Järjestin bleet ja nyt tuntuu hyväksikäytetylle!! :(
Kutsuin kaksi ystävääni sekä kaksi työkaveriani. Työkavereiden kanssa olen hengaillut muutaman kerran baari-illan merkeissä. Toinen heistä kysyi, saisiko kutsua kaksi ystäväänsä johon sanoin, että kyllä käy.
Siivosin kämppäni viimeisen päälle ja loihdin syötävää: Pikkupitsoja, piirakkaa, sushia, salaattia, muffinsseja ja sen lisäksi oli karkkia ja popparia ja sipsiä. Olin ostanut alkosta noin 150 eurolla liköörejä sekä breezereitä. Vieraat toivat lantrinkeja sekä muutaman siiderin. Olimme siis sopineet, että ensin ollaan luonani hetken aikaa ja sitten mentäisiin yhdessä baariin. Paikkaa ei oltu vielä sovittu.
Miten meni ilta? Työkaverini sekä toisen työkaverini ystävät ketjupolttivat parvekkeella ja viettivät siellä keskenään aikaa aika paljon. Joivat ja söivät. Halusivat soittaa musiikkia täysillä (menin aina vääntämään pienemmälle, koska ajattelin naapureitakin. Heille olin ilmoittanut juhlista hyvissä ajoin). Eivät huomioineet ystäviäni eikä minua. Aluksi piti mennä vasta puolen yön aikaan baariin mutta minä sanoin, että lähdetään nyt (22:30). He pukivat ulkovaatteet yllensä ja painelivat ulos pihalle eivätkä odottaneet meitä. Siellä he olivat bussipysäkillä, kun me saavuimme 5 minuutin päästä.
Baarista väänsimme kättä ja lopuksi tehtiin kompromissi: he menevät yhdelle pubiin ja tulevat heti sen jälkeen meidän kanssa tanssimaan. Arvatkaa näkyikö heitä? Soitin kerran heille mutta kukaan ei vastannut. Nyt vituttaa aivan hirveästi. Näin niin paljon vaivaa ja rahaa. Juomat halusin ostaa, koska he aina valittelivat kuinka ei ole rahaa niin paljoa. Seuraavalla kerralla pidän pienet illanistujaiset vain ystävieni kesken. Onneksi he ymmärsivät harmistukseni ja hieman lohduttivat. Tuntuu, että he vain hyväksikäyttivät minua ja kämppäni oli vain aloituspaikalla heille neljälle :(
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:57"]
Kurja tilanne. Yleensä ei kuitenkaan kannata kutsua juhliinsa sellaisia ihmisiä, joita ei lainkaan tunne. Et nimittäin voi etukäteen tietää, millaisia he ovat yleensä ja millaisia ovat nautittuaan alkoholia. Jotkut muuttuvat viinaa saatuaan ärhäköiksi, riitaa haastaviksi ja jopa aggressiivisiksi. Varsinkin tuntemattomille. Emäntänä olet tosi ikävässä välikädessä, jos joku tällainen tuntematon alkaa vaikkapa loukata sanallisesti sinun ystäviäsi. Nyt pääsit sikäli helpolla, että nämä tuntemattomat + työkaverisi linnoittautuivat vain parvekkeelle eivätkä häiriköineet muuta porukkaa muuten kuin kovaäänisellä musiikilla.
Jos kutsut juhliisi ihmisiä, jotka vain sinä tunnet, mutta jotka eivät entuudestaan tunne toisiaan, kannattaa tässäkin olla tarkkana. Ovatko nämä ihmiset sellaisia, että voisit edes kuvitella heidän tulevan toimeen keskenään? Mulla on pari hyvää ystävää, joita en voi koskaan kutsua samaan aikaan....molemmat ovat sanavalmiita ja itsepäisiä, mutta arvomaailmaltaan täysin erilaisia. Viimeistään kolmannen drinksun aikaan tapahtuu heidän välillään räjähdys, joka on äärettömän kiusallinen muille paikalla olijoille. Toinen heistä on sellainen, jota hyvin varauksella kutsun mukaan mihinkään juhliin, joissa on "toisinajattelijoita".
