Vuokra-asuntoa vailla, lapsi tulossa
Mitä tehdä, tilanne siis tämä: muutimme poikaystäväni kanssa tilapäisesti asumaan poikaystävän äidin luokse, jotta saisimme säästettyä tulevaa lasta (syntyy heinäkuussa) varten vähän rahaa. Nyt n. puolen vuoden asumisen ja säästämisen jälkeen haluaisimme muuttaa omaan vuokra-asuntoon, joka olisi tärkeätä lapsen kasvattamisen kannalta (poikaystävän pikkuveli 15v ERITTÄIN hankala tapaus).
Ongelma on kuitenkin se, että kummallakaan meistä ei ole luottotietoja, lisäksi minä olen ainoa joka saa tällä hetkellä rahaa (äitiysraha+lapsilisä). Ja suurinosa vuokranantajista ei halua vuokrata luottotiedottomalle, vaikka ei olisi ennestään vuokrarästejä tai muuta ongelmaa ollut.
Mikä neuvoksi? Hakemuksia lähetetty koko uudenmaan alueelle ja kaupungin asuntoihin, mistään ei ole kuulunut mitään.. Alkaa pikkuhiljaa masentaa tämä meidän tilanne, erityisesti tulevan lapsen kannalta.. Koko raskauden olen stressannut ja itkenyt, sillä joka aamuna kun tämän 15 vuotiaan pitäisi lähteä kouluun niin alkaa hirveä huutaminen, yksi ovi on jo säpäleinä ja hän huutaa, haukkuu, huorittelee omaa äitiään ja uhkailee väkivallalla jne.. ja tämä hänen äitinsä ei tee suoraan sanottuna mitään. Yrittää rauhoitella tilannetta paistamalla sille pennulle pekonia jne. Miten tämmöisessä kaaoksessa voi pienen vauvan kanssa elää? Muutenkin kaipaamme omaa rauhaa.
Kommentit (85)
Niin, olen siis typerä kun en ole pystynyt ennustamaan että exäni teki rikoksen ottaessaan pikavippejä minun SEKÄ hänen isänsä nimillä? Okei.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:27"] Laadukkaita miehiä vedät puoleesi...
[/quote]
No sanoppa muuta :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:33"]
Minkälaista porukkaa tääl oikeesti on kun on noin kypsää käytöstä joltain? "tee abortti", "vitun tyhmä", "olihan lapsi vahinko?"... jne.
Mä en sille voi mitään että seurustelin joskus melkein 10v ihmisen kanssa joka just ennen eroa teki mulle miten teki, ja hänen takiaan luottotiedot lähti? Se että tilanne on tällä hetkellä huono, ei tarkoita että tulisi aina olemaan. Tilanne voisi olla paljon pahempikin, ja se että teillä muilla on asiat niin helvetin hyvin niin ainakin käytöstavat on jäänyt johonkin.
[/quote]
Teidän tilanne ei johdu nyt ihan pelkästään siitä, että sun exä sai sulta luottotiedot vietyä. Tietänet sen itsekin. Mikäli nyt ymmärisn omat viestisi oikein, niin olette JO 24 vuotiaita, eikä kummallakaan ole mitään koulutusta eikä työtä. Minulle se kertoo siitä, että oma elämä ei ole koskaan ollut millään tavalla hanskassa, eikä omat vanhemmat ole osanneet auttaa lapsiaan elämässä eteenpäin.
Tänä päivänä jokainen järkevä nuori tietää, että ilman koulutusta ei ole mahdollisuuksia saada mitään muuta työtä, kun satunnaisia määräaikaisia hanttihommia, jos niitäkään, kun jo koulutetuillakin alkaa olla tiukkaa työnsaanti.
Miten olet siis ajatellut hoitaa oman elämänne ja tulevan lapsenne elämän jollekin raiteelle? Tässä ei ole kyse nyt ainoastaan siitä, että kenen nurkkiin pääsette tai saatteko nyt vai jonkun ajan päästä asunnon, vaan siitä, että kuka voisi auttaa teitä suunnittelemaan hieman omaa elämäänne -itse ette oikein näytä osaavan sitä.
Kaikessa yksinkertaisuudessa, kuten täällä on monikin jo todennut, niin miehesi voi jäädä asumaan äitinsä luo ja sinä haet sossusta apua. Myös siihen, miten saisit kenties järjestettyä itsellesi mahdollisuuden opiskella jonkun ammatin. Miehesi täytyisi myös päästä opiskelemaan ja teidän kummankin olisi oleellista jaksaa hoitaa opinnot myös loppuun.
Täältä oletkin jo saanut hyvät neuvot siihen, mihin otat yhteyttä ja mitä teet.
=> Sossuun.
Jos ihmettelet mikä täällä vastaajia ärsyttää, niin se, että teidän kaltaisenne tyypit, jotka eivät nuorena ole jaksaneet kiinnostua koulusta, muut asiat (dokailu, alaikäisenä nussiminen, jne jne jne wt-touhut) ovat olleet pääasia elämässä, ja sitten kun aikuisena alkaa ymmärtää, että tällä tyylillä ei omasta elämästä tule yhtään mitään ja joutuu elämään yhteiskunnan varoilla, niin käytännössä se tarkoitta sitä, että me työssä käyvät ihmiset rahoitamme sen elämisen.
Eikä siinä mitään, hädässä olevia ihmisä pitää auttaa... mutta kieltämättä minuakin vituttaa ne nuoret ja muut ihmiset, jotka eivät itse viitsi tehdä elämänsä eteen mitään, ja suunnittelevat valmiiksi kaiken sen varaan, että "kela ja sossu hoitaa". Jos itse tekee kaikkensa, yrittää ja tsemppaa, ja jaksaa painaa, ja silti epäonnistuu, niin on ainakin tehnyt kaikkensa.
[/quote]
Minä olen kohta nelikymppinen, ei ole koulutusta eikä työtä. Lapsia on paljon ja lisää tulossa. Hyvin on pärjätty, olen kyllä tehnyt elämässäni töitä ja aloitan yritystoiminnan uudestaan tässä sopivan hetken tullen. Haluatko avautua minullekin miten ilman koulutusta ei pärjää? Siitä vaan. Osa lapsistani on muuten jo aikuisia, opiskelevat ja käyvät töissä (ilman koulutusta!!). Toki kannustan lapsiani hankkimaan ammatin niin työllistymien on helpompaa, muttei näinä aikoina mikään automaatio. Ärsyttää vaan tämä ikuinen jauhaminen että pitää olla sitä ja tätä ennen lasta, muuten abortti. Että pitäisi elää jonkun kaavan mukasn, muuten elämä "ei ole hallinnassa". Minulla on, vaikka olenkin elänyt erilaisen elämän kuin sinä, mutta sellaisen kuin minä haluan. Ja ilmeisesti oppinutkin enemmän koska en ole noin kapeakatseinen ja tuomitseva toisia ihmisiä kohtaan.
Anteeksi mutta puheenvuorosi oli juuri sellaista pelokasta p:n jauhantaa kun ei uskalleta muuta kuin mennä sitä tuttua "näin kuuluu tehdä" -kaavaa. Olen samaa mieltä että itsensä kuuluu pyrkiä elättämään, mutta näinhän ap ja miehensä tekevätkin. Mutta että elämän kuuluisi mennä juuri niinkuin sinä sanot tai siitä ei tule mitään ei ole totta. Mutta tunnenkin paljon ihmisiä jotka elättävät itsensä taiteilijoina, yrittäjinä jne ilman varsinaista virallista koulutusta alalle vaan pärjäävät muissa yhteyksissä (harrastus tms) hankituilla taidoillaan ja yritteliäisyydellään. Myös riskinottokyvyllään, mitä ei sinun kaltaisiltasi ihmisiltä löydy kun niin kovasti pelätään poikkeamista niiltä raiteilta joita pidetään normina. Lähipiirissä on paljon korkeastikoulutettuja ihmisiä jotka ovat viime aikoina irtisanoutuneet omasta halustaan kun se nuorena hankittu ammatti ei olekaan sitä mitä oikeasti haluaa tehdä. Ja sitten niitä jotka eivät akateemisen koulutuksensa jälkeen ole saaneet töitä vaan valmistuvat suoraan kortistoon.
Että elämässä on aika monta polkua joita kulkea, miksi opettaa nuorille että kun käyt koulun niin saat työtä ja taivas aukeaa? Kun niin ei välttämättä tapahdu. Minä opetan omilleni sitkeyttä ja joustavuutta. Ap:ta on turha leimata ja syyllistää kun emme tiedä hänen persoonastaan mitään. Ap saattaa menestyä elämässään vielä hyvin, pärjätä ja olla onnellinen ja kasvattaa lapsestaan hyvän ihmisen tähän maailmaan.
[/quote]
Enemmän tämä kertoo sun näköalattomuudesta, sori nyt vaan. Tästä sun kommentista paistaa juurikin läpi se pakonomainen puolustus sille, että tuli jätettyä koulut kesken... että kyllä se elämä vaan jotenkin oudosti kantaa vaikke oman elämän suunnittelusta ottaisi mitään vastuuta.
Sulla on voinut käydä tuuri. Kaikki voi olla siitä kiinni. Tai saatat olla lahjakas jossain. Tai osaat tehdä paljon työtä yrittäjyyden eteen ja pärjäät niin. Hyvä niin, sulla on onnea siinä suhteessa.
Mutta on hullua kannustaa ketään siihen, että näin tapahtuu kaikille koulunsa kesken jättäneille. Suurimmasta osasta kouluttamattomia valitettavasti tulee juuri niitä määräaikaisia huonosti palkattuja raskaita hommia tekeviä, jos edes saavat niitäkään töitä. Ei kaikki kouluttamattomat kykene yksityisyrittäjiksi. Eikä kaikista kouluttamattomista tule menestyviä taitelijoita tai menestyviä muusikoita.
Suurin osa taitelijoista ja muusikoista (ja näistäkin monet silti vielä kouluttautuneet ko. alalle) ovat hyvin pienituloisia ja/tai joutuvat hankkimaan elantonsa kokonaan muualta. Vain aniharva tässä maassa tulee toimeen taiteella. Aivan kaistapäistä kannustaa ketään siihen, että ei niitä kouluja tarvita kun sä voit aina tarvittaessa sitten "tehdä jotain työtä tai vaikka alkaa taiteilijaks tai muusikoks".
Järkevät vanhemmat kannustaa ja auttaa lapsiaan käymään koulut kunnialla ja opiskelemaan sen jälkeen jotain alaa. Kaikista ei tosiaan tarvitse tulla lääkäreitä eikä juristeja, kouluttautumista se on ammattikoulukin, mutta kaikkien opintojen unohtaminen "kun ei jaksa ja ei kiinnosta" on sellasta urpoilua, joka kostautuu satavarmasti, kuten tässäkin ap nyt huomaa miehensä tilanteen osalta.
Se, että sulla on käynyt ehkä onnea, ja se, että ehkä sillon joskus sun nuoruuden jälkeen vielä pystyi helpommin perustamaan toimeentulevan yrityksen ei ole muille tae siitä, että näin tulee käymään kun vaan heittäytyy elämän vietäväksi. Kouluttautuminenkaan ei ole tae mistään, mutta antaa vähän paremmat lähtökohdat elämään kuin se kuuluisa "elämänkoulu".
Fiksummat yksilöt ovat ymmärtäneet, että kun peruskoulun jälkeen opiskelee jotain joka edes vähän voisi kiinnostaa ja joka ehkä antaa jotkut mahikset hakea joskus työtä tai perustaa alan firman, niin ei ole este sille, etteikö samalla tai sen jälkeen voisi kokeilla muusikon uraa, tai heittäytyä johonkin ihan muuhun hommaan. Mutta on sitten varmuuden vuoksi jotain siellä pohjalla, jossei ne unelmat kannakaan.
Ja lopuksi, näinä aikoina, kun työvoimasta ei todellakaan ole pulaa, niin työnantajat pääsevät valitsemaan kermat päältä. Koulujen ja opintojen loppuun suorittaminen osoittaa työnantajalle, että hakija on jonkunverran kurinalainen ja pitkäjänteinen, joka on yleensä plussaa. Tämmösen tyypin palkkaa mieluummin mihin tahansa työhön, kun tyypin joka kertoo peruskoulun jääneen vähän kesken ja sen jälkeen olekelleensa lähinnä sossun tuella.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:42"]Niin, olen siis typerä kun en ole pystynyt ennustamaan että exäni teki rikoksen ottaessaan pikavippejä minun SEKÄ hänen isänsä nimillä? Okei.
[/quote]
Teithän rikosilmoituksen?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:05"]
"elitte yli varojenne" :D Anteeks?? En oo missään vaiheessa elänyt yli varojeni :D Tuntuu et porukka ei edes lue kuin kaksi riviä koko aloitusketjusta ja tulee sen perusteella tänne kommentoimaan, tai siis haukkumaan :D
[/quote]
Avausviestin peerusteella minä tuon kirjoitinkin. Ja luottotiedothan ei mene jos ei tee velkaa ja jos tekee velkaa jota ei pysty maksamaan takaisin, on elänyt yli varojensa. Jos on menettänyt luottotietonsa toisten tekemien velkojen vuoksi, niin se sitten taas on silkkaa typeryyttä kun ei ole hoitanut asioitaan ajallaan ja vapautunut vastuista.