Onko ÄO 115 tyhmä?
Tein tapailumiehen seurassa läpällä Mensan kotitestin. Tein sen hutiloiden, enkä lopulta jaksanut siihen enää keskittyä, joten päätin testin aika pian. Sain sitten tulokseksi 115, ja siihen mies tokaisi, että: No, ei se haittaa, jos ootkin vähän hölmö.
Tuntui vähän ikävältä tuo, kun mielestäni en ole mitenkään tyhmä. En mikään Einstein, mutta en koe, että siitä pitäisi noin huomautella.
Pahastunko turhasta?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO-testit eivät todellakaan kerro kaikkea, sillä ne ovat yleensä vetoutuneita vain yhteen asianhaaraan missä testataan jonkun ihmisen aistimista ja matikkapäätä. Kyllä ihmistä voi luokitella älykkääksi, vaikka matemaattinen pää vähän tökkii
Ei kun se mittaa loogisuutta.
Logiikka ei ole vahvuuteni. :D En tosiaan ollut koskaan järin hyvä luonnontieteissä, mutta kielissä kyllä. Mies on yliopistolla tutkijana juurikin luonnontieteiden puolella, joten hänellä sitä osaamista on. En vain yhtään tykkää, että minua pidetään jotenkin huonompana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO-testit eivät todellakaan kerro kaikkea, sillä ne ovat yleensä vetoutuneita vain yhteen asianhaaraan missä testataan jonkun ihmisen aistimista ja matikkapäätä. Kyllä ihmistä voi luokitella älykkääksi, vaikka matemaattinen pää vähän tökkii
Logiikka ei ole vahvuuteni. :D En tosiaan ollut koskaan järin hyvä luonnontieteissä, mutta kielissä kyllä. Mies on yliopistolla tutkijana juurikin luonnontieteiden puolella, joten hänellä sitä osaamista on. En vain yhtään tykkää, että minua pidetään jotenkin huonompana.
Ap
Parisuhteen kulmakiviä on luottamus ja kunnioitus. Jos tuntuu siltä, että jompi kumpi näistä puuttuu, kannattaa varmaan miettiä onko vierellä se oikea ihminen. Edelleen, 115 on kyllä keskivertoa korkeampi ÄO ja korkealle koulutettu miehesi varmaan tietääkin sen. Näyttää siis siltä, että hän vain halusi loukata sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos mies on tutkijana yliopistolla ja kehtaa kommentoida alentavasti sinun älykkyyttäsi, niin en kyllä osaa tuollaista miestä arvostaa. Taitaa olla huono itsetunto.
No sen pitäis olla parempi kuin 85%:lla väestöstä eli siinä normaalin ja korkean rajalla. Tiedä sitten, kun suurin osa tuntuu saavan noista jotain yli 120, että standardointi voi olla vähän pielessä todellisuudessa.
Kuinkahan moni saa tuostakin testistä korkean tuloksen pelkästään arvailemalla tehtävien vastaukset?
Vierailija kirjoitti:
ÄO-arvo 111 - 120
Kyseessä on keskivertoa korkeampi älykkyys. Korkeakoulussa opiskelu ei tuota näille henkilöille ongelmia. Ahkeruudella voi tällainen henkilö saavuttaa poikkeuksellisen hyvän aseman työmarkkinoilla. Tällaisia arvoja saavuttavat ihmiset muodostavat väestöstä noin 12%.
Siinä tapauksessa enintään 12 % hakijoista pitäisi päästää opiskelemaan korkeakouluihin, amk:t mukaanluettuna.
Vierailija kirjoitti:
No sen pitäis olla parempi kuin 85%:lla väestöstä eli siinä normaalin ja korkean rajalla. Tiedä sitten, kun suurin osa tuntuu saavan noista jotain yli 120, että standardointi voi olla vähän pielessä todellisuudessa.
Kuinkahan moni saa tuostakin testistä korkean tuloksen pelkästään arvailemalla tehtävien vastaukset?
Se Mensan kotitesti on helppo. Veikkaan että tarkoitus on houkutella hyvällä tuloksella mahdollisimman moni oikeaan testiin. Virallisesta Mensan testistä tuleekin sitten 15 pistettä vähemmän. Oon tehnyt molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ÄO on ollut laskussa jo 90-luvulta lähtien. Eli voit kuvitella itsesi ihan Einsteiniksi jos tunnistat itsesi peilistä.
Mikähän tähän mahtaa olla syynä? En vastaa, ettei syytetä rasistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tuo jää harmittamaan sinua, suosittelen etsimään parempaa seuraa.
https://vaestotiede.files.wordpress.com/2015/06/iqss.jpg
Työpoissaolo, sosiaaliturvan varassa eläminen ja köyhyys ovat merkkejä alhaisesta älykkyydestä. Arvatkaa kuka tuli ekana mieleen? Niilo22.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO-arvo 111 - 120
Kyseessä on keskivertoa korkeampi älykkyys. Korkeakoulussa opiskelu ei tuota näille henkilöille ongelmia. Ahkeruudella voi tällainen henkilö saavuttaa poikkeuksellisen hyvän aseman työmarkkinoilla. Tällaisia arvoja saavuttavat ihmiset muodostavat väestöstä noin 12%.
Siinä tapauksessa enintään 12 % hakijoista pitäisi päästää opiskelemaan korkeakouluihin, amk:t mukaanluettuna.
Niin sen pitäisi ollakin. Max 25% korkeakouluun ja loput kannustavasti muille aloille. Ei mikään maa tarvitse väestössään maistereita määräänsä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä miten se on mitattu. Mensan testi tuppaa olemaan kulttuurisidonnainen joka ei mittaa tarpeeksi älykkyyden eri ominaisuuksia.
Vaikka se mittaa hyvin loogisuutta, niin ei se ole ainoa älyn mittari.
Älyä on myös, sosiaalinen älykkyys, kulttuuriperustainen älykkyys miten tulee toimeen ympäristössä jossa elää ja olosuhteissa, älykkyydessä paljon vaikuttaa myös muistin toiminta, havainnointi kyky, rauhallisuus, keskittymiskyky jnejne.
Tuo mensa testi ei kaikkea kerro, mutta pitäisin jonkinlaisena hyvänä tasona n. 140 pistettä suomalais opiskelijoilla...
Jahas, tässä päivän Äo-liiottelu vauva av:llä. Joka päivälle riittää oma pösilönsä ja tällainen täällä kertaa. Suomessa Mensan raja-arvo on 131 ja sen saavuttaa maksimissaan 2% kansasta. Ylläolevan kriteereillä, 140, olisi Suomessa opiskelurintamalla melko hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ÄO on ollut laskussa jo 90-luvulta lähtien. Eli voit kuvitella itsesi ihan Einsteiniksi jos tunnistat itsesi peilistä.
Mikähän tähän mahtaa olla syynä? En vastaa, ettei syytetä rasistiksi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Flynnin_ilmi%C3%B6
Pohjoismaissa näkyvissä käänteinen vaikutus jo 2000-luvulta lähtien.
No eiköhän se ole selvä että tuo oli huumoria. Itse olen asunut briteissä vuosia niin olen tottunut ja tajuaisin heti että tuo on heitto.
Jos 100 on käyrän huippu, ei 115 ole huono. Arvaa monellako on 100? Aika monella....
ÄO ei merkitse kovin paljon, ja jos jotain merkitsee, se ehkä näkyy vain ihmiselle itselleen, vaikkapa siinä, että rakastaa ajatella yhtä sun toista.
Jos juttelisin kahden ihmisen kanssa: toisen ÄO olisi 115 ja toisen vaikka nyt se nykyinen huippu, eli yli 130, tuskin huomaisin mitään eroa. Olen aika varma.
Kyse on ennen kaikkea siitä, mihin niitä aivojaan käyttää.
Mun ex oli tuollainen, että vaati jatkuvasti tekemään jotain testejä tai piti mulle jotain tietovisaistuntoja. Niiden päätteeksi seurasi aina viiltävä analyysi mun puutteista. Välillä kieltäydyinkin sanomalla ettei mua haittaa olla tyhmä, hullu jne.. Oon onnellinen omassa kuplassani. Siitäkös mies hermostui. Kieltävä vastaus ei ollut mahdollista. Jossain vaiheessa aloin vastaamaan tahallani jotain randomia. Mies sitten innostui, kun sai uusia kiinnostavia tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Noista nettitesteistä saa paremman mitä äo on oikeasti.
Kyllä, mutta tulos on kuitenkin suuntaa antava.
Vaikka tuosta 115 muutaman pisteen pudottaa, niin ap. todennäköisesti on keskivertoa älykkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Jos 100 on käyrän huippu, ei 115 ole huono. Arvaa monellako on 100? Aika monella....
ÄO ei merkitse kovin paljon, ja jos jotain merkitsee, se ehkä näkyy vain ihmiselle itselleen, vaikkapa siinä, että rakastaa ajatella yhtä sun toista.
Jos juttelisin kahden ihmisen kanssa: toisen ÄO olisi 115 ja toisen vaikka nyt se nykyinen huippu, eli yli 130, tuskin huomaisin mitään eroa. Olen aika varma.
Kyse on ennen kaikkea siitä, mihin niitä aivojaan käyttää.
Tämä totta. Ja ilman mitään testiä ihmisen älykkyyttä on kyllä vaikea arvailla. Meillä töissä erästä henkilöä moni piti tyhmänä ihan vaan siksi että hän tykkää vaikkapa temppareista ja puhui niistä jatkuvasti. Oli myös usein sen oloinen että on vähän pihalla kaikesta mitä tapahtuu. Hänpä yllätti kaikki pääsemällä lääkikseen.
Sitten voi olla joku jonka persoona ja ulosanti on sellaista, että tulee vaikutelma todellisuutta älykkäämmästå ihmisestä.
Noista nettitesteistä saa paremman mitä äo on oikeasti.