Ammatit, joita kuvittelisit osaavasi ilman ammattitutkintoa?
- laitossiivooja
- lastentarhaopettaja
- putkimies
Kommentit (253)
Kyllähän osa tutkinnoista ovat ns. haistapaska tutkintoja, jopa amk:ssa.
Näitä töitä olen tehnyt ilman ammattitutkintoa ja tiedän, että onnistuu: myyjä, toimittaja, kääntäjä, tulkki, museoapulainen, opettaja, opas, aikuiskouluttaja, valmentaja, kirjastovirkailija... nämä nyt ainakin. Olen kohta 50 v ja siksi ehtinyt monenlaista. (2 korkeakoulututkintoa + opisstotasoista koulutusta)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:58"]Siivooja, lastenhoitaja, eläintenhoitaja, lentoemäntä, myyjä... Ja olen kätilö ammatiltani nyt [/quote] Kertokaan te alapeukuttajat, miksi tätä alapeukutitte? Olen toinen kätilö ja voisin luetella ihan samat. Mistä noista teidän mielestä kätilö ei selviytyisi ja miksi?
[/quote]
Lentoemäntä? Vaikka koulutus on suhteellisen lyhyt, ei se ole pelkkää kahvintarjoilun harjoittelua.
Edellisessä Finnairin haussa oli reilusti yli tuhat hakijaa, joista valittiin noin 200.
Lisäksi englanninkieliset opiskelumateriaalit turvallisuuteen liittyen erikois-sanastoineen.
Sopii yrittää.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:58"]Siivooja, lastenhoitaja, eläintenhoitaja, lentoemäntä, myyjä... Ja olen kätilö ammatiltani nyt [/quote] Kertokaan te alapeukuttajat, miksi tätä alapeukutitte? Olen toinen kätilö ja voisin luetella ihan samat. Mistä noista teidän mielestä kätilö ei selviytyisi ja miksi?
[/quote]
Lentoemäntä? Vaikka koulutus on suhteellisen lyhyt, ei se ole pelkkää kahvintarjoilun harjoittelua.
Edellisessä Finnairin haussa oli reilusti yli tuhat hakijaa, joista valittiin noin 200.
Lisäksi englanninkieliset opiskelumateriaalit turvallisuuteen liittyen erikois-sanastoineen.
Sopii yrittää.
[/quote]
Eiköhän jokainen ymmärrä että jos kone tulee tonttiin 800 kmh niin on henkiinjäämisen kannalta aivan yhdentekevää osaako se lentoemo jotain muuta kuin kaataa kahvia tai ei.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:58"]Siivooja, lastenhoitaja, eläintenhoitaja, lentoemäntä, myyjä... Ja olen kätilö ammatiltani nyt [/quote] Kertokaan te alapeukuttajat, miksi tätä alapeukutitte? Olen toinen kätilö ja voisin luetella ihan samat. Mistä noista teidän mielestä kätilö ei selviytyisi ja miksi? [/quote] Lentoemäntä? Vaikka koulutus on suhteellisen lyhyt, ei se ole pelkkää kahvintarjoilun harjoittelua. Edellisessä Finnairin haussa oli reilusti yli tuhat hakijaa, joista valittiin noin 200. Lisäksi englanninkieliset opiskelumateriaalit turvallisuuteen liittyen erikois-sanastoineen. Sopii yrittää. [/quote] Eiköhän jokainen ymmärrä että jos kone tulee tonttiin 800 kmh niin on henkiinjäämisen kannalta aivan yhdentekevää osaako se lentoemo jotain muuta kuin kaataa kahvia tai ei.
[/quote]
Niin, matkustamohenkilökunnan toiminta ei ole koskaan pelastanut ihmishenkiä?
Eihän? =)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 02:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 02:25"]Kääntäjille ei ole olemassa ammattitutkintoa. Yliopistokoulutus on, muta sen perään ei kysellä, kuten töllöstä näkyy. [/quote] Ja toisin kuin moni luulee, kääntäjän tärkein kieli on äidinkieli. Se että ymmärtää englantia ei meinaa sitä, että osaa kääntää.
[/quote]
Harva kääntäjä on samalla suomen kielen opettaja. Eli, jos on niin pitäisi maksaa parempaa liksaa kääntäjälle.
[/quote]
Ei se, että suomen kieli on tärkein työkieli ole yhtä kuin osata opettaa suomea, was? Ja kyllä kääntäjän korkeakoulutus on yhtä vaativa kuin äidinkielen opettajan.
[/quote]
Miksi sitten on niin paljon käännöksiä jotka vilisevät kirjoitusvirheitä?
Suomen kieli pitäisi opiskella ensin huolella ennenkuin päästetään kääntämään mitään ominpäin.
Kääntäjien ammattikunta on vähän sellainen akateeminen rakennusala. Palkkoja poljetaan törkeästi eikä kääntäminen ole kannattavaa missään tapauksessa. Meillä ei sentään vielä ulkolaiset käännä kotimaiselle kielelle, mutta jälki on todella karua. Minusta kääntäjien tulisi hallita kotimainen kielensä hyvin ennenkuin päästetään tekemään tuhoa. Jälki on nimittäin järkyttävää.
Onneksi kysymys oli "kuvittelisit osaavasi", ei "tietäisit osaavasi hyvin". Ainakin tämä maa on jo nyt puolillaan ihmisiä jotka on työhönsä päässyt / edennyt muilla perusteilla kun opinnoilla ja substanssiosaamisella ja se itseasiassa kyllä näkyy. Tuolla on jos kenelläkin se olotila itsestään että hyvinhän tämä työ tässä menee, kiva että sain nämä ylennykset oman osaamisalani yläpuolelta. Ja mikäs siinä jos esimieskään ei ole pätevä ettei siitä niin välitä. Mutta noin niinkun sivustakatsojana ja tuon ilmiön sijaiskärsijänä on ihan ilmiselvää että noihin töihin saisi heti hakemalla osaavamman ihmisen jonka jälki olisi edes katselukelpoista. Siinä on vaan se juttu että niin kauan kun ei tiedä miten joku asia pitäisi tehdä oikein, se vääräkin tapa omalla logiikalla näyttää ihan pätevältä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:58"]Siivooja, lastenhoitaja, eläintenhoitaja, lentoemäntä, myyjä... Ja olen kätilö ammatiltani nyt [/quote] Kertokaan te alapeukuttajat, miksi tätä alapeukutitte? Olen toinen kätilö ja voisin luetella ihan samat. Mistä noista teidän mielestä kätilö ei selviytyisi ja miksi? [/quote] Lentoemäntä? Vaikka koulutus on suhteellisen lyhyt, ei se ole pelkkää kahvintarjoilun harjoittelua. Edellisessä Finnairin haussa oli reilusti yli tuhat hakijaa, joista valittiin noin 200. Lisäksi englanninkieliset opiskelumateriaalit turvallisuuteen liittyen erikois-sanastoineen. Sopii yrittää. [/quote] Eiköhän jokainen ymmärrä että jos kone tulee tonttiin 800 kmh niin on henkiinjäämisen kannalta aivan yhdentekevää osaako se lentoemo jotain muuta kuin kaataa kahvia tai ei.
[/quote]
Niin, matkustamohenkilökunnan toiminta ei ole koskaan pelastanut ihmishenkiä?
Eihän? =)
[/quote]
Veikkaan, että harvoin. Oisko alle promille matkustamohenkilökunnasta pelastanut jonkun, ja silloinkin sen jonkun matkustajana olleen lääkärin tms. suurella myötävaikutuksella? Esimerkkejä henkiä pelastaneista evakuoinneista voisi linkata, tai jonkun kaapparin taltuttamisesta yms. Ei taida löytyä?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:31"] [quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:58"]Siivooja, lastenhoitaja, eläintenhoitaja, lentoemäntä, myyjä... Ja olen kätilö ammatiltani nyt [/quote] Kertokaan te alapeukuttajat, miksi tätä alapeukutitte? Olen toinen kätilö ja voisin luetella ihan samat. Mistä noista teidän mielestä kätilö ei selviytyisi ja miksi? [/quote] Lentoemäntä? Vaikka koulutus on suhteellisen lyhyt, ei se ole pelkkää kahvintarjoilun harjoittelua. Edellisessä Finnairin haussa oli reilusti yli tuhat hakijaa, joista valittiin noin 200. Lisäksi englanninkieliset opiskelumateriaalit turvallisuuteen liittyen erikois-sanastoineen. Sopii yrittää. [/quote] Eiköhän jokainen ymmärrä että jos kone tulee tonttiin 800 kmh niin on henkiinjäämisen kannalta aivan yhdentekevää osaako se lentoemo jotain muuta kuin kaataa kahvia tai ei. [/quote] Niin, matkustamohenkilökunnan toiminta ei ole koskaan pelastanut ihmishenkiä? Eihän? =) [/quote] Veikkaan, että harvoin. Oisko alle promille matkustamohenkilökunnasta pelastanut jonkun, ja silloinkin sen jonkun matkustajana olleen lääkärin tms. suurella myötävaikutuksella? Esimerkkejä henkiä pelastaneista evakuoinneista voisi linkata, tai jonkun kaapparin taltuttamisesta yms. Ei taida löytyä?
[/quote]
Sopii ihan itse googlettaa noita evakuointeja. Niitä on ollut paljon. Ja turvallisuusaioihin liittyy todella paljon muutakin kuin tonttiin tuleminen tai lääkärin pyytäminen apuun. Mutta tyydy sinä haaveilemaan siitä aasialaisesta kireästä lentoemännästä , joka vie sut vessaan ja pääset kymppikerhoon.
Kyllä on ihmisillä kovat luulot itestään ja olematon arvostus monia ammatteja kohtaan. Ei tiedetä kun "pintaraapasu" toimenkuvasta.
Olen ammatiltani laitoshuoltaja ja toimin siivoojana. Siivoojan työ on helppoa, kun osaa oikeat aineet, välineet ja tekniikat. Fyysisesti se on toisinaan raskasta. Ihan tuosta vaan ei todennäköisesti tule hyväksi siivoojaksi, mutta lyhyellä perehdytyksellä kyllä. Sairaalat ja uimahallit taas ovat sitten eri asia.
Uskoisin olevani hyvä maatilan emäntä, sillä tein sitä työtä koko lapsuuteni, eli kotona autoin isää ja äitiä joka päivä. Osaan lypsää ja tiedän miten lehmiä ruokitaan oikein. Osaan keritä ja tarkkailla maidonlaatua. Lisäksi osaan puhdistaa lypsy välineet oikein.
Minusta tulisi myös hyvä sosiaalityöntekijä. Oman käytöshäiriöisen as-poikani kanssa olen huomannut, että riittää, kun ei tee yhtään mitään muuta kuin kirjailee asioita papereille. Apua ei tarvitse antaa, jos sellaista ei ole. Olen myös erittäin tarkka huomaamaan kaikki pienetkin tahrat asunnoissa ja huonot puolet ihmisissä. Olen myös erittäin taitava kirjoittelemaan ympäripyöreyksiä, jotka eivät tarkoita mitään. No okei... hieman ilkeää, mutta jostain se huumori pitää repiä, kun pojan tilanne väsyttää.
Yläkoulun aineenopetus, lastentarhanopettaja, lastenhoitaja, sosionomin työ lasten- tai nuorisokodissa tai perhetukikeskuksessa, kahvilatyö, baarimikko, tanssinopettaja, huoltoasematyö ja kaupan myyjä
Em. on työkokemusta kesätyön ja osa-aikaisen työn merkeissä. Kuvittelisin, että osaisin myös olla taksikuski, tulkki (en, ru ja ra), marjanpoimija, leipuri, kosmetologi, sisustussuunnittelija, siivooja, suurtalouskokki ja vartija.
Olen erityisluokanopettaja yläkoulussa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 02:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 02:25"]Kääntäjille ei ole olemassa ammattitutkintoa. Yliopistokoulutus on, muta sen perään ei kysellä, kuten töllöstä näkyy. [/quote] Ja toisin kuin moni luulee, kääntäjän tärkein kieli on äidinkieli. Se että ymmärtää englantia ei meinaa sitä, että osaa kääntää.
[/quote]
Harva kääntäjä on samalla suomen kielen opettaja. Eli, jos on niin pitäisi maksaa parempaa liksaa kääntäjälle.
[/quote]
Ei se, että suomen kieli on tärkein työkieli ole yhtä kuin osata opettaa suomea, was? Ja kyllä kääntäjän korkeakoulutus on yhtä vaativa kuin äidinkielen opettajan.
[/quote]
Miksi sitten on niin paljon käännöksiä jotka vilisevät kirjoitusvirheitä?
Suomen kieli pitäisi opiskella ensin huolella ennenkuin päästetään kääntämään mitään ominpäin.
[/quote]
Koska työtä tekevät sellaiset ihmiset, jotka tässäkin ketjussa kertovat osaavansa mm. kääntää. :) Ei niillä työehdoilla välttämättä saa osaavaa väkeä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:54"]
Kyllä on ihmisillä kovat luulot itestään ja olematon arvostus monia ammatteja kohtaan. Ei tiedetä kun "pintaraapasu" toimenkuvasta.
[/quote]
Niinpä. Ihmettelen esim. näitä lukuisia lastentarhanopettajiksi kelpaavia. Kyllähän jokainen varmasti osaa pitää lapsen hengissä päivän ajan: syöttää ja nukuttaa ja vahtia. Mutta lastentarhanopettajan työ on myös kasvatusta ja vaatii kehityspsykologian yms. tuntemusta (en ole itse lastentarhanopettaja, en tiedä tarkkaan). Se on herkkä juttu kun jättää omat kultanököset hoitoon - siellä sietäisi olla ihmisiä, jotka eivät esim. vaadi liikoja liian pieneltä tai rankaise väärin lapsen iän ja yksilöllisen kehityksen huomioon ottaen.
Puutarhuri on mainittu monessa.
Haluaisin nähdä sellaisen kouluttamattoman tapauksen joka osaa leikata omenapuut oikein ja nopeasti. (moni on maininnut hallitsevansa puutarhurin työn, mutta silti todella monen pihan omenapuut on leikattu posliineiksi?) . Tunnistaa tuholaiset ja osaa käyttää kokemuksesta hyviä kasvinsuojeluaineita (suojautua oikein) ja seuraa uusimpia markkinoille tulleita myrkkyjä (kasvinsuojelukortti).
Hallitsee lannoitteiden käytön eri kasveille ja käyttää lannoituskastelujärjestelmää huoletta. Sekä ylläpitää puutarhan voimalaa tarvittaessa myös yöllä.
Hoitaa pihakiveykset ja kiltit rakennukset oikein ( ei siten miten näkyy ihmisten pihoilla).
Kastelukannua ei tarvitse osata käyttää.
Tilaa vaivattomasti erilaisten kukkien ja hyötykasvien siemeniä ilman että pitää hakea googlella tieteellisiä nimiä. Suoriutuu myös erilaisten siementen idätystavoista. Jokaista hommaa pitää jaksaa painaa kovalla tahdilla (hiki tulee) helteessä ja kylmässä sateella. Esimerkiksi omenapuiden leikkuuta viikkojakin.
Putkimiestaidoista ei ole haittaa, mutta kuka tahansa osaa putkihommat, kuten tässäkin ketjussa on huomattu.
Saa palkan 8e tunti.
Tunnen muutamia puolalaisia kavereita jotka hallitsevat puutarhurin ammatin täydellisesti ja tekevät hommansa myös edullisesti.
Moni on varmasti katsellut puutarhaohjelmia ja lukenut kirjoja. Raskas päivä voi venyä helposti yli 8h. Todella moni putoaa heikon kunnon vuoksi pois. Selkä ja polvet eivät kestä. Järki ei kestä hellettä ja tulee poru. Homma on palkitsevaa ja monipuolista, mutta matalapalkkaista. Työ vaatii kovaa kuntoa. Sanotaan että kovakuntoisimmat tekee töitä koko elämänsä eläkkeelle saakka ja loput lopettavat tai siirtyvät opettajiksi.
Vartijana haluaisin nähdä Sen joka selättää myymälävarkaan kovalle asvaltille tai onnistuu aitoja juoksemalla varkaan kiinni. Huomaa epäilyttävät tyypit.
Karkoittaa teinikriminaalit pelkällä katseellaan.
Portsarin hommista tuskin tarvitsee edes mainita erikseen, jokainen tietää miten vaarallinen ammatti se on.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 20:37"]
Vartijana haluaisin nähdä Sen joka selättää myymälävarkaan kovalle asvaltille tai onnistuu aitoja juoksemalla varkaan kiinni. Huomaa epäilyttävät tyypit.
Karkoittaa teinikriminaalit pelkällä katseellaan.
Portsarin hommista tuskin tarvitsee edes mainita erikseen, jokainen tietää miten vaarallinen ammatti se on.
[/quote]
Olen joutunut siivoamaan paskaisia pyttyjä ja huuhtelemaan lattian, kun se on lainehtinut alkoholia juovien virtsaa.
Voisin toki hetken aikaa esittää uskottavasti osaavani vaikka mitä. Oikeasti en tietenkään osaisi syvällisessä mielessä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 02:25"]Kääntäjille ei ole olemassa ammattitutkintoa. Yliopistokoulutus on, muta sen perään ei kysellä, kuten töllöstä näkyy.
[/quote]
Ja toisin kuin moni luulee, kääntäjän tärkein kieli on äidinkieli. Se että ymmärtää englantia ei meinaa sitä, että osaa kääntää.