Miltä tuntui muuttua "keski-ikäiseksi" naiseksi, ja missä iässä huomasit muuttuneesi sellaiseksi?
Itse olen 32 ja olen huomannut miettiväni alituisesti sitä, etten ole enää nuori kauaa..
Kommentit (1022)
En sopinu istumaan auton etupenkille. Pylly oli levähtänyt pikkasen. Piti ostaa isompi lava-auto että sai pyllyä kuskattu mukana.
Katsoin itseäni peilistä ja sieltä katsoi takas . Kehopositiivinen maailman vanhimman ammatin harjoittaja. Ikää Oli tuolloin 27 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 37v ja nyt on ihon ja ulkonäön sellainen nuoruuden hehku kadonnut. Olen tullut myös hieman kyynisemmäksi ja innostun aikaisempaa laiskemmin asioista. Uuden kokeileminen ja uteliaisuus on vähentynyt. Olen enemmän suuntautunut itseeni kuin maailmaan. Nuorempana ajattelin asioista ensisijaisesti maailman kautta, nykyisin olen itsekkäämpi.
Ajattelen, että olen ihan kohta keski-ikäinen. Ihmiset elävät liian vanhoiksi nykyisin, joten biologian ja evoluution näkökulmasta olen keski-ikäinen.
Olen sinua 10 vuotta vanhempi ja ulkonäkö on tietenkin iän mukainen (siis iho jne., en puhu vaatteista, ovat samaa neutraalia ja androgyyniä kuin aina).
Olen edelleen utelias, kokeilen uusia asioita ja suuntaudun nuoruutta enemmän maailmaan - nyt se kiinnostaa, vs. oman navan kaivelu nuorena.
Mielenkiintoista, miten erilaiselta keski-ikä vuosissa näyttää asenteiden ja ajatusten tasolla.
Moni määrittää itsensä lasten kasvamisen kautta. Kyllä muutokset koskee myös lapsettomia.
Oletteko te, joita ei miesten katseet kiinnosta, mahdollisesti parisuhteessa? Itse en ole, joten minusta aika normaalia haluta huomiota vastakkaiselta sukupuolelta vaikka ikää olisi peräti yli 40.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te, joita ei miesten katseet kiinnosta, mahdollisesti parisuhteessa? Itse en ole, joten minusta aika normaalia haluta huomiota vastakkaiselta sukupuolelta vaikka ikää olisi peräti yli 40.
Uskon samaa. Olen ollut tällä vuosituhannella sinkku muutaman kuukauden, eikä tosiaan kiinnosta mitkään katseet tai vilkuilut, kuulostaa ihan teiniltä. Tilanne olisi varmaan eri, jos olisin yksin.
Kohta 43 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
192837465 kirjoitti:
Biologialle emme voi mitään. Naisen keski-ikä alkaa viimeistään n. 35 vuotiaana. Ikääntyminen vaikuttaa voimakkaammin ja selvemmin naisen fysiikkaan ja biologiaan.
Ikä ja ikääntyminen, näkyvinä muutoksina ulkonäössä vaikuttaa myös siihen kuinka ympäristö suhtautuu sinuun. Miehet eivät tietoisesti ole huomioimatta vanhempia (> 40 v.) naisia vaan tämä tapahtuu luonnollisesti ja kuuluu biologiaan.
Yli 35v. naiset luulevat että eivät ole muuttuneet ulkonäöllisesti 10 vuoteen mutta tietyt iän tuomat muutokset miehet huomaavat tiedostamattaan.
Vaikka naiset kuinka voimaannuttavat itseään ei se muuta tosiasioita mihinkään.
Biologiaa on sekin, että koko ihmisen lisääntyminen pyrkii blokkaamaan keski-ikäisten miehen sperman munasoluista. Keski-ikäinen mies ei halua keski-ikäistä naista, jotta nuoremmat pääsisivät siementämään naisten munasolut tuoremmalla tavaralla. Sen sijaan keski-ikäinen mies haluaa parikymppisiä, joilla puolestaan on hyvin voimakas oksennusrefleksi setämiehen lähestymisiä kohtaan, jolloin taas luonto pyrkii ohjaamaan naisia valitsemaan nuoren sperman.
Ei koske alfa-miehiä. Alfat saa pesää oli sitten 20 tai 70.
Ja sitten heräsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon samaa. Olen ollut tällä vuosituhannella sinkku muutaman kuukauden, eikä tosiaan kiinnosta mitkään katseet tai vilkuilut, kuulostaa ihan teiniltä. Tilanne olisi varmaan eri, jos olisin yksin.
Kohta 43 v.
Voin kertoa että kun on ollut 6 v ilman mitään miespuolista kosketuksen tynkää niin kyllä katseet kiinnostaa ihan kuten teininä. Jotenka sitä stressaa myös etukäteen, että milloin ne katseet taas loppuu (menee jotenkin kausittain minulla), tosin parempi olisi kun katse joskus johtaisikin johonkin..
Vierailija kirjoitti:
Katsoin itseäni peilistä ja sieltä katsoi takas . Kehopositiivinen maailman vanhimman ammatin harjoittaja. Ikää Oli tuolloin 27 vuotta.
Olet siis metsästäjä tai maanviljelijä. Seksitarpeet tulee syömisen jälkeen vasta.
Vierailija kirjoitti:
Moni määrittää itsensä lasten kasvamisen kautta. Kyllä muutokset koskee myös lapsettomia.
Keski-ikäinen JA lapseton nainen, näkymättömistä näkymättömin.
Ippi kirjoitti:
Kuusikymppisenä huomasin, että taidan olla keski-ikäinen, mutta aika nuorekas sellainen. Olen hoikka eikä ryppyjäkään ole kovin paljon ja terveiden elämäntapojen ansiosta riittää virtaa.
Miksiköhän tähän tulee alapeukkuja? Eikö saa sanoa, että on pysynyt hyvässä kunnossa ja nuorekkaana? Pitäisikö mieluummin valittaa, miten kamalaa kaikki vanhenemisessa/keski-ikäisyydessä on ja miten on rupsahtanut, ryppyjä kasaantunut ja miten on painoakin päässyt kertymään aivan liikaa?
T. 65 v. normaalipainoinen, joka on juuri oppinut lautailemaan wakeboardilla ja joka on kohta lähdössä ratsastamaan parin tunnin maastolenkille ja joka ei ole koskaan luokitellut itseään minkään ikäiseksi, vaan elänyt elämää.
Vuoden sisään siitä kun menin naimisiin. Avioeron jälkeen alkoi päinvastainen kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Ippi kirjoitti:
Kuusikymppisenä huomasin, että taidan olla keski-ikäinen, mutta aika nuorekas sellainen. Olen hoikka eikä ryppyjäkään ole kovin paljon ja terveiden elämäntapojen ansiosta riittää virtaa.
Miksiköhän tähän tulee alapeukkuja? Eikö saa sanoa, että on pysynyt hyvässä kunnossa ja nuorekkaana? Pitäisikö mieluummin valittaa, miten kamalaa kaikki vanhenemisessa/keski-ikäisyydessä on ja miten on rupsahtanut, ryppyjä kasaantunut ja miten on painoakin päässyt kertymään aivan liikaa?
T. 65 v. normaalipainoinen, joka on juuri oppinut lautailemaan wakeboardilla ja joka on kohta lähdössä ratsastamaan parin tunnin maastolenkille ja joka ei ole koskaan luokitellut itseään minkään ikäiseksi, vaan elänyt elämää.
No selvästi olet ainakin luokitellut itsesi jonkun kokoiseksi ja se tuntuu olevan viesteissäsi keskeinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis metsästäjä tai maanviljelijä. Seksitarpeet tulee syömisen jälkeen vasta.
Tai kalastaja!
Kasvoin aikuiseksi vasta 40 lasissa. Ymmärtänyt ja oivaltanut niin paljon vasta tuossa kohti, joten siitä se elämä vasta alkaa.
Elämä opettaa ja sitä oppia ei saa ilman vuosia lasissa.
Vierailija kirjoitti:
Keskaritäti kirjoitti:
Se tuntui aika ihanalta, siis se kun lopulta huomasi olevansa keski-ikäinen ja hyväksyvänsä asian. Ehkä siinä 41-42 vuotiaana. Olo on seesteinen, itsevarma. Miellyttämisen halu on poissa. Kroppa on kuitenkin vielä kunnossa (toimii ja ei suurempia kipuja) vaikka siitä näkeekin ettei se ole enää nuori. Ikääntyminen on kaunista, se tuo persoonan esiin ja pakottaa henkiseen kasvuun. Minun on todella hyvä olla näin keski-ikäisenä.
Ennen keski-ikäistymistä pelkäsin nuoruuden menettämistä, sitä että miehet eivät enää katso niin usein, sitä, että elämä väkisinkin muuttuu. Silloin en vielä tiennyt miten paljon paremmin tulisin henkisesti voimaan keski-ikäisenä. Epävarmuus poissa, tarve arvoida omaa viehätysvoimaa toisten katseiden kautta on poissa, turhasta panikointi ja ahdistuminen samoin kuin paineiden ottaminen on poissa. Minäkeskeisyys ja ulkonäkökeskeisyys on vähentynyt huomattavasti. Nuorena en olisi ikinä uskonut että tulen ajattelemaan näin, mutta keski-ikä on paljon parempaa kuin nuoruus, ainakin minulle.
Miksi pelkäät, ettei miehet katso ja vilkuile? Siinäkö sun itsetunto on kiinni?
Naiset on melkoisen ristiriitaisia. Toiset ottavat yhteyttä toimittajaan, kun pyöräilevät avonaisen antavan topin kanssa, kun vilkuillaan rintoja ja toiset surevat, kun ei vilkuilla. Ota siitä selvää
Kyllä, itsetuntoni oli nuorempana juuri siitä kiinni eikä se ollut kovin hyvä. Ajauduin monenlaisen hyväksikäytön kohteeksi kun hain huomiota ja hyväksyntää. Iän mukana itsetuntoni on vahvistunut enkä enää joudu moisen kohteeksi koska en anna vastakaikua ja pahimmat hyväksikäyttäjät usein kohdistaa saalistuksensa nuoriin ja sinisilmäisiin tyttöihin.
Eikä naiset ole ristiriitaisia, meitä on moneen junaan ja monenlaisia. Ei naiseus ole asia, joka näyttäytyy jokaisessa naisyksilössä samalla tavalla. Ja siinä on iso ero onko se vilkuilu flirttailua vai ahdistelua. Kyllä flirtti edelleen piristää, mutta en enää ota siitä siipeeni jos joku hottis mies ei minua noteeraa. Ahdistelu tuntuu lähes yhtä inhottavalta kuin ennenkin, mutta ei enää ihan niin pelottavalta koska osaan puolustaa itseäni paremmin.
Huomasin, että aloin katsella keski-ikäisiä, hyväkuntoisia miehiä sillä silmällä. Siis itseni ikäisiä. Toinen konkreettinen merkki oli ikänäkö. Rasittavaa, kun on lisäksi likinäkö.
Varmaan tajusin keski-ikäisyyteni tuossa neljänkympin korvilla, ehkä vähän jälkeen. Ei sitä itse huomaa välttämättä peiliin katsomalla, ennemminkin niin, miten muut ihmiset suhtautuu. Saan nykyään ystävällistä palvelua kaupoissa, nuorempana minut usein ohitettiin, että olen vain katselemassa enkä aio ostaa mitään.
Miehet eivät enää samalla tavalla huomaa tai katsele, varsinkaan nuoremmat. Suhtaudun itse nuoriin miehiin jotenkin äidillisesti, siis sen ikäisiin, joiden äiti voisin ikäni puolesta olla.
Mullan ei oo koskaan ollu pitkiä hiuksia, olenko ollut keski-ikäinen aina 🤔