Miltä tuntui muuttua "keski-ikäiseksi" naiseksi, ja missä iässä huomasit muuttuneesi sellaiseksi?
Itse olen 32 ja olen huomannut miettiväni alituisesti sitä, etten ole enää nuori kauaa..
Kommentit (1022)
Mielenkiintoinen aihe keskustella ja lukea muiden ajatuksia. Pitää oikein miettiä miten keski-ikäisyyden koen.
Maailma on muuttunut niin paljon: vajaa 40 vuotta sitten oman isäni viisikymppisillä laulettiin virsiä vaikka ei oltu edes uskovaisia. En voisi moista kuvitella omalla kohdallani.
Kolmikymppisenä olin vielä epävarma ja yritin hankkia ammatillista uskottavuutta pukeutumalla tanttamaisesti ja leikkaamalla ne hiukset :D En oikein tiennyt kuka olen ja minne olen menossa. Ikävuodet 30-40 olivat minulle kasvun vuosia.
Nelikymppisenä puhkesin kukkaan, aloin löytää tyylini, olin seksuaalisesti parhaimmillani, lapset olivat jo isoja koululaisia ja aloin treenata. Palkka alkoi olla hyvä ja omaisuutta kertyä.
Nyt 49 v olen fyysisesti parhaimmassa kunnossa koskaan, omaisuutta olen hankkinut lisää ja lapset ovat fiksuja nuoria aikuisia.
Sanoisin siis oman keski-ikäni alkaneen 40 vuotiaana, kun nuoruuden epävarmuudet jäivät taakse, elämänkokemusta oli jo kertynyt, aloin tuntea itseni hyvin ja löysin sisäisen tasapainoni ja paikkani maailmassa.
Kuusikymppisenä huomasin, että taidan olla keski-ikäinen, mutta aika nuorekas sellainen. Olen hoikka eikä ryppyjäkään ole kovin paljon ja terveiden elämäntapojen ansiosta riittää virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Nännit laskeutuivat 20 cm ja takapuoli romahti.
Pakaralihasten alkuperäinen tarkoitus ei ole se, että ne näyttävät hyvältä. Ne ovat todella tärkeitä toimintakyvyn kannalta. Olen 56 ja teen kolme kertaa viikossa pakatatreeniä ja kas kummaa peppu ei ole romahtanut. Eikä ole sitten mitään vaivojakaan. Toki monipuolinen liikunta kuuluu muutenkin rutiineihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
192837465 kirjoitti:
Koska mitä ilmeisimmin olet mies, niin voisitko nyt hetkeksi poistua havainnoijan roolista henkilökohtaiseen ja kertoa miksi myös sinä tunnet niin suurta halveksuntaa keski-ikäisiä naisia kohtaan, että koet tarvetta oikein hieroa sitä maailman suhtautumista naamaamme. Sinä olet osa tätä maailmaa, joten miksi sinä suhtaudut keski-ikäisiin naisiin noin? Koska kysehän ei ole vain siitä, että miehet eivät huomaisi keski-ikäisiä naisia, sillä huomaamattomuushan on aika neutraalia, ei vain kiinnosta ja siinä se. Kyse on inhosta, halveksunnasta, usein suoranaisesta vihasta. Miksi ei vain voi antaa keski-ikäisten naisten olla, miksi pitää oikein toitottaa sitä, että inhoatte meitä?
En inhoa ja halveksi keski-ikäisiä. Mistä viestissäni voi päätellä näin ? Totean vain tosiasiat.
Eli ajattelet siis eri tavalla kuin muut miehet? Koska juuri kirjoitit, että vaikka kuinka "maailma" (miehet) suhtautuu keski-ikäisiin naisiin ja se suhtautuminen oli kirjoituksessasi juuri sitä, että keski-ikäisenä nainen on ala-arvoinen. Toisin kuin ilmeisesti luulet, minä tiedostan oikein hyvin sen _tosiasian_ kuinka miehet meihin suhtautuvat. Kysyinkin sinulta _syytä_ siihen, koska sinäkin olet mies ja ainakin omasta puolestasi voit vastata. Kysyn siis vielä: miksi naista pitää inhota kun hän ei ole enää seksuaalisesti kiinnostava? Miksi ei voi vain olla kiinnittämättä häneen huomiota?
