Merkkituoteihmiset asiakkaina!
Mulla on todella negatiiviset fiilikset kaikista yltiöbrändätyistä tuotteista / asioista. Mun mielestä on naurettavaa, että ihmiset ostaa kaikkea vaikuttaakseen rikkailta (parhaimmillaan jostain kirpparilta) tai sitten tuomalla todellista varakkuutta kaikkien silmien esiin (mikä on musta kuitenkin enemmän ok kuin edellinen). Vai voiko joku väittää, että Michael Korsin Jetsetissä on jotain hienoa ja designia?
Itse en ole kaupassa töissä, mutta joskus sivusta seuranneena kassajonossa tullut vähän seuraavanlaisia viboja ja tässä tiivistettynä tarina mun ajatuksista:
Hauskaa, kun neidit tulee marketin kassalle vetäen Korsin laukusta isoin elein Guessin lompakon Korsin olettaen, että myyjä ottaa asenteen "Nyt tässä on varmaan joku kuninkaallinen prinsessa asiakkaana, kun on noin tyyriitä asusteita". Seuraavaksi vastataan puhelimeen, joka vedetään esiin eBayssa 15 eurolla myytävästä Vuittonin iPhone 4-kuoresta (jolla kukaan järkevä ei enää tee mitään), vaikka puhelin onkin jo vitosmallia - mutta hei, Vuittonin kotelo kuitenkin, ja sitten kailotetaan sinne puhelimeen kovaan ääneen hieman valitellen, kuinka Möet on ihan OK vaihtoehto illan juomaksi (todellisuudessa illasta on tulossa ainutkertainen, kun ei kerrankin tarvitse hörppiä Ballettia)! Seuraavaksi tuleekin kiire lataamaan himaan puhelinta, jotta edellämainitun Mötikän saa kuvattua mahdollisimman monesta kuvakulmasta.
Ei voi muuta sanoa, kuin että olisipa siistiä olla noin hyvä brändääjä! :D
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:21"]
On sullakin ap varmaan ollut Levikset 90-luvulla. Se on kato muoti, joka sanelee näitä juttuja.
Kiva kuitenkin, jos tykkäät itse käyttää muovista ja muutamassa kuukaudessa hajoavaa anttilan "merkkilaukkua" ja nauraa kalliimmille laukuille. Ja toisaalta aikuisen pitäisi erottua keskenkasvuisista sillä, ettei hän ole ivallisesti nauramassa teineille tai parikymppisille, vaikka kuumat aallot ja roikkuvat kasvojenpiirteet saavatkin herkästi toivomaan pahaa muille.
[/quote] En ole missään vaiheessa väittänyt, että Anttilasta saisi merkkilaukkuja. :D Tykkään kierrellä muutenkin paljon Keski-Euroopassa poikaystäväni sukujuurten vuoksi, joten viinien lisäksi tykkään shoppailumahdollisuuksista siellä päin, kuten esimerkiksi KaDeWe:sta, josta löydän itselle tuntemattomien brändien nahkaiset laukut.
Ja ei, valitettavasti ulkonäkökuvailusi ei suoranaisesti osunut minuun lainkaan, mutta ehkä se kosketti jotain muuta! Aika ilkeää puhetta :(
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:20"]Täällä ollaan nyt kyllä mielestäni todella tärkeän asian äärellä! Olen viimeiset 2kk vääntänyt 17-vuotiaan tyttäreni kanssa, kun en ole luvannut ostaa tätä vuittonin "laatikkolaukkua" hänelle synttärilahjaksi, vaikka kaikilla muillakin on. Minun nuoruudessani tämä ilmiö oli havaittavissa siinä, kuinka oli tärkeää omistaa euroina alle sadan euron MicMacin farkut. Nykynuorisolle pari nollaa lahjatoiveisiin lisää ja sen jälkeen irtoaa mahdollisesti hymy minuutiksi...kunnes keksitään jotain uutta. Mietin, että olisin ehdottanut tytön hankkivan sen omilla varoillaan, mutta sitten tajusin sen olevan huono idea. Onneksi hänellä itsellään on sen verran rahantajua, ettei ole mennyt säästöjään tuhlaamaan..ainakaan toistaiseksi.
Rakastan kuitenkin tytärtäni kovasti, ja ihan oikeasti hieman pelkään, että hänet leimataan köyhäksi, kun löytyy vain Korsia. Miten voisin ratkaista tämän ilman, että lompakkoni kaventuu 1000 eurolla ja tyttäreni olisi surullinen?
[/quote]
pysyt päättäväisenä mutta lohduta tyttöä että muoti vaihtuu yhtenään ja jotain järkevämmän hintaista hän saa ja voi ostaa. kerro että täysin lampaana muiden mukana meneminen ei ole fiksua. Jos joku häntä köyhänä muka pitää kun on vain korssia niin on tekemisissä kylmien ja pinnallisten tyyppien kanssa joiden mielipiteet on oikeastaan ihan turhia koska niille ei kelpaa kukaan muu kuin he itse.
Itse jouduin muutama vuosi sitten tuohon merkkihuumaan mukaan ja ostin itselleni muutamat Vuittonit, Korsit ja muut. Onneksi tulin järkiini ja olenkin nyt myynyt noita laukkuja ja muita pois. Se hyvä puoli niiden ostamisessa hiukan ennen kuin se laajin hype iski oli kyllä se, että esimerkiksi myydessäni neljä vuotta vanhan, reilusti käytetyn Neverfullini pois, sain siitä ihan kivasti voittoa. Muistakin jäin vain maksimissaan muutaman kympin tappiolle. En voi sanoa että kannatti, mutta kokemus kai tuollainenkin hetkellinen hölmöily!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:20"]Täällä ollaan nyt kyllä mielestäni todella tärkeän asian äärellä! Olen viimeiset 2kk vääntänyt 17-vuotiaan tyttäreni kanssa, kun en ole luvannut ostaa tätä vuittonin "laatikkolaukkua" hänelle synttärilahjaksi, vaikka kaikilla muillakin on. Minun nuoruudessani tämä ilmiö oli havaittavissa siinä, kuinka oli tärkeää omistaa euroina alle sadan euron MicMacin farkut. Nykynuorisolle pari nollaa lahjatoiveisiin lisää ja sen jälkeen irtoaa mahdollisesti hymy minuutiksi...kunnes keksitään jotain uutta. Mietin, että olisin ehdottanut tytön hankkivan sen omilla varoillaan, mutta sitten tajusin sen olevan huono idea. Onneksi hänellä itsellään on sen verran rahantajua, ettei ole mennyt säästöjään tuhlaamaan..ainakaan toistaiseksi. Rakastan kuitenkin tytärtäni kovasti, ja ihan oikeasti hieman pelkään, että hänet leimataan köyhäksi, kun löytyy vain Korsia. Miten voisin ratkaista tämän ilman, että lompakkoni kaventuu 1000 eurolla ja tyttäreni olisi surullinen? [/quote] pysyt päättäväisenä mutta lohduta tyttöä että muoti vaihtuu yhtenään ja jotain järkevämmän hintaista hän saa ja voi ostaa. kerro että täysin lampaana muiden mukana meneminen ei ole fiksua. Jos joku häntä köyhänä muka pitää kun on vain korssia niin on tekemisissä kylmien ja pinnallisten tyyppien kanssa joiden mielipiteet on oikeastaan ihan turhia koska niille ei kelpaa kukaan muu kuin he itse.
[/quote]Kiitos tästä mielipiteestä/neuvosta! Välillä tuntunut, että tytär on jo ihan oikeassakin, kun olen kuunnellut hänen todella pitkälle mietittyjä perusteluita tästä tarpeesta. Asumme alueella, josta lapset menevät sellaiseen kouluun, jossa on pihassa olevien mopoautojen arvo ja määrä on paljon enemmän kuin opettajien autot..ja kuultujen juttujen perusteella meininki on todella kylmäksi kuvailtavaa välillä. Toivon niin kovasti, että hän osaisi pitää pintansa tässä vaiheessa, vaikka se todella vaikeaa tuleekin olemaan, ja sitten myöhemmin esimerkiksi yliopistossa löytäisi vierelleen aidompia ihmisiä. Nykyisetkin kaverit ovat äidin näkökulmasta oikein mukavia ja "hyvää seuraa", mutta nuoruus ja rikkaus yhdistettynä identiteetin etsimiseen tekee ihmisistä välillä todella ilkeitä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:20"]Täällä ollaan nyt kyllä mielestäni todella tärkeän asian äärellä! Olen viimeiset 2kk vääntänyt 17-vuotiaan tyttäreni kanssa, kun en ole luvannut ostaa tätä vuittonin "laatikkolaukkua" hänelle synttärilahjaksi, vaikka kaikilla muillakin on. Minun nuoruudessani tämä ilmiö oli havaittavissa siinä, kuinka oli tärkeää omistaa euroina alle sadan euron MicMacin farkut. Nykynuorisolle pari nollaa lahjatoiveisiin lisää ja sen jälkeen irtoaa mahdollisesti hymy minuutiksi...kunnes keksitään jotain uutta. Mietin, että olisin ehdottanut tytön hankkivan sen omilla varoillaan, mutta sitten tajusin sen olevan huono idea. Onneksi hänellä itsellään on sen verran rahantajua, ettei ole mennyt säästöjään tuhlaamaan..ainakaan toistaiseksi. Rakastan kuitenkin tytärtäni kovasti, ja ihan oikeasti hieman pelkään, että hänet leimataan köyhäksi, kun löytyy vain Korsia. Miten voisin ratkaista tämän ilman, että lompakkoni kaventuu 1000 eurolla ja tyttäreni olisi surullinen? [/quote] pysyt päättäväisenä mutta lohduta tyttöä että muoti vaihtuu yhtenään ja jotain järkevämmän hintaista hän saa ja voi ostaa. kerro että täysin lampaana muiden mukana meneminen ei ole fiksua. Jos joku häntä köyhänä muka pitää kun on vain korssia niin on tekemisissä kylmien ja pinnallisten tyyppien kanssa joiden mielipiteet on oikeastaan ihan turhia koska niille ei kelpaa kukaan muu kuin he itse.
[/quote]Kiitos tästä mielipiteestä/neuvosta! Välillä tuntunut, että tytär on jo ihan oikeassakin, kun olen kuunnellut hänen todella pitkälle mietittyjä perusteluita tästä tarpeesta. Asumme alueella, josta lapset menevät sellaiseen kouluun, jossa on pihassa olevien mopoautojen arvo ja määrä on paljon enemmän kuin opettajien autot..ja kuultujen juttujen perusteella meininki on todella kylmäksi kuvailtavaa välillä. Toivon niin kovasti, että hän osaisi pitää pintansa tässä vaiheessa, vaikka se todella vaikeaa tuleekin olemaan, ja sitten myöhemmin esimerkiksi yliopistossa löytäisi vierelleen aidompia ihmisiä. Nykyisetkin kaverit ovat äidin näkökulmasta oikein mukavia ja "hyvää seuraa", mutta nuoruus ja rikkaus yhdistettynä identiteetin etsimiseen tekee ihmisistä välillä todella ilkeitä.
[/quote] Älä epäile äidin taitojasi, vaikutat hyvältä äidiltä mielipiteidesi perusteella! :)
Käytän enimmäkseen laatutuotteita, jotka eivät sano mitään 95% suomijunteista ja n. 65% ulkomaalaisjunteista.
Itse kävin vastaavaa taistelua muutama vuosi sitten äitini kanssa. Olimme matkalla Lontoossa ja halusin ostaa Harrodsilta vuiskan "matkamuistoksi". Muistan, kun katupoliisikin tuli kysymään meiltä, onko kaikki ok, kun huusimme toisillemme. :D Olin ollut puoli vuotta töissä ja tienannut omaa rahaa, jolla olin tämän hankinnan kustantamassa ja lopulta äitini myöntyminen oli erittäin tärkeä asia. Sain tehdä virheeni, mutta opin siitä, että unelmien eteen pitää tehdä töitä ja sitten ne voi saavuttaa!
Toisaalta olen miettinyt, että eikö tuo tule halvaksi! Ei tarvitse olla eri tkkeja, kenkiä tai mitään muutakaan kun samoissa vetimissä mennään salille, töihin ja juhliin...Vaikka se roju on kallista niin yks kassi riittää sen aikaa kun se on muodissa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:53"]
Toisaalta olen miettinyt, että eikö tuo tule halvaksi! Ei tarvitse olla eri tkkeja, kenkiä tai mitään muutakaan kun samoissa vetimissä mennään salille, töihin ja juhliin...Vaikka se roju on kallista niin yks kassi riittää sen aikaa kun se on muodissa.
[/quote] Noh nykyhinnoissa tämä kokokansan Neverfull maksaa n.1000e, että kyllä siinä saisi aika monet hennesin laukut ostaa samalla rahalla. :D
Guessin laukku kallis? Kyllä, se on kallis jos ajattelee, että ne on tehty hikipajoissa joissa työntekijät elävät alle kolmenkympin kuukausipalkalla. Sama juttu kaikissa H&M, Lind3x, Zara yms vaatteissa, vaatteiden "arvo" ei todellakaan liiku monissa kympeissä vaikka ne niin hinnoitellaan täällä.
Suosin itse PALJON enemmän vaikkapa juuri tätä kyseenalaista Luis Vuittonia, koska vaikka maksatkin 5-10 kertaa tuotteesta enemmän, se on tehty maassa jossa työsuhdeolot ovat kunnolliset ja he saavat kunnon palkkaa. Tämän LISÄKSI materiaalit ovat TÄYSIN eri luokkaa (Huom. vaikka kalliissa merkissä saattaisi olla esim PUUVILLA materiaalina, se on TÄYSIN eri laatuista puuvillaa kuin hikipajavaatteiden jämämateriaalit), omplelutyö on kuin pieni taidetos pienine yksityöskohtineen ja hyvin kohdeltuna sen voi myydä monien vuosienkin jälkeen 50-80% myyntihinnasta.
Ja ei, en omista itse yhtäkään Louis Vuittonin tuotetta, enkä ole mikään eettisyyden enkeli mutta silti tulen aina suosimaan designer -vaatteita juurkin tämän takia.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:48"]
Jenkeissä on uusi kouluttamaton ja leveilevä julkimosukupolvi kuten Kardashianit jotka ostelee Hermesiä, Chanelia ja Vuittonia ja joita moukat ihannoi, siksi korkeasti koulutetut liikenaiset kiertävät nuo merkit nykyään kaukaa :)
[/quote]
Näiden vastine Suomessa; Seiskajulkkikset ja sopulibloggaajat! :DDD Kuka haluaa oikeasti näyttää niiltä?
Ei "arvokkaat" tavarat kerro varakkuudesta mitään. Kaverini osti juuri vuoden vanhan auton, jonka hinta oli pitkälle yli 20te. Kokonaan velalla. Onhan sitä kiva näytellä kavereille, ja koittaa saada edes voita leivän päälle...
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:07"]
Guessin laukku kallis? Kyllä, se on kallis jos ajattelee, että ne on tehty hikipajoissa joissa työntekijät elävät alle kolmenkympin kuukausipalkalla. Sama juttu kaikissa H&M, Lind3x, Zara yms vaatteissa, vaatteiden "arvo" ei todellakaan liiku monissa kympeissä vaikka ne niin hinnoitellaan täällä.
Suosin itse PALJON enemmän vaikkapa juuri tätä kyseenalaista Luis Vuittonia, koska vaikka maksatkin 5-10 kertaa tuotteesta enemmän, se on tehty maassa jossa työsuhdeolot ovat kunnolliset ja he saavat kunnon palkkaa. Tämän LISÄKSI materiaalit ovat TÄYSIN eri luokkaa (Huom. vaikka kalliissa merkissä saattaisi olla esim PUUVILLA materiaalina, se on TÄYSIN eri laatuista puuvillaa kuin hikipajavaatteiden jämämateriaalit), omplelutyö on kuin pieni taidetos pienine yksityöskohtineen ja hyvin kohdeltuna sen voi myydä monien vuosienkin jälkeen 50-80% myyntihinnasta.
Ja ei, en omista itse yhtäkään Louis Vuittonin tuotetta, enkä ole mikään eettisyyden enkeli mutta silti tulen aina suosimaan designer -vaatteita juurkin tämän takia.
[/quote] Kuulostaa hyvältä, mutta muistaakseni olen nähnyt myös dokumentteja ulkomaisten luksustalojen "eettisyydestä" :(
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:21"]
On sullakin ap varmaan ollut Levikset 90-luvulla. Se on kato muoti, joka sanelee näitä juttuja.
Kiva kuitenkin, jos tykkäät itse käyttää muovista ja muutamassa kuukaudessa hajoavaa anttilan "merkkilaukkua" ja nauraa kalliimmille laukuille. Ja toisaalta aikuisen pitäisi erottua keskenkasvuisista sillä, ettei hän ole ivallisesti nauramassa teineille tai parikymppisille, vaikka kuumat aallot ja roikkuvat kasvojenpiirteet saavatkin herkästi toivomaan pahaa muille.
[/quote]
Ihan hyvän, vuosia päivittäisessä käytössä kestävän nahkalaukun saa noin satkulla tai vähän yli. Ja itsellä on ainakin useita laukkuja eri tilaisuuksiin. Mieluummin investoin 20000-30000-50000eur esim. asuntolainan maksuun tai sijoituksiin tai vaikka ulkomaanmatkoihin kuin merkkilaukkuihin. Joo, olen kai sitten köyhä. Kyllä minustakin Chanelin Boy on kaunis laukku mutta kun sille muutamalle tonnille keksin niin paljon mielekkäämpääkin käyttöä. Kyllä minä sen ostaisin, jos rahaa olisi kuin roskaa, mutta tarttisi tässä lähivuosina autokin vaihtaa, asuntolainaa on vielä melkein 90000 ja itseasiassa tarkoitus olisi muuttaa PK-seudulle eli lainaa pitäisi ottaa pari sataa tonttua lisää jne.
Sitten nämä istuu tärkeän näköisinä Vuittoneineen, Korseineen ja Kaneleineen jossain Itä-Hgin metrossa ja kuvittelevat olevansa maailman omistajia! :D Toki useimmat niiden laukuista varmaan feikkejä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:07"]
[/quote] Kuulostaa hyvältä, mutta muistaakseni olen nähnyt myös dokumentteja ulkomaisten luksustalojen "eettisyydestä" :(
[/quote]
En osaa sanoa muiden "luksustalojen" puolesta, mutta olen itse työskennellyt Saint Laurent Parisille (Tunnetaan paremmin Yves Saint Laurentina) ja heidän puolesta osaan ainakin sanoa, että työolosuhteet ovat luultavasti paremmat kuin missään SUOMALAISESSA firmassa. SLP:llä jokaikisellä työntekijällä on aivan kohtuuttomat työsuhde-edut, ja niiden lisäksi palkkakin on ylempaa tasoa aivan jokaisella tämän talon palkatulla henkilöllä, ei siis vain vaatesuunnittelijoilla.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:12"]
Ei kai kukaan oikeasti kuvittele että käsilaukun, vaatteiden tai edes auton perusteella voi päätellä ihmisen varallisuutta?
[/quote] asun pk-seudulla ja omien havaintojeni mukaan täällä todellakin luullaan niin........
[/quote]
Kerrohan, mistä saat esim. AMG-Mersun tai Porschen tai Ferrarin olematta todella hyvässä asemassa töissä, tai suomalaisittain aika varakas? Suomessa ei varsinaisia superautoja käytännössä näe, mutta luuletko jos esim. Lontoossa näkisit Paganin, Ferrari Enzon tai vastaavan, että sellaisen omistaja ei ole rikas?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 23:15"]
Joo on se vähän noloa ostaa päästä varpaisiin kaikki merkkituotteita ja esittää rikkaampaa kuin on. jotkut tietysti on oikeastikin varakkaampia. Kaikista nolointa on feikkimerkkituotteet. Ku pakko saada sellanen ruskea vuittonin laukku!!! merkit ei takaa tyylikkyyttä ja suomi ei los angelesiksi muutu vaikka kuinka olis uggit,starbucksit, cadillacit, iphonet, raybanit,vuittonit tai gabbanat. Halooooooo. mutta aika usein noi kävelevät mainostaulut onkin sinkkuja ja normaalit muikkelit niitä avovaimoja:)
[/quote]
Jotkut normaalit naiset menee oikein naimisiinkin!
Täällä oli joku hyvä ketju siitä että millaisilta oikeat elitistit ja porvarit näyttää ja millaisia ovat ne jotka yrittää epätoivoisesti sitä samaa varakkaamman näköistä tyyliä mutta mauttomalla tavalla joka paljastaa heidät brassaileviksi moukiksi eli siinä oli lueteltu että millä kaikilla tavoilla erottaa aidon ja wannaben. Olisikohan ollut semmoinen ketju joka käsitteli sitä oikeaa Espootyyliä, muistaako kukaan??? :D
Mä oon ainakin saanut hyväksyntää merkkituotteilla, ja voin myöntää sen olleen osasyy ostaa tuotteita. Lisäksi voin myöntää, etten mielelläni kerro olevani kotoisin Vantaalta.