Elatusmaksu pienenee tänä vuonna 2026
Miten voi olla mahdollista pienentää isän elatusvastuuta?
Kommentit (23)
eikö pitäisi olla niin, että se maksaa joka saa lapsen, se toinenhan siinä menettää?
Vierailija kirjoitti:
eikö pitäisi olla niin, että se maksaa joka saa lapsen, se toinenhan siinä menettää?
Molemmat maksaa lapsen menoja eikä vain äiti.
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksama elatusapu pienenee.
Ei saakeli. Miksi ei pienennetä lapsilisää? Silloin jokainen osallistuisi?
Aikoinaan, kun tuli ero. En minä rahaa laskenut. Mukava kun molemmat oli hengissä ja normaaleja vanhempia.
Itse tein vuorotöitä ja käytännössä olin lapsen kanssa yhtä paljon, kuin ennen eroa. Oikeastaan vähän enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan, kun tuli ero. En minä rahaa laskenut. Mukava kun molemmat oli hengissä ja normaaleja vanhempia.
Itse tein vuorotöitä ja käytännössä olin lapsen kanssa yhtä paljon, kuin ennen eroa. Oikeastaan vähän enemmänkin.
Unohtui sanoa, että silloin 20 vuotta sitten maksoin 350€/kk ja tuskin kelan elari on vieläkään ollut sitä. Silti pienennetään.
Jos mies Ei ole halunnut isäksi ja vahinko raskaus.
Sitten ymmärrän.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Sitten ymmärrän.
No sitten mies käyttää kortsua tai hankkii vasektomian. Myöhäistä itkeä enää kun paskat on housuissa. Elarit on maksettava ja jos ei maksa vaikka olisi varaa, niin kyllä ulosotto ne raha nyhtää.
Yhdysvalloissa isä laitetaan vankilaan, jos ei maksa elareita. Siinä teille suomalaisille femakoille naisvihan mallia.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa isä laitetaan vankilaan, jos ei maksa elareita. Siinä teille suomalaisille femakoille naisvihan mallia.
Miksei Suomessa vaadi naiset samaa? Olen vuosia ihmetellyt. Mukamas tasa-arvon onnela tämä Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eron kustannuksiin pitäisi muiden osallistua?
Elatusmaksu kolmesta lapsesta 1.187 e/kk ja en kyllä jaksa jotain 0,23% korjausta alkaa tuohon laskemaan. Melkoisen loven tuo kyllä tekee nettotuloihin.
En jaksa ymmärtää, että mammapalsta, mutta ei kiinnosta ollenkaan miesluikurien nalkkiin saaminen.
Luulisi feministien äkkiä pykäävän addressin eduskuntaan asti. Mikä mättää?
Mammaoja on kyllä niin helppoja huijata, vähän paukuttelee raketteja uutenavuotena ja muita jekkuja muille vuodenajoille, niin näiden hölmöjen huomio on kiinnitetty pois omasta ja lasten päivittäisestä (!) toimeentulosta. Minun mielestä noin vastuuttomat ihmiset ei ehkä ole ihan parasta vanhempimateriaalia, kun ei edes oman perheen jokapäiväinen rahatilanne kiinnosta edes sen vertaa, että vaatisi hallitusta tekemään sille jotain.
"Jos mies Ei ole halunnut isäksi ja vahinko raskaus.
Sitten ymmärrän."
Jos mies ei halua isäksi tai elättää lasta, niin silloin hän ei harrasta seksiä naisen kanssa, sillä mikään ehkäisy ei ole 100% varma, vaan aina raskauden mahdollisuus.
Ja ne seksijutut hoidetaan muuten, kuten toisen miehen kanssa tai muuten.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää, että mammapalsta, mutta ei kiinnosta ollenkaan miesluikurien nalkkiin saaminen.
Luulisi feministien äkkiä pykäävän addressin eduskuntaan asti. Mikä mättää?
