Miksi joku varastaa lääkkeitä? Naistenklinikan juttu
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkkeiden hinnoista puhutaan, niin kyllä tavallisille ihmisille tulee apteekin hinnat mieleen ensin. En tiennyt, että täällä on hintatietoiset katukaupan ammattilaiset paikalla.
Tavalliselle vai tyhmälle ihmiselle? Ei tarvitse olla kummoinen ammattilainen tai edes käyttäjä että tajuaa, että nuo lääkkeet ovat kadulla kalliimpia. Järki riittää. Ei ne ehkä tiedä minkä verran jostain lääkkeestä maksetaan mutta tajuaa kyllä että puhutaan euroista eikä senteistä. Kuka varastaisi töistä jotain lääkkeitä jos muovikassillinen maksaisi ruokakassin verran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sairaalasta varastettujen lääkkeiden määrä on huomattava. Varastetut lääkkeet oli tarkoitettu potilaiden kivunlievitykseen ja ne on luokiteltu huumaaviksi lääkkeiksi."
Joku köyhä nisti-hoitaja. Ällöttävä. Toivottavasti menettää työmahdollisuutensa pysyvästi ja saa vankeustuomion. Kiva varmaan istua tutkintavankeudessa vieroitusoireiden kanssa.
Pahimmassa tapauksessa joku on jäänyt vaille kivunlievitystä jotta hoitaja on saanut pitää hauskaa? Sairasta.[/quoteEn usko, että tuolla ihmisellä on hauskaa ollut noiden lääkkeiden kanssa. Hirvittävä henkilökohtainen tragediahan tuo on, joka tietysti vaikuttaa koko perheeseen. Juttuahan on ollut, miten esim. Kolmivuoro voi altistaa tuollaisen pikkuhiljaisen lääkkeiden käytön alkamisen.
Tiedän kyllä, että tulen saamaan alapeukkuja, mutta olen joutunut vierestä seuraamaan millainen alaluisu elämälle tuosta voi alkaa.
Sanoisin että aika paljon hirvittävämpää on olla sairaalassa avuttomana saamatta apua kipuunsa.
Mutta sinä varmaan ymmärrät tätäkin tapausta:
Morfiinihoitajalle ehdollista lääkevarkaudesta – käytti itse sairaan lapsen kipulääkkeitä ja laittoi tilalle vettä
Lääkeriippuvuudesta kärsinyt hoitaja myönsi oikeudessa vieneensä saattohoidossa olleen kolmevuotiaan lääkkeitä
Paljon olen elämässä nähnyt ja kokenut ja jonkin verran on ymmärrystäkin karttunut. Tuo ylläoleva on kuitenkin jotain sellaista että olen sanaton. Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti pahoja. Vaatii riippuvuuden lisäksi äärimmäisen sairaan psyykeen että kykenee tuollaiseen. En halua edes tietää missä tuo ihminen menee nykyään. Suomessa kun ollaan, porskuttelee varmasti ihan mukavasti menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sairaalasta varastettujen lääkkeiden määrä on huomattava. Varastetut lääkkeet oli tarkoitettu potilaiden kivunlievitykseen ja ne on luokiteltu huumaaviksi lääkkeiksi."
Joku köyhä nisti-hoitaja. Ällöttävä. Toivottavasti menettää työmahdollisuutensa pysyvästi ja saa vankeustuomion. Kiva varmaan istua tutkintavankeudessa vieroitusoireiden kanssa.
Pahimmassa tapauksessa joku on jäänyt vaille kivunlievitystä jotta hoitaja on saanut pitää hauskaa? Sairasta.[/quoteEn usko, että tuolla ihmisellä on hauskaa ollut noiden lääkkeiden kanssa. Hirvittävä henkilökohtainen tragediahan tuo on, joka tietysti vaikuttaa koko perheeseen. Juttuahan on ollut, miten esim. Kolmivuoro voi altistaa tuollaisen pikkuhiljaisen lääkkeiden käytön alkamisen.
Tiedän kyllä, että tulen saamaan alapeukkuja, mutta olen joutunut vierestä seuraamaan millainen alaluisu elämälle tuosta voi alkaa.
Sanoisin että aika paljon hirvittävämpää on olla sairaalassa avuttomana saamatta apua kipuunsa.
Morfiinihoitajalle ehdollista lääkevarkaudesta – käytti itse sairaan lapsen kipulääkkeitä ja laittoi tilalle vettä
Lääkeriippuvuudesta kärsinyt hoitaja myönsi oikeudessa vieneensä saattohoidossa olleen kolmevuotiaan lääkkeitä
Paljon olen elämässä nähnyt ja kokenut ja jonkin verran on ymmärrystäkin karttunut. Tuo ylläoleva on kuitenkin jotain sellaista että olen sanaton. Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti pahoja. Vaatii riippuvuuden lisäksi äärimmäisen sairaan psyykeen että kykenee tuollaiseen. En halua edes tietää missä tuo ihminen menee nykyään. Suomessa kun ollaan, porskuttelee varmasti ihan mukavasti menemään.
Varkaus on varkaus vaikka se olisikin noin inhottava tapaus. Ei Suomen lakiin ole kirjattu mitään mikä sallisi tuollaisen lukitsemista vuosikausiksi vankilaan.
Tuskin kuitenkaan porskuttelee mitenkään mukavasti menemään, työpaikka on mennyt ja päihderiippuvaisen elämä on muutenkin aika ankeaa.
Jos joku sanoo, et lääkkeet on kalliita ja kertoo niiden hinnan, niin tuleeko sulle mieleen:
a)Lääkkeet on kalliita apteekissa (peukku ylös)
b)Lääkkeet on kalliita katukaupassa (peukku alas)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varkaus on varkaus vaikka se olisikin noin inhottava tapaus. Ei Suomen lakiin ole kirjattu mitään mikä sallisi tuollaisen lukitsemista vuosikausiksi vankilaan.
Tuskin kuitenkaan porskuttelee mitenkään mukavasti menemään, työpaikka on mennyt ja päihderiippuvaisen elämä on muutenkin aika ankeaa.
Niin. Luulisi muuten että näissä tapauksissa syyte tulisi myös pahoinpitelystä, ei pelkästä varkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on urani aikana sattunut kaksi lääkettä varastelevaa kollegaa. Näissä paikoissa oli ikävä kyllä vanhat lääkekaapit ja lääkkeitä käsittelivät niin sairaanhoitajat kuin lähihoitajat, joten syyllistä ei koskaan löydetty. Pomot ilmoittivat työtekijöille, että poliisitutkinta alkaa, joten varkaat osasivat lopettaa.
Ensimmäisen kerran n-kaapista oli kadonnut kokonainen Oxynorm-paketti. Tämä huomattiin tarkastuksessa muutaman päivän viiveellä. Toisella kertaa Oxynorm-liuoksesta puuttui iso osa, vaikka sitä ei ollut annettu kenellekään viimeisimmän tarkastuksen jälkeen. Sen verran varas oli inhimillinen, ettei yrittänyt peitellä jälkiään laimentamalla. Nämä sattuivat eri yksiköissä. Kenestäkään kollegasta ei olisi uskonut.Eipä sitä suurimmasta osasta ihmisistä uskoisikaan. Aivan kuten alkoholisti, myös huumeriippuvainen voi olla kuka tahansa. Vaikka toimitusjohtaja tai lääkäri. Kuten suurin osa alkkiksista ei ole mitään haisevia spurguja, suurin osa huumeaddikteista ei ole narisevia rapanistejä.
Voin vahvistaa tämän. Olen päihdekuntoutuksessa töissä ja suurin osa asiakkaista on ihan tavallisen näköisiä mullekin, vaikka kokemusta on. Ja ammattinsa puolesta ihan tavallisten kirjoissa. Tai jopa menestyvien.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku sanoo, et lääkkeet on kalliita ja kertoo niiden hinnan, niin tuleeko sulle mieleen:
a)Lääkkeet on kalliita apteekissa (peukku ylös)
b)Lääkkeet on kalliita katukaupassa (peukku alas)
Jos joku yleisesti päivittelee että lääkkeet on kalliita, niin apteekkiahan silloin ajattelee.
Jos joku sanoo ketjussa missä ihmetellään että joku varastaa työpaikaltaan huumaavia lääkkeitä syyksi sen että ne ovat kalliita, niin tietenkin katukauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystynyt kuitenkin hoitamaan hommansa pitkään samalla. Kyllä monet työssäkäyvät syövät vaikka mitä laillisesti lääkärin reseptillä.
Resepti on melkoinen taikasana. Ihan sama aine on ilman reseptiä huume. Jep laillista käyttöä on vaikka kuinka paljon. Niistä osa väärinkäyttöä tai viihdekäyttöä. Lääkärit ja hoitajat sortuvat hieman muita ammattiryhmiä enemmän. Sen aiheuttaa lääkkeiden helpompi saatavuus.
Jep. Tilaisuus tekee varkaan. Lisäksi ammattilaisilla on asiantuntemuksen tuoma harhainen turvallisuuden tunne, ajatus, että käyttö on turvallista koska tietää aineiden olevan puhtaita ja osaa annostella niitä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri siinä pitkässä ketjussa synnyttäneet naiset kertoi että sairaalassa ei saa kipulääkettä. Moni sanoikin että omat pitää olla mukana. Vieläkö on vaikea uskoa?
On. Tuskin noille synnyttäneille huumelääkkeitä annetaan.
Haha. Ota nyt ensin selvää, mitä lääkkeitä esim epiduraalissa ja spinaalissa käytetään.
Terkuin fentanyylin voimin synnyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on narkkareita nykyään lähihoitsuina.
Ja taas pääsi lähihoitajien vihaaja vauhtiin.Narkkareita on varmaan joka ammattiryhmässä,mutta saithan taas tärkeän asiasi kerrottua julki..
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
mietippä nyt vähän ihan itse!
Mitä joku tekee jollain lääkkeillä?
Opiaattiriippuvuus kipulääkkeistä.
mulla OLI kaveri joka oli sh mm hus:issa ja kaupungilla eri paikoissa. Ei synnytys mutta anyway. Sillä alkoi tulemaan eron jälkeen mt-ongelmia oli joku 35 v. Hakeutui kyllä hoitoon, tai siis työnantaja tarjosi ja pystyi olemaan töissä. Jossain vaiheessa sitten kävi ilmi mm yhteisellä reissulla, että lääkevarasto oi aikamoinen. Valitin kai unettomuutta tai jotain ja hän silloin kalisteli purkkejaan. Kyselin ihan että mikä tää on? Taustalla ei ollu pelkästään varastelu vaan systemaattinen varastelu yhdistettynä helpostin työnantajan kautta saadut reseptit itselleen ja äidilleen (mutsi joutui itse tietty käymään paikalla ekan kerran mutta oli mukana tässä lääkehommassa). Sillä hoitajalla oli aina jotain nappia tarjolla, mutta aluksi luulin hänen olevan vain kiltti joka joskus antoi yhden omista lääkkeistään.
Oli siis benzoja, imovanea, särkylääkkeitä ja vielä jotain psykolääkkeitä joita en muista. Reseptien ohella se siis nappasi aina jotain pillereitä matkaansa tilaisuuden tullen. Pistin välit poikki. Hän toki syytti mua että oon ihan hullu ettei mun kaa voi asua samassa hotellihuoneessa. Sai siis totaaliset raivarit sen jälkeen kun itse oli paljastanu lääkevarastonsa ja sen syntyminen. Kesti ennen kun tajusin psykologian.
Tästä on jo kauan aikaa, ei mitään havaintoa henkilön nykyelämästä. Ilmeisen helppoa oli kuulemma laittaa tuon tuosta taskuun ja kasvattaa varastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
Yhdeltäkin tuttavalta juuri kiellettiin reseptin uusiminen näihin,riippuvuus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
Yhdeltäkin tuttavalta juuri kiellettiin reseptin uusiminen näihin,riippuvuus tulee.
Kaikilta Suomen kipupotilailta viedään opiaatit tänä päivänä, oli riippuvuutta tai ei.
Mistä potilas saa tietää sairaalassa annetut reseptit? Nehän ei näy omakannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
Kaikilta Suomen kipupotilailta viedään opiaatit tänä päivänä, oli riippuvuutta tai ei.
Opiaatti on muuten luonnon oma aine esimerkiksi sinun kehosi tuottama endorfiini.
Lääkkeenä annetaan opioideja, esim
vahvaa oksikodonia tai mietoa kodeiinia
Morfiini on opiaatti tosin,se on luonnosta peräisin ( Ooppiumista)
Morfiini myös euforisoi voimakkaammin kuin oksikodoni, minkä vuoksi sitä ei ihan hevillä anneta, yleensä vasta saattohoidossa.
1800-luvulla oli oopiumluolia, joissa ihmiset käyttivät käytännössä morfiinia ihan viihteenä ja luvan kanssa.
Ajat ovat muuttuneet.
Suomessa edes kivuissaan kuoleva potilas ei aina saa riittävää lääkitystä,ettei vaan tule riippuvuutta.
Haudassa varmaan ollaan sitten riippuvaisia.
Vierailija kirjoitti:
mulla OLI kaveri joka oli sh mm hus:issa ja kaupungilla eri paikoissa. Ei synnytys mutta anyway. Sillä alkoi tulemaan eron jälkeen mt-ongelmia oli joku 35 v. Hakeutui kyllä hoitoon, tai siis työnantaja tarjosi ja pystyi olemaan töissä. Jossain vaiheessa sitten kävi ilmi mm yhteisellä reissulla, että lääkevarasto oi aikamoinen. Valitin kai unettomuutta tai jotain ja hän silloin kalisteli purkkejaan. Kyselin ihan että mikä tää on? Taustalla ei ollu pelkästään varastelu vaan systemaattinen varastelu yhdistettynä helpostin työnantajan kautta saadut reseptit itselleen ja äidilleen (mutsi joutui itse tietty käymään paikalla ekan kerran mutta oli mukana tässä lääkehommassa). Sillä hoitajalla oli aina jotain nappia tarjolla, mutta aluksi luulin hänen olevan vain kiltti joka joskus antoi yhden omista lääkkeistään.
Oli siis benzoja, imovanea, särkylääkkeitä ja vielä jotain psykolääkkeitä joita en muista. Reseptien ohella se siis nappasi aina jotain pillereitä matkaansa tilaisuuden tullen. Pistin välit poikki. Hän toki syytti mua että oon ihan hullu ettei mun kaa voi asua samassa hotellihuoneessa. Sai siis totaaliset raivarit sen jälkeen kun itse oli paljastanu lääkevarastonsa ja sen syntyminen. Kesti ennen kun tajusin psykologian.
Tästä on jo kauan aikaa, ei mitään havaintoa henkilön nykyelämästä. Ilmeisen helppoa oli kuulemma laittaa tuon tuosta taskuun ja kasvattaa varastoa.
Ilmiannoitko hänet?!
Koska hän voi viedä jonkin potilaan tarvitseman lääkityksen.
Resepti on melkoinen taikasana. Ihan sama aine on ilman reseptiä huume. Jep laillista käyttöä on vaikka kuinka paljon. Niistä osa väärinkäyttöä tai viihdekäyttöä. Lääkärit ja hoitajat sortuvat hieman muita ammattiryhmiä enemmän. Sen aiheuttaa lääkkeiden helpompi saatavuus.