Vuokra-asuntoa vailla, lapsi tulossa
Mitä tehdä, tilanne siis tämä: muutimme poikaystäväni kanssa tilapäisesti asumaan poikaystävän äidin luokse, jotta saisimme säästettyä tulevaa lasta (syntyy heinäkuussa) varten vähän rahaa. Nyt n. puolen vuoden asumisen ja säästämisen jälkeen haluaisimme muuttaa omaan vuokra-asuntoon, joka olisi tärkeätä lapsen kasvattamisen kannalta (poikaystävän pikkuveli 15v ERITTÄIN hankala tapaus).
Ongelma on kuitenkin se, että kummallakaan meistä ei ole luottotietoja, lisäksi minä olen ainoa joka saa tällä hetkellä rahaa (äitiysraha+lapsilisä). Ja suurinosa vuokranantajista ei halua vuokrata luottotiedottomalle, vaikka ei olisi ennestään vuokrarästejä tai muuta ongelmaa ollut.
Mikä neuvoksi? Hakemuksia lähetetty koko uudenmaan alueelle ja kaupungin asuntoihin, mistään ei ole kuulunut mitään.. Alkaa pikkuhiljaa masentaa tämä meidän tilanne, erityisesti tulevan lapsen kannalta.. Koko raskauden olen stressannut ja itkenyt, sillä joka aamuna kun tämän 15 vuotiaan pitäisi lähteä kouluun niin alkaa hirveä huutaminen, yksi ovi on jo säpäleinä ja hän huutaa, haukkuu, huorittelee omaa äitiään ja uhkailee väkivallalla jne.. ja tämä hänen äitinsä ei tee suoraan sanottuna mitään. Yrittää rauhoitella tilannetta paistamalla sille pennulle pekonia jne. Miten tämmöisessä kaaoksessa voi pienen vauvan kanssa elää? Muutenkin kaipaamme omaa rauhaa.
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:13"]No lukisit aloituksen? Asuttiinkin omassa kämpässä ennen raskautta, muutettiin siksi pois että saataisinn säästettyä enemmän ennen kuin vauva syntyy?
Tosi asiallinen kommentti taas =))
[/quote]
Niin, ja tiesit että teillä on luottotiedot menny, joten ette saa helposti asuntoa. Ja jumalauta, sitä rahaa säästetään ajoissa ja hoidetaan asiat kuntoon ennen lapsen tuloa, just sen takia ettei käy näin (esim työttömyys). Äitiyspäivärahallako meinaat koko perheen elättää? Voi vittu kuinka alko oikeen ärsyttään.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:13"]
No lukisit aloituksen? Asuttiinkin omassa kämpässä ennen raskautta, muutettiin siksi pois että saataisinn säästettyä enemmän ennen kuin vauva syntyy?
[/quote]
no paljoko niitä säästöjä on nyt sitten kertynyt?
maksatte isomman vuokratakuun niillä rahoilla?
Säästöjä on sen verran että pystyn kyllä maksamaan useamman kk:n takuuvuokran + vuokran siihen vielä päälle, se takuuvuokra ei ole se ongelma vaan se kun ei kukaan halua luottotiedotonta ottaa vuokralle. =)
Nyt aborttia tekemään ja sassiin! Teet palveluksen itselles ja yhteiskunnalle. Kukaan lapsikaan ei ansaitse syntyä tuollaisille vanhemmille, jolla luottotiedot menneet ja elämä levällään noin pahasti. Hyi olkoon!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:13"]
No lukisit aloituksen? Asuttiinkin omassa kämpässä ennen raskautta, muutettiin siksi pois että saataisinn säästettyä enemmän ennen kuin vauva syntyy?
[/quote]
Ihan järjettömän typerä liike tilanteessa, jossa kummallakaan ei ole luottotietoja. Olitteko ajatelleet asua anopin nurkissa kunnes luottotiedot ovat palautuneet vai millä ajattelitte saada uuden asunnon? Kauanko vielä menee, että luottotietonne palaa? Onko täysin mahdoton ajatus, että tyytyisitte tilanteeseen ja odottaisitte luottotietojen palaamista? Eikö miehesi saa mitään kuria pikkuveljeensä?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:01"]Mies ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen siksi koska on alle 25 vuotias, eikä ole ammatillista koulutusta. Ainoa mahdollisuus saada JOTAIN on se että jos hän menee työkokeiluun, mutta sekään ei ole taattu että sellaiseen aina "pääsee" :))) Ja on kylla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Olen ollut TE-toimistossa töissä, tiedän kyllä kuviot.
