epäilen kaverin ottaneen omaan taskuunsa kimppalahjarahat
Eilen oli yhden läheisen ihmisen 30 vuotissyntymäpäivät. Ajateltiin kerätä kaikilta osallistujilta kimppalahja, pienin määrä mitä antaa oli 15e ja enemmänkin sai antaa jos halusi. Kaveri vastasi rahan keruusta ja minä kustansin juhlapäivän tarjoamiset (joihin meni 20e rahaa) niin minun ei tarvinnut antaa rahaa kimppalahjaan. Kun sitten annettiin lahjakortti s-ryhmään, sen arvo oli 60e vaikka Synttärilahjaan osallistui ainakin 14 ihmistä minun osuuteni lisäksi osallistunut. Kaverilla oli hölmistynyt ilme kun katseli korttia missä komeili 14 nimeä ja itse ihmettelin kuten pari vierasta tupakalla että miten lahja oli kuitenkin noin pieni. Varsinkin kun lahjan kokoaja vielä hehkutti paria juhlakalun sukulaista jotka antoi tosi ruhtinaallisesti. En halunnut eilen alkaa selvittämään mihin lahjarahat katosivat ettei mene synttärit pilalle, mutta tänään olisi tarkoitus soitella kaverille ja kysyä mitä ihmettä.
Että laittaa vihaksi kun luulin kaverin saavan vähintään 195e ja summa olikin 60e...
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:06"]
Yli 200e olis tullut mikäli kaikki maksoi 15e..nyt kyllä selvität asian ja vaadit selitystä! Kysyt vaikka kaikilta asianosaisilta että paljonko antoivat.
[/quote]
Keräykseen osallistuneet taisi olla vähän eri mieltä siitä että mikä on sopiva summa, antoivat vain hiluja mitä oli jäänyt taskuihin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:08"]
Jos se kerääjä ei sanonut että 15 eur on minimi ja kaikki antoi mitä antoi.
[/quote]
15 euroa on jo aika paljon jonku ramiskon kimppalahjaan.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:09"]Onpa outoa. Jos summa on 60e ja osallistujia 14, niin keskimääräinen lahjoitussumma on ollut n. 4e/lahjoittaja. Tämä tyyppi ei varmaan ensi kerralla toimi teidän porukan rahojen kerääjänä :-)? [/quote] Ei todellakaan. Jossain vaiheessa rahankerääjä sanoi ettei yksi meidän lapsuuden kaveri halunnut osallistua edes 5e lahjaan ja ihmetteli sitä... Ensi kerralla hän ei rahoja kerää tai sitten sovitaan kimpassa joku kauppa mihin kaikki hakee erikseen oman lahjakortin ja annetaan sitten erikseen synttärisankarille. Mulla on jotenkin huijattu olo vaikka mun osuus oltiin sovittu enkä suoranaisesti antanut rahaa ja oli hauskat juhlat.. Ap
[/quote]
Sovitaan kimpassa omat lahjat... wtf?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:03"]Mä lähinnä hämmästelen miten n15 henkeä ruokitaan 20eurolla? [/quote] Juomat tuli omasta takaa jokaiselta, ei synttärikakku paljoa maksa kun itse tekee :) sitten oli sipsiä, popparia ja muuta naposteltavaa mitä nyt illanistujaisiin sopii. Ja otin mä esim popkornit omasta kaapista enkä laskuttanut kanamunista tai vehnäjauhoista :) Ap [/quote] Yli 15 hengen jakut ja naposteltavat 20? [/quote] Ei yks täytekakku paljoa maksa kun tekee sokerikakkupohjan, kermavaahtoa ja hilloa väliin.. Voin tehdä teillekin tarjoamiset 20e, eli kakun ja naposteltavaa.
[/quote]
Miksi 30-vuotiskakun pitää olla noin vaatimaton, vain hilloa ja kermavaahtoa. Yöh.
Kaikilla ei ehkä ole varaa järjestää mitään viidentähden illallisia tai edes halua sellaiseen.
Oletteko kuulleet sellaisesta lauseesta kuin "ajatus on tärkein"
Ei kaiken tarvitse aina olla kallista. itse tehty kakku ja naposteltava kuulostaa kivalta.
olisin voinut itsekin osallistua kyseisiin juhliin.
Mitä tulee s-ryhmän lahjakorttiin, niin siitä on monelle paljon enemmän hyötyä kuin vaikkapa kultasepän liikkeeseen. Prismasta esim saa jo vaikka minkälaista kodinkonetta tms jolle voi olla enemmän tarvetta kuin korvakoruille.
Ja se s-ryhmän kortti käy kyllä muuhunkin maksamiseen kuin vain ruokakauppaan.
Toivottavasti asia selviää!
Ainakin tästä sai hyvät naurut :D Hyvä että pustyn hekotukseltani kirjoittamaan. Kieltämättä itsellänikin meni olennainen ohi kun ällistelin 20 euron tarjoiluja 15 hengelle, on mahtaneet olla maittavat...
Tai kaverin ilmettä kun 14 henkilöä tulee juhliin 60 euron lahjakortti taskussa. Ehkä tässä oli kuitenkin kyseessä av:lta opittu, vieraiden pitää kustantaa se mitä heille juhlissa tarjoillaan. Tässä tapauksessa ovat olleet reilumpia kun ovat antaneet enemmän kuin n. reilun euron per nuppi.
Minä olen terveyskeskuksessa töissä, ja kun sain vauvan keräsi poliklinikan puoli omansa ja osaston puoli omansa. Muistamiset sain vain poliklinikan puolelta. Joku osastolla töissä oleva sitten mainitsi joskus että sielläkin oli kerätty minulle.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 22:05"]Minä olen terveyskeskuksessa töissä, ja kun sain vauvan keräsi poliklinikan puoli omansa ja osaston puoli omansa. Muistamiset sain vain poliklinikan puolelta. Joku osastolla töissä oleva sitten mainitsi joskus että sielläkin oli kerätty minulle.
[/quote] Niin? Osaston kerääjä vei rahasi..?
Meillä yks tökaveri keräsi ja osti lahjarahoilla loton. Ihmetteli kun oli niin huono tuuri, että emme voittaneet
Noh, tavarat haettu ja lahjasumman vähyyttä selvitelty: kuulemman koristeet maksoivat 20e, eli oli vähennetty se lahjasummasta. Tietenkään rahankerääjä ei ollut kuulemman velvollinen osallistumaan rahallisesti lahjaan koska lahjoitti kotinsa käyttöön ilmaiseksi juhlapaikaksi, eli sekin "selittää" lahjasummasta pienuutta. Oli myös löytynyt markkinoilta ihana 30-vuotiskortti, mutta kuulemman 20e oli pieni hinta niin hienosta kortista (minusta kortti ei ollut mitenkään pahvinpalasesta jossa oli kiva kuva eroava). Sitten kuulemman ihmiset oli antaneet vaan 100e yhteensä lahjaan joten 60e jäi jäljelle.
.
Tuo oli siis rahankerääjän selitys tapahtuneelle ja esitti hyvinkin loukkaantunutta miten kehtaan syyttää häntä kavalluksesta. Koska oltiin sovittu että lahja laitetaan rahankerääjän tilille, kysyin olisiko mahdollista että laskettaisiin yhdessä tiliotteen avulla menikö homma summa oikein, niin kuulemman kaikki oli antaneet rahat käteisellä. Selvittelivät parilta kaverilta ennen näkemistä rahankerääjän kanssa niin olivat maksaneet 15e tilille, eli rahankerääjä valehteli asiasta.
Kun sanoin siitä (ja siitä ettei ollut sovittu että laitetaan 40e lahjasummasta koristeisiin/korttiin) niin myönsi rahankerääjä että muutama oli laittanut tilille rahaa. Pienellä painostuksella rahankerääjä näytti tiliotteessa ja kaikenkaikkiaa rahaa oli kertynyt 240e yhteensä. Ja kuulemman kortti ja koristeet olivat oikeasti olleet vain 10e hintaisia.
.
Sanoin rahankerääjälle että jos nyt haluat olla missään väleissä minun ja muiden kanssa, sinun täytyy korjata virheesi ja tunnustaa kaikille pimittäneesi oikean lahjasummasta. Ensimmäiseksi mentiin pankkiautomaatille, nostimme 180e käteistä ja laitoimme kuoreen ja ajoimme 30-vuotissankarin luokse. Pakotin kaveria tunnustamaan hänelle tekonsa ja antamaan puuttuvan lahjasumman. Nöyränä kaveri antoi kuoren juhlasankarille joka oli hämmentynyt mutta todella riemuissaan loppulahjasta. Tämän jälkeen pakotin rahankerääjää laittamaan ryhmätekstarin kaikille lahjaan osallistuneille ja kertomaan miksi lahja oli aluksi pieni, mutta tilanne on nyt korjattu.
.
Itselle jäi silti vielä katkera maku tapauksesta suuhun, mutta tulipahan selvitettyä asia tällä kertaa. :)
Ap
Voi jumalauta mikä tyyppi tuo "rahankerääjä"! Mä en olisi enää missään tekemisissä tuollaisen pökäleen kansa.
Hieno homma AP!! Tulee hyvä mieli kun jaksoit selvittää koko homman :)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 08:03"]Mä lähinnä hämmästelen miten n15 henkeä ruokitaan 20eurolla?
[/quote]
Juomat tuli omasta takaa jokaiselta, ei synttärikakku paljoa maksa kun itse tekee :) sitten oli sipsiä, popparia ja muuta naposteltavaa mitä nyt illanistujaisiin sopii. Ja otin mä esim popkornit omasta kaapista enkä laskuttanut kanamunista tai vehnäjauhoista :)
Ap
[/quote]
Yli 15 hengen jakut ja naposteltavat 20?
[/quote]
Ei yks täytekakku paljoa maksa kun tekee sokerikakkupohjan, kermavaahtoa ja hilloa väliin.. Voin tehdä teillekin tarjoamiset 20e, eli kakun ja naposteltavaa.