Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi puhuu vauvalle koko ajan karkista!

Vierailija
18.05.2015 |

Meillä on 4kk vanha vauva. Syntymästä asti anoppi on joka ikäisellä tapaamiskerralla puhunut vauvalle että "jokos haluat tikkarin, no ei, ei me anneta, kun äiti on kieltänyt,
sitten parin vuoden päästä vasta".

Olen siis sanonut anopille että useampaan vuoteen ei vielä karkkia anneta. Poikansa on karkkiaddikti ja kärsii siitä. Anoppi kyllä ymmärtää että ei saa antaa, mutta nyt sitten laskee "leikkiä" asiasta koko ajan. Aluksi otin asian huumorilla, mutta..

Lapsihan alkaa pikkuhiljaa ymmärtää puhetta enemmän ja enemmän. Miten sanoa anopille - ja missä vaiheessa - että nyt suu kiinni etkä edes PUHU karkista lapselle? Tuntuu että anoppi ei oikein muuta puhumisen aihetta vauvalle keksi kuin karkki ja kakku ja pulla (jota on aina pöydässä).

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, kun luullaan nelikuisen vauvan ymmärtävän hölkäsen pöläystä, kun mummu höpöttää tikkareista. Kun ei ne vielä 14-vuotiaanakaan kuule, mitä niille sanotaan. Ihan sama kuin seinälle puhuisi.

Ratkaisevinta on millaisen mallin saa kotoaan, vaikka se meneekin perille vasta aikuisiässä. Ihan turhaa ottaa paineita mummojen höpinöistä. Mummo nyt vaan höpöttää lämpimikseen. Eri asia ovat sitten täällä esitellyt pari tapausta, joilla mielenterveys selvästi horjuu.

Vierailija
42/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sakkia:maissinaksuja ja rusinoita. Ne ei pullaa voita terveellisyydessään. Antakaa isovanhempien olla hömppiä:ei ne lapset siitä pilalle mene. Tärkeintä on saada lapsi kasvatettua syömään terveellistä kunnon ruokaa ja kohtuudella herkkuja. Välttämään napsimista tai överi herkkupäiviä.

Mikään eikä kukaan voita tosikkomaisuudessa vasta ensimmäisen vauvansa saaneita äitejä. Luulen, että lapsi arvostaa enemmän huumorintajuista rentoa äitiä, kuin kävelevää tiukkapipoista sääntökirjaa. Siperia sitten opettaa, jos nyt ei sitten satu olemaan ihan toivoton mäntti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:25"]Meillä anoppi jaksoi kans jauhaa kuinka vauvat EI kasva äidinmaidolla vaan niille pitäs syöttää pullasutturaa!!! (Maitoo ja pullaa sekasin) niinkuin hän syötti pojilleen. Vähä meinas hermot palaa. Mutta tämä johti siihen että harvemmkn käytiin kylässä nii omapa oli mokansa. Ja nyt syöttää aina karkkia ja pullaa lapselle kielloista huolimatta, joten viedään hoitoon sinne vain pakon edessä. Ja mummo haluais hoitaa useammin ja tyttökin viihtyy siellä mutta minkäs teet...
[/quote]

Voi kuule, meillä anoppi yritti tarjota vauvalle pullaa ja kahvia sotkettuna mössöksi kun anopin mielestä vauva nukkui liian paljon eikä hän ole koskaan kuullut niin tyhmää selitystä kuin että lapsi itkee väsymystä! Ja kyllä, vedin raivarit. Eipä syöttänyt eikä muuten vauva käy anoppilassa kunnes oppii ajattelemaan

Vierailija
44/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mekin kun oltiin anoppilassa käymässä 1,5 vuotiaan kanssa ja siellä oli myös anopin kaveri joka sanoi meille että hän toi suklaata, saa ottaa. Niin anoppi kovaan ääneen toitotti oikeen pilkaten että heidän lapselleen ei saa antaa karkkia, hänellä on vaan omat maissinaksut! Anoppi ois työntämässä kokoajan pojan suuhun herkkuja "kun minä oikein varta vasten pojalle ne ostin" vaikka tietää että ei haluta totuttaa lasta makeaan. Ja poika todellakin on kahvipöydässä saanut esim.yhden keksin jos me aikuisetkin olemme ottaneet. Minä ja miehenikään emme lapsen edessä ota yhtään enempää näyttääksemme esimerkkiä. Ja poika on todella tyytyväinen tähän ja oikea ruoka maistuu! Toista se on mm.siskon lapsilla jotka ei syö oikeeta ruokaa ollenkaan. Sisko taistelee niiden kanssa ja ihmettelee kun ei ruoka maistu "pyhällä hengelläkö ne elävät" Vityu eikai se ruoka maistu ku kokoajan ollaan puputtamassa välipalana keksiä ja jäätelöä ja ties mitä! Siskon lapset ei muuten oo ylipainoisia vaan erittäin hoikkia, aliravitun näköisiä.

Vierailija
45/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoisia anoppeja. Miten joku voi olla niin sokea itselleen että ensin tunaroi oman lapsensa kanssa ja sitten vielä yrittää myrkyttää seuraavankin sukupolven. Ja tässä ei selvästikään ole kyse herkuista vaan siitä että sotketaan vanhempien kasvatusta ja vaikeutetaan lapsen omaakin kasvua. Ikä ei selvästikään tuo älykkyyttä.

Vierailija
46/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vähän sama tilanne. Oma äitini ja äidin äiti aina tuputtamassa kakkua ja muita herkkuja 1-vuotiaalle. Meillä ei mitään totaalikieltoa ole, mutta jos lapsi ei itse sitä kakkua pyydä, niin ei sitä hänelle lautaselle lätkäistä. Mielestäni on ihan turhaa antaa jotain sellaista, mitä lapsi ei itse edes osaa vielä haluta. On siis kyllä syönyt pari kertaa juhlissa kakkua, maistanut jäätelöä, silloin tällöin saa keksin ja karkkia on maistanut kerran. Eniten jo kauhistuttaa valmiiksi tämä mehujen ja limujen tyrkyttäminen, siitä kun on ollut jo puhetta kuinka "äitis on sanonut ettei anna sun juoda limpparia".

Vierailija
47/83 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:17"]

Mitä väliä, se on 4kk eikä ymmärrä vielä. Mummeli haluaa vain höpöttää jotakin, älä kiinnitä asiasisältöön huomiota.

[/quote]

Voisi höpötellä asiallisiakin tai sitten ihan puutaheinää. Ihan selvää vittuluhana tuollaine höpöttely on.

Vierailija
48/83 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:25"]

Meillä anoppi jaksoi kans jauhaa kuinka vauvat EI kasva äidinmaidolla vaan niille pitäs syöttää pullasutturaa!!! (Maitoo ja pullaa sekasin) niinkuin hän syötti pojilleen. Vähä meinas hermot palaa. Mutta tämä johti siihen että harvemmkn käytiin kylässä nii omapa oli mokansa. Ja nyt syöttää aina karkkia ja pullaa lapselle kielloista huolimatta, joten viedään hoitoon sinne vain pakon edessä. Ja mummo haluais hoitaa useammin ja tyttökin viihtyy siellä mutta minkäs teet...

[/quote]

Anoppisi on pullamössösukupolvea...

Vierailija
49/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuo ongelma mun siskon kanssa! Hänen lapsensa ovat jo ala-asteikäisiä, ja minusta heillä on aina toimittu fiksusti, karkkia karkkipäivisin ja maltillisesti, eikä ole syötetty vauvasta lähtien. Kaikki heidän perheessä ovat myös normaalipainoisia. Meidän vauva on nyt 10kk, ja joka kerta kun käymme heillä kylässä, hän yrittää tuputtaa jotain herkkuja vauvalle! Kahvipöydässä työntää pullaa lapsen suuhun ennenkuin ehdin tehdä mitään jos vaikka katson muualle, yrittää koko ajan painostaa antamaan jäätelö jne... Jos kiellän, hän vain nauraa että ei se lapsi siihen kuole. Nojoo ei kuole, mutta miksi pitäisi totuttaa siihen sokeriin, kun ei lapsi sitä tarvitse! Minä ja mieheni olemme herkutelleet aivan liikaa raskauden jälkeen, ja nyt kun lapsi syö oikeaa ruokaa, olemme skarpanneet itsekin, että koko perhe söisi yhdessä terveellistä ruokaa. En tiedä ärsyttääkö joku tässä siskoani, vai miksi hän yrittää koko ajan tukkia sokeria vauvan suuhun.

Vierailija
50/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:40"]Täällä myös yksi, jolla on sama tilanne. Vauva 2kk ja anoppi puhuu joka ikinen kerta "jaa ei tutti maistu, kastampa hunajaan." "Hyi, oliko äidinmaito noin pahaa kun pulautat?" jne. Välillä tuntuu, että on asennoitunut niin, että herkuilla pääsee lahjomaan lapsenlapsen suosion. [/quote] Olisko näissä höpötyksissä kyse juuri suosion varmistamisesta tms. Että mummo on kyllä hyvä tyyppi koska antaa makeaa kun äiti ja isä ei.