Omat luottotietoni meni sitten siinä kun exäni otti joskus pikavippejä nimelläni enkä ollut asiasta tietoinen, että näin. (Y)
[/quote]
Laadukkaita miehiä vedät puoleesi...
Anteeks? aborttia ei Suomen lain mukaan tehdä enää raskausviikolla 31, ja toisekseen ei olisi muutenkaan tullut edes mieleen tehdä aborttia! Tosi asiaton kommentti sinulta.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:27"]Anteeks? aborttia ei Suomen lain mukaan tehdä enää raskausviikolla 31, ja toisekseen ei olisi muutenkaan tullut edes mieleen tehdä aborttia! Tosi asiaton kommentti sinulta.
[/quote]
Ite oot asiaton. Ei sitä lasta pelkällä pyhällä hengellä ja rakkaudella elätetä. Nyt pikkasen järkeä käteen!
Minuakin kiinnostaa, miksei miehesi pane pikkuveljeään kuriin jos äitinsä ei siihen pysty.
Ensikoti on vaihtoehto myös. Siellä saat rauhassa tutustua vauvaan ja etsiä sopivaa asuntoa. Ehkä sellainen löytyy syksyllä helpommin, kun miehesi on koulussa. Miehesi voi kai asua kotonaan, vaikka pikkuveli terrorisoikin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:30"]
Minuakin kiinnostaa, miksei miehesi pane pikkuveljeään kuriin jos äitinsä ei siihen pysty.
[/quote]
Meinaa varmaan kasvattaa oman lapsensa yhtä rautaisella kurilla =)
(Anteeksi asiaton kommentti, toivon ap että saat asunnon!) Tiedän tapauksia jossa häätöuhan alla on saanut kaupungin asunnon todella nopeasti, joten yritä nyt vielä sillä kortilla.
Niin ja onnea tuleville vanhemmille
-34
Minkälaista porukkaa tääl oikeesti on kun on noin kypsää käytöstä joltain? "tee abortti", "vitun tyhmä", "olihan lapsi vahinko?"... jne.
Mä en sille voi mitään että seurustelin joskus melkein 10v ihmisen kanssa joka just ennen eroa teki mulle miten teki, ja hänen takiaan luottotiedot lähti? Se että tilanne on tällä hetkellä huono, ei tarkoita että tulisi aina olemaan. Tilanne voisi olla paljon pahempikin, ja se että teillä muilla on asiat niin helvetin hyvin niin ainakin käytöstavat on jäänyt johonkin.
Lumo asuntoja saa luottotiedottomatkin. Vuokratakuu on vähän isompi ja sekin on soviteltavissa jos ei vuokrarästejä ole.
Lapsi adoptioon vauvana. Kerkiät sitten uuden perheen perustamaan myöhemmin eri miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:21"]
Säästöjä on sen verran että pystyn kyllä maksamaan useamman kk:n takuuvuokran + vuokran siihen vielä päälle, se takuuvuokra ei ole se ongelma vaan se kun ei kukaan halua luottotiedotonta ottaa vuokralle. =)
[/quote]
Kyllä vuokraa ja varsinkin jos ei ole vuokrarästejä. Hakemukset moneen firmaan. VVO, kaupunki, Sato ehkä nuorisoasunnot. Ihan puppua tuo, että ilman luottotietoja ei saa asuntoa. Mutta Helsinki, Vantaa, Espoo akselilla joutuu etsimään pari-kolme kuukautta.
Ompa kamalia kommentteja. Asunnosta luopuminen tuossa tilanteessa oli kyllä huono veto. Säästöt ei oikein auta kun joudutte luultavasti sossuun menemään ja toimeentulotukea hakemaan. Joten säästöt pois tililtä ja käyttäkää tarpeellisiin hankintoihin vauvalle ja uuteen kotiin ja säästäkää kuitit. Jos sossu on armollinen ei katso niitä teille tuloiksi. Kannattaa nyt soittaa sinne sossuun jos sieltä voisivat vaikuttaa asunnon saantiin. Onhan teillä hakualueena koko kunta? Noilla kriteereillä kaupungin asunto luulisi löytyvän , olette kuitenkin ihan ykköskiireellisyysluokkaa. Seurakunnilla on myös asuntoja, jostain diakoniatyöstä voisi kysellä myös voisiko niitä hakea? Sitten on näitä kaikenmaailman säätiöitä.
Ei jumalauta että tässä paistaa läpi suomalaisten naisten idioottimaisuus! :'D
Tosi hyviä noi argumentit jotka liittyy elämänkouluun ja verojen maksamiseen, ihanko itse keksitte ne? Ette! Heti ekana vedettiin elämänkoulu ja verot tähän mukaan!
Heti ollaan mollaamassa ja kuvittelemassa et siellä on joku Maisa 17 v. hankkiutunu raskaaksi! En jaksa ees kirjottaa teille paskiaisille :D Aivan naurettavia tyttöjä ootte - tai teinipoikia? Aikuisia naisia te ette ainakaan ole jos teidän puheitanne kattoo. Ootte ite kumminkin paljon pahemmin elämässä epäonnistuneita luusereita.. Miten mä taaskaan päädyin tänne vauvafihin ei jumalauta..
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:33"]
Minkälaista porukkaa tääl oikeesti on kun on noin kypsää käytöstä joltain? "tee abortti", "vitun tyhmä", "olihan lapsi vahinko?"... jne.
Mä en sille voi mitään että seurustelin joskus melkein 10v ihmisen kanssa joka just ennen eroa teki mulle miten teki, ja hänen takiaan luottotiedot lähti? Se että tilanne on tällä hetkellä huono, ei tarkoita että tulisi aina olemaan. Tilanne voisi olla paljon pahempikin, ja se että teillä muilla on asiat niin helvetin hyvin niin ainakin käytöstavat on jäänyt johonkin.
[/quote]
Teidän tilanne ei johdu nyt ihan pelkästään siitä, että sun exä sai sulta luottotiedot vietyä. Tietänet sen itsekin. Mikäli nyt ymmärisn omat viestisi oikein, niin olette JO 24 vuotiaita, eikä kummallakaan ole mitään koulutusta eikä työtä. Minulle se kertoo siitä, että oma elämä ei ole koskaan ollut millään tavalla hanskassa, eikä omat vanhemmat ole osanneet auttaa lapsiaan elämässä eteenpäin.
Tänä päivänä jokainen järkevä nuori tietää, että ilman koulutusta ei ole mahdollisuuksia saada mitään muuta työtä, kun satunnaisia määräaikaisia hanttihommia, jos niitäkään, kun jo koulutetuillakin alkaa olla tiukkaa työnsaanti.
Miten olet siis ajatellut hoitaa oman elämänne ja tulevan lapsenne elämän jollekin raiteelle? Tässä ei ole kyse nyt ainoastaan siitä, että kenen nurkkiin pääsette tai saatteko nyt vai jonkun ajan päästä asunnon, vaan siitä, että kuka voisi auttaa teitä suunnittelemaan hieman omaa elämäänne -itse ette oikein näytä osaavan sitä.
Kaikessa yksinkertaisuudessa, kuten täällä on monikin jo todennut, niin miehesi voi jäädä asumaan äitinsä luo ja sinä haet sossusta apua. Myös siihen, miten saisit kenties järjestettyä itsellesi mahdollisuuden opiskella jonkun ammatin. Miehesi täytyisi myös päästä opiskelemaan ja teidän kummankin olisi oleellista jaksaa hoitaa opinnot myös loppuun.
Täältä oletkin jo saanut hyvät neuvot siihen, mihin otat yhteyttä ja mitä teet.
=> Sossuun.
Jos ihmettelet mikä täällä vastaajia ärsyttää, niin se, että teidän kaltaisenne tyypit, jotka eivät nuorena ole jaksaneet kiinnostua koulusta, muut asiat (dokailu, alaikäisenä nussiminen, jne jne jne wt-touhut) ovat olleet pääasia elämässä, ja sitten kun aikuisena alkaa ymmärtää, että tällä tyylillä ei omasta elämästä tule yhtään mitään ja joutuu elämään yhteiskunnan varoilla, niin käytännössä se tarkoitta sitä, että me työssä käyvät ihmiset rahoitamme sen elämisen.
Eikä siinä mitään, hädässä olevia ihmisä pitää auttaa... mutta kieltämättä minuakin vituttaa ne nuoret ja muut ihmiset, jotka eivät itse viitsi tehdä elämänsä eteen mitään, ja suunnittelevat valmiiksi kaiken sen varaan, että "kela ja sossu hoitaa". Jos itse tekee kaikkensa, yrittää ja tsemppaa, ja jaksaa painaa, ja silti epäonnistuu, niin on ainakin tehnyt kaikkensa.
Täällä puhuttiin kouluttautumisesta ja sen tärkeydestä. Mun sisko jaksoi aina naljailla kun mun mies on "vaan" rekkakuski. Asiat oli hällä hyvin kun luki itsensä tohtoriksi ja palkka juoksi. Meni kolme vuotta niin koko tiedekunta lakkautettiin. Nyt hän on työtön, on pakko muutta ulkomaille koska suomessa hän on ylikoulutettu paikkoihin joita voisi hakea ja hänen oman alan tohtoreita ei tarvita. Mun miehellä sen sijaan rekan ratissa töitä riittää.