Tylypahkan hämmentävät kirjat Potterin toisena vuonna..
Ensimmäisenä vuotena kirjalista oli seuraavan lainen:
Loitsujen käsikirja I (Miranda Kanahaukka), Historian taikakaudet (Bathilda Bagshot), Taikojen perusteet (Adalbert Jaaritellen), Muodonmuutokset aloitelijoille (Emeric Kytkin), Tuhat taikayrttiä ja -sientä (Phyllida Itiö), Taikaliemet ja -juomat (Arsenius Mittalasis), Ihmeotukset ja niiden olinpaikat (Lisko Scamander) ja Pimeyden voimat. Itsesuojeluopas (Quenti Tytina)
Noista kirjoista on tosi helppo päätellä mihin aineeseen mikäkin kuuluu (loitsut, historia, loitsut (?), muodonmuutos, yrttitieto, taikajuomat, joku biologian tapainen, pimeydenvoimilta suojautuminen). Mutta tokana vuonna kirjalistassa olikin:
Loitsujen käsikirja II (Kanahaukka) ja loput kaikki Gilderoy Lockhartin; Ulkomailla ulvojan kanssa, Patikkaretki pahan hengen kanssa, Niityllä noita-akkojen kanssa, Pakomatka peikkojen kanssa, Vaelluksella vampyyrien kanssa, Iloinen aika ihmissusien kanssa ja Lomavuodi lumimiehen kanssa.
Missä noista kirjoista opetetaan esim taikajuomien valmistusta? Kasvien hoitoa ja käyttöä? Muodonmuutoksia? Ja ymmärtääkseni Lochart ei edes ollut mikään oppikirjakirjailija vaan kirjoitti kaunokirjallisuutta, romaaneja, tai kuten hän itse kertoi niin siis omaelämänkertomeksellista kirjallisuutta. Miten voi olla kaikki hänen kirjansa oppikirjoina Tylypahkassa, vaikka hän opettaja olikin? Ei kai nyt hänen oppiaineessaan sentään voinut olla seitsemää oppikirjaa?
Okei tiedän että Potterit on fiktiota :D Ei tarvitse siitä muistuttaa. Toi oli vaan hämmentävää, luin salaisuuksien kammion vastikää tyttärelleni. Ja lisäksi mua kiinnostaisi että miksei Colin Greevy joutunut kertaamaan ensimmäistä vuottaan vaan pääsi siirtymään kakkoselle vaikka makasi kangistettuna lähes koko vuoden? Samoin tietysti muutkin kangistetut. Ja miksei Hagridiin käytetty lukitilistä silloin kun häntä epäiltiin salaisuuksien kammion avaamisesta ja Myrtin tappamisesta? Mikseivät opettajat halunneet selvittää kammion sijaintia jos sen olemassaolosta kerran saatiin todisteita? Hagridin mieli olisi ollut aika helppo tutkia, samalla olisi selvinnyt ettei Hagrid todella koskaan tehnyt sitä.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:10"]Colinille taiottiin ekan vuoden opit päähän, ollanhan kuitenkin velhokoulussa... [/quote] Tai sitten hän sai tenttiä kesällä kurssejaan, koska joutui olemaan tunneilta pois itsestään riippumattomista syistä. Tylypahka ei myöskään ole pakollinen, vanhemmat saavat itse päättää lähettääkö lapsensa kouluun vai opettavatko itse lapsiaan. Colinillehan on voitu järjestää jonkinlainen tuutori kesäksi jotta saisi edes vähän kirittyä kurssitovereitaan. Tylypahkassa ei kait jää luokalleen ainakaan ekoina vuosina. Kutoskirjassa Crabbe ja Goyle joutuivat käymään uudelleen edellisen vuoden kursseja koska eivät olleet läpäisseet yhtään V.I.P:tä jolloin eivät myöskään päässeet S.U.P.E.R -Kursseille Joista kaksi viimeistä vuotta tylypahkassa kuluu. Ymmärsin niin, että velhomaailmassa V.I.P on se perustutkinto ja siitä superit sitten erikoistumista ja syventymistä. Koulunhan voi myös keskeyttää vippeihin, kuten Fred ja George tekivät.
[/quote]
Veikkaan tätä jälkimmäistä. Mikä järki muuten olisi kenenkään käydä koulua jos kaiken voisi vain taikoa päähän..
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:10"]Colinille taiottiin ekan vuoden opit päähän, ollanhan kuitenkin velhokoulussa... [/quote] Tai sitten hän sai tenttiä kesällä kurssejaan, koska joutui olemaan tunneilta pois itsestään riippumattomista syistä. Tylypahka ei myöskään ole pakollinen, vanhemmat saavat itse päättää lähettääkö lapsensa kouluun vai opettavatko itse lapsiaan. Colinillehan on voitu järjestää jonkinlainen tuutori kesäksi jotta saisi edes vähän kirittyä kurssitovereitaan. Tylypahkassa ei kait jää luokalleen ainakaan ekoina vuosina. Kutoskirjassa Crabbe ja Goyle joutuivat käymään uudelleen edellisen vuoden kursseja koska eivät olleet läpäisseet yhtään V.I.P:tä jolloin eivät myöskään päässeet S.U.P.E.R -Kursseille Joista kaksi viimeistä vuotta tylypahkassa kuluu. Ymmärsin niin, että velhomaailmassa V.I.P on se perustutkinto ja siitä superit sitten erikoistumista ja syventymistä. Koulunhan voi myös keskeyttää vippeihin, kuten Fred ja George tekivät.
[/quote]
Veikkaan tätä jälkimmäistä. Mikä järki muuten olisi kenenkään käydä koulua jos kaiken voisi vain taikoa päähän..
[/quote]
Poikkeustilanne.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 14:24"]
se on lukilitis, ei lukitilis ap
[/quote]
Onko?! :O Nyt tuo on kyllä sitten sana jonka olen aina lukenut väärin!!! En nimittäin kirjoittanut väärin vaan luulin sen olevan oikeasti lukitilis :D Pitäisi vissiin lukea vähän vielä tarkemmin...
-ap