[/quote]

juuri näin oli meillä. vaari sujautti kerkeästi heti ovella tullessaan 1,5v:n käten mars-Suklaapatukan. jouduin tietenkin ottamaan sen pois, koska meillä ei niin pienille annettu ollenkaan karkkia. Vaari puhui lapselle sitten tyyliin "inhottava äiti, ottaa vaarin kultaselta herkun pois. anna uuden kun äiti ei näe."

siinäpä sitten puhkuin raivoa,sanoin vaarille ihan suoraankin asiasta mutta se ei otanut mua tosissaan, sanoi vaan että älä nyt ole tuollainen tosikko.

varmaan ei tarvitse selittää mikseivät lapset pääse tuohon mummolaan ilman aikuisia ollenkaan.

Vierailija
51/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie mummolaan pussi maissinaksuja ja rasia rusinoita ja ohjeistat että näitä saa antaa sitten kun on herkkujen aika. Kuulostaa 'ruoalla-rakastaja' mummolta joka ei itse ole saanut lapsena herkkuja muuten kuin erityistilaisuuksissa eli kyläilyjen yhteydessä.

Vierailija
52/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:17"]

Voi helvetti noita anoppeja. Tuollainen lapsen äidin panettelu on erittäin haitallista lapselle. Mummo kyllä tekisi sitä ja tätä mutta kuin tuo sinun äitisi keiltää jne. Saunan taakse pitäisi viedä tuollaiset. Jos isovanhemmat eivät osaa kunnioittaa vanhempien kasvatustapoja ja tukea niitä, niin sitten on oikeasti parempi ettei tavata lainkaan.

[/quote]

Tuo niin syvältä. Meillä appivanhemmat puhuvat koiralle sen, mitä eivät sano suoraan. "No Musti täältä me tullaan, mitä Mustille kuuluu, no sinä ainakin iloitset kun me tullaan kylään!"

Vierailija
53/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo tahtoo olla lapsen kaveri. Ja lapsen tulee sitten olla mummon kaveri, joka kuuntelee mummon huolet ja murheet, ja hoitaa mummon vanhana, ettei mummon tarvitse mennä vanhainkotiin.

Usko minua kun sanon, että teette lopun tolle käytökselle NYT. Itse jouduin laittamaan välit poikki aikuisena mummoon. Äiti ei ujona nössönä uskaltanut, ja minä jouduin sitten taistelemaan mummon kanssa, kun hän halusi rei'ittää korvani (äiti oli sanonut että rippikoulun jälkeen), antoi minulle rahaa ja kielsi kertomasta äidille... Mummo myös soitti JOKA IKINEN PÄIVÄ kun tulin koulusta kotiin, ja minun oli kuunneltava puhelimessa tuntikausia jorinoita hänen naapureistaan. Lopulta olin niin ahdistunut, että otin puhelimen pois seinästä. Mummo oli heti syyllistämässä: eikö ÄITISI anna puhua rakkaalle mummolle?

Myöhemmin alkoivat sitten itkut siitä, miksen muuttaisi mummolaan asumaan mummon kaveriksi? Enkö voisi jättää koulua/myöhemmin opintoja kesken, ja tulla mummoa auttamaan? Enkö rakasta ollenkaan mummoa? Olenko ihan kokonaan unohtanut mummon, joka on aina ollut kaveri ja auttanut? En voinut edes kertoa, että asun (aikuisena) poikaystäväni kanssa, koska pelkäsin että mummo yrittää manipuloida minua häntäkin vastaan, kuten äitiä.

Vierailija
54/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:40"]Täällä myös yksi, jolla on sama tilanne. Vauva 2kk ja anoppi puhuu joka ikinen kerta "jaa ei tutti maistu, kastampa hunajaan." "Hyi, oliko äidinmaito noin pahaa kun pulautat?" jne. Välillä tuntuu, että on asennoitunut niin, että herkuilla pääsee lahjomaan lapsenlapsen suosion.
[/quote]

Unohdin lisätä, että anoppi on tasan kerran ollut vauvan kanssa kahdestaan. Vauvan ollessa 2vko, koska kyseistä käytöstä ei silloin vielä ollut esiintynyt. Lähtiessäni kertasin normaalit "hoitorutiinit" ja sanoin, että nälkä ei pitäisi tulla, mutta jos tulee niin jääkaapissa on annos pumpattua maitoa. Tuolloin määrä oli vielä niin pieni, että sen olisi voinut lämmittää ihan kuuman vesihanan alla. No anoppi tokaisi, että hän ei mitään maitoa ala lämmittää, sokerivedellä saa nälkää sen verran siirrettyä... Onneksi vauvan ei tullut tuona aikana nälkä, mutta tän jälkeen noita kommentteja on tullut tasaisesti.... :/ ehkä tuo maidon mainitseminen oli sitten hänen hoitotaitoja arvosteleva ja loukkaava tai äitiyteni ylistämistä, en tiedä.

Vierailija
55/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoja isovanhempia! Minkä ikäisiä nämä teidän mummot on? Itse olen jo mummoikäinen ja vaikkei lapsenlapsia vielä olekaan, niin tuo touhu kuulostaa ihan älyttömältä.

Vierailija
56/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopit sucks.

Vierailija
57/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee hieman ohi aiheen, mutta multa kiellettiin lapsena lähes kaikki herkut. Tosi tiukka linja oli. Sitten kun aloin saada omaa rahaa ja lopulta kun muutin opiskelemaan, elin lähes pelkillä herkuilla ja lihoin. Kohtuutta nyt yritän omille lapsille opettaa. .

Vierailija
58/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole anoppi se ongelma vaan 70v lähestyvä appiukko jolla tuntuu olevan ikuinen uhmaikä. Lapsi käy välillä hänen luonaan hoidossa jos sattuu olemaan sairaana eikä tarhaan ole asiaa. Tietysti vain silloin jos on välttämätöntä itselle päästä töihin, on kokousta tai vastaavaa mistä ei voi jäädä pois. On toimitettu jopa kirjalliset hoito-ohjeet kellonaikoineen ja ruokintaohjeineen, mutta silti pitää kapinoida ja jättää ohjeet noudattamatta. Lopputulos on pari kertaa ollut, että 2v taapero on juonut hoitopäivänsä aikana max 2dl nestettä "koska ei se halunnut" ja syönyt pelkästään makeita soseita "koska se sanoi ettei halua muuta". Myöskään päiväunia ei ole nukkunut, no eipä ole ihme kun on syönyt pelkkiä sokerisia hedelmäsoseita ja juonut päälle pillimehun. Ja sitten valitetaan kuinka lapsi on ylivilkas ja kokoajan joka paikassa.. Hmm, ei varmaan ihme... Ei myöskään ole tiukkana huonojen käytöstapojen kanssa. Antaa mennä keittiön kaapeille koluamaan, antaa juoksennella ilman valvontaa, piirtää pöytään ja lattiaan, kiipeilee huonekaluissa jne. Kotiin pääsyn jälkeen lapsi on ihan uskomattoman uhmakas kun äiti ja isä kieltää kaiken.

Vierailija
59/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:24"]Voi ei! Herkut turmelee maapallon!
[/quote]

Niin no. Lihavuus ja elintasosairaudet kyllä tappaa ihmisiä nykyään ihan hyvää tahtia? Ja niiden vanhempien ihmisten lapsuudessa joiden terveys on nyt vaakalaudalla ei edes ollut herkkuja juurikaan tarjolla. Oli se yksi appelsiini lauantaisin tms ja silti tämä tilanne. Kukaan ei pysty vielä edes sanomaan mikä epidemia tulee sukupolvesta joilla osalla on ylipainoa ja 2. tyypin diabetes jo taaperoiässä.

Vierailija
60/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 14:32"]

Ihme sakkia:maissinaksuja ja rusinoita. Ne ei pullaa voita terveellisyydessään. Antakaa isovanhempien olla hömppiä:ei ne lapset siitä pilalle mene. Tärkeintä on saada lapsi kasvatettua syömään terveellistä kunnon ruokaa ja kohtuudella herkkuja. Välttämään napsimista tai överi herkkupäiviä.

Mikään eikä kukaan voita tosikkomaisuudessa vasta ensimmäisen vauvansa saaneita äitejä. Luulen, että lapsi arvostaa enemmän huumorintajuista rentoa äitiä, kuin kävelevää tiukkapipoista sääntökirjaa. Siperia sitten opettaa, jos nyt ei sitten satu olemaan ihan toivoton mäntti.

[/quote]

Kyllä ne lapset siitä pilalle menee, jos isovanhemmat asuvat naapurissa, kuten meillä täällä maatilalla. Päivittäinen herkkujen tyrkyttäminen on todellinen ongelma, vaikka sinä sitä vähätteletkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän