Verottajalle ilmiantaminen
Voiko ilmiantaa vaikkei olisikaan täysin varma, että maksaako veroja? Kyseessä siis rakennekynsiä väkertävästä naisesta, joka ilmoitti facessa etsivän lisää asiakkaita. Kuulemma tällä hetkellä n. 20 vakkariasiakasta. Etsin tämän henkilön nimellä yritysfinderista eikä löytynyt mitään eli vissiin tekee pimeästi. Kyseinen henkilö on töissä joten nopeesti laskettuna saa liki n. 800€ ylimääräistä. Jooojoooo olen kateellinen paska.
Kommentit (82)
Ja mitähän toi ilmianto hyödyttää? Yrittäjä pystyy siltikin sanomaan ettei ole ollut asiakkaita markkinoinnista huolimatta. Liiketoiminta voi olla muutenkin niin pientä että yrittäjällä ei itsessään ole mitään missään ylhäällä.
Täällä pohjolassa on muutenkin perseestä olla pienyrittäjä. Kaikesta verotetaan rankalla kädellä. Tienatusta 2000e/kk ei oikeasti mitään jää käteen. Helpommin saat saman summan siwan kassalla.
Minkä takia yrittäminen on tehty täällä niin vaikeaksi? Miksi pienyrittäjillä ei ole verohelpotuksia? Minkä takia 5000e/kk tienaavat ja alle 2000e/kk tienaavat ovat samalla viivalla alv:n kanssa? Varsinkin kun on kyse palvelunmyymisestä, ei pelkästään tuotteiden myymisestä. Jos täällä olisi alv/ennakkovero helpotuksia tietyn tienaamisen suhteen niin kyllä, harmaa talous laskisi jonkin verran. Olisi hieno ajatus jos yrittäjä olisi palkansaajan kanssa edes jotenkin samalla viivalla. Jos yrittäjä tienaa 2000e/kk niin alv osuus olisi vaikka 15% tai joku muu pienempi summa mikä tällä hetkellä käytössä.
Jatkakaa...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:49"]
Eli yhteenveto: av-mammojen mielestä harmaatalous on kiva juttu! Ja lakia on ok kiertää/rikkoa! Hieno juttu, muistakaas jättää tuo asenne myös niille kultanuppusillenne!
[/quote]
Niin muuten jätänkin.
Nimim: verosuunnittelua aktiivisesti kymmenien vuosien ajan harrastanut.
"Verottajaa kiinnostaa vasta kun tulot ylittää 8500e.
[/quote]
Niin ja se ylittää sen, kun on työelämässä. Ja nopeesti päässälaskettunakin ylittää tuon 8500€ jos on koko ajan samanverran asiakkaita."
Nyt sinun päässälaskutaitosi ovat hakoteillä, sillä palkkatuloja ei lasketa yritystoimintaan, vaan niistä maksetaan aivan eri verot ja jos yritystoiminnassa tuloraja on 8000 euroa vuodessa, maksetaan alv.
Ja ennen kuin mitään yritysvoittoveroa maksetaan, vähennetään kulut eli tarvikeostot, huonevähennys, sähkö, vesi, vakuutukset, toimistokulut jne. Tuskin mitään verotettavaa tuloa edes jää, noinkin pienestä "liiketoiminnasta".
Ja kyllä, on kateellista ja pahansuopaista sakkia, sillä tuon luokan "liiketoiminta" kuuluu lähinnä harrastustoimintaan ja tuskin hän joka kuukausi hankkii saman summan ja ap. kaveri voi hyvinkin ilmoittaa tämän vuoden yritystoiminnan tulonsa vielä ensivuoden huhtikuun loppuun tai jopa 5-vuotta taanehtivasti eli voit ap. nukkua yösi ihan rauhassa.
Luulen, ap. ilmoituksen herättävän vain hilpeyttä, sillä varmasti yhteiskunnalle kulut olivat moninkerroin suuremmat kuin hyöhyt ja vievät vain henkilökunnan aikaa ja energiaa, kun niitä tarvittaisiin suuremman mittaluokan rikosten selvittelyyn. Mutta tämähän on av-mammoille tyypillistä, verottajan lisäksi mm. lastensuojelussa, kun soitetaan lastensuojeluun lasten leikkimisestä yksin ulkona, jolloin todellista apua tarvitsevat jäävät niiden ulkopuolella.
Ap. kasva aikuiseksi ja hanki oma elämä, sillä pahansuopaisuudella ja ilkeydellä ei voita mitään, vaan päinvastoin, se sulkee monia ovia ja saat vain juoruilevan ja pahan ihmisen maineen, kun joka tapauksessa nimesi tulisi tietoon.
Edelleenkin sanon samaa, te katkerat muille kiusaa tekevät yksilöt, tarttukaa itse toimeen, tuottavaan ja kehittävään sellaiseen eikä toisten tekemisiin. Sitäpaitsi perheenjäsenet, sukulaiset ja miksei muutkin saavat tehdä töitä ihan epävirallisesti jos tekevät sen palkatta. Ja sitä taas ei kukaan todistele että palkkaa on maksettu jos käteisellä hoitavat silloin kun hoitavat. Mutta edelleenkin, kaikissa noissa tapauksissa ihmiset tekevät töitä. Yritystoiminta yleensä tuottaa vain silloin kun se on hyödyllistä aktiviteettia, eli on plussaa kaikkien kannalta loppupeleissä, ja kun kaikkea verotetaan kuitenkin, kulutusta ja työntekoa niin hyvinkin nopeasti se raha siihen samaan kirstuun kuitenkin palaa. Joten jos yhteiskunnan hyvinvointi tosiaankin on heillä motiivina, niin kannattaa kyllä hetki miettiä, että viedäänkö tässä vain resursseja kaikilta hyödyllisten asioiden tekemisestä ja entisestään luodaan perusteita virkamiesten tarpeelle, ja verojen keräämiselle että kaikki saadaan kustannettua.
Suomessa ihmetyttää moni asia, esim. palvelut eivät ole kovinkaan kummoisia, työntekijöitä ei paljon katukuvassa näy. Ollaan olevinaan niin maailman puhtainta maata yms. mutta kumminkin kaupunkien keskustoissa roskat lentävät tuulessa ja keväisin kuukausitolkulla hiekkaa ja pölyä joka paikassa eikä siitä kukaan tykkää muttei silti asialle tehdä mitään. Käynti jossain Eurooppalaisemmassa maassa avaa silmiä, siellä vaikkei katuja lapata täyteen hiekkaa, niin silti joka päivä näkyy työntekijöitä luuttuamassa katuja ja putsaamassa kaiken tiptop, kampaamoissa voi olla työntekijä vaikkakin sitä varten vain että putsaa lattioita tippuvista hiuksista, museoissa joka huoneessa työntekijä siltä varalta että ihmiset kyselevät asioista, yms. ja silti palvelujen hintataso matalampi. Suomessa sen sijaan sanotaan vain että eihän meillä ole varaa palkata ketään, kun meillä on niin korkea elämänlaatu täällä! ..:/
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:44"] [quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:35"] Mites ilmoitetaan jos yrittäjällä on pimeä työntekijä? Voiko ilmoitus olla että epäilen pimeää työntekijää? Ja voiko ilmon tehdä anonyymisti? ! [/quote] No voi jestas, jos sulla ei ole edes sen verran munaa tehdä sitä omalla nimellä niin äläpä tee ollenkaan. Oikeasti tälläiset kiusailmoitukset pitäisi olla laittomia. Sen verran tuo rehellisellekin pienyrittäjälle turhaa harmia ja maineen kyseenalaistusta, kun joku on kateellinen. [/quote] No eipä ole kiusailmoitus. Miehen sukulaisesta kysr. Ja tiedän että paljon asioitakierretään "firman kautta". Lisäksi siellä on ainakin ykai varma laiton työntelkijä, joka ri ole edes suomen kansalainen. Saa päivän päätteeksi palkan käteisenä. Mielestäni toiminta on rikollista. Että se siitä rehellisestä yrittäjästä. Ja enbtodella uskalla ilmiantaa omalla nimelläni koska osaavat tehdä elämästäni hankalaa, kokemusta siitä kun joskus kyseenalaistin heidän yritystoimintaa. [/quote] Edelleenkin, jos sitä munaa ei ole niin sitten niitä ilmoituksia ei tehdä. Jos olet oikeasti huolissasi aiheesta, et välittäisi omasta nahastasi noin vahvasti. Olet katsellut toimitnaa tosi pitkään, miksi vasta nyt tämä tuli mieleen? Haluat kenties näpäyttää, koska kyseenalastaessasi yritystä tuli sanomista vai? [/quote] Sain tuntea nahoissani jo vuosia sitten. Silloin ihmettelin ääneen että miksi toimivay tietyllä (ei lain sallimalla) tavalla. No meistä sitten tehtiin ls ilmo joka todettiin pian perättömäksi.Mutta minua uhkailtiin että jos jatkossa en pidä suutani kiinni ni he junailevat sellaisen ilmoitukaen että lapset otetaan hhuostaan. Kuulin laittomasta työntekijästä ihan vasta. Mutta muuta epärehellistä toimintaa tiedän olleen jo pitkään
[/quote]
Meinaatko oikeasti etteivät keksisivät heti että kuka anonyyminkin ilmoituksen takana on?
[/quote]
No meitä on useampi...että saa syyttää ainakin tusinaa ihmistä! Moni puhuu mutta kukaan ei uskaila toimia. Pari muutakin on saanut hankaluuksia ko yrittäjältä juurikin asioihon puuttumisella. Eli ihmiset pelkäävät
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:44"]
Mä maksan kiltisti verot vuokratuloistani, mutta ei tulisi mieleenkään ilmiantaa tuttavaani, joka ei maksa. Ei se ole multa millään lailla pois.
Varmasti hän stressaa kiinnijäämisestään samalla kun mä nukun yöni rauhassa. Aikuinen ihminen, joten tietää seuraukset, joten tehköön mitä tykkää asian suhteen.
[/quote]
Muuten ihan ok, mutta just sulta ja multa se on pois. Me maksamme korkeampaa veroa, koska jotkut eivät maksa lainkaan ja vielä mahdollisesti samalla imevät tukia, koska eivät saa näitä tuloja virallisesti.
[/quote]
Joo, saattaisi ehkä olla pois, jos tuo saisi tuhansia euroja kuussa pimeää vuokraa, mutta ne hänen muutamat hassut satasensa eivät mua liikuta. Lisäksi vähennysten jälkeen mulle ei kauheasti maksettavaa jää, joten aivan sama.
[/quote]
Joo mutta löytyy taatusti lisää näitä tuttuja, jotka tekee pimeesti töitä. Kuvitteleppa: 10 000 ihmistä tekee pimeesti ja tienaa vaikka keskimäärin 1000€/kk niin kerroppa paljonko se tekee kuukaudessa puhumattakaan vuodessa...
[/quote]
Just näin. Kun ei se ole vain 'se yksi' ja sen pari satasta. Juuri nämä rapauttavat koko systeemin. Ja valitettavasti minulle jää maksettavaksi vuositasolla parikymmentä tuhatta, joten minulta se on konkreettisesti pois. Ja sitten kehtaatte vielä sanoa, että pitäisi hyvätuloisten verotusta kiristää. Tosi helppo huudella, kun tosiaan ei ole konkreettisesti itseltä pois.
Mä maksan kiltisti verot vuokratuloistani, mutta ei tulisi mieleenkään ilmiantaa tuttavaani, joka ei maksa. Ei se ole multa millään lailla pois.
Varmasti hän stressaa kiinnijäämisestään samalla kun mä nukun yöni rauhassa. Aikuinen ihminen, joten tietää seuraukset, joten tehköön mitä tykkää asian suhteen.
[/quote]
Muuten ihan ok, mutta just sulta ja multa se on pois. Me maksamme korkeampaa veroa, koska jotkut eivät maksa lainkaan ja vielä mahdollisesti samalla imevät tukia, koska eivät saa näitä tuloja virallisesti.
[/quote]
Joo, saattaisi ehkä olla pois, jos tuo saisi tuhansia euroja kuussa pimeää vuokraa, mutta ne hänen muutamat hassut satasensa eivät mua liikuta. Lisäksi vähennysten jälkeen mulle ei kauheasti maksettavaa jää, joten aivan sama.
[/quote]
Joo mutta löytyy taatusti lisää näitä tuttuja, jotka tekee pimeesti töitä. Kuvitteleppa: 10 000 ihmistä tekee pimeesti ja tienaa vaikka keskimäärin 1000€/kk niin kerroppa paljonko se tekee kuukaudessa puhumattakaan vuodessa...
[/quote]
Miksi mä vaivaisin päätäni niillä pimeillä työntekijöillä kun en sellaisia tunne, enkä voi asiaan mitenkään vaikuttaa?
Mä maksan veroni ja sillä hyvä. Olen tyytyväinen elämääni ja talouteni ei ole kaatumassa niihin muutamaan hassuun kymppiin, joita joudun veroja kuukaudessa maksamaan.
Tuosta 800 eurosta pitää sitten vähentää menot, eli ne varsinaiset tulot on varmaan lähempänä 500 e/kk.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:35"] Mites ilmoitetaan jos yrittäjällä on pimeä työntekijä? Voiko ilmoitus olla että epäilen pimeää työntekijää? Ja voiko ilmon tehdä anonyymisti? ! [/quote] No voi jestas, jos sulla ei ole edes sen verran munaa tehdä sitä omalla nimellä niin äläpä tee ollenkaan. Oikeasti tälläiset kiusailmoitukset pitäisi olla laittomia. Sen verran tuo rehellisellekin pienyrittäjälle turhaa harmia ja maineen kyseenalaistusta, kun joku on kateellinen. [/quote] No eipä ole kiusailmoitus. Miehen sukulaisesta kysr. Ja tiedän että paljon asioitakierretään "firman kautta". Lisäksi siellä on ainakin ykai varma laiton työntelkijä, joka ri ole edes suomen kansalainen. Saa päivän päätteeksi palkan käteisenä. Mielestäni toiminta on rikollista. Että se siitä rehellisestä yrittäjästä. Ja enbtodella uskalla ilmiantaa omalla nimelläni koska osaavat tehdä elämästäni hankalaa, kokemusta siitä kun joskus kyseenalaistin heidän yritystoimintaa.
[/quote]
Edelleenkin, jos sitä munaa ei ole niin sitten niitä ilmoituksia ei tehdä. Jos olet oikeasti huolissasi aiheesta, et välittäisi omasta nahastasi noin vahvasti.
Olet katsellut toimitnaa tosi pitkään, miksi vasta nyt tämä tuli mieleen? Haluat kenties näpäyttää, koska kyseenalastaessasi yritystä tuli sanomista vai?
[/quote]
Sain tuntea nahoissani jo vuosia sitten. Silloin ihmettelin ääneen että miksi toimivay tietyllä (ei lain sallimalla) tavalla. No meistä sitten tehtiin ls ilmo joka todettiin pian perättömäksi.Mutta minua uhkailtiin että jos jatkossa en pidä suutani kiinni ni he junailevat sellaisen ilmoitukaen että lapset otetaan hhuostaan. Kuulin laittomasta työntekijästä ihan vasta. Mutta muuta epärehellistä toimintaa tiedän olleen jo pitkään
[/quote]
Minkäänlaisen ilmoituksen perusteella ei lapsia huostaanoteta ellei tarkastuksessa ilmene oikeasti syytä! Lisäksi sinullahan olisi millä todistaa että olet heistä tehnyt ilmoituksen, eiköhän se jo herätä tyhmemmänkin epäilykset ls-ilmoituksen kostotarkoituksesta. Ja mistä tiedät etteivät arvaa sinun tehneen ilmoitusta vaikka tekisit nimettömänä?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi mä vaivaisin päätäni niillä pimeillä työntekijöillä kun en sellaisia tunne, enkä voi asiaan mitenkään vaikuttaa?
Mä maksan veroni ja sillä hyvä. Olen tyytyväinen elämääni ja talouteni ei ole kaatumassa niihin muutamaan hassuun kymppiin, joita joudun veroja kuukaudessa maksamaan.
[/quote]
Jos sinun verosi ovat kuukaudessa pari kymppiä niin kyllä se taloutesi makaa aiempien säästöjen tai muun varallisuuden varassa.
Tee diili sen kanssa. Sanot että ilmiannat jos se ei tee sulle niitä ilmaiseksi. Sitähän sä oot vailla, eikö vain?
jep, eikä kukaan ulkopuolinen voi tietää mikä on oikeasti kuvio. Ehkä haluaa ylpeillä ja on vähän liioitellut, oikeasti silloin tällöin joku käy kääntymässä, ja tosiasiassa harrastelupohjalla, kallillla ostettujen tarvikkeiden kanssa koko homma ei edes lyö leiville, mutta on jotain josta hän tykkää, ja tykkää tavata ihmisiä. Tai ehkä kehittelee jotain uutta kynsihuollon saralla johon laittaa nuo taskurahansa, ei se silloin mitään tuloa ole. Ja jos vielä kerta käy tavallisissa töissäkin niin varmasti tulee sitten veroja ja eläkemaksutkin maksettua.Sitäpaitsi ei se että ei löydy yritysrekistereistä kerro mitään, ei yritystä ole pakko perustaa, ja varsinkin jos tekee vain työtä eikä niinkään tuotteita jälleenmyy, niin yksityishenkilönä se käy hyvin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos sinun verosi ovat kuukaudessa pari kymppiä niin kyllä se taloutesi makaa aiempien säästöjen tai muun varallisuuden varassa.
[/quote]
En ole missään väittänytkään, että elän vuokratulojeni takia herroiksi. Vuokratuloja kuitenkin on, ja niistä maksan veroni.
Elämä on joskus epäreilua, ja tulee aina olemaan, sille ei mahda mitään.
Mun mielestä tyhjistä purkeista pitäisi maksaa veroa. Nyt kuka tahansa voi palauttaa löytämänsä purkin maksamatta veroa siitä. Onhan se aivan kauhea vääryys että lapset ja kerjäläiset ei maksa veroa.
"Mites ilmoitetaan jos yrittäjällä on pimeä työntekijä? Voiko ilmoitus olla että epäilen pimeää työntekijää? Ja voiko ilmon tehdä anonyymisti? ! [/quote] No voi jestas, jos sulla ei ole edes sen verran munaa tehdä sitä omalla nimellä niin äläpä tee ollenkaan. Oikeasti tälläiset kiusailmoitukset pitäisi olla laittomia. Sen verran tuo rehellisellekin pienyrittäjälle turhaa harmia ja maineen kyseenalaistusta, kun joku on kateellinen. [/quote] No eipä ole kiusailmoitus. Miehen sukulaisesta kysr. Ja tiedän että paljon asioitakierretään "firman kautta". Lisäksi siellä on ainakin ykai varma laiton työntelkijä, joka ri ole edes suomen kansalainen. Saa päivän päätteeksi palkan käteisenä. Mielestäni toiminta on rikollista. Että se siitä rehellisestä yrittäjästä. Ja enbtodella uskalla ilmiantaa omalla nimelläni koska osaavat tehdä elämästäni hankalaa, kokemusta siitä kun joskus kyseenalaistin heidän yritystoimintaa. [/quote] Edelleenkin, jos sitä munaa ei ole niin sitten niitä ilmoituksia ei tehdä. Jos olet oikeasti huolissasi aiheesta, et välittäisi omasta nahastasi noin vahvasti. Olet katsellut toimitnaa tosi pitkään, miksi vasta nyt tämä tuli mieleen? Haluat kenties näpäyttää, koska kyseenalastaessasi yritystä tuli sanomista vai? [/quote]
Sain tuntea nahoissani jo vuosia sitten. Silloin ihmettelin ääneen että miksi toimivay tietyllä (ei lain sallimalla) tavalla. No meistä sitten tehtiin ls ilmo joka todettiin pian perättömäksi.Mutta minua uhkailtiin että jos jatkossa en pidä suutani kiinni ni he junailevat sellaisen ilmoitukaen että lapset otetaan hhuostaan. Kuulin laittomasta työntekijästä ihan vasta. Mutta muuta epärehellistä toimintaa tiedän olleen jo pitkään"
Et varmaan ole ainoa, joka on saanut tuntea nahoissaan, näiden itseelleen huomioita hakevien ja julkisuuden kipeiden tempuista, joiden tarkistamisen laki vaatii tarkistamaan esim. lastensuojelussa ja poliisissa, oli siihen aihetta tai ei ja näin he vievät suunnattomasti aikaa ja voimavaroja todella avun tarvitsevilta, samoin se käy kalliiksi veronmaksajille. Eikä pelkästään ls ja poliisi, sama ilmiö on myös hätäkeskukset, palokunnat, verottaja, Kela jne. kun sairaaloisuuteen asti ihmiset vatvovat naapuriensa ja muiden asioita, kun omaa elämää ei juuri ole, vaan eletään jossakin virtuaalimaailmassa ja koetaan jotain elämää suurempana tekemään aiheettomia ilmiantoja ja näin saadaan edes pikkuisen huomiota ja mielihyvää itselle.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:44"]Mä maksan kiltisti verot vuokratuloistani, mutta ei tulisi mieleenkään ilmiantaa tuttavaani, joka ei maksa. Ei se ole multa millään lailla pois.
[/quote]
Onhan se sulta pois. Just nimenomaan sulta ja kaikilta muiltakin suomen kansalaisilta vitun pälli. Jos kaikki maksaia veronsa lakien mukaan niin valtiolla ois enemmän rahaa jolloinka sitä mutherfuckin verotusta ei tarttis kokoajan kiristää. Myös sinulta beibi.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:13"]
Mun mielestä tyhjistä purkeista pitäisi maksaa veroa. Nyt kuka tahansa voi palauttaa löytämänsä purkin maksamatta veroa siitä. Onhan se aivan kauhea vääryys että lapset ja kerjäläiset ei maksa veroa.
[/quote]
Jos joka päivä löytää purkin ja palauttaa sen, se tekee vuodessa 0,20 x 365 = 73 euroa.
73 euro x 10 vuotta on 730 euroa. Jos vaikkapa 50 vuotta vie yhden purkin kauppaan siitä hyötyy 3650 euroa. Hitto mikä raha ja vääryys
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole missään väittänytkään, että elän vuokratulojeni takia herroiksi. Vuokratuloja kuitenkin on, ja niistä maksan veroni.
Elämä on joskus epäreilua, ja tulee aina olemaan, sille ei mahda mitään.
[/quote]
Ei ole häävit vuokratulot, jos niistä jää maksettavaksi veroja parikymppiä kuussa. Ei aiheuta kateutta.
[/quote]
[/quote]
[/quote]