Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka jakaa asumiskustannukset puolison omistamassa asunnossa?

Vierailija
18.05.2015 |

Tilanteessani puoliso asuu minun omistamassa talossa maksaen vain puolet ruuista ja sähkölaskusta. Samaan aikaan hän vuokraa itse omakotitaloaan tienaamalla siitä sievoisen summan rahaa kuukausittain. Hän sanoo ettei hän maksa minun velkoja joten maksaa vain puolet sähköstä ja ruuista, mutta mielestäni minä annan hänelle mahdollisuuden maksaa omia velkojaan huomattavasti paremmin nyt kun hänen asumiskustannukset ovat tippuneet minun luokse muuttaessa. Kuinka muut ovat toimineet samassa tilanteessa? Kaverit ovat kertoneet että maksavat asumiskorvauksena  esim. koko sähkölaskun ja ruuat..

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: Aloituksessa ei missään mainittu, että loisija olisi mies. Lopussa kaverit-sana viittaa enemmän mies-ap:hen kuin naiseen. Hyvin usein vähemmän yhteisiin kustannuksiin osallistuva puoliso on tyypillisesti nainen.

Vierailija
2/24 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatte/vuokraatte yhteisen asunnon johon muutatte asumaan ja sen kulut maksatte puoliksi ja sinä myös voit vuokrata omasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette naimisiin, ettekä tee mitään avioehtoja, niin ei ole niin väliä mitä kukakin maksaa, loppupeleissä kaikki on kuitenkin yhteistä.

Vierailija
4/24 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:21"]

nipotatteko oikeasti joka eurosta näin? vanhojako olette? 15 ehkä? Vaimoni asuu kanssani omistamassani asunnossa, eikä tulisi mieleenikään pyytää jotain vuokraa. Itse maksan vastikkeen,lainat yms.

[/quote]

No mitä jos vaimolla olisi enemmän omaisuutta kuin sinulla? Hänellä olisi vaikka usempia asuntoja vuokralla joista saisi vuokratuloja. Vieläkö antaisit tämän varakkaamman tienata omilla asunnoillaan ja majailla ilmaiseksi sinun omistamassa asunnossa?

En minäkään ymmärrä tuota että puolisolta peritään vuokraa, mutta me ollemmekin olleet puolison kanssa perseaukisia opiskelijoita tavatessa ja kaikki omaisuus on kerätty yhteisellä taipaleella. Asiat menee monimutkaisemmiksi jos on merkittävää omaisuutta jo yhteen muuttaessa.

Vierailija
5/24 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä sanoisin että pistät haarovälin kiinni kunnes alkaa kiinnostaa maksaa oma osuus asumiskuluista eli about puolet lainan korkokuluista ja vastikkeesta. Lainapääoman lyhennys on sun osuus kun se menee sun nimiin. Lisäksi kun ukko on noin varakas niin sen kuuluu tarjota ravintolassa. T: ukkomies 35v

Vierailija
6/24 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että muutatte samoilla ehdoilla hänen oktaloon.

Ei taida sopia... Silloin tiedät, että kyse on kumppanin ahneudesta.

Ei ole sinun velvollisuus maksaa kaikkea. Kerrostalossa pyytäisin koko hoitovastikkeen verran ja jos on kohtuullunen, niin 100€ päälle....

Voit tietty laskea kuin paljon puolisosi tienaa omalla asunnollaan ja laskea siinä suhteessa vuokran omaan puolikkaaseen. Esim tällä kaavalla vuokra-hoitovastike/100x70= tuotto verojen jälkeen. Jaa tuotto miehen asunnon neliöillä ja laske oman asunnon puolikkaalle vuokra kertomalla miehen neliötuotolla. Lisäät siihen summaan vielä puolikkaan hoitovastikkeesta, vedestä ja sähköstä. Tuleeko kohtuullinen tulos?

Poistin verot, jotka muistaakseni 30%, koska tuskin tällaisesta tarvii tehdä vuokrasopimusta... Ja 30% on aika paljon...

Vierailija
7/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan 390€ + puolet sähköstä ja ruuasta

Vierailija
8/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuo 390€ on ns. vuokraa? Kiitti vastauksesta!

Vierailija
9/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksata naisella puolet talon käypästä vuokrasta plus puolet kaikista muista yhteisistä kuluista.

Vierailija
10/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan taloni kaikki kulut ja melkein kaikki ruuat. Se raha mitä kultani tienaa tulee palkkana minulta joten en tosiaankaan anna sen törsätä sitä takaisin minulle.

Vierailija
11/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on hankala niin kauan kuin miehellä ei ole puolikasta asunnosta. Mitäs tuumaisit, jos mies ostaisi puolet asunnosta ja sitten maksaisi oman osuutensa?

Vierailija
12/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaipa nyt vesikin, kotivakuutus yms jotain maksaa niin mielestäni voisi sinulle suurempaa summaa maksaa.

Vierailija
13/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulaa hulluutta suostua tollaiseen diiliin. AP ryhdistäydy!

Minun mieheni asui alkuaikoina asunnossani ja maksoi kyllä yhtiövastikkeen ja muistaakseni ruuat joista tuli ihan merkittävä summa. Sitten kun muutettiin yhteiseen asuntoon jaettiin vastikkeet, sähköt ja ruuat.

Kyllä sen voi ajatella niin että toinen maksaa epävirallisesti puolet nettovuokrasta jonka saisit jos vuokraisit asuntoa. Siis vuokratulosta verojen jälkeen. 

Vierailija
14/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme virallisen vuokrasopimuksen, maksan vuokraa johon kuuluu veden, internetin, kodinkoneiden yms. käyttöoikeudet.

Vierailija
15/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä ostat miehen talosta puolet ja mies ostaa sun talosta puolet.

Kulut ja tuotot puoliksi.

Paitsi että miehesi vaikuttaa sen verran itsekkäältä kusipäältä, ettei tähän ehkä kannata ryhtyä, heität sen vaan pihalle samantien, älä tuhlaa siihen elämääsi.

Vierailija
16/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:34"]

Maksata naisella puolet talon käypästä vuokrasta plus puolet kaikista muista yhteisistä kuluista.

[/quote]

Naisella? No, mä oletin, että miehellä. Ja molemmat oletettiin että ap on hetero. Ärsyttävää :D

Vierailija
17/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:33"]Eli tuo 390€ on ns. vuokraa? Kiitti vastauksesta!
[/quote]
Joo kyllä, ajatus tuosta vuokra summasta tuli siitä kun asuttiin yhdessä vuokralla kaksiossa 780€/kk, eli puolet oli 390€. Mies halusi ostaa oman talon, joten sovittiin että maksan saman summan miehelle, sillä hän maksaa lainaa n. 900€ nyt. Ollaan oltu vasta reilu vuosi yhdessä, siksi haluan asua vielä vain vuokralla :)

Vierailija
18/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet asumiskuluista tietenkin, sähkö+vesi+yhtiövastike+yms ja puolet ruuasta. Jos miehellä on nyt mahdollisuus ansaita vuokratuloja omistamastaan asunnosta asumalla sinun asunnossasi, niin eikös puolet vuokratuloista voisi ajatella kuuluvan sinulle? Sikäli, kuten itsekin sanoit, niin asumalla luonasi miehen kulut ovat nyt oletettavasti pienemmät ja tulot kuitenkin suuremmat. Itse en moista loisijaa katselisi ja avustaisi miestä lainansa maksussa.
.
Meillä ei mieheni kanssa kummallakaan ollut omaisuutta seurustelun ja avoliiton alkaessa, joten mitään omakohtaista kokemusta tilanteestasi ei ole. Meillä on yhteisen osoitteen myötä ollut yhteiset rahat tuloineen ja menoineen, emme laske prosenttiosuuksia tai mieti kumman vuoro on maksaa ruuat/laskut/jne. Mutta me emme muuttaneetkaan yhteen taloudellisista syistä, kumpikin meistä on jonkun aikaa ollut tulottomana jolloin on eletty täysin toisen tuloilla, toinen on ottanut opintolainaa ja sitä on yhdessä makseltu pois.
.
Ei sinun AP auta muuta kuin miehen kanssa sopia asia niin, että kumpikin on tyytyväinen. Raha on kuitenkin aika iso asia joillekin (ilmeisesti teille kummallekin), että jos jompikumpi tyytyy epämieluisaan ratkaisuun (esimerkiksi sinä miehen malliin) niin asia kyllä paisuu mielessä ja siitä tulette useaan otteeseen riitelemään. Toivottavasti löytyy kumpaakin miellyttävä ratkaisu tai ymmärrätte ettei avoliitto ole teille ja suhteellenne paras ratkaisu, ainakaan vielä.

Vierailija
19/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aivan vastaava tilanne - asutaan mun asunnossa mutta mies omistaa suurin piirtein samanlaisen asunnon, jota vuokraa. Molemmista kämpistä on lainaa. Me on ratkaistu asia niin, että on ensin laskettu, paljonko miehelle jää vuokrasta voittoa kulujen (vastike plus lanan korko plus verot) jälkeen. Sanotaan että vaikka 600 euroa /kk. Tämä oletetaan miehen lainanlyhennykseksi eli vuokrattu asunto maksaa itse itsensä (lainan) vähitellen pois ja kerryttää näin itsekseen miehen omaisuutta. Näin riippumatta siitä, onko todellinen lyhennys tuo, sillä mieshän voi sijoittaa tuon voiton haluamallaan muullakin tavalla. 

Jottei mies saa tästä järjestelystä etua minun kustannuksellani, lasketaan mun kämpän asumiskuluiksi vastaava lainanlyhennys 600 plus korko plus vastike 300 plus sähkö yms. laskut. Näistä asumiskuluista molemmat maksavat osuutensa tulojen suhteessa. Näin mies osallistuu osuudellaan myös lainanlyhennykseen. Hyvin toimii eikä kumpaakaan käytetä hyväksi! 

Jos mies ei ymmärrä, käännä hänelle ajatusleikkinä tilanne toisin päin. Sopisiko hänelle, että sinä muuttaisit ilmaiseksi hänen asuntoonsa ja sinä vuokraisit omasi saaden siitä tuloja? 

Vierailija
20/24 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kumpikin omassa asunnossa, ei synny itkua siitä, että toinen tienaa toisen kustannuksella.