Tottakai nämä tietyt tyypit inhoavat - mikäs sen ikävämpää, kuin nainen, joka viihtyy nahoissaan, ja johon ei saa minkäänlaista otetta.
Minä uskon, että miehet ovat sillä tavalla narsisteja, että he haluaisivat, että heidän huomionsa olisi kaikille naisille hirveän tärkeää, myös sellaisille naisille joista he itse eivät voisi ikinä kiinnostua. Siksi keski-ikäinen nainen, joka tietää, ettei miehiä kiinnosta, mutta on silti tyytyväinen elämäänsä, herättää raivoa.
Tämän lisäksi näillä kirjoituksilla halutaan laittaa nuoret naiset ruotuun vaikka ne näennäisesti onkin suunnattu keski-ikäisille naisille. Halutaan korostaa nuorille naisille sitä, että millään muulla ei ole elämässä väliä kuin miesten miellyttämisellä ja siksi nuoruus pitää käyttää siihen koska keski-ikäisenä ei enää voi miellyttää, ja mitään muutakaan ei naisen elämässä voi olla.
Jälkimmäisessä kappaleessa on myös selitys sille, miksi näille tietyille tyypeille on ehdottoman tärkeää uskotella nuorille naisille, että vanhemmat naiset ovat ilkeitä ja kateellisia. Muutoinhan saattaisi selvitä, että keski-ikäiset naiset suhtautuvat nuoriin lähinnä myötäeläen; mono on kasvattanut nuoria naisia ja mikä tärkeintä, mehän ollaan kaikki oltu itse nuoria naisia ja tiedetään mitä se on. Ja itsensä ja maailman kanssa sinut olevat tädithän eivät suinkaan ole toivottu roolimalli nuorille naisille. Hajoita ja hallitse. ;)
Olen itsekin kirjoittanut usein siitä, että miehille on edullista luoda eripuraa ja epäluuloa naisten välille. Jotakin ihmisryhmää on huomattavasti helpompi sortaa jos tämän ihmisryhmän jäsenet saadaan rökittämään toisiaan sen sijaan, että yhdessä vastustetaisivat sortoa.
Tiedän esimerkiksi miehen, joka uskottelee nuorelle ulkomaalaiselle vaimolleen, että vanhemmat suomalaisnaiset vihaavat tätä.
Jep, itse olen vapaaehtoistöissä nuorten, mutta täysi-ikäisten kanssa paljon tekemisissä. Selvästi näkee, että jotkut alussa jännittävät tosi kovaa ja sitten kun tajuavat, etten olekaan kamala akka, rentoutuvat. Minulla ei ole mitään syytä vihata. Tosin jotkut nuoret ja nätit ottavat henkilökohtaisena loukkauksena jos heitä neuvoo, samoissa asoissa, missä on neuvonut muitakin. Jos sanoo että "muista tehdä asia X", kun se on unohtunut, niin se otetaan jäkättämisenä. Kuitenkin tuo asia on sellainen, minkä moni on unohtanut ja siitä olen itseäni vanhemmilekin sanonut ja ihan nätisti, koska se on asia, mikä kuuluu siihen hommaan. Olen vielä lisännyt, että alussa se unohtui itseltänikin usein.
Vierailija kirjoitti:
192837465 kirjoitti:
Biologialle emme voi mitään. Naisen keski-ikä alkaa viimeistään n. 35 vuotiaana. Ikääntyminen vaikuttaa voimakkaammin ja selvemmin naisen fysiikkaan ja biologiaan.
