Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku varastaa lääkkeitä? Naistenklinikan juttu

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on urani aikana sattunut kaksi lääkettä varastelevaa kollegaa. Näissä paikoissa oli ikävä kyllä vanhat lääkekaapit ja lääkkeitä käsittelivät niin sairaanhoitajat kuin lähihoitajat, joten syyllistä ei koskaan löydetty. Pomot ilmoittivat työtekijöille, että poliisitutkinta alkaa, joten varkaat osasivat lopettaa.

Ensimmäisen kerran n-kaapista oli kadonnut kokonainen Oxynorm-paketti. Tämä huomattiin tarkastuksessa muutaman päivän viiveellä. Toisella kertaa Oxynorm-liuoksesta puuttui iso osa, vaikka sitä ei ollut annettu kenellekään viimeisimmän tarkastuksen jälkeen. Sen verran varas oli inhimillinen, ettei yrittänyt peitellä jälkiään laimentamalla. Nämä sattuivat eri yksiköissä. Kenestäkään kollegasta ei olisi uskonut.

Eipä sitä suurimmasta osasta ihmisistä uskoisikaan. Aivan kuten alkoholisti, myös huumeriippuvainen voi olla kuka tahansa. Vaikka toimitusjohtaja tai lääkäri. Kuten suurin osa alkkiksista ei ole mitään haisevia spurguja, suurin osa huumeaddikteista ei ole narisevia rapanistejä.

Usein lääkevarkaat ovat niitä myyjiäkin, eivät välttämättä niitä käyttäjiä itse.

Mutta monella tapaa huomionarvoista on, ettei väärinkäyttäjiä useinkaan erota tavallisista ihmisistä. Sanon tämän silläkin kokemuksella, että olen itse korkeakoulutettu, arvostettua työtä tekevä (talousalalla), keskiluokkainen ihminen – ja olen ollut opioidiaddikti jo parikymmentä vuotta.

Kukaan lähipiirissäkään ei ole tuonut esiin mitään epäilyjä suhteeni.

En osta kadulta enkä varastettuja lääkkeitä. Toimintani on näennäisesti laillista; minua ei voisi lain mukaan syyttää mistään. Olen silti vain ”jakkupukunarkkari”.

Mielenkiintoista. Onko sinulla myötämielinen elvislääkäri, joka kirjoittaa kaiken tarvittavan?

Vierailija
162/187 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on urani aikana sattunut kaksi lääkettä varastelevaa kollegaa. Näissä paikoissa oli ikävä kyllä vanhat lääkekaapit ja lääkkeitä käsittelivät niin sairaanhoitajat kuin lähihoitajat, joten syyllistä ei koskaan löydetty. Pomot ilmoittivat työtekijöille, että poliisitutkinta alkaa, joten varkaat osasivat lopettaa.

Ensimmäisen kerran n-kaapista oli kadonnut kokonainen Oxynorm-paketti. Tämä huomattiin tarkastuksessa muutaman päivän viiveellä. Toisella kertaa Oxynorm-liuoksesta puuttui iso osa, vaikka sitä ei ollut annettu kenellekään viimeisimmän tarkastuksen jälkeen. Sen verran varas oli inhimillinen, ettei yrittänyt peitellä jälkiään laimentamalla. Nämä sattuivat eri yksiköissä. Kenestäkään kollegasta ei olisi uskonut.

Eipä sitä suurimmasta osasta ihmisistä uskoisikaan. Aivan kuten alkoholisti, myös huumeriippuvainen voi olla kuka tahansa. Vaikka toimitusjohtaja tai lääkäri. Kuten suurin osa alkkiksista ei ole mitään haisevia spurguja, suurin osa huumeaddikteista ei ole narisevia rapanistejä.

Usein lääkevarkaat ovat niitä myyjiäkin, eivät välttämättä niitä käyttäjiä itse.

Mutta monella tapaa huomionarvoista on, ettei väärinkäyttäjiä useinkaan erota tavallisista ihmisistä. Sanon tämän silläkin kokemuksella, että olen itse korkeakoulutettu, arvostettua työtä tekevä (talousalalla), keskiluokkainen ihminen – ja olen ollut opioidiaddikti jo parikymmentä vuotta.

En osta kadulta enkä varastettuja lääkkeitä. Toimintani on näennäisesti laillista; minua ei voisi lain mukaan syyttää mistään. Olen silti vain ”jakkupukunarkkari”.

Mielenkiintoista. Onko sinulla myötämielinen elvislääkäri, joka kirjoittaa kaiken tarvittavan?

Asiallisen näköinen ja oloinen, korkeakoulutettu työssäkäyvä saa kyllä helpohkosti lääkäristä kipulääkkeitä ja rauhoittavia.

Ne jotka mussuttaa ettei noita lääkkeitä saa nykyään mistään ovat habitukseltaan ja olemukseltaan elämäm_kolulaisia jotka eivät osaa puhua lääkäreille, joten ei ihmekään ettei määrätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalta (eläinklinikka) häviää joka inventaariossa PKV-lääkkeitä kuten tramadolia, Temgesic ja bentsoja.

Vierailija
164/187 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän tota, sillä on varmaan tosi vaikeeta olla. Se on sairas eikä mikään syyllinen.

Vierailija
165/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallisen näköinen ja oloinen, korkeakoulutettu työssäkäyvä saa kyllä helpohkosti lääkäristä kipulääkkeitä ja rauhoittavia.

Ne jotka mussuttaa ettei noita lääkkeitä saa nykyään mistään ovat habitukseltaan ja olemukseltaan elämäm_kolulaisia jotka eivät osaa puhua lääkäreille, joten ei ihmekään ettei määrätä.

Ei pitäis olla mistään pärstäkertoimesta kiinni.

Vierailija
166/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut supistuskipuihin pistoksena Tramalia ja Petidiniä. Eri kerroilla tietenkin. Kumpikaan ei vaikuttanut kipuun mitenkään. Tämä ei tapahtunut HUS:ssa. Onko muilla myös ettei nämä aineet vaikuta mitenkään? En vihjaa mitään,  kysyn ihan mielenkiinnosta.

Vaikutus on yksilöllinen ja siihen vaikuttaa pistoksen osumatarkkuus, ajoitus, sinun aineenvaihduntasi ja toleranssisi.

En tiedä mitä epiduraalissa annettiin mutta kipu lakkasi.

Oli sitten osumatarkuudessa ja ajoituksessa vikaa. Toleranssia ko aineille ei ollut ennestään. Epiduraalissa on fentanyyli + puudute.

Onko tuo siis ollut virhe, että epiduraalin fentanyylin vaikutuksesta kaikki kivut loppuvat hetkeksi, että saa nukkua kesken synnytyksen vähän aikaa? Luulin, että tämä on yleinen tapa odotella ponnistusvaiheen alkua, mutta eikö olekaan?

Synnytyksen jälkeen saa opiaatteja ainakin sektion jälkeen. Ei riitä pelkkä Burana ja Panadol.

Vierailija
167/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pienet tuomiot. Tunnen venäläisen sairaanhoitajan ja kerran kysyin tapahtuuko Venäjällä lääkevarkauksia sairaaloissa? Hän vastasi, ettei tapahdu koskaan, koska siitä tulee vankeustuomio.

Joo. Samasta syystä huumeita ei ole Thaimaassa edes olemassa, kun pelkästä hallussapidosta voi saada linnaa.

Kuinka naiivi voi ihminen olla?

Vierailija
168/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on yksi tuhannesta joka jäi kiinni. Ei mitenkään erityisesti ainakaan lisää arvostustani sairaanhoitajia kohtaan. Ja turha väittää että tämä on yksittäistapaus. Onhan se, mutta tuota tapahtuu varmaan jokaisessa Suomen sairaalassa. Suurin osa hoitajista toki rehtejä mutta ei tuo harvinaista ole.

Vierailija
169/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pienet tuomiot. Tunnen venäläisen sairaanhoitajan ja kerran kysyin tapahtuuko Venäjällä lääkevarkauksia sairaaloissa? Hän vastasi, ettei tapahdu koskaan, koska siitä tulee vankeustuomio.

Joo. Samasta syystä huumeita ei ole Thaimaassa edes olemassa, kun pelkästä hallussapidosta voi saada linnaa.

Kuinka naiivi voi ihminen olla?

Samoin Pohjois-Koreassa rikollisuus on täysin tuntematon käsite.

Vierailija
170/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomessa ollaan, ongelma ratkaistaan syyttämällä lääkkeitä. Että lääkkeet pitää kieltää, kyllä jokainen potilas pärjää Buranalla ja mielikuvaharjoittelulla kun vaan haluaa. Vaikkei esim.syöpäpotilas saa mitään kiksejä ja olotiloja ja ilotiloja kipulääkkeestään.

Vierailija
171/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa, kaikkihan vie työpaikalta esim toimistotarvikkeita. Kärpäsestä härkänen.

Vierailija
172/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sairaalasta varastettujen lääkkeiden määrä on huomattava. Varastetut lääkkeet oli tarkoitettu potilaiden kivunlievitykseen ja ne on luokiteltu huumaaviksi lääkkeiksi."

