Paljonko maksatte isovanhemmille lastenne hoidosta?
Tällä tarkoitan nyt sitä jos lapset ovat enemmän isovanhemmilla, enkä esim. satunnaisia hoitokertoja esim. kerran kuussa.
Vai maksatteko? Ottavatko isovanhemmat rahaa vastaan? Äitini tulee kuudeksi viikoksi hoitamaan lapsia ja mietin tässä mitä hänelle maksaisin. Hän kyllä ottaa rahaa vastaan..
Kommentit (102)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:08"]Tällä tarkoitan nyt sitä jos lapset ovat enemmän isovanhemmilla, enkä esim. satunnaisia hoitokertoja esim. kerran kuussa. Vai maksatteko? Ottavatko isovanhemmat rahaa vastaan? Äitini tulee kuudeksi viikoksi hoitamaan lapsia ja mietin tässä mitä hänelle maksaisin. Hän kyllä ottaa rahaa vastaan.. [/quote] 6 viikkoa putkeen? Tottakai maksat ruoan luonasi ja korvaat bensakulut joita äidillesi tulee. Mun äiti ei ottaisi palkkaa, vaikka köyhä onkin. Jos ulkopuolisen palkkaisin, niin 30e/päivä voisin maksaa...
[/quote]
Jos 6 viikkoa on palkattomalla vapaalla hoitamassa lapsenlapsia, niin pitäisi kyllä jotain maksaa. Millä luulet mummin maksavan elämisen, jos ei saa palkkaa moneen viikkoon.
[/quote]
kuka tässä palkattomasta vapaasta puhui? Mun äiti on eläkkeellä. Ei se ota palkatonta vapaata eläkkeestä! :) Eikä se ota palkkaa vastaan vaikka tuputtaisin.
[/quote]
Minun äitini pitää sitä epäkohteliaana jos tarjoaa palkkaa lastenhoidosta, matkarahat suostuu ottamaan. Jos käy kaupassa, tuputan setelit kouraan sillä mun mielestä äidillä ei saa kulua omaa rahaa mun lasten hoitamiseen. Olen sitten yrittänyt kompensoida tilannetta ostamalla äidille isompia syntymäpäivä/äitienpäivä/joululahjoja. Ja äidillä on aina oikeus kieltäytyä jos haluaa. Otan sitten itse palkatonta vapaata töistä, minullahan se loppuviimeksi vastuu on.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:07"]
Tässä keskustelussa on kyllä monta puolta. Aloittajan tapauksessa on mielestäni ilman muuta hyvä maksaa vapaata töistä lastenhoidon takia ottavalle isovanhemmalle. Tällöinhän kyseessä on tietoinen, sovittu päätös isovanhemman tulonmenetyksestä aloittajan perheen hyväksi. Sitä on ihan luonnollista hyvittää jollain tapaa tai toisin päin käännettynä auttaa isovanhempaa vastavuoroisesti.
Joissain tapauksissa on mielestäni ihan paikallaan korvata isovanhemmalle lastenhoidosta aiheutuvia kuluja tai maksaa esimerkiksi jatkuvasta hoidosta hyvitystä, mutta kyllä tuo toinen ääripää - asenne että mummojen ja vaarien pitää ilman muuta saada aina palkkaa lastenlasten hoidosta - nostaa karvat pystyyn. Tottakai pitää ottaa huomioon tilanne jossa eletään. Jos isovanhemmalla on kasa lapsenlapsia, ei ole reilua odottaa isovanhempien käyttävän kaikkea vapaa-aikaa lastenlasten kaitsemiseen. Ja jos isovanhempi ei juuri välitä lastenhoidosta, lastenhoitoapua olisi ehkä parempi pyytää jostain muualta. Mutta missä ihmeessä on perheen sisäinen molemminpuolinen auttaminen?? Omaan korvaan nämä aktiivi-harrastaja-mummot jotka eivät ehdi tai jaksa muilta kiireiltään auttaa omaa perhettään/omia lapsiaan (ainakaan ilman kunnollista rahallista korvausta..) kuulostavat ikävä kyllä pelottavan itsekkäiltä tapauksilta. Ja silti todennäköisesti samat henkilöt odottavat lastensa ja lastenlastensa huolehtivan heistä itsestään vanhuusiällä. Huh.
[/quote]
Sano sitten, kun olet itse mummo ja olet huolehtinut joka viikonloppu lapsenlapsista ja kun odotat kesälomaa voipuneena, tulee ilmoitus, että nyt tulee neljäksi viikoksi kaikki lapsenlapset mummin luo kesähoitoon, että vnhemmat saa säästettyä päiväkotimaksuissa.
Kyllä naisten pitää oppia olemaan edes mummoina terveen itsekkäitä ja saada edes silloin tehdä niitä juttuja, joita ei ehtinyt tehdä, kun omat lapset olivat pieniä.
Pelastakaa mummojen vapaapäivät ja lomat
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:17"]
On tosiaan hyvin erilaisia tilanteita; jotkut suvut ja sukupolvet asuvat naapureina, toiset satojen kilometrien päässä. On varakkaita isovanhempia tai vastakohtanamelkein pelkän kansaneläkkeen varassa olevia mummoja. Ja on eroa iässä ja kunnossakin. Toiset saavat lapsenlapsia alle 50- vuotiaana, toiset vasta yli 70-vuotiaana. Jotkut ovat pyörätuolissa, jotkut juoksevat maratoneja.
Uskallan sanoa pitkän päivätyöni perusteella, että ei löydy sellaista isovanhempaa, joka ei luottamuksellisessa keskustelutilanteessa myöntäisi väsyvänsä lastenlasten hoitoon. Paljon olen tavannut myös mummoja, jotka on jätetty yksin, kun hoitovuodet ovat takana.
[/quote]
Naapurini on sellainen. Hoisi työelämän sivussa kolme lastenlastaan ja nyt kun lapsenlapset ovat isoja, me naapurit autamme häntä, koska omia lapsia ja lapsenlapsia ei enää näy. Että se siitä vastavuoroisesta avusta.
En tiedä olenko elänyt koko elämäni jossain kuplassa, mutta tulen keskituloisesta perheestä (ei omakotitaloja tai bemareita näkynyt) enkä ole koskaan kuullut isovanhempien pyytävän rahaa lastenhoidosta. Itselläni ei ole lapsia, mutta siskollani on ja äitini tulee AINA hoitamaan lasta kun siskoni pyytää, sillä on eläkkeellä ja hän rakastaa lapsenlastaan, sekä tietysti lapsiaan.
En ole koskaan kuullut myöskään kenenkään tuttavani (iso)vanhempien pyytävän rahaa lastenhoidosta.
Jos lapsesi ovat 6 viikkoa äitisi huollettavana ja äitisi ottaa palkatonta vapaata töistä sitä varten, niin oikeudenmukainen summa joka sun tulisi maksaa on korvaus menetetystä palkkatulosta eli äitisi kuukausipalkka kerrottuna 1,5:llä.
Jos äitisi on eläkkeellä, hänelle ei tule tulonmenetystä. Jos hän on töissä niin tuo tulee äidillesi tosi kalliiksi.
Riippuu tietenkin tilanteesta, mikä on oikeus ja kohtuus. Naapurini on pieneläkeläinen. Hoiti aikoinaan lapsiaan vuosia kotona. Nyt hän hoitaa usein lapsenlapsiaan ja kertoi taannoin, että hän on joutunut luopumaan kuntosalikortista, koska tarvitsee tuon rahan matkakausikorttiin. Lapset asuvat eri kunnassa eli hän tarvitsee seutulipun. Tuollainen ei ole oikein!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:25"]
Riippuu tietenkin tilanteesta, mikä on oikeus ja kohtuus. Naapurini on pieneläkeläinen. Hoiti aikoinaan lapsiaan vuosia kotona. Nyt hän hoitaa usein lapsenlapsiaan ja kertoi taannoin, että hän on joutunut luopumaan kuntosalikortista, koska tarvitsee tuon rahan matkakausikorttiin. Lapset asuvat eri kunnassa eli hän tarvitsee seutulipun. Tuollainen ei ole oikein!