[/quote]
Mä olen eri mieltä. Nuorenahan sitä nimenomaan tutustutaan ihmisiin. Tietenkin, jos joku tyyppi vaikuttaa epäilyttävältä, niin ei ehkä kannata kotiin kutsua (jos on vaikka aikaisemmin ollut tekemisissä poliisin kanssa tms). Mutta toisaalta, kyllä mulla olis jäänyt aika monet ystävyyssuhteet solmimatta, jos en parikymppisenä olis uskaltanut juhlia puolituttujen kanssa. (olin koulukiusattu, eikä lapsuudenystäviä ollut parikymppisenä). Joskus olen ollut myös ap:n kaltaisessa tilanteessa, eli juhlien porukka on jakaantunut. Tosi tylsästi tehty ap:ta kohtaan, muta onneksi ap:llä oli myös hyvää seuraa. Seuraaviin juhliin kutsut kivemmat tyypit. :)
[/quote]
Mä olen edelleen eri mieltä. Jos henkilö A haluaa tutustua uusiin ihmisiin, niin silloin henkilö A järjestää itse juhlat, joihin kustuu kaverinsa ja pyytää näitä tuomaan mukanaan muita kavereitaan, eikä mene itse kuokkimaan muiden juhliin. Sitäpaitsi ap:n tapauksessa näillä uusilla ihmisillä ei ollut edes mitään kiinnostusta tutustua ap:hen tai tämän muihin ystäviin, vaikka ap kilttinä ihmisenä suostuikin siihen, että työkaveri saa tuoda omia kavereitaan mukanaan.
Noin siinä käy kun roskaporukan kotiinsa tuo. Olet nyt paljon viisaampi kuin ennen, koko rahalla. Ihmiset on vttumaisia. Kannattaako etsiä sinulle sopivia ystäviä mielummin?
Taidat olla aika sikarikas parikymppiseksi. Pelkkiin tarjoiluihin on nopeasti päässä laskettuna uponnut lähemmäs 300 euroa. Ja sitten kutsut sinne ihmisiä, jotka eivät ole edes ystäviäsi ja osaa et tunne ollenkaan. Olisikohan kannattanut ostaa vain se pullo kossua ja sipsipussi?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:05"]
Taidat olla aika sikarikas parikymppiseksi. Pelkkiin tarjoiluihin on nopeasti päässä laskettuna uponnut lähemmäs 300 euroa. Ja sitten kutsut sinne ihmisiä, jotka eivät ole edes ystäviäsi ja osaa et tunne ollenkaan. Olisikohan kannattanut ostaa vain se pullo kossua ja sipsipussi?
[/quote]
Vittuillako halusit, vai mikä oli viestisi idea? Kuulut varmaan samanhenkiseen ihmisryhmään kuin aloittajan "vieraat".
En kyllä lähtis juomia tarjoamaan ihan ventovieraille. ..ja lasken itseni aika vieraanvarsiseksi. No mutta niin tai näin, törppöjä olivat työkaverisi....
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:47"]no jopas oli keskenkasvuisia. 20 v? 20 vuotiaat luulevat vielä olevansa maailman keskipisteitä, eivätkä huomioi muita. [/quote] Onpa sulla kummallinen käsitys meistä parikymppisistä. Mies21
[/quote]
:D no tällainen on mielikuva kun niiden kans paljon joutunu tekemään kouluis ja töis. enkä tod o ainoo. johan sen kertoo muutama yläpeukkukin. tsori vaan mies 21.
Oot ap aika tuhlaileva noissa tarjoiluissa. Sinussakin on vähäsen vikaa. Mielestäni sorruit snobbailuun noilla sun tarjoiluilla. Laitoit paljon rahaa menemään kun paljon vähemmänkin alkoholiin olisi riittänyt ja kaikki olisi varmaan olleet tyytyväisiä.
Ja ihmiset on kännissä tyhmiä.... Känni sumentaa aivot. Eivät ole välttämättä humalaisina edes tajunneet loukanneensa, jos on juoneet 150 euron edestä.
Normaalisti noin pienelle porukalle 150 euroa alkoon on mielestäni aika paljon. Osta seuraavalle illanvietolle vähemmän.
Onhan tuo nyt vähän erikoista, ettei yhtään yritetä olla porukassa. Vaikka kyllähän bileissä porukka saattaa vähän jakautua, mutta ettei yhtään välitetä muista. Eipähän tartte toiste kestitä, kun noin erilainen käsitys bileistä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:05"]
[/quote]
Olen työssäkäyvä ja jaan asumikulut puoliksi mieheni kanssa. Harrastuksiin minulla ei kulu rahaa kuin reilu parikymppiä (halpa sali, yksi kerta maksaa 2 euroa), en polta tupakkaa ja yleensä baarissa tilaan 2-3 juotavaa ja sielläkin käyn ehkä kerran kuussa, jos sitäkään. Työpaikka kävelymatkan varrella, en omista autoa. Kiertelen kirppareita. Joten kyllä pystyn juhlia järjestämään silloin tällöin. Ja käsite parikymppinen on mielestäni aika laaja (vai etkö tunne yhtään työssäkäyvää 22-24 vuotiasta?)
Luulin, että olimme työkavereiden kesken kavereita, kun kuitenkin ollaan käyty muutamia kertoja baareissa lähiaikoina. Tiesin heistä paljon, kun kertoivat kaikkea joten en nyt heitä kokenut vieraiksi. Työkaverin ystävät olisi pitänyt jättää pois. He olivatkin minulle tuntemattomia.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:01"]
Noin siinä käy kun roskaporukan kotiinsa tuo. Olet nyt paljon viisaampi kuin ennen, koko rahalla. Ihmiset on vttumaisia. Kannattaako etsiä sinulle sopivia ystäviä mielummin?
[/quote]
Ei minun tarvitse etsiä sopivia ystäviä, minulla on jo sellaisia. Erehdyin vain työkavereistani :/
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:05"]
[/quote]
Olen työssäkäyvä ja jaan asumikulut puoliksi mieheni kanssa. Harrastuksiin minulla ei kulu rahaa kuin reilu parikymppiä (halpa sali, yksi kerta maksaa 2 euroa), en polta tupakkaa ja yleensä baarissa tilaan 2-3 juotavaa ja sielläkin käyn ehkä kerran kuussa, jos sitäkään. Työpaikka kävelymatkan varrella, en omista autoa. Kiertelen kirppareita. Joten kyllä pystyn juhlia järjestämään silloin tällöin. Ja käsite parikymppinen on mielestäni aika laaja (vai etkö tunne yhtään työssäkäyvää 22-24 vuotiasta?)
Luulin, että olimme työkavereiden kesken kavereita, kun kuitenkin ollaan käyty muutamia kertoja baareissa lähiaikoina. Tiesin heistä paljon, kun kertoivat kaikkea joten en nyt heitä kokenut vieraiksi. Työkaverin ystävät olisi pitänyt jättää pois. He olivatkin minulle tuntemattomia.
[/quote]
Tunnen aika montakin ihmistä, jotka käyvät töissä, jakavat asumiskulut miehen kanssa, elävät säästeliäästi muutenkin, eivätkä polta tupakkaa ja silti heille ei tulisi mieleenkään pistää 150 euroa Alkoon. Ehkä he osaavat pitää hauskaa ilman järjettömiä kännejäkin.
Ihmisillä on niin erilaisia käyttäytymisnormeja, ja varsinkin kyky ottaa toiset huomioon vaihtelee tosi paljon. Ikävä, että sulle tuli nyt tällainen kokemus, mutta siitä sitä sitten oppii.
Itsekin tykkään järjestää ja laittaa juttuja, mutta kaikki eivät sitä niin arvosta. Omassakin kaveripiirissä on ne tyypit, jotka tiedän samanhenkisiksi, ja joiden kanssa juuri tällaiset juhlat ovat aina kivoja ja toimivia, eikä jää yhtään harmittamaan juhlien eteen nähty vaivannäkö. Ja sitten taas on niitä, jotka eivät jotenkin osaa ajatella, että miten ollaan kohteliaita tai että miten vaikkapa tuollaisessa baarinvalintatilanteessa käyttäytydään. Saattavat olla muuten hauskoja tyyppejä ja omalla tavallaan toiset huomioon ottavia, mutta heidän kanssaan pitää vain tehdä erilaisia asioita ja erilaisin odotuksin, kuin noiden toisten.
Tyypillistä palstaa, että aloittaja haukutaan idiootiksi, snobiksi ja oudoksi, kun hän halusi olla vieraanvarainen. Junttien ja heikomman aineksen illanvietoissa tosiaan tarjolle laitetaan vain puoliksi syöty sipsipussi ja kiljua, vaikka yleisempää kai on, että tuodaan omat juomat (halvinta mahdollista olutta). Ja joo, kännihän on hyvä tekosyy paskalle käytökselle (ei kai ne vieraat heti kännissä olleet?). Kateelliset täällä taas aukoo päätään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:05"] Taidat olla aika sikarikas parikymppiseksi. Pelkkiin tarjoiluihin on nopeasti päässä laskettuna uponnut lähemmäs 300 euroa. Ja sitten kutsut sinne ihmisiä, jotka eivät ole edes ystäviäsi ja osaa et tunne ollenkaan. Olisikohan kannattanut ostaa vain se pullo kossua ja sipsipussi? [/quote] Olen työssäkäyvä ja jaan asumikulut puoliksi mieheni kanssa. Harrastuksiin minulla ei kulu rahaa kuin reilu parikymppiä (halpa sali, yksi kerta maksaa 2 euroa), en polta tupakkaa ja yleensä baarissa tilaan 2-3 juotavaa ja sielläkin käyn ehkä kerran kuussa, jos sitäkään. Työpaikka kävelymatkan varrella, en omista autoa. Kiertelen kirppareita. Joten kyllä pystyn juhlia järjestämään silloin tällöin. Ja käsite parikymppinen on mielestäni aika laaja (vai etkö tunne yhtään työssäkäyvää 22-24 vuotiasta?) Luulin, että olimme työkavereiden kesken kavereita, kun kuitenkin ollaan käyty muutamia kertoja baareissa lähiaikoina. Tiesin heistä paljon, kun kertoivat kaikkea joten en nyt heitä kokenut vieraiksi. Työkaverin ystävät olisi pitänyt jättää pois. He olivatkin minulle tuntemattomia. [/quote] Tunnen aika montakin ihmistä, jotka käyvät töissä, jakavat asumiskulut miehen kanssa, elävät säästeliäästi muutenkin, eivätkä polta tupakkaa ja silti heille ei tulisi mieleenkään pistää 150 euroa Alkoon. Ehkä he osaavat pitää hauskaa ilman järjettömiä kännejäkin.
[/quote]
Ja minä tunnen aika monia ihmisiä jotka panostavat kunnolla juhliin. Ja mistäs tiiät vaikka kaikkia juotavia ei kerralla käytetty? Kyllähän niitä juotavia jää yli joita voi sitten käyttää seuraavissa juhlissa. Joten sinun tuttusi ei ole yhtä kuin kaikki ihmiset..
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:05"] Taidat olla aika sikarikas parikymppiseksi. Pelkkiin tarjoiluihin on nopeasti päässä laskettuna uponnut lähemmäs 300 euroa. Ja sitten kutsut sinne ihmisiä, jotka eivät ole edes ystäviäsi ja osaa et tunne ollenkaan. Olisikohan kannattanut ostaa vain se pullo kossua ja sipsipussi? [/quote] Olen työssäkäyvä ja jaan asumikulut puoliksi mieheni kanssa. Harrastuksiin minulla ei kulu rahaa kuin reilu parikymppiä (halpa sali, yksi kerta maksaa 2 euroa), en polta tupakkaa ja yleensä baarissa tilaan 2-3 juotavaa ja sielläkin käyn ehkä kerran kuussa, jos sitäkään. Työpaikka kävelymatkan varrella, en omista autoa. Kiertelen kirppareita. Joten kyllä pystyn juhlia järjestämään silloin tällöin. Ja käsite parikymppinen on mielestäni aika laaja (vai etkö tunne yhtään työssäkäyvää 22-24 vuotiasta?) Luulin, että olimme työkavereiden kesken kavereita, kun kuitenkin ollaan käyty muutamia kertoja baareissa lähiaikoina. Tiesin heistä paljon, kun kertoivat kaikkea joten en nyt heitä kokenut vieraiksi. Työkaverin ystävät olisi pitänyt jättää pois. He olivatkin minulle tuntemattomia. [/quote] Tunnen aika montakin ihmistä, jotka käyvät töissä, jakavat asumiskulut miehen kanssa, elävät säästeliäästi muutenkin, eivätkä polta tupakkaa ja silti heille ei tulisi mieleenkään pistää 150 euroa Alkoon. Ehkä he osaavat pitää hauskaa ilman järjettömiä kännejäkin.
[/quote]
Ja minä tunnen aika monia ihmisiä jotka panostavat kunnolla juhliin. Ja mistäs tiiät vaikka kaikkia juotavia ei kerralla käytetty? Kyllähän niitä juotavia jää yli joita voi sitten käyttää seuraavissa juhlissa. Joten sinun tuttusi ei ole yhtä kuin kaikki ihmiset..
[/quote]
Kertoo mielestäni aika paljon juhlista, jos tarjolla on liköörejä ja breezereitä. 18-vuotiaana varmaan olis maistunut.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:37"]
[/quote]
No herranen aika. Mitä se sinua hiertää jos ostan ITSETIENAAMILLANI rahoilla juotavaa ja syötävää? Kyllä he olivat huppelissa mutta eivät olleet missään kaatokännissä. Jos noin kiinnostaa niin kolme pulloa jäi avaamatta ja lopuista oltiin käytetty alle puolet.. Likööreitä ostin niin paljon, koska halusin tehdä drinkkejä sekä boolia. Enkä muille pelkästään vaan myös itselleni. Ainakin tiedän, että tarjoiluni ovat hyviä, kun ne mielletään snobiksi? :D Perustarjottavaa sushia lukuunottamatta. -ap
Mun tuttavapiirissä tuollaiset baarietkot järjestyy niin, että jokainen tuo suurinpiirtein omat juomansa. Kutsuja tarjoaa pikkupurtavaa varojensa mukaan ja ehkä vinkkua tms. Oikeat juhlat on sitten asia erikseen. Ja oikeat ystävät tietysti.
En tajua, miksi tästä asiasta ei voi kertoa suoraan asianomaisille, vaan pitää itkeä ja hakea myötätuntoa av-palstalta. Otan osaa, että kutsumasi ihmiset eivät halunneetkaan pitää hauskaa kanssasi, vaan nauttivat mielummin keskinäisestä seurastaan. Ehkä olette vain vähän eri planeetalta. Sinä ja ystäväsi tykkäätte heiluttaa pebaa baarissa ja nuo toiset tykkäävät ketjupolttaa ja turista pubissa niitä näitä. Harmi sinänsä, sillä sinulta meni nyt monta euroa kankkulan kaivoon.
Ap tarjoilusi olivat hyvät, mutta kohderyhmäsi nyt jostain syystä ei ollut. Ehkä he eivät osanneet arvostaa vaivannäköäsi, tai menivät todella känniin ja paljastui heidän känni-minänsä, mikä otti vallan, tai ovat vaan välinpitämättömiä.
Joku noista.
Kurja tilanne. Yleensä ei kuitenkaan kannata kutsua juhliinsa sellaisia ihmisiä, joita ei lainkaan tunne. Et nimittäin voi etukäteen tietää, millaisia he ovat yleensä ja millaisia ovat nautittuaan alkoholia. Jotkut muuttuvat viinaa saatuaan ärhäköiksi, riitaa haastaviksi ja jopa aggressiivisiksi. Varsinkin tuntemattomille. Emäntänä olet tosi ikävässä välikädessä, jos joku tällainen tuntematon alkaa vaikkapa loukata sanallisesti sinun ystäviäsi. Nyt pääsit sikäli helpolla, että nämä tuntemattomat + työkaverisi linnoittautuivat vain parvekkeelle eivätkä häiriköineet muuta porukkaa muuten kuin kovaäänisellä musiikilla.
Jos kutsut juhliisi ihmisiä, jotka vain sinä tunnet, mutta jotka eivät entuudestaan tunne toisiaan, kannattaa tässäkin olla tarkkana. Ovatko nämä ihmiset sellaisia, että voisit edes kuvitella heidän tulevan toimeen keskenään? Mulla on pari hyvää ystävää, joita en voi koskaan kutsua samaan aikaan....molemmat ovat sanavalmiita ja itsepäisiä, mutta arvomaailmaltaan täysin erilaisia. Viimeistään kolmannen drinksun aikaan tapahtuu heidän välillään räjähdys, joka on äärettömän kiusallinen muille paikalla olijoille. Toinen heistä on sellainen, jota hyvin varauksella kutsun mukaan mihinkään juhliin, joissa on "toisinajattelijoita".