lapset on siis laitettava päivähoitoon, vaikka palkkaa ei ole luvassa. Päivähoitomaksuissa otetaan huomioon myös miehen tulot, joten perheelle tulee täydet maksut. Siitä huolimatta, että palkkaa ei tule, ja ylimääräinen 9€/pvä ei riitä edes työmatkakuluihin. Nainen tekee raskasta fyysistä työtä, josta ei saa palkkaa, joka ei kerrytä eläkettä ja jonka aikana ei ole oikeutta työterveyshuoltoon. Perheen elintaso joutuu koetukselle, sillä tulot tippuvat merkittävästi ja lisäksi äiti ei pysty enää tekemään edullista kotiruokaa, metsästämään tarjouksia, keräämään marjoja ym. [/quote] Älä tule inisemään ainakaan mulle, senkin rikas akka! Tervetuloa vaan hoitamaan vanhuksia, vaihtamaan 20 kusi- ja paskavaippaa päivässä. Työtä tehdään 3 vuorossa, unirytmit on aina sekaisin, etkä saa jäädä hoitamaan kipeää lasta kotiin käytännössä ikinä, jos toinen vanhempi päivätyössä. Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, selkä aina kipeä. Meillä ei ole täydet päivähoitomaksut, vaikka molemmat vanhemmat töissä, minä pienipalkkaisella hoiva-alalla ja mies osa-aikatyössä. Ihmettelen, miten kehtaat valittaa perheen taloudesta, jos teillä niin isot tulot, ettei alea päivähoitomaksuista. Mene vaan edes joskus kokeilemaan työtä, niin kasvaa arvostus siihen kotona lorvailuun..
[/quote]
Hae ittelles lääkkeet. Meni meilläkin kahdesta lapsesta täydet maksut ja mä olin pienipalkkaisessa hoitsun työssä ja mies tavistyössä. Ei tarvitse olla kummonenkaan palkka kun täydet maksut menee. Joten pidä vaan turpas kiinni kun et tiedä.
[/quote]
Todellakin tiedän, se on ihan julkista tietoa, että täydet maksut 4 hengen perheellä menee vasta kun tulot on yli 5566 euroa kuussa!!!!!! Turha tulla sanomaan ainakaan mulle, että perheen talous meni kuralle, kun nainen joutui palkatta töihin ja perheen tulot silti olleet yli 5566 euroa. Tää on perseestä raataa niska limassa, ja silti meidän perhe ei valita, että olis koko talous kuralla. Kirppikseltä ostetaan vaatteet. Itsellä ainakin jokin raja, ettei tulla palstoille inisemään, jos työttömänä ja tuommoisen tulot perheellä. En kehtais avautua, että rahat ei riitä ja terveys saattaa muutaman kuukauden takia mennä, kun aika monet tekee raskasta työtä ihan vuosikymmeniä ja silti saa ilmeisesti vähemmän kuin perhe jossa toinen töissä ja toinen kuntouttavassa työtoiminnassa!!!!!!
Porvoossa on semmonen projekti, jossa ohjaavat suoraan työmarkkinoille. Duuni on sen paikan nimi. Siellä etsivät työpaikan, jos haluu suoraan töihin. Se työnantaja saa kai jotain tukirahaa. Ei sovi työhaluttomille, koska mennään oikealle työmaalle ja lyhyeen loppuu, jos mokaa. Saattaa näitä olla muuallakin kuin Porvoossa. Kysykää sieltä Duunista tuosta hommasta, jos joku on Itäiseltä Uudeltamaalta