Miksi joku varastaa lääkkeitä? Naistenklinikan juttu
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
mietippä nyt vähän ihan itse!
Mitä joku tekee jollain lääkkeillä?
Opiaattiriippuvuus kipulääkkeistä.
Yhdeltäkin tuttavalta juuri kiellettiin reseptin uusiminen näihin,riippuvuus tulee.
Kaikilta Suomen kipupotilailta viedään opiaatit tänä päivänä, oli riippuvuutta tai ei.
Opiaatti on muuten luonnon oma aine esimerkiksi sinun kehosi tuottama endorfiini.
Lääkkeenä annetaan opioideja, esim
vahvaa oksikodonia tai mietoa kodeiinia
No jopas on virheitä.
Opiaatit ovat oopiumunikosta saatavia luonnollisia alkaloideja. Endorfiinit eivät ole sellaisia. Luonnollisia kyllä, mutta eivät peräisin unikosta.
Kodeiinia esiintyy luonnostaan unikossa, joten se on opiaatti.
Opioidi on opioidireseptoreihin vaikuttava aine, eli opiaatit ovat opioideja.
Joskus opiaateiksi lasketaan myös puolisynteettiset johdokset kuten heroiini, jotka eroavat täyssynteettisistä kuten fentanyyli ja metadoni.
Miksi joku varastaa arvoesineitä saadakseen "lääkkeitä" huumeriippuvuuteensa?
Vierailija kirjoitti:
Morfiini on opiaatti tosin,se on luonnosta peräisin ( Ooppiumista)
Morfiini myös euforisoi voimakkaammin kuin oksikodoni, minkä vuoksi sitä ei ihan hevillä anneta, yleensä vasta saattohoidossa.
1800-luvulla oli oopiumluolia, joissa ihmiset käyttivät käytännössä morfiinia ihan viihteenä ja luvan kanssa.
Ajat ovat muuttuneet.
Ei se ole se syy vaan se, että yleensä oksikodonia siedetään vähän paremmin, morfiini aiheuttaa enemmän sivuvaikutuksia useimmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
Yhdeltäkin tuttavalta juuri kiellettiin reseptin uusiminen näihin,riippuvuus tulee.
Kaikilta Suomen kipupotilailta viedään opiaatit tänä päivänä, oli riippuvuutta tai ei.
Paskat viedä. Kyllä akuuttiin kipuun saa edelleen ihan hyvin.
Krooninen kipu on eri asia, ja siinä vaikuttaa taustalla tutkimustieto jonka valossa opioidit eivät ole kroonisen kivun hoidossa niin tehokkaita.
Sama homma ku bentsojen kanssa, ihmiset ovat syöneet vuosikausia ja tulleet riippuvaiseksi ja sitten itkevät että heiltä viedään lääkkeet pois. Vaikka siihen on lääketieteelliset perusteet kummankin kohdalla että kroonisessa käytössä vaste häviää ja haitat korostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on urani aikana sattunut kaksi lääkettä varastelevaa kollegaa. Näissä paikoissa oli ikävä kyllä vanhat lääkekaapit ja lääkkeitä käsittelivät niin sairaanhoitajat kuin lähihoitajat, joten syyllistä ei koskaan löydetty. Pomot ilmoittivat työtekijöille, että poliisitutkinta alkaa, joten varkaat osasivat lopettaa.
Ensimmäisen kerran n-kaapista oli kadonnut kokonainen Oxynorm-paketti. Tämä huomattiin tarkastuksessa muutaman päivän viiveellä. Toisella kertaa Oxynorm-liuoksesta puuttui iso osa, vaikka sitä ei ollut annettu kenellekään viimeisimmän tarkastuksen jälkeen. Sen verran varas oli inhimillinen, ettei yrittänyt peitellä jälkiään laimentamalla. Nämä sattuivat eri yksiköissä. Kenestäkään kollegasta ei olisi uskonut.Eipä sitä suurimmasta osasta ihmisistä uskoisikaan. Aivan kuten alkoholisti, myös huumeriippuvainen voi olla kuka tahansa. Vaikka toimitusjohtaja tai lääkäri. Kuten suurin osa alkkiksista ei ole mitään haisevia spurguja, suurin osa huumeaddikteista ei ole narisevia rapanistejä.
Usein lääkevarkaat ovat niitä myyjiäkin, eivät välttämättä niitä käyttäjiä itse.
Mutta monella tapaa huomionarvoista on, ettei väärinkäyttäjiä useinkaan erota tavallisista ihmisistä. Sanon tämän silläkin kokemuksella, että olen itse korkeakoulutettu, arvostettua työtä tekevä (talousalalla), keskiluokkainen ihminen – ja olen ollut opioidiaddikti jo parikymmentä vuotta.
Kukaan lähipiirissäkään ei ole tuonut esiin mitään epäilyjä suhteeni.
En osta kadulta enkä varastettuja lääkkeitä. Toimintani on näennäisesti laillista; minua ei voisi lain mukaan syyttää mistään. Olen silti vain ”jakkupukunarkkari”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
Opiaatti on muuten luonnon oma aine esimerkiksi sinun kehosi tuottama endorfiini.
Lääkkeenä annetaan opioideja, esim
vahvaa oksikodonia tai mietoa kodeiiniaNo jopas on virheitä.
Opiaatit ovat oopiumunikosta saatavia luonnollisia alkaloideja. Endorfiinit eivät ole sellaisia. Luonnollisia kyllä, mutta eivät peräisin unikosta.
Kodeiinia esiintyy luonnostaan unikossa, joten se on opiaatti.
Opioidi on opioidireseptoreihin vaikuttava aine, eli opiaatit ovat opioideja.Joskus opiaateiksi lasketaan myös puolisynteettiset johdokset kuten heroiini, jotka eroavat täyssynteettisistä kuten fentanyyli ja metadoni.
Pieni tarkennus; nuo puolisynteettiset ovat opioideja. Niiden katsomista opiaateiksi ei voi pitää oikeana määritelmänä.
Brittejä ja englantilaisia koskevaa sanontaa mukaillakseni: kaikki opiaatit ovat opioideja, mutta kaikki opioidit eivät ole opiaatteja.
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
Myy eteenpäin.
Mulla on tosi ristiriitaisia kokemuksia näistä nk sairaanhoitajista. Olin keskenmenon takia osastolla ja toinen sairaanhoitaja sanoi mulle niin kamalia epäempaattisia asioita että vieläkin päässä mutta toinen oli kuin enkeli.
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri siinä pitkässä ketjussa synnyttäneet naiset kertoi että sairaalassa ei saa kipulääkettä. Moni sanoikin että omat pitää olla mukana. Vieläkö on vaikea uskoa?
Puhutaan ilmeisesti opiaateista. Ei niitä tosiaan jaella miten sattuu ja riippuvaisillahan on kohonnut toleranssi. Itse sain sektiossa morfiinia mutta puudutuksen poistuttua lääkitys on Burana, jota saa pyytämällä.
Naistenklinikalla hoidetaan mm. gynekologisia syöpiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että varasti, harmi että jäi kiinni. Huumaavat lääkkeet läpäisee istukan ja menevät rintamaitoon, sitten nää kipua pelkäävät pullamössö päihdeäidit vetää suonensisäisiä kipulääkkeitä silläkin uhalla että vauvoille tulee vieroitusoireita.
Ei tarvita mitään huumelääkkeitä naistenklinikalla.
Naistenklinikalla hoidetaan myös syöpäsairaita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tosi ristiriitaisia kokemuksia näistä nk sairaanhoitajista. Olin keskenmenon takia osastolla ja toinen sairaanhoitaja sanoi mulle niin kamalia epäempaattisia asioita että vieläkin päässä mutta toinen oli kuin enkeli.
Hehän ovat sitten melkein kuin ihmisiä.
Mä olen saanut supistuskipuihin pistoksena Tramalia ja Petidiniä. Eri kerroilla tietenkin. Kumpikaan ei vaikuttanut kipuun mitenkään. Tämä ei tapahtunut HUS:ssa. Onko muilla myös ettei nämä aineet vaikuta mitenkään? En vihjaa mitään, kysyn ihan mielenkiinnosta.
NKL hoitaa mm. gynekologisia syöpiä ja tekee vaativimmat sen erikoisalan leikkaukset Suomessa, joten kyllä siellä fentanyyliä ja muita opiaatteja kuluu.
Siellä tehdään myös kaikki monikkoraskauksien seurannat ja sektiot, koska vieressä on maan paras vastasyntyneiden teho.
Mielestäni syöpäpotilaiden kipulääkkeitä varastelevat ja myyvät ovat alinta kuviteltavissa olevaa roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uusavutonta? kirjoitti:
Paskat viedä. Kyllä akuuttiin kipuun saa edelleen ihan hyvin.
Krooninen kipu on eri asia, ja siinä vaikuttaa taustalla tutkimustieto jonka valossa opioidit eivät ole kroonisen kivun hoidossa niin tehokkaita.Sama homma ku bentsojen kanssa, ihmiset ovat syöneet vuosikausia ja tulleet riippuvaiseksi ja sitten itkevät että heiltä viedään lääkkeet pois. Vaikka siihen on lääketieteelliset perusteet kummankin kohdalla että kroonisessa käytössä vaste häviää ja haitat korostuu.
Kroonisen kivun kanssa on ongelmissa. Opioidit ei siihen toimi ja mitään muuta tehoavaa on vaikea saada.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkkeiden hinnoista puhutaan, niin kyllä tavallisille ihmisille tulee apteekin hinnat mieleen ensin. En tiennyt, että täällä on hintatietoiset katukaupan ammattilaiset paikalla.
Jos puhutaan sairaalasta varastettujen huumaavien lääkkeiden hinnoista, normaaliälyiselle ei kyllä tule ensimmäisenä mieleen apteekkihinnat. Ellei sitten ole täysin tynnyrissä kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut supistuskipuihin pistoksena Tramalia ja Petidiniä. Eri kerroilla tietenkin. Kumpikaan ei vaikuttanut kipuun mitenkään. Tämä ei tapahtunut HUS:ssa. Onko muilla myös ettei nämä aineet vaikuta mitenkään? En vihjaa mitään, kysyn ihan mielenkiinnosta.
Vaikutus on yksilöllinen ja siihen vaikuttaa pistoksen osumatarkkuus, ajoitus, sinun aineenvaihduntasi ja toleranssisi.
En tiedä mitä epiduraalissa annettiin mutta kipu lakkasi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat kai vähän kevyemmän sarjan opioideja. Vaadi seuraavan raskauden aikaan kovaan ääneen riittävät annokset kunnon kamaa. Tekee varmasti hyvän vaikutuksen.
Kauan on tämä hoitaja hommiaan saanut jatkaa.. miksei ole jäänyt aikaisemmin kiinni?
No hoitoon hänet ohjataan ja saa merkinnän rikosrekisteriin.
Toivottavasti pääsee jaloilleen ja voi jatkaa työelämässä , koska syrjäytyminen ei ole kenenkään etu.
Väärinhän tuo on, että on potilaiden kipulääkkeet varastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutus on yksilöllinen ja siihen vaikuttaa pistoksen osumatarkkuus, ajoitus, sinun aineenvaihduntasi ja toleranssisi.
En tiedä mitä epiduraalissa annettiin mutta kipu lakkasi.
Oli sitten osumatarkuudessa ja ajoituksessa vikaa. Toleranssia ko aineille ei ollut ennestään. Epiduraalissa on fentanyyli + puudute.
Tuohan tarkoittaa että jätetään ilman hoitoa. Onhan siitä ollut juttua että suomessa kipujen hoito on ihan retuperällä. Opiaatit viedään ja miedompaa on vielä vaikeampi saada kipuihin. Ei ne buranat ja asperiinit auta kuin särkyihin.