Pettäjät! Miksi ette eroa puolisostanne, jota petätte?
Erotkaa suoraan. Ei teidän touhussanne ole mitään järkeä!
Kommentit (238)
Jos kumpikin osapuoli sallii toisilleen pettämisen, se ei ole pettämistä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:01"]
On myös olemassa semmoset mitättömät pikkuasiat, kuin etiikka ja moraali. Niitä ei pettäjillä ole. Varmaan hienoja ihmisiä MUILLAKIN elämänalueillaan.
[/quote]
Ootko ikinä tullut ajatelleeksi, että ahdasmielinen moraali ja etiikka ovat yhtä kuin itsekkyys? Minä ja minun ylpeyteni! Miksi luulet, että vihkiseremoniassakin pappi korostaa anteeksiantoa avioliitossa? En tajua miksi sellaiset parit edes menevät naimisiin, jotka eivät osaa antaa anteeksi ja asettavat toiselle uhkavaatimuksia. Sellaiset liitot vaan eivät tule kestämään ja lopulta siinäkin sitten kärsii nimenomaan lapset.
[/quote]
Niin mutta ei kaikkea tarvitse silti antaa anteeksi. Tuolla logiikallahan minun pitäisi antaa anteeksi myös ihmiselle, joka käyttää yhteisiä rahoja ryyppäämiseen tai halveksuu minua julkisesti.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:10"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:04"] Miksi? [/quote] - luottamuksen menetys - mustasukkaisuus - ahdistus - sydämen särkeminen - salailu - koko parisuhteelta pohjan putoaminen Mitä mulla tulee mieleen sanasta "pettää". T. petetty. Siinä sulle miksi. [/quote] Ei noista kyllä mikään päde meihin. Kukaan ei ole luottanut 100% alun perinkään ja se on meille ihan ok. Kumpikaan ei ole mustasukkainen, eikä varsinaisesti edes kiinnostunut toisen tekemisistä. Näinollen ketään ei ahdista, kenenkään sydän ei ole eikä mene rikki, salailu on molemmille ok, ei kumpaakaan huvita tietää jos toinen pettää. Silti meillä on ihan hyvä näin. Olemme aikuisia ja itsenäisiä ihmisiä, ei meillä ole tarvetta omistaa toisiamme. 2 [/quote] No mitä hemmettiä te sitten yhdessä teette? Noin laimea suhde ei koskaan kelpaisi minulle.
[/quote]
Ei sen sulle tarvitse kelvaatakaan. :-) En sanoisi sitä laimeaksi. Ollaan kuitenkin oltu yhdessä jo 25 vuotta ja tuskin ikinä tullaan eroamaankaan. Minun mielestäni oikea rakkaus ja hyvä avioliitto ei voi perustua toisen omistamiseen ja uhkavaatimuksiin.
[/quote]
Sulla on jotain harhoja
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:26"]Jos kumpikin osapuoli sallii toisilleen pettämisen, se ei ole pettämistä.
[/quote]
Näin! Tuntuu, että suurinosa tässä keskustelussa ei nyt edes tajunnut mitä pettäminen tarkoittaa.
Minä petän miestäni vain varattujen miesten kanssa. Viikonloppuna viimeksi olin varatun miehen kanssa. Se seksi, se huomio se kaikki on niin erilaista ja kiihoittavaa kuin oman mieheni kanssa joten olen varmasti jollain tavalla jäänyt koukkuun siihen. Nytkin se mies halusi minua aina vain uudestaan ja uudestaan. Ei saanut tarpeekseen. Ja se, kun se toinenkin osapuoli on varattu niin se tekee siitä seksistä entistä enemmän kiihkeämpää. Koska mies on samassa tilaanteessa itsekkin. Rakastaa vaimoaan/tyttöystäväänsä mutta ei saa sitä mitä minulta saa. Minäkin rakastan miestäni hyvin paljon mutta en voi itselleni mitään. En kuitenkaan halua rikkoa avioliittoani ja perhettämme tämän asian vuoksi. Ehkä lopetan jossain vaiheessa, ehkä en mutta nyt tilanne tällähetkellä on tämä. Kivittäkää.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:03"]
Siis mitä porukkaa täällä oikein on? Tyypit puolustelee kynsin hampain pettämistä ja valehtelua. Oikeasti, pettäminen on aina väärin ja se on suuri loukkaus suhteen toiselle osapuolelle. Ehkä siinä tapauksessa ymmärtäisin, että toinen on väkivaltainen ja sen takia haetaan läheisyyttä muualta. Mutta muuten, mitä te sitten teette parisuhteessa? Jos syyksi sanotaan rakkaus, mun mielestä rakkauden tekoja ei ole valehteleminen ja pettäminen. Erotkaa ensin ja hoitakaa vanhan suhteen asiat kuntoon. Jää paljon vähemmän jälkiä. Ja en nyt puhu siis avoimista suhteista, joissa on ok olla muidenkin kanssa. Ne on ihan eri asia kuin pettäminen.
[/quote]
Onpa sinulla mielenkiintoinen näkökulma. Siis että sietäisit mielummin väkivaltaista kuin pettävää miestä? Kukin tyylillään ja omien arvojensa mukaan, mutta kyllä mä eroaisin aika nopeasti väkivaltaiseksi osoittautuneesta miehestä enkä todellakaan pitäisi pettämistä läheskään yhtä pahana asiana.
Seksi, seksi, seksi... Nouskaa jo alkukantaisten viettien yläpuolelle. Itse en seksin takia pettäisi kuuna kullan päivänä. Ja minussa ei munaansa liottaisi yksikään mies, joka on harrastanut petihyppelyä tai pimppihyppelyä, haha... tulipa keksittyä uusi ilmaisu kenties.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:31"]
Minä petän miestäni vain varattujen miesten kanssa. Viikonloppuna viimeksi olin varatun miehen kanssa. Se seksi, se huomio se kaikki on niin erilaista ja kiihoittavaa kuin oman mieheni kanssa joten olen varmasti jollain tavalla jäänyt koukkuun siihen. Nytkin se mies halusi minua aina vain uudestaan ja uudestaan. Ei saanut tarpeekseen. Ja se, kun se toinenkin osapuoli on varattu niin se tekee siitä seksistä entistä enemmän kiihkeämpää. Koska mies on samassa tilaanteessa itsekkin. Rakastaa vaimoaan/tyttöystäväänsä mutta ei saa sitä mitä minulta saa. Minäkin rakastan miestäni hyvin paljon mutta en voi itselleni mitään. En kuitenkaan halua rikkoa avioliittoani ja perhettämme tämän asian vuoksi. Ehkä lopetan jossain vaiheessa, ehkä en mutta nyt tilanne tällähetkellä on tämä. Kivittäkää.
[/quote]
Mä niin ymmärrän sua. T: toinen samanmoinen
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:55"]
^ Se että jokin asia ei ole kaikista kamalinta mitä parisuhteessa voi tapahtua, ei tarkoita sitä etteikö se olisi siitä huolimatta kammottavaa ja monille suhteen loppu välittömästi. Miksi ihmeessä pitäisi sietää pettämistä ja valehtelua vain koska 'pahemminkin voisi olla, eihän tullut edes sukupuolitautia'. Itse en jäisi suhteeseen ihmisen kanssa, johon en enää pystyisi luottamaan. Vaikka se ei joisikaan eikä löisi eikä olisi holtiton rahankäytöltään. Toiseksi viimeinen lauseesi ei pelasta sitä, että vähättelet rankasti pettämisen vuoksi itsetuntonsa ja perusturavallisuuden tunteensa menettäneitä ihmisiä.
[/quote]
Niin kauan kuin et tiedä pettämisestä, et ole myöskään menettänyt luottamusta, joten voit jatkaa suhdetta. Tämän takia pettäjä ei eroa. Ei ole mitään syytä. Eroa sinä vaan pettäjäakastasi tai ukostasi, mutta älä kauppaa tapaasi kaikille ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:03"]
Siis mitä porukkaa täällä oikein on? Tyypit puolustelee kynsin hampain pettämistä ja valehtelua. Oikeasti, pettäminen on aina väärin ja se on suuri loukkaus suhteen toiselle osapuolelle. Ehkä siinä tapauksessa ymmärtäisin, että toinen on väkivaltainen ja sen takia haetaan läheisyyttä muualta. Mutta muuten, mitä te sitten teette parisuhteessa? Jos syyksi sanotaan rakkaus, mun mielestä rakkauden tekoja ei ole valehteleminen ja pettäminen. Erotkaa ensin ja hoitakaa vanhan suhteen asiat kuntoon. Jää paljon vähemmän jälkiä. Ja en nyt puhu siis avoimista suhteista, joissa on ok olla muidenkin kanssa. Ne on ihan eri asia kuin pettäminen.
[/quote]
Onpa sinulla mielenkiintoinen näkökulma. Siis että sietäisit mielummin väkivaltaista kuin pettävää miestä? Kukin tyylillään ja omien arvojensa mukaan, mutta kyllä mä eroaisin aika nopeasti väkivaltaiseksi osoittautuneesta miehestä enkä todellakaan pitäisi pettämistä läheskään yhtä pahana asiana.
