ÄLYTÖNTÄ! Morsiusparin vanhemmat riitelevät häiden maksamisesta!
Duunariperheestä oleva siskoni on menossa naimisiin yläluokkaisesta perheestä tulevan miehen kanssa. Pariskunta on noin 30-vuotias, normaalisti työssäkäyviä tavistöissä, ja suunnittelevat pitävänsä isot häät (siskoni puolelta noin 50, miehen puolelta n. 120). Miehellä on kaksi siskoa, joiden häät miehen rikkaat vanhemmat ovat maksaneet, kun "morsiamen vanhempien kuuluu häät maksaa". Miehen äiti ilmoitti tekevänsä myönnytyksen, ja maksavan poikansa häistä puolet - jos vanhempamme maksavat toisen puolikkaan.
Siskoni oli tähän anopille sanonut, että kiitos, mutta vanhempamme eivät tue aikuisia lapsia taloudellisesti, eivätkä voi tai halua hääkustannuksiin osallistua. Meni pari viikkoa, ja sitten anoppi alkoi soittelemaan pojalleen, ja haukkumaan vanhempiani ja siskoani. Ilmeisesti siskon mies sanoi, että maksavat häänsä itse kunhan saavat rahaa tarpeeksi säästetyksi/ottavat lainaa, ja välillä anoppi sanoo että auttavat, välillä taas että auttavat vain jos meidän vanhemmat antavat saman summan - mitä ei siis tapahdu.
Nyt anoppi oli mennyt niin pitkälle, että oli lähettänyt äidilleni tekstiviestin. Viestissä vaati, että parin tilille on heti laitettava puolet arvioidusta hääkustannussummasta, että pari pääsee naimisiin ja voidaan hääsuunnittelut aloittaa. Vanhempani ovat eronneet, äidilläni on todella huono rahatilanne ja tekee kahta työtä pärjätäkseen edes jotenkuten kun on asuntolainaakin, ja hänen tilanteessaan hän ei voisi antaa edes 150 €, puhumattakaan ämmän vaatimasta 15. 000 €! En edes tiedä mistä hän summan on repäissyt kun tietääkseni häitä ei ole edes suunniteltu ja aiotaan pitää vasta kesällä 2016, liekö tuo sitten olevan puolet siitä mitä ovat tyttärilleen antanut. Minulla niin kiehuu, että tämä anoppi ei ymmärrä, ettei tavallisella pulliaisella ole noin vain antaa lasten häitä varten samaa summaa, mikä äidilläni jää käteen vuodessa palkasta! Voiko todella olla noin todellisuudesta vieraantuneita ihmisiä?!
Nyt tilanne on tämä: Äitini on aivan tolaltaan, ja itkee sitä, miten huono ihminen hän on, kun ei voi auttaa. Hän todella antaa tuollaisen naikkosen pilata päivänsä, mutta hän on muutenkin masennukseen ym taipuvainen. Isäni vähät välittää tuosta akasta, pari viestiä sielläkin vaihdettiin puolin ja toisin. Tilanne on kiristänyt myös siskon ja miehensä välejä, ja kiukuissaan siskoni on purkanut tuota myös äitiini, vaikka äitini ei todellakaan kuulu mitään häitä maksaa. Siskon välit anoppiin ovat hyvää väliä tulehtumassa, ja epäilen, että välit kohta menevät myös pojan ja anopin välillä.
Mitä nasevaa anopille voisi sanoa jos sieltä vielä yksikin viesti äidilleni tulee? Olen niin kiukkuinen. En todellakaan uskonut että tällaisia ihmisiä onkaan, ja itseasiassa minäkin pidin siskon anoppia todella rentona ja mukavana tyyppinä ennen kihloja. Nyt hänestä on paljastunut ihan uusi puoli. Onneksi oma anoppi on rutiköyhä, eipä ainakaan olla mitään velkaa, kun ei mitään heiltä ikinä saada.
Kommentit (29)
Jos häihin kutsutaan 170 vierasta, joille tarjoillaan illallinen ja on kunnon ohjelmaa, niiin kyllä hääbudjetti sormuksineen, häämatkoinern, valikauksinern, korusteluinern jne. voi hyvinkin olla 30 000 e. Eri asia sitten on, haluaako hääpari pitää näin isot häät vai riittäisikö toisenlaiset. Onko sulhasen siskon häistä ollut nuo 120 vierasta siltä puolelta ja nyt sulhanen ja/tai appivanhemmat haluavat samanlaiset?
Hääparin tulee nyt itse tehdä realistiset hääsuunnitelmat ja varmuuden vuoksi mitoittaa ne sen mukaan kuin voivat itse maksaa ne. Muu voi tulla sitten ekstrana, jos tulee.
Luulen että tuohon sulhasen 120 henkeen kuuluu suvun ja perheen lisäksi myös muuta kermaa, joka on vanhempien vuoksi kutsuttava. Siskon 50 vierasta taas käsittää parhaimmat ystävät ja meidän koko suvun, meillä paljon pienemmät piirit.
.
Luulen että siskoni tulee pitämään isot häät vierasmäärältä, mutta ei hän eikä sulhanen ole ikinä ollut mitään pröystäilijöitä, eikä heille taida olla niin justiinsa, onko koristeet viimeisen päälle, onko kukat ja pöytäliinat ja servetit varmasti yhteensopivat ym. Voisin hyvin kuvitella siskon häitä tanssittavan ladossa rock-bändin tahtiin, mutta anoppi tekisi varmaan kaiken sen estääkseen tai vähintäänkin lennättäisi ladon heinät jostain Milanosta. Siksi en usko että pari tulee mitään kymppitonneja yhtä päivää varten laittamaan, ei ole heidän tyyliä. Se kultalusikka näkyy ehkä siskon miehen kalliissa harrastuksissa ja pukeutumisessa - totuttu taso ppidetään yllä- mutta ei asenteessa. Ap ps. Voisin kuvitella miehen siskot AV-mammoiksi, tosin vihatuiksi sellaisiksi hyvän ulkonäön ja itse ansaitsemattoman varakkuuden vuoksi. Jos tunnistatte äitinne, voitte ihan vapaasti kertoa kketjusta. Vituttaa niin ettei kiinnosta jos joku minut tunnistaa AV-palstalaiseksi, mutta siskollani ei ole mitään ttekemistä tämän kanssa. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 19:24"]
Oho, osa viestistä (10) katosi. Luulen että siskoni kustantaisi koko häät tuolla 15 000 eurolla häämatkoineen ja sormuksineen, tuskin heidän tarkoituksena on tilata mitään tanssivia kääpiöitä ja norsuja häihin. Ap
[/quote]
Ai voileipäkakku ja kahvia? Morsiamen ja sulhasen vaatetus + hiukset jne. + sormus noin 500 (minimi, käytännössä monella 1000 - 3000 e), häämatka noin 1000 e (vai meneekö ne Lindalinella Tallinnaan?) => 170 vieraan juhlapaikkaan, ohjelmaan ja tarjoiluihin jää rahaa noin 80 e/hlö, käytännössä paljon vähemmän.
Älytöntä on keksiä näitä kummallisia juttuja yläluokkaisista ihmisistä ja äitiparastasi, joka tekee kahta työtä erottuaan isästäsi. Tosiduunari pärjää yhdellä työllä.
Tuo on kyllä totta. Raivoaminen ei auta YHTÄÄN mitään.
Ei häämatkaa ole pakko tehdä yhtään mihinkään. Me ei ole koskaan sellaista tehty.
No ei tasan ole provo. Äitini on matalapalkkapäivätöissä, viikonloppuna taksin ratissa. Erottuaan n. 3 v sitten lunasti isäni ulos talosta. Ei tälle palstalle viitsi mitään edes kirjoittaa, kun aina tullaan huutelemaan mikä provo on. Tuossa "peukutetaan leffoja"-ketjussakin tapellaan siitä, peukutetaanko alapeukkuja hyville leffoille joita ei edes nähty, kun ei hyväksytä että joku ei sun mielestä hyvästä leffasta tykkää. Enkä ole anopinvihaaja, oma anoppi ja appi ovat mukavia. Ap
Miksi tappelette häämatkasta tai hääkuluista, niitä kun voi olla monenlaisia? Pointti on se, että siskon anoppi painostaa vanhempiani maksamaan valtavat kulut lapsen häistä. Hääpari ei vaadi eikä pyydä, vaan anoppi. Hääpari on valmis itse kaiken maksamaan, mutta ei sovi anopille.
- Jos se sulhanen on yläluokkainen (!) niin miten se on tavistöissä? Kyllä tuollaisen anopin poika on vähintäänkin diplomiekonomi ja senior manager.
- Ööh, koska senior manager ja diplomiekonomi ovat periytyviä titteleitä Suomessa? En tunne "yläluokkaisia" ihmisiä juurikaan, mutta opintojen kautta tunnen yhden rikkaan, entisen aatelissuvun lapsen. Kaikki kolme sisarusta ovat amk-tutkinnon suorittaneita kansalaisia joilla on aika tavalliset ammatit.
- Yläluokka ei tekstiviestittele vaan soittaa.
- Joo, jossain Niskavuoressa ehkä. Eiköhän rikkailla ole ihan samat whatsapit ja fb-messengerit käytössä kuin muillakin...
- Jos anoppi soittanut pojalleen, niin miten ihmeessä ap eli käly tietää kohtalaisen tarkasti keskustelun kulun?
- Mies kertonut vaimolleen ja vaimo tuohtuneena siskolleen?
- Miksi se siskon anoppi on akka, ämmä ja naikkonen? Eikö yksi halventava termi olisi tässä sadussa riittänyt?
- En ihan tajua miten värikäs kielenkäyttö syö tarinan uskottavuutta, selitätkö? Ja ap nimittelee siskon anoppia koska tämä käyttäytyy törkeästi.
- Miksi sinun pitää keksiä jotain napakkaa sanottavaa äitisi saamalle tekstiviestille?
- Haluaa auttaa ahdistunutta äitiään? Normaalisti ihmiset puolustavat perheenjäseniään.