Kirjoitin 80-luvulla neljä ällää
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:55"]
E:hen noita vanhoja älliä taidetaan yliopistohaussa verrata.
[/quote]
Myös minun 98 pisteen ylioppilasainettani? :(
[/quote]
Kertokaa nyt ne syytkin alapeukuillenne, jookos?
Mitä te laudatureita saaneet teette työksenne?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:03"]Mitä te laudatureita saaneet teette työksenne?
[/quote]
Lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:03"]
[/quote]
Minä olen yliopistonlehtori tekniikan alalla.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 20:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei kukaan niitä pisteitä mene sieltä 80-luvulta aineistasi kaivelemaan ja muutenkaan mahdoton verrata nykyiseen systeemin yksi yhteen. Siksi on pakko ottaa joku nyrkkisääntö käyttöön. Toivottavasti olet sittemmin tehnyt elämässäsi jotain muutakin? :)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:05"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:03"]
[/quote]
Minä olen yliopistonlehtori tekniikan alalla.
[/quote]
Minä olen sosiaaliohjaaja. Viihdyn työssäni.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei kukaan niitä pisteitä mene sieltä 80-luvulta aineistasi kaivelemaan ja muutenkaan mahdoton verrata nykyiseen systeemin yksi yhteen. Siksi on pakko ottaa joku nyrkkisääntö käyttöön. Toivottavasti olet sittemmin tehnyt elämässäsi jotain muutakin? :)
[/quote]
Miksi siis alapeukutit? Ja mitä minun muut tekemiseni tähän kuuluvat?
[/quote]
Näin se nyt vaan menee, ei se alapeukulla muuksi muutu. Kukaan ei tiedä, olisiko ap saanut nykyjärjestelmässä L:n vai E:n. Toisekseen yleinen osaamistaso on noussut monessa aineessa, esim. englannissa, joten nyky-L:n vaaditaankin osaamista ihan toisella tavalla.
[/quote]
Mä en kirjoittanut 12 vuotta sitten yhtään ällää. Paras arvosana oli yksi eximia ja muut paskempia.
80-luvun L olisi nykyasteikolla joko L tai E sen mukaan, olivatko pisteet L:n alarajoilla vai lähempänä maksimia. Silloisilla ruotsin L:n taidoilla saisi kyllä nykysysteemissäkin joka tapauksessa L:n, sillä ylioppilaiden ruotsin osaamisen taso on laskenut selvästi. Toisaalta taas englannin kokeet ovat nykyisin selvästi vaativampia kuin 1980-luvulla. Reaalista sai helposti aikaisemmin L:n sillä, että valitsi monesta aineesta helppoja kysymyksiä ja vastasi niihin. Nyt pitää osata vastata myös niihin vaikeisiin kysymyksiin, jotta saisi reaaliaineesta L:n. Toisaalta älliä voi kerätä paljon enemmän kuin ennen kirjoittamalla monta reaaliainetta.
6 L:n ylioppilas 1980-luvulta
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi siis alapeukutit? Ja mitä minun muut tekemiseni tähän kuuluvat?
[/quote]
Alapeukitin, sillä kommenttisi surunaamoineen oli ärsyttävä. Kuka muistelee jotain vuosikymmenten takaisten yo-aineiden pisteitä? Miksi ihmeessä jankutat tästä? Tekemisesi liittyvät tähän tietysti sikäli, että on todella outoa muistella enää tässä vaiheessa jotain vuosikymmenten takaisia ylioppilaskirjoituksia. Itse olen sen jälkeen suorittanut mm. ylemmän korkeakoulututkinnon ja urallakin monenmoista, ylioppilastutkinnolla (edes niillä ällillä) ei minulle ole ollut minkäänlaista merkitystä käytännössä. Surullista jos niihin jää noin kiinni.
[/quote]
Tuosta vastauksesta nyt näkee heti, että tuskin olet edes ylioppilas. Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä vanhanmuotoinen ylioppilaskoe oli ainoa, joka mitenkään erotteli opiskelijoiden kognitiivista kyvykkyyttä. Yliopistotutkinnon tekee kuka hyvänsä, mutta kuutta tai edes neljää ällää ei kirjoittanut ennen vanhaan todellakaan kuka hyvänsä.
[/quote]
Tämän kirjoittaja on joku, jonka ainoa akateeminen saavutus on se yo-todistus. :D