[/quote]
Mulle on molemmat yhtä pahoja asioita ja syitä erota heti.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:31"]
[/quote]
Ymmärräthän, että kun jäät pettämiskierteestäsi kiinni, parisuhteen hajoaminen tai perheen rikkoutuminen eivät ole enää sinun haluistasi kiinni. Jos nämä sitä paitsi olisivat ykkösprioriteetteja elämässäsi, muuttaisit toimintatapojasi.
Katso itseäsi peilistä ja mieti, mitä olet valmis seikkailujesi vuoksi menettämään ja minkä hinnan pistät lapsesi mahdollisesti maksamaan touhuistasi.
Itsetuntoa kannattaa etsiä muualta kuin vieraista sängyistä. Jospa kehittäisit itseäsi ihmisenä, opiskelisit tai kuntoilisit? Saisit hieman kestävämmän hyvän mielen.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:36"]
^ Se että jokin asia ei ole kaikista kamalinta mitä parisuhteessa voi tapahtua, ei tarkoita sitä etteikö se olisi siitä huolimatta kammottavaa ja monille suhteen loppu välittömästi. Miksi ihmeessä pitäisi sietää pettämistä ja valehtelua vain koska 'pahemminkin voisi olla, eihän tullut edes sukupuolitautia'. Itse en jäisi suhteeseen ihmisen kanssa, johon en enää pystyisi luottamaan. Vaikka se ei joisikaan eikä löisi eikä olisi holtiton rahankäytöltään. Toiseksi viimeinen lauseesi ei pelasta sitä, että vähättelet rankasti pettämisen vuoksi itsetuntonsa ja perusturavallisuuden tunteensa menettäneitä ihmisiä.
[/quote]
Niin kauan kuin et tiedä pettämisestä, et ole myöskään menettänyt luottamusta, joten voit jatkaa suhdetta. Tämän takia pettäjä ei eroa. Ei ole mitään syytä. Eroa sinä vaan pettäjäakastasi tai ukostasi, mutta älä kauppaa tapaasi kaikille ihmisille.
[/quote]
Mutta kun pettäjä jää kiinni, tulee se ero eteen kuitenkin. Miksei ennemmin kuin myöhemmin? Sama lopputulos.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:36"]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun pettäjä jää kiinni, tulee se ero eteen kuitenkin. Miksei ennemmin kuin myöhemmin? Sama lopputulos.
[/quote]
Ei pettäjä jää kiinni läheskään aina. Useimmiten tuo sivusuhteen huuma haihtuu ajan myötä ja sitten harmittaisi jos olisi pistänyt perheen palasiksi turhaan. Jos ei jää kiinni, niin mitään ongelmaa ei ole eikä tule.
On tämä mielenkiintoista. Kukaan pettäjistä ei vastaa kysymykseen, miltä sinusta itsestäsi tuntuisi, jos puolisosi pettäisi sinua?
Onko niin, että kaksinaismoralismi kukkii? Puhdas itsekkyys?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:31"]
[/quote]
Ymmärräthän, että kun jäät pettämiskierteestäsi kiinni, parisuhteen hajoaminen tai perheen rikkoutuminen eivät ole enää sinun haluistasi kiinni. Jos nämä sitä paitsi olisivat ykkösprioriteetteja elämässäsi, muuttaisit toimintatapojasi.
Katso itseäsi peilistä ja mieti, mitä olet valmis seikkailujesi vuoksi menettämään ja minkä hinnan pistät lapsesi mahdollisesti maksamaan touhuistasi.
Itsetuntoa kannattaa etsiä muualta kuin vieraista sängyistä. Jospa kehittäisit itseäsi ihmisenä, opiskelisit tai kuntoilisit? Saisit hieman kestävämmän hyvän mielen.
[/quote]
Itsetuntoni on kunnossa kiitos vain. Olen hyvin kaunis. Tai ehkä voi olla, että se seksuaalinen itsetunto on tässä vuosien varrella kärsinyt ja sitä tässä nyt sitten paikkaillaan. En vain tiedä miten opiskelu tai kuntoilu tähän mitään auttaisi? Paneskelisin sitten niitä opiskelukavereita?
Hairahduksia sattuu, se on ihan fakta, kun ihmisiä ollaan. On vain ja ainoastaan parin välinen asia, miten se hoidetaan. Mutta todellakin ihmetyttää tämä yleinen asenne tässäkin keskustelussa, että toisen luottamuksen rikkominen olisi jotenkin ok. Ja että viaton osapuoli ei ole aikuinen, ellei kykene elämään asian kanssa.
Vaikka en muuten välttämättä olekaan moraaliltani puhtoisin, en silti kuuna päivänä voisi satuttaa rakkaintani pettämällä hänen luottamuksensa. En harrastamalla seksiä muiden kanssa, pitämällä sivusuhdetta, en valehtelemalla talousasioista tai mistään muustakaan isosta asiasta. Jos omaan rakkaaseen ei voi luottaa, kehen sitten voi? Ja en todellakaan puhu tässä vain alkuhuumarakkaudesta, puhun myös ja varsinkin vuosien kumppanuudesta, jossa arki on tullut peliin. Jos omasta puolisostaan ei välitä sen vertaa, miksi edes on yhdessä?
(Enkä siis näe ongelmaa siinä, jos kaksi yksiavioisuuteen kykenemätöntä ovat yhdessä, silloin tilanne on reilu kummallekin. Tai jos toista ei ihan oikeasti haittaa että toinen menee missä sattuu. Silloin se vain ei ole pettämistä, eikä se kuulu tähän keskusteluun.)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:31"]Minä petän miestäni vain varattujen miesten kanssa. Viikonloppuna viimeksi olin varatun miehen kanssa. Se seksi, se huomio se kaikki on niin erilaista ja kiihoittavaa kuin oman mieheni kanssa joten olen varmasti jollain tavalla jäänyt koukkuun siihen. Nytkin se mies halusi minua aina vain uudestaan ja uudestaan. Ei saanut tarpeekseen. Ja se, kun se toinenkin osapuoli on varattu niin se tekee siitä seksistä entistä enemmän kiihkeämpää. Koska mies on samassa tilaanteessa itsekkin. Rakastaa vaimoaan/tyttöystäväänsä mutta ei saa sitä mitä minulta saa. Minäkin rakastan miestäni hyvin paljon mutta en voi itselleni mitään. En kuitenkaan halua rikkoa avioliittoani ja perhettämme tämän asian vuoksi. Ehkä lopetan jossain vaiheessa, ehkä en mutta nyt tilanne tällähetkellä on tämä. Kivittäkää.
[/quote]
Sama se mitä teet, kunhan otat sen seurauksista vastuun. Miehelläsi on oikeus tietää, eikä hänellä ole mitään velvollisuutta antaa tätä anteeksi. Toki hän voi, mutta se on ainoastaan hänen päätettävissään.
Minäpä vastaan: en eroa, koska emme kumpikaan halua erota. Ollaan varmaan sitten suurimpia syntisiä kumpikin ap:n mielestä, kun ero on ehdottomasti ainoa tapa toimia näissä tilanteissa.
Miksi ihmeessä vetäisin vuosien hyvät kokemukset vessanpytystä alas, kun ensimmäinen kriisi tulee vastaan. En ole koskaan kuvitellutkaan, että yhteiselo olisi pelkkää auvoa alusta loppuun, ne jotka näin luulevat, ovat varmaan niitä, joiden mielestä ero on ainoa vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:03"]
[/quote]
[/quote]
Yhtälailla et voi olettaa, että monille muille ihmisille luottamus toiseen ei olisi yksi tärkeimmistä asioista parisuhteessa, vaikka sinulle se ei olisi.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 10:01"]
On myös olemassa semmoset mitättömät pikkuasiat, kuin etiikka ja moraali. Niitä ei pettäjillä ole. Varmaan hienoja ihmisiä MUILLAKIN elämänalueillaan.
[/quote]
Ootko ikinä tullut ajatelleeksi, että ahdasmielinen moraali ja etiikka ovat yhtä kuin itsekkyys? Minä ja minun ylpeyteni! Miksi luulet, että vihkiseremoniassakin pappi korostaa anteeksiantoa avioliitossa? En tajua miksi sellaiset parit edes menevät naimisiin, jotka eivät osaa antaa anteeksi ja asettavat toiselle uhkavaatimuksia. Sellaiset liitot vaan eivät tule kestämään ja lopulta siinäkin sitten kärsii nimenomaan lapset.
[/quote]
Ero tulee nimenomaan sen vuoksi, että itse joutuu jatkuvasti olemaan se anteeksiantava osapuoli. Mitään ongelmaa tuskin olisikaan, jos puolisot tuottaisivat tasapuolisesti toisilleen anteeksiannettavaa. Ei avioliitto ole lupa tuottaa toiselle jatkuvasti niitä vastamäkiä elämään.
[/quote]
Tämä. Lisäksi on jokin kummallinen oletus, että olemalla naimisissa on jotenkin velvoitettu antamaan anteeksi vähintään yhden pettämisen.