Ammatit, joita kuvittelisit osaavasi ilman ammattitutkintoa?
- laitossiivooja
- lastentarhaopettaja
- putkimies
Kommentit (253)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 03:40"]
[/quote]
Palomieheksi haluaville tehdään myös psykologisia testejä ja niihin itseään täynnä olevat lihaskimppu adonikset kopsahtaa. Se on henkisesti rankkaa työtä, ei vain fyysisesti. Jos palomies töppäilee, ihmisiä kuolee. Ja vaikka tekisi kaiken oikein voi ihmisiä silti kuolla. Ja palomiehet kyllä kuntoilee, ei välttämättä urheiluseuroissa. Kuntotestejä pidetään säännöllisin väliajoin ja joka kerta on päästävä läpi, ei vain koulutuksen alussa. Ihan tasan joka tyypin, pomojen myös. Ja jos nuo kuntotesti on niin naurettavan helppoja, miksi suurin osa hakijoista ei pääse läpi?
[/quote]
Psykologiset testit on todella helppo selvittää. Täytyy olla oikeasti hullu, jos ei niihin valmistautumalla selviä testistä.
Palomiehen työ ei nyt kuitenkaan ole astronautin tai portsarin hommaa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 17:18"]
Voi jee, täällähän taitavaa porukka on.
Ja sellaisia, jotka eivät tajua miten vaativia monet ammatit ovat...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:24"]
Suurin osa kaupallisen puolen jutuista, osa lähäreistä, lastentarhanope, ala-asteen ope, kokki, kädentaitoja vaativat jutut, design jutut jne.
[/quote]
Kun kerran osaat suurimman osan kaupallisen puolen ammateista niin osaat varmaan meidän alan juridiikan kuin vettä vaan (myynti- ja markkinointi, kuluttajansuoja, verolainsäädäntö, kirjanpitolaki, yhtiölainsäädäntö, hr-lainsäädäntö, kauppaoikeus, jäämisoikeus, tilintarkastuslaki...). Terv. tradenomi.
[/quote]
Joo kyllähän lakia on melko helppoa ymmärtää. Aiheen tenteistä tuli aikoinaan melko hyvät (täydet pisteet) arvosanat, koska sai käyttää lakikirjaa apuna. Monikaan ei osaa niitä ulkoa, mutta osaa kyllä lukea lakikirjasta.
Laki on OSIN aika tulkinnanvaraista. Kysyppä muutama case useammalta lakimieheltä....
Osaako joku muka kouluttamaton Shitsata säiliöitä ja osia sukellusveneisiin?
Haluan nähdä ja heti palkataan. Myös norjan kielestä on hyötyä. Sukellustaidosta myös.
Myyjä. Olen tehnytkin ilman koulutusta. Kuitenkin itse hoitoalalla.
Tämä varmasti herättää kohun, mutta uskon, että olisin täysin pätevä opettajaksi ilman minkäänlaista koulutusta alalle.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 19:21"]
Puutarhuri on mainittu monessa.
Haluaisin nähdä sellaisen kouluttamattoman tapauksen joka osaa leikata omenapuut oikein ja nopeasti. (moni on maininnut hallitsevansa puutarhurin työn, mutta silti todella monen pihan omenapuut on leikattu posliineiksi?) . Tunnistaa tuholaiset ja osaa käyttää kokemuksesta hyviä kasvinsuojeluaineita (suojautua oikein) ja seuraa uusimpia markkinoille tulleita myrkkyjä (kasvinsuojelukortti).
Hallitsee lannoitteiden käytön eri kasveille ja käyttää lannoituskastelujärjestelmää huoletta. Sekä ylläpitää puutarhan voimalaa tarvittaessa myös yöllä.
Hoitaa pihakiveykset ja kiltit rakennukset oikein ( ei siten miten näkyy ihmisten pihoilla).
Kastelukannua ei tarvitse osata käyttää.
Tilaa vaivattomasti erilaisten kukkien ja hyötykasvien siemeniä ilman että pitää hakea googlella tieteellisiä nimiä. Suoriutuu myös erilaisten siementen idätystavoista. Jokaista hommaa pitää jaksaa painaa kovalla tahdilla (hiki tulee) helteessä ja kylmässä sateella. Esimerkiksi omenapuiden leikkuuta viikkojakin.
Putkimiestaidoista ei ole haittaa, mutta kuka tahansa osaa putkihommat, kuten tässäkin ketjussa on huomattu.
Saa palkan 8e tunti.
Tunnen muutamia puolalaisia kavereita jotka hallitsevat puutarhurin ammatin täydellisesti ja tekevät hommansa myös edullisesti.
Moni on varmasti katsellut puutarhaohjelmia ja lukenut kirjoja. Raskas päivä voi venyä helposti yli 8h. Todella moni putoaa heikon kunnon vuoksi pois. Selkä ja polvet eivät kestä. Järki ei kestä hellettä ja tulee poru. Homma on palkitsevaa ja monipuolista, mutta matalapalkkaista. Työ vaatii kovaa kuntoa. Sanotaan että kovakuntoisimmat tekee töitä koko elämänsä eläkkeelle saakka ja loput lopettavat tai siirtyvät opettajiksi.
[/quote]
Minusta ne mtv:n puutarhaohjelmat kertoo kyllä aika suuren todellisuuden puutarhurin työstä. Työ on leppoisaa ja rentoa ei tarvitse stressata kaikki onnistuu ja kaikkiin ongelmiin on oma työkalunsa. Ei tarvitse kehitellä itse mitään viritelmiä, kun ostaa hyvät tuotteet ja valmiit lannoitteet myyjiltä. Kuka edes viitsii nykyään lannoittaa vaikeasti. Kanankakkaa ja kompostia vain, se kyllä riittää.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 18:14"]
Lentoemäntä mainittu useasti. Ihan tosissaanko luulette että lentoemännän työ/koulutus on cokiksen ja kahvin tarjoamisen harjoittelua? =D
[/quote]
Osatkaa vaaan ne lentoemännän työt. Niin me entiset lentoemännätkin osataan. Nyt osataan monta muuta taitoakin... Meissä on juristeja, lääkäreitä, DI, sairaanhoitajia, lähihoitajia, monenlaisia maistereita...
Siinä joukossa vasta onkin osaajia....
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 21:01"]
Tämä varmasti herättää kohun, mutta uskon, että olisin täysin pätevä opettajaksi ilman minkäänlaista koulutusta alalle.
[/quote]
Uskon. Varsinkin kesälomaksi. Noin muuten en usko että osaisit opettaa edes lasta paskomaan housuihinsa.
Tässä ketjussa tulee ainakin selväksi että kaikista herkkähipiäisimmät ammatit ovat siivoojat ja hoitajat.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:18"]
Hauska kysymys. Olen lahes tyoton IC suunnittelija. Viella 1.5kk teen sateilynkestavia muistipiireja.
Fyysikko koulutukseltani.
Olen tyoskennellyt monella alallla elamani aikana.
Ollut jopa lastentarha apulainen 9kk
Taidan ryhtya seuraavaksi opettajaksi. Kurjaa kun joutuu kaksi vuotta olemaan moisen takia koulussa.
Mita pystyisin tekemaan
Kirvasmies
Raudoittaja
Panostaja
Betonimies
Laatoittaja
Putkimies
sahkoasentaja
lvi suunnittelija
sahko suunnittelija
Elektroniikka suunnitelija
Koodari
Rekkakuski
Trukkikuski
Nosturikuski
Lujuuslaskija
Pilotti
Lastenhoitja
Kokki
Myymalapaalikko
Poliisi
Palomies
Myyja
Ostaja
Taksikuski
On vain kurja huomata, etta vaikka monta noista olen tehnyt pintariipaisuna, niin moneen vaaditaan piitka koulutus jotta niita paasee tekemaan oikeasti. Viella 25-30 vuotta kuitenkin pitaisi toissa olla ja taa piiriensuunnittelu taitaa mun osalta loppua pian :/
Vaikka palkka on nyt lahes 9000e/kk niin mulle kelpaisi varma homma josta saisi 2200e/kk
m41
[/quote]
Et ole yhtään harhainen? Poliisi, palomies, pilotti? Ihan tosta vaan noihin hommiin?
[/quote]
Intissa olin sotapoliisi alikersantti, lisaksi olen harrastanut budoljeja 15 vuotta ja tulen hyvin horhojen kanssa toimeen.
VPK oli pitka harrastus lapsuudessa.
Olin 11k ameeriikoissa lentokoulussa. Minulla mittarilentolupakirjakin.
Tekussa opiskelin vuoden konetekniikkaa
Yliopistossa matikkaa ja fysikkaa
Harrastin koodaamista yla-aste ja lukio aikaan.
Olen rakentanut talon ja korjannut kaikenlaista. mm ollut auttamassa SuperPuman suihkumoottorin huollossa.
Mekaanikkokin voisin olla.
Olen elanyt mielenkiintoista elamaa, mutta pian olen ensimmasita kertaa tyoton sitten 12 vuotiaana olon ja se ahdistaa.
m41
[/quote]
Juu, poliisiksi pääsee siis harrastus ja inttipohjalta? Ei tarvitse tuntea lakia ja vastuita ollenkaan.
Pilotti liikennelentokoneessa on HIUKAN eri asia kuin se pikkurutku jolla olet harrastuksena lennellyt.
Pääsisit heittämällä myös palomiesten kuntotestistä läpi? Juujuu.
[/quote]
Ei ne palomiesten kuntotestit ole mitenkään ylivoimaisia. Palomiehet eivät pärjää harrastajatason urheilijoille. Harrastajatason urheilijaksi vaaditaan vain vähän harrasteliaisuutta. Palomiehet eivät usein jaksa edes harrastaa urheilua sen jälkeen kun ovat päässeet läpi testistä.
[/quote]
Palomieheksi haluaville tehdään myös psykologisia testejä ja niihin itseään täynnä olevat lihaskimppu adonikset kopsahtaa. Se on henkisesti rankkaa työtä, ei vain fyysisesti. Jos palomies töppäilee, ihmisiä kuolee. Ja vaikka tekisi kaiken oikein voi ihmisiä silti kuolla. Ja palomiehet kyllä kuntoilee, ei välttämättä urheiluseuroissa. Kuntotestejä pidetään säännöllisin väliajoin ja joka kerta on päästävä läpi, ei vain koulutuksen alussa. Ihan tasan joka tyypin, pomojen myös. Ja jos nuo kuntotesti on niin naurettavan helppoja, miksi suurin osa hakijoista ei pääse läpi?
Siivooja, asiakaspalvelija ammatit, myyjä, tarjoilija, kokki, lastenhoitaja, varastoduunari, taksikuski, sihteeri , maalari, ompelija, puutarhuri, puhelinmyyjä, liikuntaohjaaja, opettaja, ja postinjakaja. Kaikkia olen tehnyt (paitsi puhelinmyyntiä) ja omasta mielestäni pärjäisin näissä ilman koulutusta. :D n24
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:36"]Myyjä, perhepäivähoitaja, terveydenhoitaja, sihteeri, aineenopettaja, toimittaja. [/quote] Vai että ilman koulutusta ottaisit esim. Papa-kokeen tai rokottaisit? Epäilenpä.
[/quote] Jäi sanomatta että mulla on yleislääkärin koulutus, rokottanut en ole koskaan mutta se ei voi olla kovin vaikeaa verrattuna esim. nivelinjektioiden antamiseen, papakokeita otankin säännöllisesti. Sairaanhoitajan hommissa on enemmän sellaista, jota en osais tehdä, esim. nämä ergonomiset nostot vuodepotilaalta yms.
[/quote]
Et voisi siis olla terveydenhoitaja. Kas kun se on kaksoistutkinto, sh+th.
Eduskuntaan jos kerran pääse persutkin
En kyllä keksi oikeastaan mitään ammattia johon lähtisin ilman koulutusta. Työelämä missä tahansa ammatissa on vaativaa, jos työn hoitaa hyvin. Koulutus antaa parhaimmillaan paljon. Ammatti-identiteetin, kivijalan työssäoppimiselle, taitoja, tietämistä, voimavaroja moniin työelämän tilanteisiin, mahdollisuuden kehittyä lisää, mahdollisuuden jatkokoulutukseen. Ilman koulutusta kaikki pitää repiä itsestä.
Siivooja, eläintenhoitaja, ratsastuksenopettaja/ohjaaja, maanviljelijä, ihan mikä tahansa aura-auto/ traktori, asfaltti työntekijä, lähihoitaja, sosiaalityöntekijä.
Alat jotka jokainen osaa tehdä.
Performanssi- tai kuvataiteilija, kuvanveistäjä. Neule- tai vaatesuunnittelija. Kaikkea em. on tullut harrastettua ja opiskeltua aina 80-luvulta saakka. En vaan ole uskaltanut heittäytyä alalle, vaan pitänyt kiinni päiväduunista.
Olen toiminut seur. ammateissa ilman tutkintoa: myyjä, ATK-tukihenkilö, lastenhoitaja, vanhustenhoitaja, kirjastonhoitaja, hitsaaja, maalari, puutarhuri, laborantti.
Siis olen oikeasti tehnyt näitä töitä palkkani eteen, ja siksi ihmetyttää, että miksi joka hommaan tarvitaan monen vuoden koulutus, kun melkein mitä vain oppii tekemään tekemällä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:37"]
Vartijana haluaisin nähdä Sen joka selättää myymälävarkaan kovalle asvaltille tai onnistuu aitoja juoksemalla varkaan kiinni. Huomaa epäilyttävät tyypit.
Karkoittaa teinikriminaalit pelkällä katseellaan.
Portsarin hommista tuskin tarvitsee edes mainita erikseen, jokainen tietää miten vaarallinen ammatti se on.
[/quote]
Olen joutunut siivoamaan paskaisia pyttyjä ja huuhtelemaan lattian, kun se on lainehtinut alkoholia juovien virtsaa.
[/quote]
Porsarina.