Ammatit, joita kuvittelisit osaavasi ilman ammattitutkintoa?
- laitossiivooja
- lastentarhaopettaja
- putkimies
Kommentit (253)
Hmmm...saattaisi monelle tulla ikäviä yllätyksiä vastaan monen 'helpon' ammatin kohdalla. Mut siis periaatteessa: olen myös sitä mieltä, et koulutusta hehkutetaan liikaa, sitä vaaditaan liikaa ja siitä on tullut keskiluokalle sellainen pyhä lehmä, jota toistetaan kuin mantraa.
Väitän, et ns. tavallinen, normaaliälyinen, terve duunari pystyy tekemään hyvin monenlaista työtä. Itselleni (olen nyt 50 v.) on vuosien varrella kertynyt niin ammattitutkinto kuin myös opinnot sekä amk:ssa että yliopistossa. Olen täysin ylikoulutettu, enkä suurinta osaa opiskelustani tarvita yhtään missään. Järkevin koulutukseni oli tuo ammattitutkinto (parturikampaaja), josta oli karsittu pois kaikki epäoleellinen ja jätetty se mitä tarvitaan eli kemia, markkinointi ja kp, englanti, muodin ja tyylin historia, ja loput oli sitten asiakaspalvelun ja käden taitojen opettelua.
Olen tehnyt ilman tutkintoja, tekemällä oppii-periaatteella seuraavia töitä: myyjänä monenlaisissa tilanteissa ja paikoissa, siivoojana hotelleissa, junissa, laivoilla, asiakaspalvelussa puhelunvälittäjänä, hotellin vastaanotossa, lentokenttävirkailijana, tulkkina, matkaoppaana, ajanvaraajana, toimistotöissä arkistohoitajana, sihteerinä, kirjanpitoapulaisena, tallentajana, atk-tukena ym, tehdastyössä kokoojana, pakkaajana, koneenhoitajana. Olen lisäksi ollut töissä lastentarhassa, vanhainkodissa, hautuumaalla, maanmittauslaitoksella, puutarhassa, eläintenhoitajana, sairaalassa, lakiasiaintoimistossa jne.
Monilla meillä on sellainen duuni, jonka moni muukin duunari osaisi tehdä ja johon ei välttämättä tarvittaisi mitään sen kummempaa koulutusta kuin minkä työ itsessään sitten opettaa. Minun toinen ammatti, työ toimittajana, on yksi tällainen homma - sata vuotta sitten ei tarvittu muuta kuin reipas luonne ja vähän kirjoitustaitoa. Ja varmasti eivät olleet uutiset sen huonommin kirjoitettuja kuin nykyisinkään, päinvastoin, silloin niihin ainakin saattoi luottaa enemmän kuin nyt.
- lakimies
- hallitusammattilainen
- opettaja
- lastentahanopettaja
- kirvesmies
-Hr-"asiantuntija"
-psykologi
- markkinointipäällikkö
- siivooja/myyjä/asiakaspalvelu
Olen siivonnut jo useamman vuoden yliopisto-opintojen ohella, joten laitoshuoltaja. Lisäksi myyjän, keittiöapulaisen, lastenhoitajan, maalarin jne. hommat.
Kukas katkera ammattilainen täällä taas alapeukuttelee? :O
Siivooja ja hevosenhoitaja. Myös joku lehmänhoitaja menisi varmasti pienellä perehdytyksellä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:46"]Myyjä, leipuri,
[/quote] Turhaa alapeukuttelette. Olen ollut myyjänä kolmella eri työnantajalla 15 vuotta ilman tutkintoja. Kivaa työtä, ei mitään rakettitiedettä.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:45"]- lakimies
- hallitusammattilainen
- opettaja
- lastentahanopettaja
- kirvesmies
[/quote]
Joo meepä opettaa lapsille, että miten kirjoitetaan!
Siivooja, toimittaja, hevosenhoitaja, ompelija
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:45"]- lakimies - hallitusammattilainen - opettaja - lastentahanopettaja - kirvesmies [/quote] Joo meepä opettaa lapsille, että miten kirjoitetaan!
[/quote]
Koska voin aloittaa? :)
Mielenkiintoinen kysymys.
Voisi ainakin pohtia, mihin työhön voisi mennä periaatteella "työ opettaa". Aika moneen veikkaan. Lisäksi monesta koulutuksesta on siirettävissä taitoja toiseen ammattiin.
Olen biologian, maantiedon ja psykologian aineenopettaja. Voisin kuvitella työskenteleväni luokanopettajana, lastentarhanopettajana, opintoneuvojana, nuorisotyöntekijänä, puutarhurina, eräoppaana, matkaoppaana, myyjänä, blogistina....
Bloggari, omaan paskajauhamisen täydellisesti.
Elävästä elämästä puutarhuri (minä itse). Perhepuutarhalla opin kuta kuinkin kaiken alasta. Päätin hankkia kuitenkin ammattitutkinnon ihan äidin iloksi 26-vuotiaana. Täytyy sanoa, että ainoa mitä opin oli Kekkilä-Fiskars jne-propaganda:). Pidin kyllä itse rehtorin pyynnöstä luentojakin mm. taimiviljelystä siinä opiskelujen ohella.
Jos haluaisin erikoistua enemmän, niin tarvis hakea maa- ja metsätieteelliseen. Kuitenkin perus-puutarhayrittäjälle ei mitään uutta. Seuraan alan muutoksia ja toimin monissa elimissä alalla, joten nykytieto paremminkin hanskassa kuin ikänsä oppilaitosessa olleilla opeilla.
Kiinteistönhoitajana olen työskennellyt jo kauan ilman tutkintoa.
Siivooja, lastenhoitaja, eläintenhoitaja, lentoemäntä, myyjä...
Ja olen kätilö ammatiltani nyt
Talonmies, puistotyöntekijä, metsuri, varastomies, tarjoilija,. Puutarhuri. Maalari.
- mökkisiivooja
- kaupassa asiakaspalvelija (ruoka, vaate..)
- sihteeri
- kääntäjä (englannin kieli)
- kokki
- tarjoilija
- jumppaohjaaja
-
Työskentelen parturi-kampaajana äitini salongissa ilman ammattitutkintoa, mutta äitini perehdytti minua hieman ja olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut hiusalasta. Olen käynyt vain lukion, mutta asiakkaita on silti ollut riittämiin. Ehkäpä vielä jonain päivänä suoritan paka-tutkinnon uskottavuuden luomiseksi.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:24"]
Kääntäjien ammattikunta on vähän sellainen akateeminen rakennusala. Palkkoja poljetaan törkeästi eikä kääntäminen ole kannattavaa missään tapauksessa. Meillä ei sentään vielä ulkolaiset käännä kotimaiselle kielelle, mutta jälki on todella karua. Minusta kääntäjien tulisi hallita kotimainen kielensä hyvin ennenkuin päästetään tekemään tuhoa. Jälki on nimittäin järkyttävää.
[/quote]Jep. Itken vieläkin verta, miten Uusi Sherlock-sarja pilattiin käsittämättömän huonolla käännöksellä. Itse seuraan vain englanninkielistä tekstiä, mut esim. äitini ei. Hieno, älykäs ja täynnä huumoria oleva teksti latistettiin täysin. Ei ihme, et toi sarja ei Suomessa ole koskaan saavuttanut sitä megasuosiota mitä muualla maailmassa. YLE:lle kiitos siitä, et sentään hankki tämän laatusarjan näytettäväksi, mut sitten ei ilmeisesti rahat riittäneet kunnon käännökseen ja tekniikkakin temppuili, joten sarjaan olennaisesti kuuluvat tekstiviestit katosivat näytöltä kokonaan! Ei ihme, et on 'vähän' hankala pysyä kärryillä, kun sarja muutenkaan ei ole niitä kaikkein helpoimpia aivot narikkaan-juttuja, vaan yksi kaikkien aikojen parhaimmista tv-sarjoista.