Tuoksuyliherkät: haiseeko hiki paremmalta?
Työskentelen hoitajana. Kiireisen työpäivän aikana hikoilen ihan reippaasti. En kyllä käsitä miten deodoranttini voi haitata ihmistä mutta hien haju ei. Itse en todellakaan pidä hien hajusta. Työssä ollaan niin paljon ihmisten lähellä että itseä ällöttäisi haista.
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:46"]Työskentelet hoitajana ja et tiedä mitä tuoksuyliherkkyys on? Ota vähän asioista selvää niin ymmärrät. Ei todellakaan tarkoita eri tuoksuista/hajuista tykkäämistä.. [/quote] Minusta se on samanlainen korvienvälivaiva kuin erityisherkkyys. [/quote] No tämä! "tuoksuyliherkkyys" *tirsk* Nämä on näitä kun täytyy vaan saada jostain napista ja kun ei muuta napistavaa ole niin sitten jostain deodorantista jonka tuoksu ei kyllä kenenkään ulkopuolisen nenään leijaile ellei sitä juuri ole laittanut.
[/quote]
Useimmiten tuoksuyliherkkä on keski-ikäinen tai vanhempi nainen. Eli ihan mahdollista, että vaiva kehittyy vielä sinullekin myöhemmin.
Kumpi on pahempi vaiva: olla tuoksuyliherkkä vai olla yliherkkä tuoksuyliherkille?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:44"]Et mikään hoitaja todellakaan ole jos et ymmärrä luonnollisen ja kemiallisen eroja aasi.
[/quote]
Olenkin lähihoitaja ja ei, en halua haista hieltä. Itse pidän dödöjen tuoksuista ja varmasti suurin osa potilaistakin.
[/quote]
Oot lihava lähäri. Laihduta ja lopeta haisemasta tekotuoksuilta.
[/quote]
Niin olenkin lihava ja haisen ilman dödöä. Siksipä en olekaan ilman.
[/quote]
Käytä tuoksuttomia töissä.
[/quote]
Minkä takia pitäisi sinun tai muiden luulotautisten "tuoksuyliherkkien" takia ostaa tuoksuton dödö? Kerrohan tämä. Miksi et itse vaihda työpaikkaa? Tai jää kokonaan pois työelämästä ja muutenkin ihmisten ilmoilta?
[/quote]
En ole tuoksuyliherkkä, mutta ymmärrän hyvin, jos joku saa oikeasti pahoja oireita kemiallisista tuoksuista. Itse olen kerran saanut kohtauksen tuoksusta. Happea en saanut vedettyä yskimisen lomasta kunnolla, silmät alkoivat vuotaa ja olivat kirkkaanpunaiset ja hengitys vinkui kauan tuon kohtauksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:46"]Työskentelet hoitajana ja et tiedä mitä tuoksuyliherkkyys on? Ota vähän asioista selvää niin ymmärrät. Ei todellakaan tarkoita eri tuoksuista/hajuista tykkäämistä.. [/quote] Minusta se on samanlainen korvienvälivaiva kuin erityisherkkyys. [/quote] No tämä! "tuoksuyliherkkyys" *tirsk* Nämä on näitä kun täytyy vaan saada jostain napista ja kun ei muuta napistavaa ole niin sitten jostain deodorantista jonka tuoksu ei kyllä kenenkään ulkopuolisen nenään leijaile ellei sitä juuri ole laittanut.
[/quote]
Useimmiten tuoksuyliherkkä on keski-ikäinen tai vanhempi nainen. Eli ihan mahdollista, että vaiva kehittyy vielä sinullekin myöhemmin.
[/quote]
No se nyt on onneksi niin, että jokainen saa maustaa omat kainalonsa mielensä mukaan. Jos ap:tä itseänsä häiritsee, jos dödöä ei ole, niin miten voit alaittaa oman nenäsi toisen ihmisen laillisten oikeuksien edelle? Jos ihmisellä on joku sairaus, niin siitä kärsii se sairas. Ei koko maailmaa voi pakottaa tuntemaan itseään haiseviksi hikiällötykseksi sun nirppanenäilyn vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:44"]Et mikään hoitaja todellakaan ole jos et ymmärrä luonnollisen ja kemiallisen eroja aasi.
[/quote]
Olenkin lähihoitaja ja ei, en halua haista hieltä. Itse pidän dödöjen tuoksuista ja varmasti suurin osa potilaistakin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minkä takia pitäisi sinun tai muiden luulotautisten "tuoksuyliherkkien" takia ostaa tuoksuton dödö? Kerrohan tämä. Miksi et itse vaihda työpaikkaa? Tai jää kokonaan pois työelämästä ja muutenkin ihmisten ilmoilta?
[/quote]
En ole tuoksuyliherkkä, mutta ymmärrän hyvin, jos joku saa oikeasti pahoja oireita kemiallisista tuoksuista. Itse olen kerran saanut kohtauksen tuoksusta. Happea en saanut vedettyä yskimisen lomasta kunnolla, silmät alkoivat vuotaa ja olivat kirkkaanpunaiset ja hengitys vinkui kauan tuon kohtauksen jälkeen.
[/quote]
No mutta se on vaan kestettävä. Ei täällä kukaan ala tuoksuttomia dödöjä ostella sen vuoksi jos jollain nyt vähän silmät alkaa vuotamaan ja yskittää. En minä ainakaan. Mulla ne silmät vuotaa ja oksettaa jos joku tuoksuyliherkkä haisee hielle. Ja ne usein haisee.
Olen normaalistikin aika herkkä hajuille mutta nyt raskaana se on vielä potenssiin kymmenen. En siedä enää edes omaa miedon hajuista dödöäni. Oksennus meinaa lentää. Hienhajua on helpompi sietää, vaikka sekin pahaa tekee. Täytyy kokeilla hajusteetonta dödöä, vaikka niissäkin joku ominaistuoksu on.
Mun mielestä oli aivan kamalaa, kun synnytyksessä kätilöllä ja vierihoito-osastolla kätilöopiskelijalla oli hajuvettä. Mä oon vähän yliherkkä tuoksuille, mutta synnytyksessä ja jälkeen olin aivan supersensitiivinen kaikelle (eikä kuulemma ole harvinaista), ja hajuveden haju oli jotain ihan kauheaa. En vain ole hyvä huomauttamaan tuollaisesta, vaikka sain päänsäryn sekä synnytyksessä että sitten myöhemmin osastolla.
Mä vähän luulen, että tämän ketjun aloittaja on provo, ei kai kukaan ole niin hölmä, ettei osaa käyttää hajusteetonta dödöä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:03"]Ei haise paremmalta, mutta siitä ei hengitys salpaudu. Hiki ja paska haisee pahalle samalla tavalla kuin ei tuoksuherkillekin. Mutta kemiallisista tuoksuista saattaa oksentaa tai hengitystiet menevät tukkoon niin, ettei saa henkeä. Vrt.esim.keuhkoahtaumapotilaiden reaktiot, tosin jokseenkin lievempänä.
olen joutunut lähtemään joskus tilaisuuksista pois, koska tuoksu on saanut aikaan voimakkaan oksetuksen. Kerran olen oksentanutkin tuoksusta. Joskus kurkkua alkaa kutittaa niin ettei edes yskiminen auta. Kuvittele, että sua vaan yskittäis ja yskittäis etkä saa sitä loppumaan ennen kuin tuoksun vaikutus lakkaa (ei riitä, että tuoksuva ihminen lähtee tilasta vaan pitää odottaa, että tuoksu haihtuu kokonaan ja siinä muuten kestää kauan).
[/quote]
Jep jep. No ei muut luovu tuoksuista. Ehkä muutat maalle raikkaaseen maalaisilmaan maajussien keskelle. Kesäisin pelloilla haisee siankakka eivätkä ne maajussitkaan liiemmin dödöä läträile. Ihanan luonnollista!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:40"]
Työskentelen hoitajana. Kiireisen työpäivän aikana hikoilen ihan reippaasti. En kyllä käsitä miten deodoranttini voi haitata ihmistä mutta hien haju ei. Itse en todellakaan pidä hien hajusta. Työssä ollaan niin paljon ihmisten lähellä että itseä ällöttäisi haista.
[/quote]
Hajuttomia deodorantteja löytyy kyllä kaupasta.
[/quote]
Jos pitää itse tuoksuista? Kuule kun enemmistö pitää.
[/quote]
Oletko tyhmä? Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi tuoksuista, vaan että saa niistä migreenin, hengenahdistusta tmv. inhottavia oireita.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:51"]Sairaaloissa taitaa olla hajusteet kiellettyjä aika lailla pääsääntöisesti? Joka paikassa lukee tulethan tuoksutta. Miten hoitaja voi saada niitä käyttää? [/quote] Meinaat että osastonhoitaja haistelee meidät aamuisin ja käskee kotiin jos on käyttänyt dödöä? Vai potkutko pitää antaa?
[/quote]
Ettekö te noudata mitään ohjeita, joita ei erikseen valvota?
[/quote]
Ja sinä noudatat aina poikkeuksetta töissä kaikkea pilkulleen samoin kuin jokainen työkaverisi ja tuntemasi henkilö ylipäätään kun tätä näin hämmästelet? Joku kehtaa käyttää dödöä, jestas! Meillä on hoitsujen vessassa suihkutettava dödö ihan yhteiskäytössä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:21"]Mun mielestä oli aivan kamalaa, kun synnytyksessä kätilöllä ja vierihoito-osastolla kätilöopiskelijalla oli hajuvettä. Mä oon vähän yliherkkä tuoksuille, mutta synnytyksessä ja jälkeen olin aivan supersensitiivinen kaikelle (eikä kuulemma ole harvinaista), ja hajuveden haju oli jotain ihan kauheaa. En vain ole hyvä huomauttamaan tuollaisesta, vaikka sain päänsäryn sekä synnytyksessä että sitten myöhemmin osastolla.
Mä vähän luulen, että tämän ketjun aloittaja on provo, ei kai kukaan ole niin hölmä, ettei osaa käyttää hajusteetonta dödöä.
[/quote]
Niin, päänsärkyhän synnyttäessä onkin tosi harvinaista. :D
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:51"]Sairaaloissa taitaa olla hajusteet kiellettyjä aika lailla pääsääntöisesti? Joka paikassa lukee tulethan tuoksutta. Miten hoitaja voi saada niitä käyttää? [/quote] Meinaat että osastonhoitaja haistelee meidät aamuisin ja käskee kotiin jos on käyttänyt dödöä? Vai potkutko pitää antaa? [/quote] Ettekö te noudata mitään ohjeita, joita ei erikseen valvota? [/quote] Ja sinä noudatat aina poikkeuksetta töissä kaikkea pilkulleen samoin kuin jokainen työkaverisi ja tuntemasi henkilö ylipäätään kun tätä näin hämmästelet? Joku kehtaa käyttää dödöä, jestas! Meillä on hoitsujen vessassa suihkutettava dödö ihan yhteiskäytössä.
[/quote]
Olette kyllä harvinaisen pällejä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:44"]Et mikään hoitaja todellakaan ole jos et ymmärrä luonnollisen ja kemiallisen eroja aasi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
:D Eli pitäisi syrjäytyä ja asua yksin piilossa kotona?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:21"]Mun mielestä oli aivan kamalaa, kun synnytyksessä kätilöllä ja vierihoito-osastolla kätilöopiskelijalla oli hajuvettä. Mä oon vähän yliherkkä tuoksuille, mutta synnytyksessä ja jälkeen olin aivan supersensitiivinen kaikelle (eikä kuulemma ole harvinaista), ja hajuveden haju oli jotain ihan kauheaa. En vain ole hyvä huomauttamaan tuollaisesta, vaikka sain päänsäryn sekä synnytyksessä että sitten myöhemmin osastolla.
[/quote]
Ei halua käyttää, koska pitää itse tuoksuista. Kai erotat osata tai haluta???
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:21"]Mun mielestä oli aivan kamalaa, kun synnytyksessä kätilöllä ja vierihoito-osastolla kätilöopiskelijalla oli hajuvettä. Mä oon vähän yliherkkä tuoksuille, mutta synnytyksessä ja jälkeen olin aivan supersensitiivinen kaikelle (eikä kuulemma ole harvinaista), ja hajuveden haju oli jotain ihan kauheaa. En vain ole hyvä huomauttamaan tuollaisesta, vaikka sain päänsäryn sekä synnytyksessä että sitten myöhemmin osastolla. Mä vähän luulen, että tämän ketjun aloittaja on provo, ei kai kukaan ole niin hölmä, ettei osaa käyttää hajusteetonta dödöä. [/quote] Niin, päänsärkyhän synnyttäessä onkin tosi harvinaista. :D
[/quote]
Jaa, en mä kyllä muilla kerroilla saanut päänsärkyä. Ja kyllähän sen nyt hemmetti soikoon tietää, mistä se päänsärky tulee, kun viereen astuu ihminen, jolla on hajuvettä ja saman tien tulee päänsärky. Onko sulla ollut kaikissa synnytyksissäsi päänsärky :O
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletko tyhmä? Kyse ei ole siitä, että ei pitäisi tuoksuista, vaan että saa niistä migreenin, hengenahdistusta tmv. inhottavia oireita.
[/quote]
Minä taas saan migreenin tuoksuyliherkistä ihmisistä. -ohis
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:21"]Mun mielestä oli aivan kamalaa, kun synnytyksessä kätilöllä ja vierihoito-osastolla kätilöopiskelijalla oli hajuvettä. Mä oon vähän yliherkkä tuoksuille, mutta synnytyksessä ja jälkeen olin aivan supersensitiivinen kaikelle (eikä kuulemma ole harvinaista), ja hajuveden haju oli jotain ihan kauheaa. En vain ole hyvä huomauttamaan tuollaisesta, vaikka sain päänsäryn sekä synnytyksessä että sitten myöhemmin osastolla. Mä vähän luulen, että tämän ketjun aloittaja on provo, ei kai kukaan ole niin hölmä, ettei osaa käyttää hajusteetonta dödöä. [/quote] Ei halua käyttää, koska pitää itse tuoksuista. Kai erotat osata tai haluta???
[/quote]
No, jos et ole provo, olet todella hölmö ihminen. Miksi lähdit hoitoalalle, jos potilaat eivät kiinnosta?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:21"]Mun mielestä oli aivan kamalaa, kun synnytyksessä kätilöllä ja vierihoito-osastolla kätilöopiskelijalla oli hajuvettä. Mä oon vähän yliherkkä tuoksuille, mutta synnytyksessä ja jälkeen olin aivan supersensitiivinen kaikelle (eikä kuulemma ole harvinaista), ja hajuveden haju oli jotain ihan kauheaa. En vain ole hyvä huomauttamaan tuollaisesta, vaikka sain päänsäryn sekä synnytyksessä että sitten myöhemmin osastolla. Mä vähän luulen, että tämän ketjun aloittaja on provo, ei kai kukaan ole niin hölmä, ettei osaa käyttää hajusteetonta dödöä. [/quote] Niin, päänsärkyhän synnyttäessä onkin tosi harvinaista. :D
[/quote]
Jaa, en mä kyllä muilla kerroilla saanut päänsärkyä. Ja kyllähän sen nyt hemmetti soikoon tietää, mistä se päänsärky tulee, kun viereen astuu ihminen, jolla on hajuvettä ja saman tien tulee päänsärky. Onko sulla ollut kaikissa synnytyksissäsi päänsärky :O
[/quote]
Synnytä seuraava kotona niin säästyt päänsäryltä. Se varmaan onkin ollut synnytyksessä se kaikista kivuliain asia. Voi vitja näitä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Just. Mutta kun enemmistö pitää niistä. Jos salissa on 100 ihmistä ja yksi kokee olevansa yliherkkä, niin on reilua että 99 tuoksuista pitävää haisee sitten siinä porukassa hieltä sen yhden takia? Jos noin rajoittaa elämää ehkä ne 99 saa enemmistönä päättää mitä kainaloonsa tunkevat ja se 1 jää kotiin haisemaan hieltään. Win-win kaikille ja siinäpä näet kuka onkaan tyhmä kun tunkee niiden 99 keskelle väkisin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 19:44"]Et mikään hoitaja todellakaan ole jos et ymmärrä luonnollisen ja kemiallisen eroja aasi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]