Unettomuudesta kärsineet/selvinneet AUTTAKAA
Unettomuudesta kärsineet auttakaa, olen ihan lopussa. En ole nukkunut viikkoon juuri OLLENKAAN, nyt kahteen päivään yhteensä laskien ehkä max 3 tuntia. Mikään ei auta, syöminen, tee, ajoissa nukkumaan rauhoittuminen etc. mitä apuja nyt yleensä onkaan. Vastikään syntynyt vauvani nukkuu suht hyvin (tosin ei tänä yönä), joten ehtisin ottaa hyvin nokosia hänen nukkuessaan. Ja miehenikin on apuna.
Mutta en MITENKÄÄN pysty nukahtamaan. Nyt alkaa jo pelottaa kuinka tässä käy. Kuinka monta vuorokautta ihminen voi olla nukkumatta, oikeasti? Mistä saa apua?? Ja suht nopeasti.
Onko jollain kokemusta hetkellisestä unilääkkeen tai rauhoittavan käyttämisestä imetysaikana? Miten olette toimineet, kuinka kauan olette pitäneet taukoa imetyksestä ts. vauvalle on syötetty esim. lypsettyä maitoa ja lääkkeen käytön jälkeiset maidot on lypsetty pois. Kuinka kauan tuollaiset lääkkeet voivat erittyä maitoon?
Rakastan lastani enkä halua aiheuttaa hänelle haittaa. Nyt olen tullut kuitenkin romahtamispisteeseen ja tuntuu etten kohta kohta pysy enää jaloillanikaan saati pysty turvallisesti hoitamaan lastani.
Pelkään, ettei neuvolassa oteta minua vakavasti tämän asian kanssa (olen maanantaina menossa terkkarille, mutta en tiedä kuinka kauan lääkärille joutuisi jonottamaan). Ainakin ihmiset joille olen maininnut miettiväni tilapäisen avun etsimisestä lääkkeiden puolelta ovat vähätelleet ongelmaa ja lupailleet että kohta nukuttaa ihan luonnostaan. Tuntuu, että lääkevaitoehto tuomitaan kokonaan. En siis haluaisi niihin turvautua itsekään, mutta en enää tiedä kuinka selvitä.
Jos saisin edes joku yö vaikka nelisen tuntia nukuttua, voisin luottaa, että kyllä tästä selvitään.Auttakaa neuvoillanne saman kokeneet!!
Kommentit (37)
Minä sain avun mt-toimiston psykiatrilta. Hän kirjoitti Tolvonia jolla ongelma ratkesi. Nukuin ensimmäisen tabletin jälkeen vuorokauden putkeen ja kuuri oli juuri sopivanmittainen. Sain kerättyä voimia ja hoidettua anemian kuntoon Tolvon-kuurin aikana.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 11:13"]Hormonit voi vaikuttaa arvaamattomasti myös uneen. Sinä tiedät parhaiten, miten itse jaksat. Hae apua, vaikka niistä lääkkeistä, jos se on ainoa keino saada unta. Vauvalle voi antaa korviketta sen aikaa, jos lääke ei kestä imetystä. Maailma ei siihen kaadu. Yksikin hyvin nukuttu yö ja äidin jaksaminen on tärkeämpi kuin yhden tai kahden vuorokauden imetys. Jokainen tietää itse omat rajansa parhaiten.
[/quote]
Kyllä vaikuttaa hormonien tekosilta, ei auta unilääke. Äiti on luotu niin, että hän on valppaana vauvan viesteille. Se alkaa heti kun vauva syntyy, ja toisilla on voimakasta. Paniikkiin ei ole syytä, unet paranee heti kun vauvasi kasvaa. Itse kärsin samasta esikoisen kanssa, toisten lasten kohdalla e
Unettomuus on ihan yleistä vauvojen ja pikkuisten lasten äideillä. Yleensä neuvolassa kerrotaan, että niin voi käydä, mutta moni ei arvaa, miten vähiin ne unet jää. Itse nukuin parhaiten, kun vauva oli vieressä. Muistan pari kertaa jopa säikähtäneeni, miten sikeästi ollaan nukuttu, kun vauva heräili nälkäänsä. Yleensä ne unet taisi jäädä pariin-neljään tuntiin. Päivällä en ole koskaan sanut unta. Kyllä ärsytti, kun itse oli ihan loppu ja anoppi hoki, että nauti, kun se vauva-aika on niin lyhyt
Se akupunktiokin voisi ehkä olla kokeilemisen arvoinen. Olen kokeillut akupunktiota migreeniin ja niskavaivoihin ja muistaakseni sain näihin jonkinlaista apuakin. Mutta, "sivuvaikutuksena" akupunktiosta tuli todella raukea olo. Raukeampi kuin esim. hieronnasta. Ja seuraavana yönä nukuin yleensä vähän sikeämmin. Eli voisiko toimia apuna ainakin kevyempään unettomuuteen joillakin.
Rentoutuminen esim. Silva-menetelmällä tai meditointi on auttanut minua nukahtaan jopa bentsojen ja opioidien vieroitusoireissa. Vaati harjoittelua, mutta kun olet sen tehnyt, niin nukahdat parissa minuutissa.
Melatolin Plus unihäiriöiden hoidossa - http://tonzes.com/sleepfi.htm Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa.
Jos vain olisi mahdollista pistää kämppä pimeäksi jo kuudelta illalla, niin kyllä minua ainakin rupeaa raukaisemaan pian. Ikkuna sen verran auki, että on viileää ja ulkoilma tuntuu miellyttävältä. Ehkä ulkona (riippumatossa) nukkuminenkin olisi kokeilemisen arvoista. Oletko kokeillut ASMR-videoita? Niistä voi etsiä itselleen sopivia rentoutus"virikkeitä". Mutta lääkäri tietysti ja vertaistuki.
Onnistuisiko pari yötä yksinään rauhallisessa hostellissa? Kotiin soittelematta kuin korkeintaan kerran, päiväsaikaan?
Mitkä ajatukset mielessä pyörivät häiritsevinä? Ota ne esiin jonkun terpan kanssa, tuntuivat miten irrationaalisilta tahansa.
Pyydä että tutkivat onko raudanpuutetta, se aiheuttaa unettomuutta ja on mahdollista synnytyksen jälkeen. Eli lääkäriin.
Hyvä, että olet jo nyt pohtimassa asiaa, jottei ongelma kroonistuisi.
https://www.vau.fi/synnytys/synnytyksen-jalkeen/uneton-aiti/
Ennen nukkumaanmenoa hiilihydraatit kyllä minuun selvästi vaikuttavat raukaisevasti. Perunalastut erityisesti tehoavat, mutta leipä tietysti parempi.
Olin taas itsekin valvonut viikon putkeen ja meinasin ajaa kolarin. Menin lääkäriin hakemaan resoetiä niin tuli hirveää tylytystä ja syyllistämistä. Pyysin vain muutamaa lääkettä että saan kierteen poikki. Kirjoitti se lopulta mutta sanoi että koronan takia on hirveästi lisääntynyt reseptien väärennys, lääkärien uhkilu, apteekkien ja asiakkaiden ryöstöt koska huumeet ei enää liiku!
Ota apteekista RESEPTILLÄ SAATAVAA melatoniinia 3mg ja siihen kylkeen mirtazapin 1/4 tabletti. Muut melatoniinit ei oikein auta. Lisäksi Bachin NIght remedy rescue suihkaus. Se auttaa todella! SAmoin ashawandha tms en nyt muista mikä se oli. LÄäkkeitä ja apua on! Piikkimatto, äänikirja, unimusiikki,
Ehdotan, että ap hakee lääkäriltä unilääkereseptin esim. Tenox 20mg, antaa miehen hoitaa lasta yksin yhden yön ja ap menee vaikka sukulaisen luokse nukkumaan univelkoja pois omaan rauhaan.
Löytyy aiheesta omakohtainen kirjakin:
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/%C3%84iti%C3%A4-v%C3%A4sytti-lasten…
Hyvät äidit. Vaikea unettomuus vauva-aikana, joka ei myöskään helpotu edes kovilla unilääkkeitä, viittaa usein synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Käykää lääkärissä. Itselläni kokemus tästä, unettomuus lähti helpottamaan vasta kun sain hoitoa synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Tästä aiheesta voi myös Äimä ry:n sivuilta lukea.
Älkää hyväksyykö noita typeriä neuvoja kuten lue lehtiä, juo teetä yms. Jos on kyseessä vakava unettomuus, johon ei auta mikään, edes lääke, on syytä selvittää synn.jälkeisen masennuksen mahdollisuus.
PS. Omalla kohdallani diagnoosi oli helpotus. Sain vihdoin oikeaa hoitoa ja lähdin toipumaan
Olen kärsinyt kausittaisesta unettomuudesta yli 10 vuotta. Kun unettomuuskierre iskee päälle, sitä on välillä äärimmäisen vaikea katkaista.
Imovane toimii minulla jotenkuten. Toinen, luontainen keino mikä välillä toimii, on se että jättää yhden yön levon ja sen unen yrittämisen kokonaan väliin. Eli vaikka onkin jo univajeesta aika romuna, niin kun 36 tunnin osalta ei lepää ollenkaan, niin seuraavana iltana olen niin täydessä romahdus pisteessä että kroppa vaan yksinkertaisesti pakottaa nukahtamaan. Tämän jälkeen palaa taas usko siihen pystyn oikeasti nukahtamaan, ja kierre katkeaa.
Toi 36 tuntia ilman lepoa jo valmiiksi univajeisena on kyllä raaka setti, mutta on yleensä johtanut suotuisaan lopputulokseen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:54"]
Pyydä Atarax lääkettä. On allergialääke, mutta väsyttää pirusti ja toimii unettomille unilääkkeenä. Plussaa siitä, kun ei ole psyykeenlääke!
[/quote]Atarax luokitellaan ryhmään neuroosilääkkeet ja rauhoittavat aineet.