[/quote] ei saa olla liian hyväntahtoinen että joutuu omista menoista tinkimään. Työelämässä olevat mummelit tekee työtään ja ei sitä niin vaan työstä voi olla viikkoja pois palkattomallakaan . Yhteiskunta tarjoaa päiväkodit joten viekää sinne tai olkaa lasten kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 00:26"]
Jos äitisi on eläkkeellä, hänelle ei tule tulonmenetystä. Jos hän on töissä niin tuo tulee äidillesi tosi kalliiksi.
[/quote] onhan eläkeläisilläkin oma elämä, monet matkustelee, käyvät uimassa, opiskelevat kansanopistoissa, harrastukset, luullaan että ei oo mitään elämää jos eläkeläinen. Sitten voi lukea ne kirjat mitkä jäi lukematta työelämän melskeessä.
Olen usein tarjonnut maksua äidilleni ja anopilleni mutta kumpikaan ei huoli rahaa. Olen usein vienyt kahvipaketin ja leiponut jotain. Joskus olen vienyt ruokaakin.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 00:26"]
[/quote] onhan eläkeläisilläkin oma elämä, monet matkustelee, käyvät uimassa, opiskelevat kansanopistoissa, harrastukset, luullaan että ei oo mitään elämää jos eläkeläinen. Sitten voi lukea ne kirjat mitkä jäi lukematta työelämän melskeessä.
[/quote]
Minun äitini tekee vapaaehtoistyötä eläkkeellä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:14"]Pyydä äitiä esittämään palkkatoive ja maksatte sen. [/quote] Kysyinkin. Äiti sanoi, että maksatte minkä pystytte. Onko 1500 euroa liian vähän? Sosiaalikuluineen se on kuitenkin iso lasku meille. Äitini tienaa kuitenkin normaalisti paljon enemmän niin tuntuuko tuo hänellä missään? Pelkään että loukkaan jos tarjoan liian vähän.
[/quote]
Herranjestas, hän on sinun äitisi! Kai teillä nyt jotkut puhevälit on!
Ottaako hän vapaata töistä hoitaakseen lapsenlapsia? Maksatteko sosiaalikulut, käytättekö kotitalousvähennystä?
Meillä tilanne aika toisenlainen, joten en osaa ehdottaa mitään sovellettavaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:28"]Kyllä minä otan rahaa siskoni lasten hoitamisesta ja aion maksaa hänelle vastavuoroisesti tulevaisuudessa jos joskus lapsia saan. Luuleeko joku, että kolmekymppinen sinkku lähtisi vapaaehtoisesti lapsia leikittämään..?
[/quote]
Ei luule vaan tietää.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 22:02"]Normaalisti maksamme hoitajalle n.80 euroa / päivä, eikä äitini ehdottomasti halua ottaa niin paljoa. Eli kyllä hän haluaa auttaa meitä. Minä en voisi olla maksamatta hänelle. Hain vaan sopivaa summaa. Päätimme nyt mieheni kanssa kysyä, että olisiko 1500 euroa hyvä. Lisäksi ostan hänelle pienen lahjan, josta tiedän hänen haaveilleen, mutta ei ole raskinut itselleen ostaa. Tämä on enemmänkin periaate. Esim. Syömään mennessämme saatan minä maksaa koko pöytäseurueen annokset tai sitten vaikkapa isäni tai veljeni. Eikä kukaan tee mitään rahasta, mutta maksaa kyllä periaatteesta. Ap
[/quote]
Mun mielestä aika iso summa! Jääkö äitisi tosiaan palkattomalle tämän 6 vkon vuoksi? Mietin vain että eikö hänen olisi kannattanut jo anoa vv tai muuta siihen et olisi niitä tulojakin. Toisaalta jos voit maksaa tuon 1500 € niin mikäs sitten...
Kannattaa tosiaan puhua suoraan ja laittaa rajat lastenlasten hoitoonkin. Minä ainakin olen ihan rättiväsynyt hoitoviikonlopun jälkeen. Siksi otin asian puheeksi ja sanoin, etten enää jaksa. Alkuun tuntui kuin lapset olisivat loukkaantuneet, mutta pian molemmat kertoivat miettineensä asiaa ja pyysivät anteeksi, etteivät olleet ollenkaan ajatelleet asiaa tuolta kannalta.
Vaikka vanhemmat eivät rahaa suostu ottamaan vastaan, niin muistakaa heitä vaikka teatterilipuin tai etelänmatkalla. Tulee hyvä mieli kaikille!
Äitini sairastaa nivelreumaa. Pystyy hoitamaan lapsia, kun ovat jo omatoimisia. Me puolestaan autamme kotona pihatöissä, siivoamaan, puusavotassa jne. Meille tämä on sopinut hyvin. Äiti ei pysty kovin fyysiseen työhön ja isällä on viljelystä ja urakkatyö, joten on paljon pois kotoa..
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:08"]
Tällä tarkoitan nyt sitä jos lapset ovat enemmän isovanhemmilla, enkä esim. satunnaisia hoitokertoja esim. kerran kuussa. Vai maksatteko? Ottavatko isovanhemmat rahaa vastaan? Äitini tulee kuudeksi viikoksi hoitamaan lapsia ja mietin tässä mitä hänelle maksaisin. Hän kyllä ottaa rahaa vastaan..
[/quote]
vai vielä pitäisi maksaa niille :-). perhehän on ilmaisen työvoiman lähde. kaikki sen tietää. vanhemmat on kummaltakin puolelta saaneet valita haluaako ne nähdä lasten lapsiaan vai ei. siihen sisältyy työvelvoite. ei vahtimista tarvittaessa, ei mitään muutakaan kontaktia.
Jukra..pitäskö niille maksaa jotain..en oo aatelutkaan että pitäs..nehän on isovanhempia ja sitä varten..meillä kylläkin satunnaisesti ovat mummulassa utta melkein jos mummu niitä sinne pyytää..
Ellei nyt suoranaista rahaa halua mutta esim kylpyläkortin voi antaa, etelänmatkan ja äkkilähdöllä pääsee halvalla. Edellyttäen että osaa mennä yksinkin ja osaa edes jonkin verran enkkua.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:08"]Tällä tarkoitan nyt sitä jos lapset ovat enemmän isovanhemmilla, enkä esim. satunnaisia hoitokertoja esim. kerran kuussa. Vai maksatteko? Ottavatko isovanhemmat rahaa vastaan? Äitini tulee kuudeksi viikoksi hoitamaan lapsia ja mietin tässä mitä hänelle maksaisin. Hän kyllä ottaa rahaa vastaan.. [/quote] 6 viikkoa putkeen? Tottakai maksat ruoan luonasi ja korvaat bensakulut joita äidillesi tulee. Mun äiti ei ottaisi palkkaa, vaikka köyhä onkin. Jos ulkopuolisen palkkaisin, niin 30e/päivä voisin maksaa...
[/quote]
Jos 6 viikkoa on palkattomalla vapaalla hoitamassa lapsenlapsia, niin pitäisi kyllä jotain maksaa. Millä luulet mummin maksavan elämisen, jos ei saa palkkaa moneen viikkoon.
[/quote]
kuka tässä palkattomasta vapaasta puhui? Mun äiti on eläkkeellä. Ei se ota palkatonta vapaata eläkkeestä! :) Eikä se ota palkkaa vastaan vaikka tuputtaisin.