Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle osaatko leipoa karjalanpiirakoita ja myös rypyttää ne itse?

Vierailija
18.01.2022 |

Veli on sitä mieltä, että kunnon nainen joka sopii kumppaniksi osaa leipoa ja rypyttää omat karjalanpiirakat. Mitään ei osteta valmiina, ei edes leipää eikä pullaa vaan kaikki leivotaan kotona. Mitä mieltä?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aluksi otsikon väärin "rypyttää" muuttui "ryyppäämiseksi". :DD Joo'o tehdä karjalanpiirakoita ja samalla ryypätä. :DD

Vierailija
82/89 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä rypyttämisessä muka on vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mikä siinä muka on niin vaikeaa? Johan niitä on tehty peruskoulun kotitaloustunnilla.

Ei ne saman näköisiä ole kuin teolliset, mutta eihän siitä ollutkaan kysymys.

Osaako veljesi rakentaa talon aloittamalla rakennuspuiden hankinnan metsästä? Minun mieheni on osannut.

Vierailija
84/89 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on tosi hyvä gluteeniton resepti! Gluteenisia en suostuis tekeen.

Pistäisin veljes keittään riisipuuron ja paistaan piirakat, jos mulle tulis pohjataikinan teko ja rypytys.

Vierailija
85/89 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kyllä mitenkään ole ‚kunnon naisen‘ merkki koska meistä ihmisistä yleensäkin jotkut osaavat jotain ja toiset muita asioita! Mutta kyllä: ulkomailla jo kauan asuneena olen aina tehnyt ja teen piirakat itse perustarvikkeista, alusta loppuun.

Vierailija
86/89 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoiden ohje on tosi helppo, koulussa kotitaloustunnilla jo opeteltiin ja Lapissa kävin yläasteen. Osaan leipoa ihan mitä vaan, mutten enää tässä iässä hirveästi viitsi. Sain värkätä kotona keittiössä ihan vapaasti lapsena ja teininä, ainoa rajoitus oli, ettei ruokiin saa laittaa liikaa valkosipulia ja että keittiö pitää siivota itse. Maaseudulla oppii, tein ruokaa talkooporukoille kesäisin kun äiti oli navettahommissa eikä kerennyt. Ja tein leipomukset ja ruuat  omiin ja veljien lakkiaisiin ja myös muihin juhliin. Voileipäkakut ja muut onnistuu ja yhteen aikaan tein usein viinereitäkin itse. Tosin siitä on jo aikaa

Pirkka esipaistettu pakastepullapussi  2,99 lähikaupasta on paljon helpompi vaihtoehto

Vierailija
87/89 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan mutten viitsi.

Veljesi saa kyllä odottaa kauan. Toivottavasti löytää haluamansa ja tekee myös oman osansa.

Eipä taida varsinkaan nuoremmalta polvelta onnistua kuin hyvin harvalta leivonnan harrastajalta. Liekö edes yksi tuhannesta jotka hallitsevat sen taidon....

Kannattaisi veljen laskea rajaa vaikka siihen että osaa lämmittää kaupan einespiirakan mikrossa, niin voisi saada seuraakin.

Vain sellaiset ihmiset jotka eivät ole piirakoita tehneet sanovat sitä vaikeaksi. Kyllä leipominen onnistuu myös nuorelta polvelta ja karjalanpiirakoiden tekoa pelätään aivan turhaan. Riisipuuron keitto on hitain vaihe mutta muutoin ne on yllättävän nopeakin tehdä, eihän niitä heti 100 kpl tartte samalla kertaa leipoa. Ja rypytys on sekin ihan helppo asia mutta ajan saatossa toki kokemuksella piirakat tulee tasalaatuisemmiksi. Rohkeasti kokeilemaan vaikka marttojen ohjeella, siitä saa 20 hyvänkokoista piirakkaa kun valitsee ohjeen jossa 1,5 dl vettä.

Vierailija
88/89 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpiirakoiden ohje on tosi helppo, koulussa kotitaloustunnilla jo opeteltiin ja Lapissa kävin yläasteen. Osaan leipoa ihan mitä vaan, mutten enää tässä iässä hirveästi viitsi. Sain värkätä kotona keittiössä ihan vapaasti lapsena ja teininä, ainoa rajoitus oli, ettei ruokiin saa laittaa liikaa valkosipulia ja että keittiö pitää siivota itse. Maaseudulla oppii, tein ruokaa talkooporukoille kesäisin kun äiti oli navettahommissa eikä kerennyt. Ja tein leipomukset ja ruuat  omiin ja veljien lakkiaisiin ja myös muihin juhliin. Voileipäkakut ja muut onnistuu ja yhteen aikaan tein usein viinereitäkin itse. Tosin siitä on jo aikaa

Pirkka esipaistettu pakastepullapussi  2,99 lähikaupasta on paljon helpompi vaihtoehto

Mun kokemuksen mukaan suurin osa niistä, jotka on oppineet taidon koulussa, tekee ihan passkoja piirakoita. Liian suuri osa jahoista vehnää, liian paksut kuoret, täytteen ja kuoren suhde väärä, liian matalassa lämpötilassa paistettu. Tuossa yleisimmät mokat.

Vierailija
89/89 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan mutten viitsi.

Veljesi saa kyllä odottaa kauan. Toivottavasti löytää haluamansa ja tekee myös oman osansa.

Eipä taida varsinkaan nuoremmalta polvelta onnistua kuin hyvin harvalta leivonnan harrastajalta. Liekö edes yksi tuhannesta jotka hallitsevat sen taidon....

Kannattaisi veljen laskea rajaa vaikka siihen että osaa lämmittää kaupan einespiirakan mikrossa, niin voisi saada seuraakin.

Vain sellaiset ihmiset jotka eivät ole piirakoita tehneet sanovat sitä vaikeaksi. Kyllä leipominen onnistuu myös nuorelta polvelta ja karjalanpiirakoiden tekoa pelätään aivan turhaan. Riisipuuron keitto on hitain vaihe mutta muutoin ne on yllättävän nopeakin tehdä, eihän niitä heti 100 kpl tartte samalla kertaa leipoa. Ja rypytys on sekin ihan helppo asia mutta ajan saatossa toki kokemuksella piirakat tulee tasalaatuisemmiksi. Rohkeasti kokeilemaan vaikka marttojen ohjeella, siitä saa 20 hyvänkokoista piirakkaa kun valitsee ohjeen jossa 1,5 dl vettä.

Pakko olla eri mieltä. Hyvien tekeminen on vaikeaa. Hankalaksi tekee jo sekin, että kaikkia uuneja ei saa tarpeeksi kuumaksi. Siinä jo menee pieleen, jos paistolämpötila on vain sen 250-275.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän