Vuokra-asuntoa vailla, lapsi tulossa
Mitä tehdä, tilanne siis tämä: muutimme poikaystäväni kanssa tilapäisesti asumaan poikaystävän äidin luokse, jotta saisimme säästettyä tulevaa lasta (syntyy heinäkuussa) varten vähän rahaa. Nyt n. puolen vuoden asumisen ja säästämisen jälkeen haluaisimme muuttaa omaan vuokra-asuntoon, joka olisi tärkeätä lapsen kasvattamisen kannalta (poikaystävän pikkuveli 15v ERITTÄIN hankala tapaus).
Ongelma on kuitenkin se, että kummallakaan meistä ei ole luottotietoja, lisäksi minä olen ainoa joka saa tällä hetkellä rahaa (äitiysraha+lapsilisä). Ja suurinosa vuokranantajista ei halua vuokrata luottotiedottomalle, vaikka ei olisi ennestään vuokrarästejä tai muuta ongelmaa ollut.
Mikä neuvoksi? Hakemuksia lähetetty koko uudenmaan alueelle ja kaupungin asuntoihin, mistään ei ole kuulunut mitään.. Alkaa pikkuhiljaa masentaa tämä meidän tilanne, erityisesti tulevan lapsen kannalta.. Koko raskauden olen stressannut ja itkenyt, sillä joka aamuna kun tämän 15 vuotiaan pitäisi lähteä kouluun niin alkaa hirveä huutaminen, yksi ovi on jo säpäleinä ja hän huutaa, haukkuu, huorittelee omaa äitiään ja uhkailee väkivallalla jne.. ja tämä hänen äitinsä ei tee suoraan sanottuna mitään. Yrittää rauhoitella tilannetta paistamalla sille pennulle pekonia jne. Miten tämmöisessä kaaoksessa voi pienen vauvan kanssa elää? Muutenkin kaipaamme omaa rauhaa.
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:57"]No mä olen kyllä koulut käynyt ja ollut työelämässä siitä lähtien kun valmistuin, ei ole nuoruudessa ollut ongelmia, olen pärjännyt tähän asti omillani. Nyt vain sattuu olemaan tilanne se että edellinen mies vei luottotietoni, toisella miehellä ei töitä tai koulutusta, eli ehkä tää kaikki johtuu nyt miesvalinnoista?
Sen verran myönnän että olen ollut tyhmä kun en ole ensitreffeillä kysellyt toisen luottotietoja jne. Harmi vaan että tilanteelle ei nyt jälkikäteen voi mitään.
Ehkä olen tosiaan niin "vitun tyhmä".
[/quote]
Miten se ylipäänsä pysty ottamaan pikavippejä sun tiedoilla sulta salaa?
Jaa a, voin antaa hänen numeronsa niin voit soittaa ja kysyä. En ole itse noihin pikavippeihin perehtynyt.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:01"]
Mies ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen siksi koska on alle 25 vuotias, eikä ole ammatillista koulutusta. Ainoa mahdollisuus saada JOTAIN on se että jos hän menee työkokeiluun, mutta sekään ei ole taattu että sellaiseen aina "pääsee" :))) Ja on kylla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Olen ollut TE-toimistossa töissä, tiedän kyllä kuviot.
Omat luottotietoni meni sitten siinä kun exäni otti joskus pikavippejä nimelläni enkä ollut asiasta tietoinen, että näin. (Y)
[/quote]
Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea työttömyysajalta vain, jos
et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimistojen sivuilta).
Jos sinulla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen. Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatuki voidaan maksaa odotusajasta huolimatta.
Toivottavasti oli tosi hauskaan silloin kun elitte yli varojenne, nyt siitä huvista maksetaan.
"Omat luottotietoni meni sitten siinä kun exäni otti joskus pikavippejä nimelläni enkä ollut asiasta tietoinen, että näin."
Niin miten sun luottotiedot menee vuosiksi, jos joku ex on sun tietämättä käyttänyt sun tietoja pikavippeihin? Onko se pikavippifirma tietoinen asiasta, eli oletko kiistänyt koko velan? Onko siitä asiasta käyty käräjät? Onko velkoja sitä mieltä että velka on sinun, ja vain sinun, eikä ex:n tarvi siitä huolehtia ollenkaan?
En tajua tätä. Jos mulle tekis joku saman, niin asiasta mentäisiin käräjäoikeuteen kiiruusti. Kiistäisin velan ja syy on ex:n . Se on tietty toinen asia, jos olet itse antanut sun henk.koht. tietosi ex:n käyttöön ja omaa hölmöyttäs ja huolimattomuuttas katsotaan, että sun tiedot on menneet vääriin käsiin. Hyvin yleistä kyllä sekin.
Luottikset on menetetty tuommoisen naurettavan pellen takia , ja omaa syytä ilmeisesti. On todella valitettavaa että nuoret on noin holtittomia. Toisaalta pikavippifirmoja ei kiinnosta palaakaan. Kunhan tulee tiedot ja tilinumero, niin rahat maksetaan.
Eikö pikavippifirmat tarkista ennen maksua, että lainan hakijan ja pankkitilin haltijan nimi on sama?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 10:02"]Jaa a, voin antaa hänen numeronsa niin voit soittaa ja kysyä. En ole itse noihin pikavippeihin perehtynyt.
[/quote]
Kai teit rikosilmoituksen?
"elitte yli varojenne" :D Anteeks?? En oo missään vaiheessa elänyt yli varojeni :D Tuntuu et porukka ei edes lue kuin kaksi riviä koko aloitusketjusta ja tulee sen perusteella tänne kommentoimaan, tai siis haukkumaan :D
Voi apua mitä kommentointia. Ihmiset ovat välillä niiin putkikatseisia, älä välitä. Nää vauva sivustot on sellasia sivustoja missä kukkahattutädit yms. jyllää ja luulevat tietävänsä kaikesta kaiken parhaiten. Joskus elämässä tulee tehtyä virhearvioita, ja itse ainakin ymmärsin että hyvä tarkoitus teillä oli säästää rahaa ja nyt sitten kävi näin, että olette vailla asuntoa. Elämää ei aina mene suunnitelmien, sitten vaan uutta suunnitelmaa vetämään ja siihenhän sinä olisit vain neuvoja halunnut... Mutta sait vain kauhean paskaryöpyn niskaan. Ite oon ainakin näitten törkeiden kommenttien puolesta pahoillani. Itse en ainakaan usko, että oletta suunnitelleet elämänne elämään sossurahoilla yms. Välillä sitä vain tarvitsee hieman tukea, että pääsee taas jaloilleen. Lapsella on varmasti hyvät oltava kunhan saavat olla teidän kanssa, ja saa teiltä hoivaa. Olitte sitten poikaystäväsi vanhempien luona tai uudessa kodissa. Ei se vauva ymmärrä tavaroiden laadun päälle yms. hienojen vempaiden, kyllä pienelläkin saa hyvää aikaseksi. Nykymaailma on mennyt tähän, että kaikki mahdollinen pitää olla tässä ja nyt, hienot hoitovälineet ja yms. ja unohdetaan kokonaan siinä sit se aito toisesta välittäminen. Kuhan jaksatte pitää poikaystävänne kanssa huolta toisistanne ja vauvasta, niin varmasti pärjäätte hyvin oli tilanne muuten sitten mikä tahansa. Varmasti saatte vielä koulutusta, työtä ja kaikkea mitä ikinä haluatte, askel kerrallaan niin kaikki muuttuu vielä paremmaksi. Älä välitä muista tyhmistä kommenteista. Ihmiset haukkuu teitä, kauhistelee tilannetta, koska ovat "huolissaan" vauvasta. Jos te kommentoijat ootte sielä "huolissaan" vauvasta, niin ette todellakaan harrastaisi tuollaista kommentointia vaan yrittäisitte oikeasti auttaa! Ei pahanolon lisätuottaminen äidille mitenkään auta vauvan tilannetta, lisästressi ja masennus, sitäkö te tähän lisää vielä haluatte! vaikka kuinka olisitte sitä mieltä, että omg, mitä te "naperot" ootte menneet tekemään, niin ei sen kauhistelu ääneen ainakaan mitään auta!! Ei tämä tarina saa minua mitenkään vihaiseksi, vaan nämä aivan järjettömät kommentit, ryhditäytykää nyt ja ottakaa nyt edes jotain vastuuta omista sanomisistanne!! Tuollaisella kommentoinnilla voisi olla vaikka kuinka pahat seuraukset.
Peace, love and understanding! <3
Voi voi lapsi raukka kun joutuu syntymään kunnon wt-perheeseen
Luottotiedoton (jos ei siis vuokrarästeistä menneet) voi saada asunnon kaupungilta ja ainakin vvo:lta. Kaupungin asunnoissa takuu on (ainakin Vantaalla) sama luottotiedottomalle kuin -tiedollisellekin, eli yhden kuukauden vuokra. Vvo:n perustakuu on 250e, mutta jos on luottotiedot menneet, niin yhden kuukauden vuokra.
Tärkein vinkki on, että soita soita soita! Pommita vuokrafirmoja vaikka joka päivä ja valittele tilannettanne. Vastaus on aina "ettei soittaminen auta mitään", mutta totuus on toinen. Hakemuksia on niin monia, että jotain täytyy tehdä erottuakseen joukosta.
Itse olen ollut kaupungin asuntojonossa lähes puoli vuotta, mutta soittelun aloitettuani kämppä vapautui viikossa. Vvo:lta asunnon sain vuorokaudessa, kun vaan heti hakemuksen jätettyäni soittelin perään ja selitin tilannettani.
Kiitos<3 Mä oikeasti luulin jo että kaikki hyväsydämiset ja välittävät ihmiset on kadonnut. mä olen oikeasti yrittänyt tässä kaikkeni. Sain miehen hakemaan kouluun ja olen auttanut häntä uusien työhakemuksien tekemisissä, olen saanut hänet hommaamaan ajokortin itselleen, olen lähettänyt vaikka kuinka monta asuntohakemusta, hommannut vauvalle kaikki tarvittava, säästänyt rahaa tulevaisuuteen jne. Olen saanut hommattua vauvalle myöskin vakuutuksen mikä oli aluksi todella hankalaa maksuhäiriömerkinnän takia.
Kaiken tämän lisäksi joudun purra hammasta ja lukemaan ihmisten syytöksiä kuinka huono ja tyhmä olen. Ehkä ei olisi pitänyt kirjoittaa tänne mitään, ei hirveästi auttanut tilannetta se että ihmiset arvostelee ja haukkuu sen sijaan että tulisi oikeasti niitä hyviä neuvoja.
Kiitos ja anteeksi
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:15"]..Mies on aloittamassakin opiskelut kesän lopulla, mut ei nyt tähän hätäään kauheasti auta tilannetta. Onko täällä yhtään ketään jolta tulisi oikeasti niitä kuuluisia neuvoja eikä törkeitä kommentteja? Tiedostan kyllä tilanteeni itse :D
[/quote]
Olette varmaan hakenut opiskelija-asuntoakin? Ja kaikki mahdolliset kaupungit / kaupunginosat käy asuinpaikaksi?
Ollaan haettu, asutaan siis pääkaupunkiseudulla mutta ollaan haettu asuntoa myös esim uudeltamaalta jne. Tässä koko ajan nytkin parhaillaan hakemuksia lähettelen. :)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 09:33"]
Minkälaista porukkaa tääl oikeesti on kun on noin kypsää käytöstä joltain? "tee abortti", "vitun tyhmä", "olihan lapsi vahinko?"... jne.
Mä en sille voi mitään että seurustelin joskus melkein 10v ihmisen kanssa joka just ennen eroa teki mulle miten teki, ja hänen takiaan luottotiedot lähti? Se että tilanne on tällä hetkellä huono, ei tarkoita että tulisi aina olemaan. Tilanne voisi olla paljon pahempikin, ja se että teillä muilla on asiat niin helvetin hyvin niin ainakin käytöstavat on jäänyt johonkin.
[/quote]
Teidän tilanne ei johdu nyt ihan pelkästään siitä, että sun exä sai sulta luottotiedot vietyä. Tietänet sen itsekin. Mikäli nyt ymmärisn omat viestisi oikein, niin olette JO 24 vuotiaita, eikä kummallakaan ole mitään koulutusta eikä työtä. Minulle se kertoo siitä, että oma elämä ei ole koskaan ollut millään tavalla hanskassa, eikä omat vanhemmat ole osanneet auttaa lapsiaan elämässä eteenpäin.
Tänä päivänä jokainen järkevä nuori tietää, että ilman koulutusta ei ole mahdollisuuksia saada mitään muuta työtä, kun satunnaisia määräaikaisia hanttihommia, jos niitäkään, kun jo koulutetuillakin alkaa olla tiukkaa työnsaanti.
Miten olet siis ajatellut hoitaa oman elämänne ja tulevan lapsenne elämän jollekin raiteelle? Tässä ei ole kyse nyt ainoastaan siitä, että kenen nurkkiin pääsette tai saatteko nyt vai jonkun ajan päästä asunnon, vaan siitä, että kuka voisi auttaa teitä suunnittelemaan hieman omaa elämäänne -itse ette oikein näytä osaavan sitä.
Kaikessa yksinkertaisuudessa, kuten täällä on monikin jo todennut, niin miehesi voi jäädä asumaan äitinsä luo ja sinä haet sossusta apua. Myös siihen, miten saisit kenties järjestettyä itsellesi mahdollisuuden opiskella jonkun ammatin. Miehesi täytyisi myös päästä opiskelemaan ja teidän kummankin olisi oleellista jaksaa hoitaa opinnot myös loppuun.
Täältä oletkin jo saanut hyvät neuvot siihen, mihin otat yhteyttä ja mitä teet.
=> Sossuun.
Jos ihmettelet mikä täällä vastaajia ärsyttää, niin se, että teidän kaltaisenne tyypit, jotka eivät nuorena ole jaksaneet kiinnostua koulusta, muut asiat (dokailu, alaikäisenä nussiminen, jne jne jne wt-touhut) ovat olleet pääasia elämässä, ja sitten kun aikuisena alkaa ymmärtää, että tällä tyylillä ei omasta elämästä tule yhtään mitään ja joutuu elämään yhteiskunnan varoilla, niin käytännössä se tarkoitta sitä, että me työssä käyvät ihmiset rahoitamme sen elämisen.
Eikä siinä mitään, hädässä olevia ihmisä pitää auttaa... mutta kieltämättä minuakin vituttaa ne nuoret ja muut ihmiset, jotka eivät itse viitsi tehdä elämänsä eteen mitään, ja suunnittelevat valmiiksi kaiken sen varaan, että "kela ja sossu hoitaa". Jos itse tekee kaikkensa, yrittää ja tsemppaa, ja jaksaa painaa, ja silti epäonnistuu, niin on ainakin tehnyt kaikkensa.
[/quote]
Minä olen kohta nelikymppinen, ei ole koulutusta eikä työtä. Lapsia on paljon ja lisää tulossa. Hyvin on pärjätty, olen kyllä tehnyt elämässäni töitä ja aloitan yritystoiminnan uudestaan tässä sopivan hetken tullen. Haluatko avautua minullekin miten ilman koulutusta ei pärjää? Siitä vaan. Osa lapsistani on muuten jo aikuisia, opiskelevat ja käyvät töissä (ilman koulutusta!!). Toki kannustan lapsiani hankkimaan ammatin niin työllistymien on helpompaa, muttei näinä aikoina mikään automaatio. Ärsyttää vaan tämä ikuinen jauhaminen että pitää olla sitä ja tätä ennen lasta, muuten abortti. Että pitäisi elää jonkun kaavan mukasn, muuten elämä "ei ole hallinnassa". Minulla on, vaikka olenkin elänyt erilaisen elämän kuin sinä, mutta sellaisen kuin minä haluan. Ja ilmeisesti oppinutkin enemmän koska en ole noin kapeakatseinen ja tuomitseva toisia ihmisiä kohtaan.
Anteeksi mutta puheenvuorosi oli juuri sellaista pelokasta p:n jauhantaa kun ei uskalleta muuta kuin mennä sitä tuttua "näin kuuluu tehdä" -kaavaa. Olen samaa mieltä että itsensä kuuluu pyrkiä elättämään, mutta näinhän ap ja miehensä tekevätkin. Mutta että elämän kuuluisi mennä juuri niinkuin sinä sanot tai siitä ei tule mitään ei ole totta. Mutta tunnenkin paljon ihmisiä jotka elättävät itsensä taiteilijoina, yrittäjinä jne ilman varsinaista virallista koulutusta alalle vaan pärjäävät muissa yhteyksissä (harrastus tms) hankituilla taidoillaan ja yritteliäisyydellään. Myös riskinottokyvyllään, mitä ei sinun kaltaisiltasi ihmisiltä löydy kun niin kovasti pelätään poikkeamista niiltä raiteilta joita pidetään normina. Lähipiirissä on paljon korkeastikoulutettuja ihmisiä jotka ovat viime aikoina irtisanoutuneet omasta halustaan kun se nuorena hankittu ammatti ei olekaan sitä mitä oikeasti haluaa tehdä. Ja sitten niitä jotka eivät akateemisen koulutuksensa jälkeen ole saaneet töitä vaan valmistuvat suoraan kortistoon.
Että elämässä on aika monta polkua joita kulkea, miksi opettaa nuorille että kun käyt koulun niin saat työtä ja taivas aukeaa? Kun niin ei välttämättä tapahdu. Minä opetan omilleni sitkeyttä ja joustavuutta. Ap:ta on turha leimata ja syyllistää kun emme tiedä hänen persoonastaan mitään. Ap saattaa menestyä elämässään vielä hyvin, pärjätä ja olla onnellinen ja kasvattaa lapsestaan hyvän ihmisen tähän maailmaan.
Siis teillä oli kämppä, kun olit luottotiedoton, mutta luovuitte siitä, kun tulit raskaaksi? Ja nyt ongelma on, että ette saa uutta kämppää? Voi järki älä jätä!
.
No, sossuun mars, hakemuksia JOKA PAIKKAAN, käynti työkkärissä ja kelassa (tarkistamassa miehen tukiasiat), ja sit vaan soittoa perään joka paikkaan. Ja miehesi voisi rueta lähettelemään työhakemuksia, niitäkin joka paikkaan ja soittoa perään. Aikaahan teillä on näitä hoitaa, eli huspois netistä, vaatteet niskaan ja asioille!
Näinhän me ollaan tehtykkin? Ollaan käyty juttelemassa kelassa, sossussa jne, työhekmuksia on lähetelty ja soiteltu.
Hienoa, että yrität tehdä asioillesi jotain. Jatkossa vaan pidät raha-asioista tiukasti huolen ja aina ensin pakolliset menot maksetaan eli vuokra, sähköt, vakuutukset ja ruoka, sitten vasta niitä ei-niin-välttämättömiä. Vauvalle saa hankittua halvalla käytettynä lähes kaiken ja usein lähes uuden veroisena. Etenkin ihan pienimmät vaatteet on usein kirppareillakin todella hyvässä kunnossa, vaunuja saa käytettynä oikein hyväkuntoisia jne.
Tuo teidän ratkaisunne muuttaa muutamaksi kuukaudeksi on ollut huono. Usein muuttaminen itsessään aiheuttaa kuluja ja jos uuden asunnon löytymisellä on kiire, saattaa joutua ottamaan vastaan liian kalliin asunnon, joten pidemmällä aikavälillä säästöä ei välttämättä edes tule. Vai tuliko miehesi veljen käytös yllätyksenä?
Jos asuntoa ei löydy, niin sun kannalta paras ratkaisu voisi olla muuttaa ensikotiin. Sulle ja vauvalle järjestyisi vakaa elinympäristö ja saisitte aikaa rauhassa järjestää asianne kuntoon ja etsiä hyvän ja riittävän halvan kodin teille kaikille
joka tapauksessa tsemppiä tulevaan ja onnea vauvasta! Asiat selviää kyllä, jos itse on aktiivinen niiden selvittelyssä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:05"]
Otat nyt heti yhteyttä sosiaalitoimistoon eli sieltä löytyy sosiaaliohjaaja teille ja hänen kanssaan löydätte ratkaisun varmasti.
Viime kädessä saatte Foremonin asunnon. Ihan varmasti asia järjestyy!
[/quote]
Ei ole nykyisin enää niin sanottua. Voivat todeta että vanhemmat eivät ole kykeneviä huolhetimaan lapsesta ja lapsihuostaanotettaan ja vanhemmat saavat pärjätä miten parhaaksi näkevät.
No mä olen kyllä koulut käynyt ja ollut työelämässä siitä lähtien kun valmistuin, ei ole nuoruudessa ollut ongelmia, olen pärjännyt tähän asti omillani. Nyt vain sattuu olemaan tilanne se että edellinen mies vei luottotietoni, toisella miehellä ei töitä tai koulutusta, eli ehkä tää kaikki johtuu nyt miesvalinnoista?
Sen verran myönnän että olen ollut tyhmä kun en ole ensitreffeillä kysellyt toisen luottotietoja jne. Harmi vaan että tilanteelle ei nyt jälkikäteen voi mitään.
Ehkä olen tosiaan niin "vitun tyhmä".