Joku köyhä nisti-hoitaja. Ällöttävä. Toivottavasti menettää työmahdollisuutensa pysyvästi ja saa vankeustuomion. Kiva varmaan istua tutkintavankeudessa vieroitusoireiden kanssa.

Pahimmassa tapauksessa joku on jäänyt vaille kivunlievitystä jotta hoitaja on saanut pitää hauskaa? Sairasta.[/quoteEn usko, että tuolla ihmisellä on hauskaa ollut noiden lääkkeiden kanssa. Hirvittävä henkilökohtainen tragediahan tuo on, joka tietysti vaikuttaa koko perheeseen. Juttuahan on ollut, miten esim. Kolmivuoro voi altistaa tuollaisen pikkuhiljaisen lääkkeiden käytön alkamisen.

Tiedän kyllä, että tulen saamaan alapeukkuja, mutta olen joutunut vierestä seuraamaan millainen alaluisu elämälle tuosta voi alkaa.

Jopas oli selitys, vai kolmivuoro altistaa…

Miksihän noin tapahtuu sitten vain hyvin harvan hoitajan kohdalla? Ettei ois jo valmiiksi jotain vialla näillä ”altistuneilla”, esim. persoonassa.

Päihderiippuvuutta myös jne.

Tuollaisilta pitäisi evätä pääsy alan hommiin lopullisesti, kertoo täydellisestä sopimattomuudesta alalle. Antisosiaalista käytöstä.

Vierailija
173/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sairaalasta varastettujen lääkkeiden määrä on huomattava. Varastetut lääkkeet oli tarkoitettu potilaiden kivunlievitykseen ja ne on luokiteltu huumaaviksi lääkkeiksi."

Joku köyhä nisti-hoitaja. Ällöttävä. Toivottavasti menettää työmahdollisuutensa pysyvästi ja saa vankeustuomion. Kiva varmaan istua tutkintavankeudessa vieroitusoireiden kanssa.

Pahimmassa tapauksessa joku on jäänyt vaille kivunlievitystä jotta hoitaja on saanut pitää hauskaa? Sairasta.[/quoteEn usko, että tuolla ihmisellä on hauskaa ollut noiden lääkkeiden kanssa. Hirvittävä henkilökohtainen tragediahan tuo on, joka tietysti vaikuttaa koko perheeseen. Juttuahan on ollut, miten esim. Kolmivuoro voi altistaa tuollaisen pikkuhiljaisen lääkkeiden käytön alkamisen.

Tiedän kyllä, että tulen saamaan alapeukkuja, mutta olen joutunut vierestä seuraamaan millainen alaluisu elämälle tuosta voi alkaa.

Jopas oli selitys, vai kolmivuoro altistaa…

Miksihän noin tapahtuu sitten vain hyvin harvan hoitajan kohdalla? Ettei ois jo valmiiksi jotain vialla näillä ”altistuneilla”, esim. persoonassa.

Päihderiippuvuutta myös jne.

Tuollaisilta pitäisi evätä pääsy alan hommiin lopullisesti, kertoo täydellisestä sopimattomuudesta alalle. Antisosiaalista käytöstä.

Kyllähän se sille altistaa.

Se tapahtuu hyvin harvan kohdalla koska riippuvuussairaus, alkoholismi/addiktio on suhteellisen harvinaista. Ehkä 3-5% ihmisistä yhteensä alkkikset ja nipat.

Mutta ei se NIIN harvinaista ole. Tälläkin hetkellä varmaan about joka sairaalassa Suomessa on vähintään yksi riippuvainen hoitaja ja joka viikko niistä katoaa mystisesti lääkkeitä. Siitä ei vaan yleensä jäädä kiinni.

Hoitajilla on tutkitusti keskimääräistä enemmän päihdeongelmia.

Vierailija
174/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekoukku ja huumaavien lääkkeiden koukku. Eräässä sairaalassa jossa olin muinoin hävisi lääkkeitä yhdessä yksikössä ja syyksi paljastui lääketieteen kandi miespuolinen. Oli hiukka mysteeri miten hän sai huijattua hoitajia...

Vierailija
175/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on yleensä aika kova hinta katukaupassa jos tuntee oikeat ihmiset

Vierailija
176/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on yleensä aika kova hinta katukaupassa jos tuntee oikeat ihmiset

Ei Suomessa ole vuosiin tarvinnut tuntea oikeita ihmisiä, kamaa saa ostettua ja myytyä darknetin kautta vaikka ei tuntisi ketään.

Vierailija
177/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkarit varastaa kaikkialta kaiken sen mikä irti lähtee.

Vierailija
178/187 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkevarkauden voi tehdä ihminen, jolla on pääsy lääkekaapeille. Todennäköisesti kyseessä on päihdeongelmainen hoitaja - sairaanhoitaja, kätilö tai lähihoitaja - joka on myös varas. Lääkäri on määrännyt potilaalle kipulääkettä. Hoitaja varastaa lääkkeet ja antaa potilaalle kalkkitabletin tai vitamiinipillerin.

Lääkkeitä voi välittää ja  myydä eteenpäin. Lääkevarkauteen voi liittyä elämänhallinnan ongelmia, maksuhäiriömerkintöjä, ulosottovelkaa ja rikollisuutta.

Hoitaja irtisanotaan ja häneltä menee oikeus harjoittaa ammattia. Tuomio on sakkoa tai vankeutta.

En usko lähihoitajalla olevan pääsyä N-kaapille. Meillä kaikki lähihoitajat eivät saa edes lääkehuoneen ovea auki, mikä on väärin koska elvytyskärry on kyseisen oven takana. Huumelääkekaapin saa auki ainoastaan kulunvalvontalätkällä, joten pitäisi pystyä seuraamaan kuka availee kaappia tiuhaan listalla menevien lääkkeiden antoaikojen ulkopuolella.

Riippuu työpaikasta pääseekö lähihoitaja N-kaapille. Meillä on vanhusten tehostetussa palveluasumisessa sairaanhoitaja paikalla ma-pe klo:7-15. Me lääkeluvalliset lähihoitajat ne N-lääkkeet haetaan niin arkena kuin viikonloppuna. Yksin niitä ei saa hakea vaan pitää olla kaksi kuittaamassa lääkkeen ottaminen. Lääkehuoneessa myös kameravalvonta. 

Vierailija
179/187 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla OLI kaveri joka oli sh mm hus:issa ja kaupungilla eri paikoissa. Ei synnytys mutta anyway. Sillä alkoi tulemaan eron jälkeen mt-ongelmia oli joku 35 v.  Hakeutui kyllä hoitoon, tai siis työnantaja tarjosi ja pystyi olemaan töissä. Jossain vaiheessa sitten kävi ilmi mm yhteisellä reissulla, että lääkevarasto oi aikamoinen.  Valitin kai unettomuutta tai jotain ja hän silloin kalisteli purkkejaan.  Kyselin ihan että mikä tää on?  Taustalla ei ollu pelkästään varastelu vaan systemaattinen varastelu yhdistettynä helpostin työnantajan kautta saadut reseptit itselleen ja äidilleen (mutsi joutui itse tietty käymään paikalla ekan kerran mutta oli mukana tässä lääkehommassa). Sillä hoitajalla oli aina jotain nappia tarjolla, mutta aluksi luulin hänen olevan vain kiltti joka joskus antoi yhden omista lääkkeistään. 

Oli siis benzoja, imovanea, särkylääkkeitä ja vielä jotain psykolääkkeitä joita en muista.  Reseptien ohella se siis nappasi aina jotain pillereitä matkaansa tilaisuuden tullen. Pistin välit poikki. Hän toki syytti mua että oon ihan hullu  ettei mun kaa voi asua samassa hotellihuoneessa. Sai siis totaaliset raivarit sen jälkeen  kun itse oli paljastanu lääkevarastonsa ja sen syntyminen. Kesti ennen kun tajusin psykologian.

Tästä on jo kauan aikaa, ei mitään havaintoa henkilön nykyelämästä.  Ilmeisen helppoa oli kuulemma laittaa tuon tuosta taskuun ja kasvattaa varastoa. 

Reseptejä ei nuin vain kirjotella  enää, eikä uusita todellakaan helpolla. Tämä siis 2000->   .

joskus aikoinaan ehkä ollu erilaista ,nyt seurataan  kaikki reseptit ja kelle menee ja kuka määrää.Lekuri saa noottia hyvin pikaisesti jos naputtelee liikaa bentsoja yms.

Vierailija
180/187 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos TUHANSIA AMPULLEJA oksikodonia ja fentanyyliä on varastanut 6kk sisään, niin ei ikipäivänä ole omaan käyttöön sellaisia määriä tarvinnut. Ihan järjestelmällistä huumekauppaa on pyörittänyt kyllä. Tuntuu todella pahalta kaikin puolin, myös siitä näkökulmasta, että työvuorossa ei varmaan koskaan ole ollut mikään muu mielessä ja potilaiden seuranta tai heidän tarpeensa ovat jääneet heitteille. Ja HUS:ssa vielä, valtakunnan "ykkössairaalassa"...???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi