Saako ihmistä kuvata yleisellä paikalla ilman toisen lupaa?
Kommentit (137)
-
Mistähän ihmeestä jatkuvalla syötöllä kumpuaa erilaisia höpö-käsityksiä kuvaamiskielloista milloin missäkin. Asia kun ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä? Onko jokin takavuosien säännös muuttunut ehkä...?
-
Vierailija kirjoitti:
Kuvaan mitä kuvaan ja julkaisen mitä julkaisen. Ettekä te voi sille mitään.
Ihmetyttää tuollainen neuroottisuus. Älkää tehkö pahojanne, ettei tarvitse hävetä jos joutuu kuvaan.
Voisiko siteeraamani, ylläolevan kirjoittajan IP-osoitteen ottaa talteen?
#moderaattori
#nettipoliisi
Miksi jollain/joillain on tarve kuvailla muita ihmisiä salaa ja vängätä aiheesta sivukaupalla? Joku nettikiusaaminen/mustamaalaaminenko/stalkkerointi?
"Kuvausluvan kysyminen kohteelta on hyvien tapojen mukaista, eikä ketään ole syytä kuvata hänen tahtomattaan. "
Puhumattakaan haarovälin kuvaamisesta.
S a i r a s t a.
Saa kuvata. Eikä siitä tarvita useampaa keskustelua avata.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jollain/joillain on tarve kuvailla muita ihmisiä salaa ja vängätä aiheesta sivukaupalla? Joku nettikiusaaminen/mustamaalaaminenko/stalkkerointi?
Esimerksi katukuvaus taidemuotona. Tapahtumien ja nykypäivän kuvaaminen. Historian tallentaminen tuleville polville. Ihmisen kuvaaminen kun hän elää elämäänsä on kiinnostavaa.
Kyllä minä ainakin olen kuvannut ja jopa videoinut esim uimarannoilla ihan vapaasti kauniita naisia lähinnä. Ihan itselle ja kavereille katseltavaksi. Meillä on sellainen porukka jolla on yhteinen harrastus . Nyt olen viime viikkoina lisäillyt laudalle kuvia aika paljonkin ja kyllä niistä suurin osa on tykännytkin.
Laki on yksiselitteinen eli saa kuvata ja kuvan saa myös julkaista ilman lupaa (pl. mainoskuvat). Miten helvetissä tästäkin on saatu 7 sivua aikaiseksi?
Tuossa on lyhyt ohjeistus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerksi katukuvaus taidemuotona. Tapahtumien ja nykypäivän kuvaaminen. Historian tallentaminen tuleville polville. Ihmisen kuvaaminen kun hän elää elämäänsä on kiinnostavaa.
Tässä katuvalokuvausta New Yorkissa:
Vierailija kirjoitti:
Teillä naisilla ei ole aavistustakaan siitä minkälaisia hyviä kuvia nykyteknologialla saa ilman että tiedätte yhtään mitään.
Kerro mikä tarve sulla on kuvata täysin vieraita naisia yhtään missään, oli sallittua tai ei?
Vierailija kirjoitti:
Hyviintapoihin kuuluu olla kuvaamatta ihmistä, jos vain suinkin pystyy. Jos lähistöllä ei ole kuin yksi ihminen ja kuvaaja ottaa just kameran esiin ja alkaa kuvaamaan, niin tuskin hän taustaa kuvaa, jos henkilö on muutaman metrin päästä kamerasta? Sopii odottaa että ihminen on siirtynyt pois taustasta.
Tai sitten voi valita jonkun hyvän taustan ja odottaa siinä, kunnes ihminen kävelee siitä ja ottaa kuvan siitä ihmisestä. Tulee hyvä kuva ihmisestä hyvällä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin olen kuvannut ja jopa videoinut esim uimarannoilla ihan vapaasti kauniita naisia lähinnä. Ihan itselle ja kavereille katseltavaksi. Meillä on sellainen porukka jolla on yhteinen harrastus . Nyt olen viime viikkoina lisäillyt laudalle kuvia aika paljonkin ja kyllä niistä suurin osa on tykännytkin.
Kyllä melkoista tyhjäkäyntiä pitää päässä olla että tällaiseen ryhtyy. Tykkäämisten toivossa lisäilet maksulliselle alustalle vieraan ihmisen pyllykuvan? Jonne kokee olevansa kovakin jätkä, omassa päässään.
"Tiedätkö mikä on youtube?,,,,,en tiiä mutta k###n syylä oot".
Katuvalokuvaajan mietteitä:
https://www.fotonordic.fi/news/14/katuvalokuvaajan-mietteita-ja-vinkkej…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä melkoista tyhjäkäyntiä pitää päässä olla että tällaiseen ryhtyy. Tykkäämisten toivossa lisäilet maksulliselle alustalle vieraan ihmisen pyllykuvan? Jonne kokee olevansa kovakin jätkä, omassa päässään.
En ole tuo kuvaaja, mutta rantakuvat voi olla ihan hienoja ja taiteellisia.
Hyviintapoihin kuuluu olla kuvaamatta ihmistä, jos vain suinkin pystyy. Jos lähistöllä ei ole kuin yksi ihminen ja kuvaaja ottaa just kameran esiin ja alkaa kuvaamaan, niin tuskin hän taustaa kuvaa, jos henkilö on muutaman metrin päästä kamerasta? Sopii odottaa että ihminen on siirtynyt pois taustasta.