Pieni sijaislapsi yksin asuvalle?
Tilanne on se, että olen hyvin lapsirakas 30vee sinkku. Olen aina hoitanut muiden lapsia ja tällä hetkellä mulla on epävirallinen tukilapsi, joka on vauvasta asti ollut mulla säännöllisesti. Haluaisin kovasti oman lapsen, mutta en toisaalta koe välttämättömäksi "tehdä" biologista lasta itselleni.
Olen ottanut kerran yhteyttä alueeni sijais- ja tukivanhempi järjestelyistä vastaavaan tahoon ja he suosittelivat tukivanhemmuutta, jolloin lapsi/lapset olisivat keskimäärin kerran kuussa mun luona ja he olisivat yli 3-vuotiaita.
Voisin mieluusti antaa kodin pysyvästikin lapselle, johon saisin aika pienestä asti luoda suhteen. Mutta ajatus tuosta tukivanhemmuudesta jo vähintään muutaman vuoden ikäisille on jotenkin vieras. Onko järkeä mennä edes sanomaan tuollaista, onko mitään mahdollisuuksia edes..?
Kommentit (21)
Sellainen, että eräs tuttu tyttö jäi pienen vauvan kanssa yksin ja ehdotin hänelle sellaista säännöllistä hoitoapua, joka olisi lähellä sosiaalitoimen tukivanhemmuutta. Järjestely on ollut hänelle vauva-ajan pelastus ja lapsesta on tullut minulle todella tärkeä. Kaksi vuotta sitten alkoi. Ap
Oletteko sopineet asioista vain keskenänne vai ihan virallisestikin?
On hyvinkin mahdollisuus saada sijoitettu lapsi. Rohkeasti vaan kerrot asiasi ja pääset seuraavalle pride kurssille, joka lähistöllä järjestetään. Siitä se lähtee liikkeelle. Kaikkien lasten ei tosiaan tarvitse olla itse tehtyjä. Sijaisäiti
"Voisin mieluusti antaa kodin pysyvästikin lapselle, johon saisin aika pienestä asti luoda suhteen. Mutta ajatus tuosta tukivanhemmuudesta jo vähintään muutaman vuoden ikäisille on jotenkin vieras."
Kirjoituksestasi loistaa sinun tarpeesi saada lapsi johon kiintyä. Se ei ole hyvä eikä oikea lähtökohta.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:48"]
"Voisin mieluusti antaa kodin pysyvästikin lapselle, johon saisin aika pienestä asti luoda suhteen. Mutta ajatus tuosta tukivanhemmuudesta jo vähintään muutaman vuoden ikäisille on jotenkin vieras."
Kirjoituksestasi loistaa sinun tarpeesi saada lapsi johon kiintyä. Se ei ole hyvä eikä oikea lähtökohta.
[/quote]
On se ihan hyvä lähtökohta. Sijaisäiti
Kävin joskus jo aika kauan sitten jonkun lyhyen sijais- ja tukiperhejutun. Siellä sanottiin, että sijaisperheiksi haetaan ensisijaisesti pariskuntia/kahden vanhemman perheitä. Tukiperheeksi/tukihenkilöksi hyväksyvät käytännössä kaikki täysjärkisilltä vaikuttavat sinkut ja pariskunnat.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:53"]
Kävin joskus jo aika kauan sitten jonkun lyhyen sijais- ja tukiperhejutun. Siellä sanottiin, että sijaisperheiksi haetaan ensisijaisesti pariskuntia/kahden vanhemman perheitä. Tukiperheeksi/tukihenkilöksi hyväksyvät käytännössä kaikki täysjärkisilltä vaikuttavat sinkut ja pariskunnat.
[/quote]
Yksin asuva voi kyllä ihan hyvin toimia sijaisvanhempana.
Sijaisperhe on sijaisperhe. Siinä täytyy hyväksyä se, että lapsi voi muuttaa pois. Silloin tuo pysyvästi on epävarma juttu. Samaten tuo pienestä asti. Ei niitä vauvoja aina ole tarjolla, tai edes pientä taaperoa. Se tarjottu lapsi voi olla koululainen. Jotenkin ei niin loppuun asti harkitulta vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:58"]
Sijaisperhe on sijaisperhe. Siinä täytyy hyväksyä se, että lapsi voi muuttaa pois. Silloin tuo pysyvästi on epävarma juttu. Samaten tuo pienestä asti. Ei niitä vauvoja aina ole tarjolla, tai edes pientä taaperoa. Se tarjottu lapsi voi olla koululainen. Jotenkin ei niin loppuun asti harkitulta vaikuttaa.
[/quote]
Lapsen iän voi toivoa. Useinhan lapsi jää sijaisperheeseen pysyvästi. Ja vaikka ei jäisikään, hänellä on oikeus olla rakastettu ja saada kiintyä turvalliseen aikuiseen.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:58"]Sijaisperhe on sijaisperhe. Siinä täytyy hyväksyä se, että lapsi voi muuttaa pois. Silloin tuo pysyvästi on epävarma juttu. Samaten tuo pienestä asti. Ei niitä vauvoja aina ole tarjolla, tai edes pientä taaperoa. Se tarjottu lapsi voi olla koululainen. Jotenkin ei niin loppuun asti harkitulta vaikuttaa.