Mammaoja on kyllä niin helppoja huijata, vähän paukuttelee raketteja uutenavuotena ja muita jekkuja muille vuodenajoille, niin näiden hölmöjen huomio on kiinnitetty pois omasta ja lasten päivittäisestä (!) toimeentulosta. Minun mielestä noin vastuuttomat ihmiset ei ehkä ole ihan parasta vanhempimateriaalia, kun ei edes oman perheen jokapäiväinen rahatilanne kiinnosta edes sen vertaa, että vaatisi hallitusta tekemään sille jotain.
Pitäisiköhän sille rahatilanteelle tehdä IHAN ITSE jotain eikä aina vinkua ulkopuolisia auttamaan vaikka ongelma on täysin itse aiheutettu?
Elatustuki ja elatusapu pienenevät ensi vuoden alussa elinkustannusindeksin muutoksen vuoksi. Elatusvelvollisen täytyy itse huolehtia siitä, että hän maksaa elatusapua oikean suuruisena.
Elatustuen ja elatusavun määrät on sidottu elinkustannusindeksiin, jonka muutoksen vuoksi elatustuki ja elatusapu pienenevät vuoden 2026 alussa noin 0,21 %. Täysimääräinen elatustuki on 1.1.2026 alkaen jokaisesta lapsesta 197,71 e/kk. Vuonna 2025 täysi tuki on 198,13 e/kk, joten tuki pienenee 0,42 e/kk. Kela ottaa elatustuen maksussa indeksimuutokset automaattisesti huomioon.
Elinkustannusindeksin muutos pienentää myös elatusapua, jota elatusvelvollinen maksaa lapsestaan. Elatusavun tarkempi laskukaava on seuraava: elatusavun määrä vuonna 2025 x (2338 : 2343) = elatusavun määrä vuonna 2026. Elatusvelvollisen täytyy siis maksaa elatusapua tammikuusta alkaen noin 0,21 % vähemmän kuin vuonna 2025.
Kela ei ilmoita uutta elatusavun määrää elatusvelvolliselle, joten elatusvelvollisen täytyy itse huolehtia siitä, että hän maksaa elatusapua oikean suuruisena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin maksoin tyttäreni kulut ja pidin huolta, kun muuttaa omillee, niin hänen aloitus elämään on paras mahdollinen. EIköhän jokainen hyvä vanhempi halua parasta lapselleen. Tein itse exäni kanssa diilin, jos hoidan asiat niin kuin aina, niin älä hae elätuksia. Se oli exälleni paras diili, kun ajattelee paljon ensin hevosharrastus maksaa ja sitten taitoluistelu ja muut jutut. Sanoin ettei osallistu mihinkään mikä vie rahaa paljon. minulla on 15 kertaa paremmat tulot. Ostin vaatteet, kuddet kännytkät ja tietokoneet. Ainoa asia mitä en halunnut on joutua siihen tilastoon kuka maksaa elatuksia jne. Minun lapsi ja minä katson, että kaikki on hyvin. Hoidat safkat mitä syö ja mitä nyt ikinä ostat ja suunnitttelet, niin se on sinun asiasi. Minä hoidan muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei poisteta koko lapsilisää? Ei oikein ole nykyaikaa kompensoida lapsettomien ja lapsiperheiden eroa.
Sitten ymmärrän.
Moni jättää parisuhde vaiheen kokonaan väliin ja tekee lapsen yksin ja tällöin se elatustaakka on veronmaksajilla.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ymmärrän.
No sitten mies käyttää kortsua tai hankkii vasektomian. Myöhäistä itkeä enää kun paskat on housuissa. Elarit on maksettava ja jos ei maksa vaikka olisi varaa, niin kyllä ulosotto ne raha nyhtää.
Miehet, ottakaa se käytetty kortsu joko mukaan tai peskää ne!
Elatus lasketaan tulojen mukaan. Olet typerä.