Kuinka jakaa asumiskustannukset puolison omistamassa asunnossa?
Tilanteessani puoliso asuu minun omistamassa talossa maksaen vain puolet ruuista ja sähkölaskusta. Samaan aikaan hän vuokraa itse omakotitaloaan tienaamalla siitä sievoisen summan rahaa kuukausittain. Hän sanoo ettei hän maksa minun velkoja joten maksaa vain puolet sähköstä ja ruuista, mutta mielestäni minä annan hänelle mahdollisuuden maksaa omia velkojaan huomattavasti paremmin nyt kun hänen asumiskustannukset ovat tippuneet minun luokse muuttaessa. Kuinka muut ovat toimineet samassa tilanteessa? Kaverit ovat kertoneet että maksavat asumiskorvauksena esim. koko sähkölaskun ja ruuat..
Kommentit (24)
Minä muutin puolisoni velattomaan asuntoon jossa yhtiövastike hyvin pieni. Maksamme kaiken puoliksi. Tulevaisuudessa kun puolisoni ostaa isomman asunnon, menee silloinkin kaikki puoliksi.
nipotatteko oikeasti joka eurosta näin? vanhojako olette? 15 ehkä? Vaimoni asuu kanssani omistamassani asunnossa, eikä tulisi mieleenikään pyytää jotain vuokraa. Itse maksan vastikkeen,lainat yms.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:21"]
nipotatteko oikeasti joka eurosta näin? vanhojako olette? 15 ehkä? Vaimoni asuu kanssani omistamassani asunnossa, eikä tulisi mieleenikään pyytää jotain vuokraa. Itse maksan vastikkeen,lainat yms.
[/quote]
Onko sun vaimolla jossain talo, jota vuokraa, saa siitä vuokratuoton, mitä ei käytetä yhteiseen hyvään?
Kukin tyylillään. Periaatteessa toisen velkoja ei tarvitse maksaa mutta hän kuitenkin asuu sinun asunnossa, kuluttaa sitä ja saa lisäksi hyötyä siitä kerryttäen omaa omaisuutta toisaalla. Tässä tapauksessa itse pyytäisin pienen korvauksen asumisesta ja lisäksi puolittaisin juoksevat kulut. Jos kumppanilla taas ei olisi liikoja tuloja niin voisin hyvin tasata elintasoa maksattamalla vain juoksevat kulut puoliksi tai suhteessa tuloihin.