[/quote]
Toki tiedän ja ymmärrän sijaisperheen määritelmän. Olen tätä vuosia miettinyt, tiedostan kyllä sen, että vain itse "tekemällä" voin saada pysyvästi oman lapsen.Ei kai kaikkien tarvitse tehdä biologisia lapsia, mielestäni on hyvä asia, että vaihtoehto on hoitaa ja kasvattaa jo olemassa olevia lapsia vaikka ei olisikaan valmis esimerkiksi koululaisen sijaisäidiksi samoin tein.. Ap
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:22"]
Älä välitä negatiivisista kommenteista ap. Hakeudu kurssille ja sen aikana selviää monta asiaa. Lopuksi saat päätöksen siitä, hyväksytäänkö sinut sijaisvanhemmaksi. Sijaisäiti
[/quote]Negatiivisista? Ihan kuule arkirealismia joillekkin. Ole onnellinen, jos ei sinulle.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:58"]
[/quote]
Lapsen iän voi toivoa. Useinhan lapsi jää sijaisperheeseen pysyvästi. Ja vaikka ei jäisikään, hänellä on oikeus olla rakastettu ja saada kiintyä turvalliseen aikuiseen.
[/quote]Vauvojahan toivovat kaikki ne jotka eivät ole biologista saaneet, joten ei niitä kovin paljon ole saatavilla. Ja sijaisperhe voi olla pysyvä, mutta usein ei. Lapsi lähtee takaisin kotiin, tai ammatilliseen paikkaan. Molempia tilanteita olen nähnyt.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 20:58"]Sijaisperhe on sijaisperhe. Siinä täytyy hyväksyä se, että lapsi voi muuttaa pois. Silloin tuo pysyvästi on epävarma juttu. Samaten tuo pienestä asti. Ei niitä vauvoja aina ole tarjolla, tai edes pientä taaperoa. Se tarjottu lapsi voi olla koululainen. Jotenkin ei niin loppuun asti harkitulta vaikuttaa. [/quote] Toki tiedän ja ymmärrän sijaisperheen määritelmän. Olen tätä vuosia miettinyt, tiedostan kyllä sen, että vain itse "tekemällä" voin saada pysyvästi oman lapsen.Ei kai kaikkien tarvitse tehdä biologisia lapsia, mielestäni on hyvä asia, että vaihtoehto on hoitaa ja kasvattaa jo olemassa olevia lapsia vaikka ei olisikaan valmis esimerkiksi koululaisen sijaisäidiksi samoin tein.. Ap
[/quote]Kyllä se vauvakin kasvaisi koululaiseksi. Oletko valmis siihen, että kun suurimmat syyt pienten vauvojen huostaanottoihin ovat alkoholin ja huumeiden käyttö, voit olla seuraavat vuodet sidottu sosiaalitoimen lisäksi erillaisiin kuntoutus ja koulupalavereihin. Sitten on biologisten vanhempien oikeudet tavata lasta. Sinun aikasi menisi kouluun huolehtimiseen, kuntoutukseen kuskaamisiin, palavereihin jatkuvasti vaihtuvien ihmisten kanssa, koulutehtävissä auttamiseen jopa kaksi tuntia päivässä, yksinkertaisten asioiden toistamiseen, ison koululaisen valvontaan esim. pihalla, kela asiointeihin, lääkäri käynteihin ja valitusten kuuntelemiseen joka taholta. Kaikki tuo yksin. Nim "kokemusta on"
Älä välitä negatiivisista kommenteista ap. Hakeudu kurssille ja sen aikana selviää monta asiaa. Lopuksi saat päätöksen siitä, hyväksytäänkö sinut sijaisvanhemmaksi. Sijaisäiti
Ystäväni on sijaisäiti ja asuu yksin. Hänelle on sijoitettu aivan ihana poika, joka on tullut hänelle alta vuoden ikäisenä. Joten siis aivan hyvin voit saada sinäkin pienen sijaislapsen. Hakeudu kurssille ja toteuta iso avunanto jollekkin pienokaiselle.
Arvostan todella paljon kaltaisia naisia, kuten myös perheitä jotka ovat valmiita vastaanottamaan uuden perheenjäsenen.
Ei ole sijaislapsia, on sijaisvanhempia.
On ihan mahdollista ryhtyä sijaisäidiksi yksin. Eri asia sitten on, onko mahdollista saada pieni lapsi. Lapselle katsotaan aina se paras perhe ja yleensä kahden vanhemman perhe ajaa ohi yhden vanhemman perheistä, kun näitäkin on runsaasti tarjolla nimenomaan pienille.
Kaikki on mahdollista! Mene kotikuntasi tai esim. PeLa:n järjestämälle Pride-valmennuskurssille. Kurssi kestää noin 6kk ja sen aikana ajatukset ja tunteet kulkevat vuoristorataa. Lopuksi keskustellen yhdessä valmentajien kanssa saat päättä, onko sinusta sijaivanhemmaksi, vastuulliseen, vaativaan ja todella antoisaan tehtävään. Sinkkuus ei ole este sijaisperheenä toimimiselle, mutta talouden ja tukiverkon täytyy olla kunnossa. T: alle kaksivuotiaana sijoitetun, nyt jo koululaisen tyttösen sijaisäiti (sinkkuäiti)
Millainen systeemi tuo epävirallinen tukijuttu on?