Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi puhuu vauvalle koko ajan karkista!

Vierailija
18.05.2015 |

Meillä on 4kk vanha vauva. Syntymästä asti anoppi on joka ikäisellä tapaamiskerralla puhunut vauvalle että "jokos haluat tikkarin, no ei, ei me anneta, kun äiti on kieltänyt,
sitten parin vuoden päästä vasta".

Olen siis sanonut anopille että useampaan vuoteen ei vielä karkkia anneta. Poikansa on karkkiaddikti ja kärsii siitä. Anoppi kyllä ymmärtää että ei saa antaa, mutta nyt sitten laskee "leikkiä" asiasta koko ajan. Aluksi otin asian huumorilla, mutta..

Lapsihan alkaa pikkuhiljaa ymmärtää puhetta enemmän ja enemmän. Miten sanoa anopille - ja missä vaiheessa - että nyt suu kiinni etkä edes PUHU karkista lapselle? Tuntuu että anoppi ei oikein muuta puhumisen aihetta vauvalle keksi kuin karkki ja kakku ja pulla (jota on aina pöydässä).

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 11:53"]Onpa outoja isovanhempia! Minkä ikäisiä nämä teidän mummot on? Itse olen jo mummoikäinen ja vaikkei lapsenlapsia vielä olekaan, niin tuo touhu kuulostaa ihan älyttömältä.
[/quote]
Meillä isovanhemmat ovat 48-54-vuotiaita. Tiedän ainakin oman äitini saaneen herkkuja erittäin harvoin. Meillä oli lapsuudessa pullaa ja muita leivonnaisia aika usein eikä varsinaista karkkipäivää mutta ei silti syöty karkkia usein. -7

Vierailija
2/83 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti tekee tota samaan veljen lapselle. Varmistaa siten sen, että ei joudu lapsenpiiaksi, koska karkkia saisi joka päivä. Meidän lapsille ei ole moista tehnyt, koska tietää, että ei laiteta lapsia ilman vanhempia mummolaan vaan mennä sinne koko perhe. Ja saa antaa herkkuja ihan niin paljon kuin tahtoo, koska pulla ja keksi kerran viikossa ei lasta läskiksi tee. Kyllä se tekee se kaikki muu ruoka, mitä viikolla syödään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän pelottaa että mun anopista kuoriutuu tollainen kun lapsia syntyy. Nyt jo vähättelevä minua kohtaan ja jos sanon jotain niin naurahdetaan päälle. Millä tuon voi estää? :o

Vierailija
4/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:40"]

Täällä myös yksi, jolla on sama tilanne. Vauva 2kk ja anoppi puhuu joka ikinen kerta "jaa ei tutti maistu, kastampa hunajaan." "Hyi, oliko äidinmaito noin pahaa kun pulautat?" jne. Välillä tuntuu, että on asennoitunut niin, että herkuilla pääsee lahjomaan lapsenlapsen suosion.

[/quote]

eihän kuitenkaan anna hunajaa vauvalle? Alle yksivuotiaalle ei saa antaa.

Vierailija
5/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 01:58"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:40"]

Täällä myös yksi, jolla on sama tilanne. Vauva 2kk ja anoppi puhuu joka ikinen kerta "jaa ei tutti maistu, kastampa hunajaan." "Hyi, oliko äidinmaito noin pahaa kun pulautat?" jne. Välillä tuntuu, että on asennoitunut niin, että herkuilla pääsee lahjomaan lapsenlapsen suosion.

[/quote]

[/quote]

En ole kertaakaan noiden kommenttien jälkeen jättänyt lapsen kanssa kahdestaan. Ja jos jättäisin niin tuosta kyllä sanoisin, ehkä jopa uskoisi kun useimmissa hunajapurkeissa niin lukee.

Alkoi itseä niin lujaa v*tuttamaan tilanne, että kävin tänään hammashoitolasta hakemassa 0-2v hampaiden hoito-oppaan... siinä oli aika selkeä "mielipide " vauvan sokerinsaannista, tarttee lykätä se lappunen anopin kouraan, jos ymmärtäisi, että en kiusallani aio vauvalle herkkujen tuputtamista ja antamista säännöstellä.

Vierailija
6/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pahenee vain tuosta! Meilläkin aluksi oli samoja juttuja, "odotas, että tulet mummolaan yökylään niin syödään herkkuja kun et saa kotona" ja "onko äidinmaito pahaa kun pulautit/maha on kipeä?". Odotas sitten kun vauva alkaa syödä kiinteitä! Aiotko tehdä soseita itse? Anoppi aina vihjailee, että tekemäni soseet ovat pahoja. "Annatko tuota lapselle?/älä anna tuota lapselle!" Ei pitäisi antaa esim porkkanaa (ei tarpeeksi makeaa) tai parsakaalia (oudon väristä) vaan makeutettuja hedelmäsoseita. Marjasoseetkin ovat varmasti happamia, hyyyi! Nyt olen alkanut syöttää 8kk vauvalle karkeita soseita, ei kuulemma saisi. Vauva syö tavallisista hiutaleista tehtyä puuroa. Joo ei saisi niitä syödä vaan vauvoille tarkoitettuja vellejä! Eikä soseita saa maustaa edes yrteillä kun hänkään ei syö mausteita. Anoppi on 50v.

Vierailija
7/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tapahtuu myös "höö eksä saa vielä normaalia maitoa" "no voi toista etkö oo saannut maistaa jäätelöä" "höh etkö oo käynyt pulkkailemassa" jne jne.. Siis jos oon jonkun jutun unohtanut tai en oo käynyt vaikka ulkona pariin päivään tai ei olla vielä aloitettu maistamaan jotain uutta ainesta päivälleen kun tietty kuukausi on tullut täyteen. Menee niin saatanan hermo kun pitää ns. Lapsen kautta aukoa sitä päätä. Tai muka puhutaan lapselle mutta kellehän on oikeasti sanat tarkoitettu >:(

Vierailija
8/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sakkia:maissinaksuja ja rusinoita. Ne ei pullaa voita terveellisyydessään.

Antakaa isovanhempien olla hömppiä:ei ne lapset siitä pilalle mene.

Tärkeintä on saada lapsi kasvatettua syömään terveellistä kunnon ruokaa ja kohtuudella herkkuja. Välttämään napsimista tai överi herkkupäiviä.

Vierailija
9/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on todella raivostuttavaa. Yleensäkin sellainen vanhempia väheksyvä puhe/käyttäytyminen lapselle, vaikka kuinka olis muka huumorilla! "No mitä se äiti sua tollasesta kieltää, tuu vaan mun kanssa nyt tänne tekemään tätä, "no kai nyt yhden tikkarin voi ottaa" ja antaa sen lapselle jne. Lapsihan menee ihan sekaisin, että ketä nyt pitäisikään totella ja pahimmassa tapauksessa alkaa kääntyä vanhempiaan vastaan, kun ne kieltää jotain mihin joku toinen antaa luvan. AINA ensin keskustellaan vanhempien kanssa, sitten vasta mennään höpöttämään lapselle.

Kyllä mä sanoisin ihan suoraan tuolle anopille miten asia on ja jos ei mene perille, niin mietitään pitäisikö olla tapaamatta sitten. Vanhemmat kasvattaa lapsiaan ja määrää pelisäännnöt ja niitä on jopa niiden mummojen kunnioittaminen. 

Vierailija
10/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 10:36"]

Se pahenee vain tuosta! Meilläkin aluksi oli samoja juttuja, "odotas, että tulet mummolaan yökylään niin syödään herkkuja kun et saa kotona" ja "onko äidinmaito pahaa kun pulautit/maha on kipeä?". Odotas sitten kun vauva alkaa syödä kiinteitä! Aiotko tehdä soseita itse? Anoppi aina vihjailee, että tekemäni soseet ovat pahoja. "Annatko tuota lapselle?/älä anna tuota lapselle!" Ei pitäisi antaa esim porkkanaa (ei tarpeeksi makeaa) tai parsakaalia (oudon väristä) vaan makeutettuja hedelmäsoseita. Marjasoseetkin ovat varmasti happamia, hyyyi! Nyt olen alkanut syöttää 8kk vauvalle karkeita soseita, ei kuulemma saisi. Vauva syö tavallisista hiutaleista tehtyä puuroa. Joo ei saisi niitä syödä vaan vauvoille tarkoitettuja vellejä! Eikä soseita saa maustaa edes yrteillä kun hänkään ei syö mausteita. Anoppi on 50v.

[/quote]

Voi apua. Olen itse vanhempi kuin anoppisi ja todellakin käytän mausteita ja kokkailen eri maiden keittiön ruokia ja olen kiinnostunut ravitsemusasioiden uusista tuulista, koska suositukset muuttuvat sitä mukaa kun uutta tietoa tulee. Ihan älytöntä ajatella, että itse olin nuori äiti sen täydellisen tiedon aikana ja nuoremmat eivät voi tietää mitään. Voi että harmittaa tuollaiset naiset :(

Vierailija
11/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 10:48"]

Ihme sakkia:maissinaksuja ja rusinoita. Ne ei pullaa voita terveellisyydessään. Antakaa isovanhempien olla hömppiä:ei ne lapset siitä pilalle mene. Tärkeintä on saada lapsi kasvatettua syömään terveellistä kunnon ruokaa ja kohtuudella herkkuja. Välttämään napsimista tai överi herkkupäiviä.

[/quote]

Olkoon hömppiä jotenkin muuten, kuin vanhempien auktoriteetin kustannuksella. 

Vierailija
12/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 01:43"]Mua vähän pelottaa että mun anopista kuoriutuu tollainen kun lapsia syntyy. Nyt jo vähättelevä minua kohtaan ja jos sanon jotain niin naurahdetaan päälle. Millä tuon voi estää? :o
[/quote]

Mun anoppi muuttui kun lapsi syntyi. Eipä mun asiat ja mielipiteet häntä ennenkään kiinnostaneet, nyt entistä vähemmän. Väheksytään äitinä ja höpötetään vauvalle mitä sattuu ("kyllä mummon sylissä on parempi istua kuin äidin" jne.). Oon joutunut muutaman kerran sanomaan tiukasti, kun ei tunnu ymmärtävän miten pieni vauva onkaan ja miten paljon voi aktivoida ja hälistä. Vauva vierastaa tuota mummoaan, eikä juuri muita. Minä oon vaan "ylisuojeleva" enkä tiedä lastenkasvatuksesta "yhtä hyvin kuin hän".
Harmi, mä olin toivonut tämän lähentävän meitä.

Vierailija
13/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppia on kans itseään lahjottu aina makealla ja nyt ei päivääkään selviä että tarvii olla jotain karkkia/keksiä/pullaa tms. Mä olen sanonut painavan sanan että meidän vauvalle ei mitään niistä anneta ja sittenkin kun täyttää 1v niin vain minun luvalla (yritän kyllä välttää sokeria niin pitkään kun mahdollista)

Vierailija
14/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun ootte noin tomeria!Kiitos,lapsenne kiittävät aikuisina.

Vierailija
15/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 01:58"]

[/quote]

[/quote]

Olen Etelä-Euroopasta kotoisin, ja ainakin omassa lapsuudessani tuo tutin kastaminen hunajaan oli ihan yleistä ja tavallista. Enkä muuten tunne yhden ainoaa ikäistäni lihavaa.

Nykyään taitaa jo melkein kaikki olla täällä kiellettyä, ihan pelottaa miten käy kunhan vielä lisää päästään tutkimaan..

Vierailija
16/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niissä karkeissa enää juurikaan ole sokeria vaan glukoosisiirappia, mikä on elimistölle vielä sokeria epäterveellisempää.

Vierailija
17/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 10:44"]Menee niin saatanan hermo kun pitää ns. Lapsen kautta aukoa sitä päätä. Tai muka puhutaan lapselle mutta kellehän on oikeasti sanat tarkoitettu >:([/quote]

Tuo tyyli on täälläkin aiheuttanut pahaa mieltä. Anopin kanssa oli ennen hyvät välit, mutta lapsen synnyttyä hän suunnilleen lopetti mulle puhumisen! Ei tervehtinyt minua ollenkaan kun mentiin sinne, jos jotain sanoin niin vastasi vauvalle. Kaiken lisäksi se oli yleensä jotain negatiivista minusta, "äiti on ihan tyhmä" on kuullut ainakin sataan kertaan. Ei voi kysyä minulta, saisiko viedä lapsen pulkkailemaan, vaan tullaan ovelle, minua ei tervehditä, lässytetään lapselle, että mitä äiti sua täällä sisällä pitää, eikö se vie yhtään ulos (just ollaan ulkoiltu, mutta mit väliä...), ja perään sanotaan, että minä tulin hakemaan sinut mäenlaskuun, mutta en tiedä, antaako äiti... argh!!! Mitäpä jos kysyisit siltä äidiltä?!!

Ihana mummo lapsille ja tekee kivoja asioita heidän kanssaan, mutta tuo kommunikointityyli on todella ikävä. Kai siinä on joku kilpailujuttu, että haluaa olla lapsille se kivoin aikuinen, ja kun kaikki kysymykset esittää tuolla tavalla, saa olla aina se hyvä tyyppi, jolla on joka kerta kiva ehdotus, ja sen toteutuminen on siitä kiinni, suostuuko äiti... 

Vierailija
18/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vauva 9kk, ja appi se, joka tarjoaa keksiä yms. "Ihan vähän vaan".. Olen sanonut monesti että älä anna, en suostu siihen ja olen siksi "nipo" ja hän on isoisä ja anna lapsen maistaa ja aagh. Heillä on lihavuusgeeni (tiedän, kuulostaa pahalta, mutta appi on hyvinkin lihava ja miehen sisko on12v ja painaa yli sata kiloa) ja olen ilmaissut miehelleni huolen, hän on samaa mieltä, ettei halua tyttärestämme lihavaa. Anoppi taas kunnioittaa mun mielipidettä, ja olenkin vienyt heille lapsen keksejä ja naksuja, joita voi antaa. Mutta appi haluaisi antaa suklaakeksejä. Hän ei muutenkaan näe vauvaa mun tyttärenä vaan omana lapsenlapsena, jos ymmärrätte mitä tarkoitan

Vierailija
19/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 01:58"]

[/quote]

[/quote]

Olen Etelä-Euroopasta kotoisin, ja ainakin omassa lapsuudessani tuo tutin kastaminen hunajaan oli ihan yleistä ja tavallista. Enkä muuten tunne yhden ainoaa ikäistäni lihavaa.

Nykyään taitaa jo melkein kaikki olla täällä kiellettyä, ihan pelottaa miten käy kunhan vielä lisää päästään tutkimaan..
[/quote]

Hunajan kohdalla ei ole kyse sokerista tai lihavuudesta, vaan hunajassa mahdollisesti olevasta bakteerista, joka aiheuttaa ruokamyrkytystä, mikä taas saattaa olla vauvalle hengenvaarallinen.

Vierailija
20/83 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Mä niin tiedän että tälläistä tulee olemaan mun anopin kanssa myös. Nyt jo (rv25) puhuu vain mun VATSALLE kuinka vauva tulee sitten mummolaan pakoon kun kyllästyy äitin päätöksiin. Ja tämä alko heti sen jälkeen kun sanoin etten halua tytölle vain pinkkejä mekkoja vaan myös käytännöllisiä vaatteita. Ja voi kyllä, anoppi on ostanut noin 7 erilaista balettimekon tyylistä vaatetta. Eihän kuulemma kukaan ymmärrä vauvan olevan tyttö jos sitä ei korosta.. Katsotaan miten tilanne tästä pahenee..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän