Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko maksatte isovanhemmille lastenne hoidosta?

Vierailija
20.05.2015 |

Tällä tarkoitan nyt sitä jos lapset ovat enemmän isovanhemmilla, enkä esim. satunnaisia hoitokertoja esim. kerran kuussa.
Vai maksatteko? Ottavatko isovanhemmat rahaa vastaan? Äitini tulee kuudeksi viikoksi hoitamaan lapsia ja mietin tässä mitä hänelle maksaisin. Hän kyllä ottaa rahaa vastaan..

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain uuden työpaikan vauvan ollessa 6 kk vanha. Äitini oli vastikään lomautettu ja hoiti mun esikoistani 3 kk,  maksoin hänelle sen minkä Kela maksoi minulle verotta, käteisenä. En muista tarkkaan, mitä se markka-aikaan oli se korvaus, oliko noin 1500 markkaa eli 300 euroa nykyrahaa.

Minulla on työmatkoja, jotka päättyy tyyliin paluu lauantaina tai lähtö sunnuntaina ja miehellä vuorotyö. En edelleenkään uskalla jättää teinejä viikonlopuksi keskenään ;) bileiden pelossa... onneksi on mummot. He joko yöpyvät meillä tai teinit viedään sinne. Hyvät on välit mummoihin ja teinit käy siellä mielellään fillarilla itsekseenkin. (pari kertaa on hätätilassa isomummot ja -ukitkin hoitaneet, mutta ovat hiljan kuolleet) Jos  on ollut viikonloppuhoidoissa lapset pyydetysti, niin on annettu reilusti ruoka- ja huvitusrahaa ja kahvipaketteja. Ei eläkeläisillä raha puussa kasva ja lapset syö ihan kiitettävällä ruokahalulla. Kiva työmatkalta tullessa kuulla, että mummon kanssa käytiin siellä ja siellä ja tehtiin sitä ja sitä.

Vierailija
42/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan hyvin erilaisia tilanteita; jotkut suvut ja sukupolvet asuvat naapureina, toiset satojen kilometrien päässä. On varakkaita isovanhempia tai vastakohtanamelkein pelkän kansaneläkkeen varassa olevia mummoja. Ja on eroa iässä ja kunnossakin. Toiset saavat lapsenlapsia alle 50- vuotiaana, toiset vasta yli 70-vuotiaana. Jotkut ovat pyörätuolissa, jotkut juoksevat maratoneja.

Uskallan sanoa pitkän päivätyöni perusteella, että ei löydy sellaista isovanhempaa, joka ei luottamuksellisessa keskustelutilanteessa myöntäisi väsyvänsä lastenlasten hoitoon. Paljon olen tavannut myös mummoja, jotka on jätetty yksin, kun hoitovuodet ovat takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 08:55"]

En ole koskaan maksanut isovanhemmille euroakaan lastemme hoidosta enkä edes ruoasta. Isovanhemmat asuvat kaukana, joten lapsen ovat olleet siellä viikon tai kaksi kerrallaan lomilla, kun me olemme olleet töissä. Kesälomilla usein useampi viikon pätkä. Vanhempani ovat eläkkeellä, mutta hyväkuntoisia, vaikka ikää jo onkin. Itse suorastaan vaativat lapsia sinne aina, odottavat tosiaan lasten lomia. Heillä ei ole rahasta tiukkaa eivätkä suostuisi edes ottamaan rahaa vastaan lastemme hoidosta. Muita lapsenlapsia heillä ei ole.

Toinen mummo asuu lähellä, on hoitanut lapsiamme pienempänä yhden päivän viikossa ja lisäksi satunnaisesti muutenkin. Hänellekään emme ole maksaneet mitään koskaan, mutta ovat kyllä syöneet yleensä meillä eli ruokakulut on maksettu. Muutenkin hän käy meillä usein syömässä. Nyt kun lapset ovat isompia, pyytää itse lapsia silloin tällöin yökylään, vaikkei varsinaista hoidon tarvetta enää olekaan. Myös kesällä lupasi käydä katsomassa kuopusta silloin tälloin.

Ymmärrän toki tuon maksamisen, jos isovanhempi menettää ansiotaan lastenhoidon takia ja jos isovanhemmalla ei ole ylimääräistä rahaa.

[/quote]

Miksi tätä on alapeukutettu? Siksi etten maksa mitään? Vai siksi, että lapsemme ovat viikon tai kaksikin hoidossa kerrallaan?

Totuus on se, että vanhempani ovat varakkaita, eivätkä näe mitään järkeä ottaa rahaa, kun meillä lapsiperheessä on menoja paljon ja heillä ei tosiaan ole tarvetta. Eivät ikinä ottaisi vastaan lomamatkoja tms., mieluummin haluaisivat maksaa meidänkin matkat ja muutenkin antaa rahaa. Me ei tarvita heiltä rahaa, niin säästävät sitten lasten tileille pientä pesämunaa. Äitini ilahtuu eniten kukasta tai viinipullosta, joita usein viedään tuliaisiksi. Vanhempani ovat aina itse pyytäneet lapsia heille lomiksi, kun harvoin muuten näkevät lapsia. Olen äidiltäni kysynyt aikanaan, kun lapset olivat pieniä, että eikö ole rankkaa, mutta ei ole koskaan myöntänyt sitä. Aina pyytävät seuraavallakin lomalla, jos me olemme töissä. Nyt isommilla lapsilla alkaa olla jo omia menoja (kesätöitä ja harrastuksia) niin paljon, etteivät oikein kesäisin ehdi isovanhemmille ja siitä vanhempani ovat pahoillaan. Odottavat sitten kuopusta sitäkin enemmän, viimeksi eilen äiti soitti millä viikolla menee heille.

Anopilla ei ole niin hyvä tilanne taloudellisesti, muttei koskaan huoli rahaa. Hän käy kyllä meillä syömässä melkein joka viikonloppu muuten vaan, ja pyytää lapsia omaksi seurakseen, kun yksin elää. Hänelle ostetaan kyllä sitten joskus joku lahjakortti jalkahoitoon tms.

Vierailija
44/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:30"]

Perheemme jäsenten kesken emme käsittele rahaa.

[/quote]

No minusta ainakin olisi ollut noloa käyttää äitiäni hyväksi ja panna hänet taloudelliseen ahdinkoon sen takia, että hän hoisi lapsiamme.

Äitini oli puoli vuotta vuorotteluvapaalla ja hoisi lapsiamme. Totta ihmeessä maksoimme hänelle siitä, koska pitihän äidin silti maksaa asumisestaan ja laskut. 

[/quote]

Tilannehan saattaa ola aivan toisenlainen. Me hoidamme lapsenlapsiamme, olemme eläkkeellä, eli saamme eläkettä. Tulemme sillä toimeen, vanhemmiten tarpeetkin vähenevät. Lapsiperheen menot ovat huomattavasti suuremmat.

Suurin ilomme ovat lapsenlapsemme. Koemme olevamme etuoikeutettuja, kun meillä on tilaisuus luoda lapsenlapsiin näin kiinteät suhteet. 

Emme tee tätä velvollisuudesta tai pakosta, vaan ihan omasta halustamme. 

Vanha sanonta kuuluu; niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Tämä toimii siis kumpaankin suuntaan. Saamme ja olemme aina (jo ennen lastenlasten syntymää) saaneet lapsiltamme kaikenlaista apua tarvittaessa. 

Tämä on minunkin mielestäni perheen merkitys. Rakkaudelle ei voi asettaa hintalappua.

Mikäli tilanteemme olisi toisenlainen, eli tarvitsisimme rahaa, olisimme varmasti kiitollisia, jos lapsemme haluaisivat meille tästä työstä maksaa. Haluaisivat varmasti, nyt se ei ole tarpeen. 

Ihmisten elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia. Pelkän oman kokemuksen ja tilanteen pohjalta ei voi lähteä tuomitsemaan yhdenkään perheen tapoja ja käytäntöjä, tässäkään asiassa.

Vierailija
45/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat isovanhemmat jotka poikaamme hoitavat ovat jo eläkkeellä. Oma äitini tulee yleensä meille kotiin hoitamaan ja matkustaa välin yleensä bussilla. Olen hänelle tarjonnut maksua kuukausikortista mutta ei ole huolinut. Päivinä, jolloin tulee poikaa hoitamaan syö ruoan "meidän piikkiin" sekä keittää myös kahvit. Muuta "maksua" ei ole, mutta jo alkujaan sovittu että tämä järjestely on ok. Toinen isovanhempi asuu lähempänä, joten viemme pojan aina hänen luokseen. Mitään emme hänelle maksa, mutta tämäkin on sovittu oleva ok näin. Molemmat isovanhemmat hoitavat lasta 1 pvn viikossa, joten suuresta määrästä ei ole kyse. Lisäksi he pyyteettömästi tekevät sen eivätkä varmaan ajattele sitä edes ns. työnä.

Vierailija
46/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"]Emme mitään. On siellä päivähoidossa. Olemme heille elämämme auki. He mahdollistavat opiskeluni. [/quote] Miten kehtaat? Onko sinulla sisaruksia? Onko heillä lapsia? Minun veljeni vie lapsensa myös isovanhemmille eivätkä maksa mitään. [/quote]

Lapsi on isovanhempiensa ainoa lapsenlapsi. Isovanhemmat ovat eläkkeellä, mutta nuoria. Itse toivoivat näin. Heille lapsi tuo sisältöä elämään ja eii lapsi tosiaan mitään täysiä päiviä ole. Luennot kestävät n. 4h ja minulla on myös vapaapäiviä viikoittain. Tietävät että meillä on tiukkaa ja heillä ei, joten eivät pyydä rahaa. Aion kyllä tulevaisuudessa huolehtia heistä, eivätkä varmasti joudu koskaan vanhainkotiin, jos se minusta on kiinni. Uskon siihen että perheessä autetaan toisiaan, eikä luonnollisesta auttamisesta tarvitse maksaa. [/quote] Niin samaa mieltä. Meillä isovanhemmat hoitavat tarvittaessa lapsia, me huolletaan taloa ja mökkiä, kun ovat reissussa. Lainataan tosillemme autoja, tehdään pihatöitä, kuskataan tai käydään kaupassa jos joku sairas ym ym. Rahaa ei vaihdeta koskaan. Mulle täysin vieras ajatus! [/quote] Meillä on sitten eri kulttuuri. Sain jo lapsena rahaa (15v) kun hoidin kesän pikkusisaruksiani tai autoin isäni yrityksessä. Toki koiraa hoidan ilmaiseksi tai käyn kaupassa, mutta kuusi viikkoa työtä on mielestäni eri juttu. Edelleen isäni maksaa minulle esim. käännöstöistä. T.ap [/quote]

Toki minäkin sain rahaa, kun olin töissä isälläni yrityksessä. Samanlainen palkallinen olin kuin muutkin. Koti ei kuitenkaan ole meille yritys. [/quote]

Koti ei ole meilläkään yritys, mutta rahaa tämänkin pyörittäminen vaatii. Ja kyllä, lastenhoito on mielestäni työtä. Äiti on ko. ajan pois omasta palkkatyöstään ja ns. uhrautuu vuokseni. Ap"

Minusta tuo on ap. kaunis ele, kun ajattelet asiaa myös äitisi näkökulmasta. Eikä tässä ole kysymys rahasta, vaan osoitat käytökselläsi itsenäisyyttä ja ottavasi vastuun itse lapsesi hoidosta, etkä pidä vanhempiasi lapsenhoitoautomaattina, eikä siinä synny hyväksikäytön makua. Se varmasti lämmittää vanhempiasi mieltä ja edes auttaa pysymään suhteenne lämpimänä ja hyvänä.

Mummona minulla on molemmista kokemusta, toisen lapsen kohdalla on vähän hyväksikäytön makua, kun koskaan he eivät edes kysy maksusta, vaikka olen ottanut palkatonta vapaata ja maksan ruuasta lähtien, ei edes muisteta pienellä lahjalla, hyvä jos kiitos tulee.  Eikä tässä ole kysymys rahasta, vaan minua harmittaa heidän syöminen kuormasta ja selkärangattomuus. Jos isovanhempia käytetään hyväksi, niin todennäköisesti he kohtelevat myös samalla tavalla omia ystäviään ja läheisiään. 

Vierailija
47/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeasti maksatte isovanhemmille? :D ei hyvää päivää... Omat vanhempani eivät ikinä ottaisi rahaa vastaan siitä, että saavat viettää aikaa lasteni kanssa. Eikä kyllä tulisi mieleenkään maksaa. Siskoni lapset ovat minulla usein hoidossa enkä ole häneltäkään koskaan rahaa pyytänyt enkä edes olettanut hänen mitään maksavan.

Vierailija
48/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:14"]Emme mitään. On siellä päivähoidossa. Olemme heille elämämme auki. He mahdollistavat opiskeluni. [/quote] Miten kehtaat? Onko sinulla sisaruksia? Onko heillä lapsia? Minun veljeni vie lapsensa myös isovanhemmille eivätkä maksa mitään. [/quote] Lapsi on isovanhempiensa ainoa lapsenlapsi. Isovanhemmat ovat eläkkeellä, mutta nuoria. Itse toivoivat näin. Heille lapsi tuo sisältöä elämään ja eii lapsi tosiaan mitään täysiä päiviä ole. Luennot kestävät n. 4h ja minulla on myös vapaapäiviä viikoittain. Tietävät että meillä on tiukkaa ja heillä ei, joten eivät pyydä rahaa. Aion kyllä tulevaisuudessa huolehtia heistä, eivätkä varmasti joudu koskaan vanhainkotiin, jos se minusta on kiinni. Uskon siihen että perheessä autetaan toisiaan, eikä luonnollisesta auttamisesta tarvitse maksaa.

[/quote]

Tervejärkinen olet, ja hyvin onnistuva perjekuvio! Niin mennään,,miten on kulakin varaa ja mahdollisuuksia. Jos isovanhemmat eläkkeellä ja varakkaita ja heidän perheellinen lapsensa opiskelee, on ihan ok auttaa lapsiperhettä! Ja on myös ihan ok auttaa sitten niitä isovanhempia, kun he tarvitsevat apua. Ei siinä palkkoja tarvi maksella. Kysyä voi, jos ei tiedä, mikä toisen todellinen rahatilanne on.

Vierailija
49/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut apua vanhemmiltani riittävästi lastenhoidossa, on mahdollistanut mm muutaman lomareissun aikuisten kanssa ja kolmivuorotyön sairaalassa.
Kysyin kerran äidiltä, että miten tämän kaiken voisi korvata, vastaus oli että hoidat sitten samalla tapaa omia lapsenlapsiasi, hän maksaa nyt velkaa omalle äidilleen :)

Vierailija
50/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 07:36"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 00:26"] Jos äitisi on eläkkeellä, hänelle ei tule tulonmenetystä. Jos hän on töissä niin tuo tulee äidillesi tosi kalliiksi. [/quote]  onhan eläkeläisilläkin oma elämä, monet matkustelee, käyvät uimassa, opiskelevat kansanopistoissa, harrastukset, luullaan että ei oo mitään elämää jos eläkeläinen. Sitten voi lukea ne kirjat mitkä jäi lukematta työelämän melskeessä. [/quote] Minun äitini tekee vapaaehtoistyötä eläkkeellä.

[/quote]

Huvittava piirre tässä asiassa on minusta se, että moni nainen luulee, että hänen äitinsä kiljuu riemusta, kun saa taas eläkkeellä hoitaa lapsia, kun lastenhoitohan on niin ihanaa.

Vai oliko, kun se sama tyttö on työntänyt lapset heti päiväkotiin, kun pälli ei kestä niin tylsää hommaa, kuin olla oman lapsen kanssa.

Naisena oikeasti joskus ihmettelen, että eikö tämä helvetin lastenhoito koskaan lopu. Olen omani kasvattanut ja nytkö kaikki odottaa, että alan saman ruljanssin uudelleen viikonloppuisin ja lomalla, kun vihdoin olisi omaa aikaa. Ja eläkeikä on tietenkin uhrattu lastenhoitoon, kun muuten olen kylmä mummi, jota ei sitten käydä ikinä vanhainkodilla katsomassa, kun en ole ottanut lapsenlapsia joka viikonloppu yökylään

[/quote]

No, meitä on niin moneen junaan ja suun aukaisemisesta ei koskaan ole haittaa. Mitäpä jos kertoisit omalle jälkikasvullesi, ettei homma kiinnosta sinua pätkääkään.

meillä kun tuo lasten kylään ottaminen lähtee yleensä noista isovanhemmista. Molemmat asuvat kotipaikastamme aika kaukana ja me asumme vuodet ulkomailla, joten kesällä on suorastaan huono omatunto, kun ei voi lapsia heidän luokseen lähettää niin paljon kuin pyytävät. Lomilla toki mennään aina koko porukka. Mutta esim. anoppi ottaisi lapsemme varmaan vaikka koko kesäksi sinne, jos annettaisiin. Tiedän hänen hoitavan tosi paljon mieheni veljien lapsia, jotka asuvat siinä lähellä. Samoin minun äitini hoitaa paljon enemmän veljeni lapsia, koska me olemme kaukana. Äitini jopa matkustaa tuhansia kilometrejä lentokoneella tänne meidän luoksemme, ihan vaan jotta saa olla enemmän lastenlastensa kanssa. Koululaiset nyt eivät enää niin hoitoa kaipaa tietenkään.

ja kyllä esim. oma äitini myöntää ihan avoimesti, että väsyy lasten hoitoon. Väsyn minäkin lapsiini, ei sitä ole hanakalaa sanoa ääneen. Silti noi isovanhemmat kokevat sen ilmeisesti väsymisen arvoiseksi, kun noita aina sinne pyytävät. Anopilla ja apella on yhteensä 8 lastenlasta, ikähaitarilla 18 v-2 v. ja omilla vanhemmillani 5 kpl ikähaitarilla 14 v-6 v.

Vierailija
51/102 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huvittava piirre tässä asiassa on minusta se, että moni nainen luulee, että hänen äitinsä kiljuu riemusta, kun saa taas eläkkeellä hoitaa lapsia, kun lastenhoitohan on niin ihanaa.

Vai oliko, kun se sama tyttö on työntänyt lapset heti päiväkotiin, kun pälli ei kestä niin tylsää hommaa, kuin olla oman lapsen kanssa.

Naisena oikeasti joskus ihmettelen, että eikö tämä helvetin lastenhoito koskaan lopu. Olen omani kasvattanut ja nytkö kaikki odottaa, että alan saman ruljanssin uudelleen viikonloppuisin ja lomalla, kun vihdoin olisi omaa aikaa. Ja eläkeikä on tietenkin uhrattu lastenhoitoon, kun muuten olen kylmä mummi, jota ei sitten käydä ikinä vanhainkodilla katsomassa, kun en ole ottanut lapsenlapsia joka viikonloppu yökylään"

Hyvä kommentti ja olen samaa mieltä. Milloin tämä loputon hoitaminen loppuu? Nuorena kun lapset oli pieniä, sitä kuvitteli, että lasten kasvaessa on omaa aikaan, mutta sitten ne vasta kiireet alkoivat.

Olet huono mummo, jos et hoida lastenlapsia joka ikinen viikonloppu ja lomat, joskus niitä saattaa olla jopa 6-7 lasta, kun on useampi oma lapsi, työelämä vaatii veronsa, pitäisi olla niin tehokas ja tuottava, oma ja puolison terveys  reistailee ja monet vaivat tulevat iän myötä, halusi niitä tai ei, sen lisäksi vielä apua ja hoivaa tarvitsevat omat iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat, naapurin mummot ja papat ja kaikki vetoavat samaan - kun sulla on aikaa ja eikä enää pieniä lapsia.

Ja miksi nämä aina nämä mummot, jotka hoitavat lastenlapset, iäkkäät omat ja appivanhemmat jne.

Miksi kukaan ei huuda apuu miehiä ja ukkeja? Heille suodaan mukavat seurusteluhetket, ilman hoitovastuuta, ihan kuin he olisivat kädettömiä.

Ja tämä jatkuu sukupolvelta toiselle, NAISEN tehdävä on yksin hoitaa lapset, lastenlapset jne. lista on loputon pitkä. kun  MIEHET saavat olla vapaamatkustajia.

Vierailija
52/102 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu loukkantuisi jos hänelle maksettaisiin kyläilyistämme.

Vierailija
53/102 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Näin pitääkin olla. Ei se ole mitään nuorten auttamista, että sillä rahastetaan. Ei tulisi mieleenkään ottaa maksua lastenlasten hoidosta, ja jos ottaisin, nin tallettaisin lasten pankkitilille ko rahat.

t. paljon lapsia hoitava mummeli

Vierailija
54/102 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] jotain olisi kiva antaa, ilmaisia lounaita ei ole

Vierailija
55/102 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:14"]Emme mitään. On siellä päivähoidossa. Olemme heille elämämme auki. He mahdollistavat opiskeluni.
[/quote]

Miten kehtaat? Onko sinulla sisaruksia? Onko heillä lapsia? Minun veljeni vie lapsensa myös isovanhemmille eivätkä maksa mitään.
[/quote]

Lapsi on isovanhempiensa ainoa lapsenlapsi. Isovanhemmat ovat eläkkeellä, mutta nuoria. Itse toivoivat näin. Heille lapsi tuo sisältöä elämään ja eii lapsi tosiaan mitään täysiä päiviä ole. Luennot kestävät n. 4h ja minulla on myös vapaapäiviä viikoittain. Tietävät että meillä on tiukkaa ja heillä ei, joten eivät pyydä rahaa. Aion kyllä tulevaisuudessa huolehtia heistä, eivätkä varmasti joudu koskaan vanhainkotiin, jos se minusta on kiinni. Uskon siihen että perheessä autetaan toisiaan, eikä luonnollisesta auttamisesta tarvitse maksaa.
[/quote] Niin samaa mieltä. Meillä isovanhemmat hoitavat tarvittaessa lapsia, me huolletaan taloa ja mökkiä, kun ovat reissussa. Lainataan tosillemme autoja, tehdään pihatöitä, kuskataan tai käydään kaupassa jos joku sairas ym ym. Rahaa ei vaihdeta koskaan. Mulle täysin vieras ajatus!
[/quote]

Meillä on sitten eri kulttuuri. Sain jo lapsena rahaa (15v) kun hoidin kesän pikkusisaruksiani tai autoin isäni yrityksessä. Toki koiraa hoidan ilmaiseksi tai käyn kaupassa, mutta kuusi viikkoa työtä on mielestäni eri juttu. Edelleen isäni maksaa minulle esim. käännöstöistä. T.ap
[/quote] Toki minäkin sain rahaa, kun olin töissä isälläni yrityksessä. Samanlainen palkallinen olin kuin muutkin. Koti ei kuitenkaan ole meille yritys.
[/quote]

Koti ei ole meilläkään yritys, mutta rahaa tämänkin pyörittäminen vaatii. Ja kyllä, lastenhoito on mielestäni työtä. Äiti on ko. ajan pois omasta palkkatyöstään ja ns. uhrautuu vuokseni. Ap
[/quote] Sittenhän asiassa ei ole ongelmaa. Maksat tessin mukaisen palkan ja muut maksut päälle.

Vierailija
56/102 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:08"]Tällä tarkoitan nyt sitä jos lapset ovat enemmän isovanhemmilla, enkä esim. satunnaisia hoitokertoja esim. kerran kuussa.
Vai maksatteko? Ottavatko isovanhemmat rahaa vastaan? Äitini tulee kuudeksi viikoksi hoitamaan lapsia ja mietin tässä mitä hänelle maksaisin. Hän kyllä ottaa rahaa vastaan..

[/quote]
6 viikkoa putkeen? Tottakai maksat ruoan luonasi ja korvaat bensakulut joita äidillesi tulee. Mun äiti ei ottaisi palkkaa, vaikka köyhä onkin. Jos ulkopuolisen palkkaisin, niin 30e/päivä voisin maksaa...

Vierailija
57/102 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini hakee nuorempaa päiväkodista useampana päivänä viikossa opiskelujeni/töideni takia. Molemmat lapset ovat hänellä yökylässä kolme-neljä kertaa vuodessa. Ei suostu ottamaan rahallista korvausta. Sen sijaan olen sitten vienyt hänet kaksi kertaa Englantiin ja satunnaisille hotellimatkoille Viroon ja Ruotsiin.

Vierailija
58/102 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:14"]Emme mitään. On siellä päivähoidossa. Olemme heille elämämme auki. He mahdollistavat opiskeluni. [/quote] Miten kehtaat? Onko sinulla sisaruksia? Onko heillä lapsia? Minun veljeni vie lapsensa myös isovanhemmille eivätkä maksa mitään. [/quote] Lapsi on isovanhempiensa ainoa lapsenlapsi. Isovanhemmat ovat eläkkeellä, mutta nuoria. Itse toivoivat näin. Heille lapsi tuo sisältöä elämään ja eii lapsi tosiaan mitään täysiä päiviä ole. Luennot kestävät n. 4h ja minulla on myös vapaapäiviä viikoittain. Tietävät että meillä on tiukkaa ja heillä ei, joten eivät pyydä rahaa. Aion kyllä tulevaisuudessa huolehtia heistä, eivätkä varmasti joudu koskaan vanhainkotiin, jos se minusta on kiinni. Uskon siihen että perheessä autetaan toisiaan, eikä luonnollisesta auttamisesta tarvitse maksaa. [/quote] Niin samaa mieltä. Meillä isovanhemmat hoitavat tarvittaessa lapsia, me huolletaan taloa ja mökkiä, kun ovat reissussa. Lainataan tosillemme autoja, tehdään pihatöitä, kuskataan tai käydään kaupassa jos joku sairas ym ym. Rahaa ei vaihdeta koskaan. Mulle täysin vieras ajatus! [/quote] Meillä on sitten eri kulttuuri. Sain jo lapsena rahaa (15v) kun hoidin kesän pikkusisaruksiani tai autoin isäni yrityksessä. Toki koiraa hoidan ilmaiseksi tai käyn kaupassa, mutta kuusi viikkoa työtä on mielestäni eri juttu. Edelleen isäni maksaa minulle esim. käännöstöistä. T.ap [/quote] Toki minäkin sain rahaa, kun olin töissä isälläni yrityksessä. Samanlainen palkallinen olin kuin muutkin. Koti ei kuitenkaan ole meille yritys.

[/quote]

Eli käytät vanhempiasi hyväksi

Vierailija
59/102 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:42"]

Ei kai isovanhemmille kuulu palkkaa maksaa.

[/quote] mikäli hoitaa lapsia sen ajan mitä olette töissä niin tottakai. Aina ajatellaan että isovanhemmat kyllä joutaa nyt lapsia hoitamaan. Antakaa heidän elää omaa elämää mitä nyt joskus katsovat lastenlapsiaan. He ovat aikanaan kasvattaneet lapset. 

Vierailija
60/102 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:14"]Emme mitään. On siellä päivähoidossa. Olemme heille elämämme auki. He mahdollistavat opiskeluni. [/quote] Miten kehtaat? Onko sinulla sisaruksia? Onko heillä lapsia? Minun veljeni vie lapsensa myös isovanhemmille eivätkä maksa mitään. [/quote] Lapsi on isovanhempiensa ainoa lapsenlapsi. Isovanhemmat ovat eläkkeellä, mutta nuoria. Itse toivoivat näin. Heille lapsi tuo sisältöä elämään ja eii lapsi tosiaan mitään täysiä päiviä ole. Luennot kestävät n. 4h ja minulla on myös vapaapäiviä viikoittain. Tietävät että meillä on tiukkaa ja heillä ei, joten eivät pyydä rahaa. Aion kyllä tulevaisuudessa huolehtia heistä, eivätkä varmasti joudu koskaan vanhainkotiin, jos se minusta on kiinni. Uskon siihen että perheessä autetaan toisiaan, eikä luonnollisesta auttamisesta tarvitse maksaa. [/quote] Niin samaa mieltä. Meillä isovanhemmat hoitavat tarvittaessa lapsia, me huolletaan taloa ja mökkiä, kun ovat reissussa. Lainataan tosillemme autoja, tehdään pihatöitä, kuskataan tai käydään kaupassa jos joku sairas ym ym. Rahaa ei vaihdeta koskaan. Mulle täysin vieras ajatus! [/quote] Meillä on sitten eri kulttuuri. Sain jo lapsena rahaa (15v) kun hoidin kesän pikkusisaruksiani tai autoin isäni yrityksessä. Toki koiraa hoidan ilmaiseksi tai käyn kaupassa, mutta kuusi viikkoa työtä on mielestäni eri juttu. Edelleen isäni maksaa minulle esim. käännöstöistä. T.ap [/quote] Toki minäkin sain rahaa, kun olin töissä isälläni yrityksessä. Samanlainen palkallinen olin kuin muutkin. Koti ei kuitenkaan ole meille yritys.

[/quote]

Eli käytät vanhempiasi hyväksi
[/quote] Ja he minua ja sisartani. Näin meillä perhe toimii. Sitä ei myöskään meillä kutsuta hyväksikäytöksi vaan auttamiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän