Odottamattomia raskauden tuomia muutoksia kehossa?
Mitä odottamattomia muutoksia raskaus (ja siis sen jälkeinen aika) on tuonut kehoonne?
Kommentit (43)
Yläkroppa jäi epätasapainoiseksi. Vatsalihakset venyivät oudonnäköisiksi samalla kun tissit valhtivat. Bikineitä en todellakaan enää käytä kun tunnen itseni todella typerännäköiseksi muutenkin. Eikä yhtään auta ihmisten harrastama viaton huomauttelu...:(
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:15"]Alapään suonikohjut oli tosiaan yllätys. Eikä ne edes lähteneet synnytyksen jälkeen, vaikka niin luvattiin...melkein kaksi vuotta kärsin siitä helvetistä! Vessanpöntöllä istuminen alkoi aina parin sekunnin jälkeen tuntua niin pirun pahalta, että oli pakko joskus pissata puoliksi seisaaltaan. Kammottavaa. Pitkään seisominenkin alkoi aina tuntua, kun tuli jotain painetta alapäähän.
[/quote]
Miten ne loppujen lopuksi katosivat? Tehtiinkö niille jotain, vai hävisivätkö itsestään?
Imetyksen jälkeen minulle kasvoi kiharat niskavillat. Imetyksen aikana oli toki tukkaa lähtenytkin, mutta tähän asti tukkani on ollut melko suora (lapsella on kiharat). Myös häpykarvoitus on kihartunut ja tummentunut.
Kengän koko kasvoi, mutta on sittemmin palautunut. Myös silmien sävy on vaihtunut vihertävämmäksi.
Lonkkaan on jäänyt jumi, joka kipuilee säännöllisesti. Ei auta venyttelyt tai avaukset.
Virtsanpidätyskyky on parantunut. Tämä tosin ehkä johtuu lähinnä pakon sanelemasta treenistä. Aiemmin ravasin jatkuvasti vessassa, mutta enää ei pysty! Jos lapsen kanssa on jokin kriittinen asia kesken niin sinne vesssaan ei niin vaan mennäkään.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:15"]Alapään suonikohjut oli tosiaan yllätys. Eikä ne edes lähteneet synnytyksen jälkeen, vaikka niin luvattiin...melkein kaksi vuotta kärsin siitä helvetistä! Vessanpöntöllä istuminen alkoi aina parin sekunnin jälkeen tuntua niin pirun pahalta, että oli pakko joskus pissata puoliksi seisaaltaan. Kammottavaa. Pitkään seisominenkin alkoi aina tuntua, kun tuli jotain painetta alapäähän. [/quote] Miten ne loppujen lopuksi katosivat? Tehtiinkö niille jotain, vai hävisivätkö itsestään?
[/quote]
Lähtivät sitten seuraavan synnytyksen jälkeen....siksi en niitä korjauttanutkaan, kun tiesin haluavani heti perään toisen lapsen. Ajattelin siis, että jos korjataan niin tulevat kuitenkin takaisin odotusaikana.
Mulla sisemmät häpyhuulet pienenivät synnytyksen myötä! En ymmärrä miten, mutta ainakaan enää (vielä) ei tarvitse suunnitella niiden pienentämistä. Ennen hankasivat, eivät enää.
Ja karvat lakkasivat kasvamasta. Nyt päälle puoli vuotta synnytyksestä ovat alkaneet taas kasvaa :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 10:00"]Mulla sisemmät häpyhuulet pienenivät synnytyksen myötä! En ymmärrä miten, mutta ainakaan enää (vielä) ei tarvitse suunnitella niiden pienentämistä. Ennen hankasivat, eivät enää.
Ja karvat lakkasivat kasvamasta. Nyt päälle puoli vuotta synnytyksestä ovat alkaneet taas kasvaa :(
Ap
[/quote]
Minulla myös nuo häpyhuulet vetäytivät aika huomaamattomaksi toisen synnytyksen jälkeen. Lisäksi häpykarvoitukseen tuli tupsu, jossa kasvaa valkoisia karvoja. Rasvaa on kertynyt keskivartalolle, vaikka painan 5 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Tätä en oikeastaan edes pidä huonona asiana, koska olen mallia päärynä ja tuo rasvakertymä on tasapainottanut vartaloni mittasuhteita. Vyötärö ja leveä peffa löytyy vieläkin.
Raskausarvet jotka jatkuvat alas häpyhuuliin saakka... En tiedä luulinko että raja menee jossain häpykarvoituksessa, mutta kyllä ne vaan siitäkin alemmas meni.
Välillisesti raskaudesta johtuva "ikuinen" mustelma, tai on se nyt ollut tuossa jalkapöydässä puolitoista vuotta, kun isäntä hieroi mun turvonneita jalkoja raskauden loppumetreillä.
Muusta ei niin väliksi, mutta olis joku voinut varottaa peräpukamista ja neuvoa sopivia toimenpiteitä jos ummetusta ilmenee.
Aina ollut hidas suoli mutta ei koskaan pukamia ennen kuin raskaana - jolloin kaikki muukin oli vähän vaikeampaa. Onneksi eivät ole vaivanneet lapsivuodeajan jälkeen, mutta ilmankin olisin ollut mieluusti.
Vaaleat näpyt kaulaan, mitkä sitten rapisi pois synnytyksen jälkeen...
Pieniä luomen näköisiä läiskiä tuli lisää ihan tolkuttomasti. En tiedä ovatko ne oikeita luomia vai mitä, mutta kaula ja rintakehä on niiden peitossa.
Pari kuukautta vauvan syntymästä alkoi miestyypin kaljuuntuminen, ts. ohimot kohta kaljut. Uusia hiuksia odotellessa..
Linea negra jäi pysyvästi näkyviin ensimmäisen lapsen jälkeen. On toki haalistunut vähän.
Kengänkoko kasvoi 39->40, lantio leveni ja hiukset plus muu karvoitus tummui pysyvästi.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:15"]Alapään suonikohjut oli tosiaan yllätys. Eikä ne edes lähteneet synnytyksen jälkeen, vaikka niin luvattiin...melkein kaksi vuotta kärsin siitä helvetistä! Vessanpöntöllä istuminen alkoi aina parin sekunnin jälkeen tuntua niin pirun pahalta, että oli pakko joskus pissata puoliksi seisaaltaan. Kammottavaa. Pitkään seisominenkin alkoi aina tuntua, kun tuli jotain painetta alapäähän.
[/quote]
Mulla on sama mutta lievänä. Raskaana ollessa tuntui vain seksin jälkeen (jota toki harrastettiin paljon) ja nykyään tuntuu ainoastaan kuukautisten aikaan, jos seison pitkään tai ollaan harrastettu seksiä. Synnytyksestä nyt noin 1v.
Mulla leveni rintakehä. Kylkiluut eivät palautuneet paikoilleen. Ennen oli rintaliivien ympärysmitta 75 cm, mutta vaikka paino palautui, jouduin vaihtamaan rintaliivit kokoon 80 cm. Sama kävi kuppikoon kanssa. Ennen a/b, nyt c/d.
maha ei palaudu ilman leikkausta. oikea termi käsittääkseni on vatsalihasten jääminen erilleen.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 00:17"]
Tuntuu että pissat meinaa tulla housuun herkemmin. Virtsankarkailua, mitä ei ennen ollut
[/quote]
"Odottamattomia."
Lantionpohjan lihaksia ei meinaa tunnistaa kahden synnytyksen ja yhden epparin jälkeen
Sain muistoksi rasvaluomia käsiin, vatsaan ja peräpukamat.
Tuntuu että pissat meinaa tulla housuun herkemmin. Virtsankarkailua, mitä ei ennen ollut