Ikä ja ikääntyminen, näkyvinä muutoksina ulkonäössä vaikuttaa myös siihen kuinka ympäristö suhtautuu sinuun. Miehet eivät tietoisesti ole huomioimatta vanhempia (> 40 v.) naisia vaan tämä tapahtuu luonnollisesti ja kuuluu biologiaan.
Yli 35v. naiset luulevat että eivät ole muuttuneet ulkonäöllisesti 10 vuoteen mutta tietyt iän tuomat muutokset miehet huomaavat tiedostamattaan.
Vaikka naiset kuinka voimaannuttavat itseään ei se muuta tosiasioita mihinkään.
Biologiaa on sekin, että koko ihmisen lisääntyminen pyrkii blokkaamaan keski-ikäisten miehen sperman munasoluista. Keski-ikäinen mies ei halua keski-ikäistä naista, jotta nuoremmat pääsisivät siementämään naisten munasolut tuoremmalla tavaralla. Sen sijaan keski-ikäinen mies haluaa parikymppisiä, joilla puolestaan on hyvin voimakas oksennusrefleksi setämiehen lähestymisiä kohtaan, jolloin taas luonto pyrkii ohjaamaan naisia valitsemaan nuoren sperman.
Joo miehiin tulee se karmea vanhan miehen haju. Olen huomannut, että haju on pahimmillaan ovulaation aikana. Kohtaan työssäni paljon vanhempia ihmisiä ja joskus se miesten haju on niin karmea, että on vaikeaa tehdä vuoro loppuun. Miehet eivät tunnu edes aistivat sitä hajua.
Vierailija kirjoitti:
192837465 kirjoitti:
Biologialle emme voi mitään. Naisen keski-ikä alkaa viimeistään n. 35 vuotiaana. Ikääntyminen vaikuttaa voimakkaammin ja selvemmin naisen fysiikkaan ja biologiaan.
Ikä ja ikääntyminen, näkyvinä muutoksina ulkonäössä vaikuttaa myös siihen kuinka ympäristö suhtautuu sinuun. Miehet eivät tietoisesti ole huomioimatta vanhempia (> 40 v.) naisia vaan tämä tapahtuu luonnollisesti ja kuuluu biologiaan.
Yli 35v. naiset luulevat että eivät ole muuttuneet ulkonäöllisesti 10 vuoteen mutta tietyt iän tuomat muutokset miehet huomaavat tiedostamattaan.
Uutisia sinulle: Myös naiset lakkaavat huomaamasta yli nelikymppisiä miehiä. Poislukien mallimaisen komeat miehet. Naiset ei nyt niiiiin kaukana ole miehistä tämän suhteen.
Vasta viime vuosina on edes alettu tutkia miesten vanhenemista. Ja todettu, että myös miesten hedelmällisyys laskee.
Ei ole tapahtunut mitään erityistä. Kuumia aaltoja oli n. 3v. Ihanaa kun ei ole enää menkkoja. 51v.
Vierailija kirjoitti:
192837465 kirjoitti:
Kun te vain jättäisittekin keski-ikäiset naiset huomiotta. Kuitenkin monet teistä tuntuvat vihaavan keski-ikäisiä naisia sellaisella palolla, että se on jo aika pelottavaa. Tälläkin palstalla on mieskirjoittajia, joiden kirjoituksista uhkuu sellainen inho ja raivo keski-ikäisiä naisia kohtaan, että olen miettinyt, että missähän vaiheessa nuo alkavat hyökkäillä kadulla vastaantulevien naisten kimppuun.
En minä ainakaan vihaa jotain mitä en edes huomaa.
Viha keski-ikäisiä naisia kohtaan on tullut kristinuskon myötä. Kuitenkin vanhemmista naisista on ollut huomattavaa hyötyä yhteisöissä. Jos lapsilla on ollu isoäiti elossa ja auttamassa hoidossa, lapset ovat todennäköisimmin säilyneet hengissä. Lisäksi aiemmin vaihdevuosi-iän ohittaneet naiset olivat ainoita, joiden kanssa ei ollut raskauden pelkoa. Sen vuoksi vanhemmat naiset harrastivat seksiä nuorempien miesten kanssa. Katolinen kirkko sitten lopetti homman julistamalla vanhemmat naiset saastaisiksi. Toivottavasti pääsemme jossakin vaiheessa pois vanhoista malleista.
Keski-ikäisyys alkaa, kun ajattelussa tapahtuu muutoksia. Teinipissikset juoksevat diskossa ja ovat kiinnostuneita lähinnä ulkonäöstään. Pitää saada bilettää. Vastuu on ruma sana. PItää saada nukkua pitkään. Jonkun muun pitää huolehtia asioista ja varsinkin huolehtia rahasta ja siitä, että rahaa riittää.
Keski-ikä alkaa, kun ihminen rupeaa tuntemaan ja kantamaan vastuuta omasta elämästään. Töihin suhtaudutaan vakavasti. Korkeaa koulutusta ja erilaisten taitojen hallitsemista arvostetaan enemmän kuin ulkonäköä. Töitä tehdään, ja pitkään nukkumista katsotaan hieman hitaasti. Bilettäminen ei todellakaan kiinnosta. Diskoon ei tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Viha keski-ikäisiä naisia kohtaan on tullut kristinuskon myötä.
Nainen on miehen alamainen palveljia sekä tarpeiden tyydyttäjä. Nainen synnyttää lapsia ja huolehtii kodista ja ruoasta. Kun nainen vanhenee, synnyttelyhommat eivät enää onnistu ja ulkonäkökin rupsahtaa, niin naisen aika on ohi. Miehellä saa olla vaikka tuhansia vaimoja. Näin kertoo Raamattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
192837465 kirjoitti:
Koska mitä ilmeisimmin olet mies, niin voisitko nyt hetkeksi poistua havainnoijan roolista henkilökohtaiseen ja kertoa miksi myös sinä tunnet niin suurta halveksuntaa keski-ikäisiä naisia kohtaan, että koet tarvetta oikein hieroa sitä maailman suhtautumista naamaamme. Sinä olet osa tätä maailmaa, joten miksi sinä suhtaudut keski-ikäisiin naisiin noin? Koska kysehän ei ole vain siitä, että miehet eivät huomaisi keski-ikäisiä naisia, sillä huomaamattomuushan on aika neutraalia, ei vain kiinnosta ja siinä se. Kyse on inhosta, halveksunnasta, usein suoranaisesta vihasta. Miksi ei vain voi antaa keski-ikäisten naisten olla, miksi pitää oikein toitottaa sitä, että inhoatte meitä?
En inhoa ja halveksi keski-ikäisiä. Mistä viestissäni voi päätellä näin ? Totean vain tosiasiat.
Eli ajattelet siis eri tavalla kuin muut miehet? Koska juuri kirjoitit, että vaikka kuinka "maailma" (miehet) suhtautuu keski-ikäisiin naisiin ja se suhtautuminen oli kirjoituksessasi juuri sitä, että keski-ikäisenä nainen on ala-arvoinen. Toisin kuin ilmeisesti luulet, minä tiedostan oikein hyvin sen _tosiasian_ kuinka miehet meihin suhtautuvat. Kysyinkin sinulta _syytä_ siihen, koska sinäkin olet mies ja ainakin omasta puolestasi voit vastata. Kysyn siis vielä: miksi naista pitää inhota kun hän ei ole enää seksuaalisesti kiinnostava? Miksi ei voi vain olla kiinnittämättä häneen huomiota?
Tottakai nämä tietyt tyypit inhoavat - mikäs sen ikävämpää, kuin nainen, joka viihtyy nahoissaan, ja johon ei saa minkäänlaista otetta.
Minä uskon, että miehet ovat sillä tavalla narsisteja, että he haluaisivat, että heidän huomionsa olisi kaikille naisille hirveän tärkeää, myös sellaisille naisille joista he itse eivät voisi ikinä kiinnostua. Siksi keski-ikäinen nainen, joka tietää, ettei miehiä kiinnosta, mutta on silti tyytyväinen elämäänsä, herättää raivoa.
Tämän lisäksi näillä kirjoituksilla halutaan laittaa nuoret naiset ruotuun vaikka ne näennäisesti onkin suunnattu keski-ikäisille naisille. Halutaan korostaa nuorille naisille sitä, että millään muulla ei ole elämässä väliä kuin miesten miellyttämisellä ja siksi nuoruus pitää käyttää siihen koska keski-ikäisenä ei enää voi miellyttää, ja mitään muutakaan ei naisen elämässä voi olla.
Jälkimmäisessä kappaleessa on myös selitys sille, miksi näille tietyille tyypeille on ehdottoman tärkeää uskotella nuorille naisille, että vanhemmat naiset ovat ilkeitä ja kateellisia. Muutoinhan saattaisi selvitä, että keski-ikäiset naiset suhtautuvat nuoriin lähinnä myötäeläen; mono on kasvattanut nuoria naisia ja mikä tärkeintä, mehän ollaan kaikki oltu itse nuoria naisia ja tiedetään mitä se on. Ja itsensä ja maailman kanssa sinut olevat tädithän eivät suinkaan ole toivottu roolimalli nuorille naisille. Hajoita ja hallitse. ;)
Olen itsekin kirjoittanut usein siitä, että miehille on edullista luoda eripuraa ja epäluuloa naisten välille. Jotakin ihmisryhmää on huomattavasti helpompi sortaa jos tämän ihmisryhmän jäsenet saadaan rökittämään toisiaan sen sijaan, että yhdessä vastustetaisivat sortoa.
Tiedän esimerkiksi miehen, joka uskottelee nuorelle ulkomaalaiselle vaimolleen, että vanhemmat suomalaisnaiset vihaavat tätä.
Kannattaa uskotella. Me vanhemmat naiset autoimme työpaikkamme nuorta aasialaista naista eroamaan. Siis nainen luuli, ettei voi erota.
Kyllähän keski-ikä tuo suuria muutoksia ihmisen elämään ja on normaalia pohtia niitä: hedelmällisyys loppuu, kroppa muuttuu, lapset aikuistuvat, vieläkö työelämässä voisi kokeilla muuta jne. Jokainen on varmaan tavannut ihmisiä, joiden mielestä elämä on suunnilleen loppunut siinä vaiheessa. Katkeroidutaan, jymähdetään, kytätään nuoria ja ylipäätään kaikkia. Sitten on ihmisiä jotka säilyttävät elämänilon ja avarakatseisuuden.
Itselläni vaihdevuosioireet kyllä latisti elämää,mutta muistutan itselleni että olen se sama tyyppi ja elämässä on varmasti vielä kaikkea kivaa ja mielenkiintoista minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisyys alkaa, kun ajattelussa tapahtuu muutoksia. Teinipissikset juoksevat diskossa ja ovat kiinnostuneita lähinnä ulkonäöstään. Pitää saada bilettää. Vastuu on ruma sana. PItää saada nukkua pitkään. Jonkun muun pitää huolehtia asioista ja varsinkin huolehtia rahasta ja siitä, että rahaa riittää.
Keski-ikä alkaa, kun ihminen rupeaa tuntemaan ja kantamaan vastuuta omasta elämästään. Töihin suhtaudutaan vakavasti. Korkeaa koulutusta ja erilaisten taitojen hallitsemista arvostetaan enemmän kuin ulkonäköä. Töitä tehdään, ja pitkään nukkumista katsotaan hieman hitaasti. Bilettäminen ei todellakaan kiinnosta. Diskoon ei tee mieli.
En katso pitkään nukkumista hitaasti. Se on ainoita asioita, joita nuorilta kadehdin. Eikö ennen sanottu, settä kun nuori mies nukkuu, se on kuin panisi rahaa pankkiin. Sama koskee nuoria naisia.
Aamuöinen heräily ja unen saamattomuus sen jälkeen on lähinäön huononemisen lisäksi toistaiseksi ainoa fyysisen rappeutuman merkki. Tai eihän tietysti naama ja kehokaan ihan samanlaisia ole, mutta en valvo öitä selluliitin lisääntymisen takia.
En ole koskaan ollut ulkonäkökeskeinen tai juossut diskoissa. Ei niitä sillä nimellä kyllä kutsuttukaan edes silloin, kun olin itse parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta aikuisuuteen kuuluu omien valintojensa arvostaminen, jolloin niille ei tarvitse hakea tukea kaikilta muilta. Samoin ei hetkauta, kun joku toinen arvostaa eri asioita. Ei ole mitään yhtä polkua, jonka jokainen pitää kulkea. Jos sinä olet nuorena ollut tyhjäpäinen ja vastuuton bimbo, älä yleistä sitä muihin. Ulkonäkökeskeisiä on joka ikäluokassa ja miksi se sinua häiritsee. Ei kukaan vaadi juuri sinua olemaan Sara Sieppi tai Lenita Airisto. Heilläkin varmasti on myös muita mielenkiinnon aiheita.
Keskaritäti kirjoitti:
Se tuntui aika ihanalta, siis se kun lopulta huomasi olevansa keski-ikäinen ja hyväksyvänsä asian. Ehkä siinä 41-42 vuotiaana. Olo on seesteinen, itsevarma. Miellyttämisen halu on poissa. Kroppa on kuitenkin vielä kunnossa (toimii ja ei suurempia kipuja) vaikka siitä näkeekin ettei se ole enää nuori. Ikääntyminen on kaunista, se tuo persoonan esiin ja pakottaa henkiseen kasvuun. Minun on todella hyvä olla näin keski-ikäisenä.
Ennen keski-ikäistymistä pelkäsin nuoruuden menettämistä, sitä että miehet eivät enää katso niin usein, sitä, että elämä väkisinkin muuttuu. Silloin en vielä tiennyt miten paljon paremmin tulisin henkisesti voimaan keski-ikäisenä. Epävarmuus poissa, tarve arvoida omaa viehätysvoimaa toisten katseiden kautta on poissa, turhasta panikointi ja ahdistuminen samoin kuin paineiden ottaminen on poissa. Minäkeskeisyys ja ulkonäkökeskeisyys on vähentynyt huomattavasti. Nuorena en olisi ikinä uskonut että tulen ajattelemaan näin, mutta keski-ikä on paljon parempaa kuin nuoruus, ainakin minulle.
Miksi pelkäät, ettei miehet katso ja vilkuile? Siinäkö sun itsetunto on kiinni?
Naiset on melkoisen ristiriitaisia. Toiset ottavat yhteyttä toimittajaan, kun pyöräilevät avonaisen antavan topin kanssa, kun vilkuillaan rintoja ja toiset surevat, kun ei vilkuilla. Ota siitä selvää
Noin 40-vuotiaana tai vähän päälle. Elämästä tullut rauhallisempaa. Omalla kohdalla suurimmat opiskelut jo takana, lapset teini-iässä.
Unesta tullut tärkeämpää, huomaa rytmittävänsä elämää siten, että saa nukuttua riittävästi. Mieluiten aina yöksi omaan kotiin :)
Vaatteissa mukavuuskin ratkaisee. Säännöllisesti on pakko liikkua tai paikat kipeytyy, mutta ei enää kiinnosta verenmaku suussa maksimisykkeillä hikoilu. Tärkeiden ihmissuhteiden merkitys korostuu ja niistä haluaa pitää kiinni ja hoitaa. Hyvän päivän-tutut ei enää merkittäviä.
Töissä tulee rohkeammin kerrottua mielipiteensä, ammattitaitoaan arvostaa itsekin enemmän. Lisäksi jotenkin ei ole niin tietoinen itsestään, ennen aina kuvitteli, että kaikki kiinnittää huomiota ja muistaa, jos sanot tai teet jotain typerää. Nyt se ei joko kiinnosta tai sitten on vaan vihdoin tajunnut ettei se ole niin.
Täytän seuraavaksi 40v ja olen tuntenut itseni keski-ikäiseksi jo muutaman vuoden. Minulla on paljon nuoria työkavereita, joiden kanssa tulen hyvin juttuun, mutta seuratessani sivusta heidän elämäänsä tunnen itseni melko vanhaksi. En kyllä koe että elämä olisi mitenkään ohi, päinvastoin. Nautin suunnattomasti kotikeskeisestä elämästäni ja suurimmat kriiseilyt toivottavasti takanapäin.
Olen 68 enkä vieläkään miellä itseäni keski-ikäiseksi! Tietysti tekemiset ja muut hidastuvat, mutta toisaalta katselee hymähdellen ja vähän säälienkin nyky(muka)vauhdikasta menoa. Ottakaa nyt tämä elämä vähän rennommin, ei se oikean värinen huulipuna tai kynsilakka tee teidän elämästänne parempaa/huonompaa. Jaksamisia teille kaikille.
ihanaa kun on tullut jo elämänkokemusta, eikä jokainen outo mulkaisu suista elämää raiteiltaan kuten teininä. ymmärtää ,että ihmiset puhuvat mitä puhuvat ja useimmiten heijastavat lähinnä omaa oloaan ja katsomustaan eikä sitä tule ottaa niin henk. koht. päinvastoin kuin nuorempana jolloin kaikki oli niin henkilökohtaista ja usein juuri tunteella että minua vastaan. Nyt kolahtaa kun joku tuntuukin henkilökohtaiselta joku ihmienn tai hänen sanomansa. hei, minunlaiseni tyyppi! Jee!
Mitä tulee ulkonäköön, olen saanut muutaman lisäkilon ja olen huomattavasti tyytyväisempi kasvoihini ne ovat pehmeämmän näköiset eikä ryppyjä olen ollenkaan mitä nyt sievät naururypyt joista tulen iloiseksi. kroppa toimii vielä tosin pientä kolotusta on alkanut tulla polviin eikä tässä enää pyrähdellä ja juoksennella bussin perään. odotan seuraavaa. parasta on kuitenkin itsevarmuuden lisääntyminen ja sen tajuaminen että omilla teoillani voin vaikuttaa elämääni, tietty aikuisen vastuu joka minulle tuli vasta aika myöhään. ja plussaa on kun rakastuu itseään "nuorekkaaseen" +10vuotta vanhempaan mieheen ei ole samanlaisia paineta kuin jos hengailisi parikymppisten kanssa. Elämä on hyvää <3
Ihan kamalalta tuntui ja jos joku oikeesti sanoo, että vanheneminen on kivaa, niin en kyllä ymmärrä mikä siinä on niin kivaa??? Mielestäni olin 42 vuotiaana vielä ihan "upea", sinut itseni kanssa ja tunsin itseni aikuiseksi naiseksi, en vielä keski-ikäiseksi. Siitä sitten pikkuhiljaa alkoi hiipua... 53-vuotiaana aloin käyttää hormonikorvaushoitoa ja ikääntyminen tuntui pysähtyvän. Niveliä ei särkenyt, nukuin hyvin ja iho oli taas kimmoisa. Vanhemmiten on viisaampi, se on toki ihana huomata, vaikka sama tyttömäisyys se sieltä aina pilkistää. Nyt kuuskymppisenä ole todella varma itsestäni ja teen asioita joita haluan, ja en välitä muiden mielipiteistä tekemisistäni. Moni luulee minua paljon nuoremmaksi koska olen pitänyt kunnostani huolta eikä minulla ole mitään sairauksia. Syön ja elän terveellisesti. Ja kyllä, on se ihanaa kun miehet ovat kiinnostuneita, ne nuoremmat. Keski-ikäinenhän on termi, mutta sen ei tarvitse olla mielentila.