Mihin nelikymppinen voisi uudelleenkouluttautua?
Ei sote-alaa eikä muutenkaan ihmisläheistä työtä. En ole matemaattinen enkä tietotekniikan taitaja.
Kommentit (654)
Sairaanhoitajaksi. Lyhyeen koulutukseen nähden erinomainen palkka!
Esim. hoiva-avustaja, entäpä ravintola työntekijän peruskurssi, savenvalaja, onhan näitä nyt pilvinpimein, ÄLKÄÄ LANNISTUKO IHMISET, EESPÄIN EESPÄIN TIELLÄ TAISTOJEN JNE: YSTÄVÄT RAKKAAT!
miten ois elektroniikka-asentajaksi????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metronkuljettaja olisi mun unelma-ammatti. Ei muuta liikennettä ja saisi olla omassa rauhassa.
Tuohon hommaan oli just rekry päällä, 14 paikkaa tarjolla. Haku loppui 21.11.
itsekin harkinnut myös metronkuljettajaksi mutta tyssäsi seinään kun vaaditaan B-luokan ajokortti!!!. miksiköhän kun ei metro ole auto...
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi. Lyhyeen koulutukseen nähden erinomainen palkka!
Äh, sinne pitää olla lukio tai lähihoitajakoulu ensin tehtynä. Eli ensin lukio 3 vuotta ja sitten vielä AMK 3,5 vuotta ... Käytännössä 7 vuotta. Eikä ihmisala sovi kaikille, ei mee haastattelusta läpi.
Ap on varmaan jo valintansa tehnyt. Mutta jos joku muu asiaa miettii niin vastaan että nelikymppinen ennättää vielä ihan mihin vaan. Viisikymppinen siskonikin opiskelee paraikaa yliopistossa toista vuotta maisterin papereita.
Muistelen kuulleeni, että Kiinan uiguurialueilla on ihan sellaisia valtion ylläpitämiä uudelleenkoulutusleirejä. Toivottavasti tuollaisia lanseerattaisiin myös Suomessa.
Ei nykyään ole enää mihinkään koulutukseen ikärajaa. Ehkä johonkin ammattibalettitanssijaksi ei tuossa iässä kannata ryhtyä opiskelemaan, jos heillä on eläkeikä jotain 36 vuotta.
Pari ideaa:
-minkinrehuksi
-(herra 47:ää mukaillen) Itämerelle öljypuomiksi
-kokemusasiantuntija. Tätä ennen tosin pitää esim. tehdä rikoksia, narkata kunnolla ja olla mielellään linnassa. Sen jälkeen verovaroin maksetaan ylläpitosi.
Suomen työmarkkinat eivät mahdollista paljon muuta.
Itse siirryn rahoitusalalta luontopuolelle. Mahdollisuudet ovat moninaiset ja pääset halutessasi pois asiakaspalvelusta josta ainakin itse haluan eroon.
Nelikymppisellä on vielä 20 vuotta työuraa jäljellä. Siis jos oletetaan, että työntekijä on TÄYSJÄRKINEN aikuinen, joka pitää huolta itsestään ja omasta suorituskyvystään. Se on helppoa kun tietää miten homma toimii. Painonhallinta, terveellinen ruokavalio, liikunta, tupakoinnin välttäminen, alkoholinkäytön rajoittaminen. Jos joku ei näitä tee, niin on turha tulla itkemään minulle että "elämä on vaikeaa".
Siivoojaks, moni ottaa vaikka vuodeksi harjoittelemaan (ilman palkkaa), sitten voi työkkärin kanssa neuvotella jatketaanko tukitoimia.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään ole enää mihinkään koulutukseen ikärajaa. Ehkä johonkin ammattibalettitanssijaksi ei tuossa iässä kannata ryhtyä opiskelemaan, jos heillä on eläkeikä jotain 36 vuotta.
Balettitanssijan eläkeikä on 45 vuotta. Siis noin yleisesti. Mikään ei estä tanssimasta pidempään jos kroppa kestää. Mutta tuo 45 v on sellainen ikä, että sen jälkeen tanssijalle tarjotaan "karaktäärirooleja" eli sivurooleja. Ei päärooleja.
Itse aloin opiskella tietojenkäsittelytiedettä, koska se kiinnostaa minua. Edellisellä kierroksella opiskelu kävi työstä, nyt se on lempiharrastukseni.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.
Aloitin itse opiskelut (yliopistolla) 47-vuotiaana. Tein kaksi tutkintoa putkeen ja nyt lähes 50-vuotiaana saan valita työpaikkani.
Terveisin, se sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Balettitanssijan eläkeikä on 45 vuotta. Siis noin yleisesti. Mikään ei estä tanssimasta pidempään jos kroppa kestää. Mutta tuo 45 v on sellainen ikä, että sen jälkeen tanssijalle tarjotaan "karaktäärirooleja" eli sivurooleja. Ei päärooleja.
Samat laskukaavat ne kai pätee balettitanssijoihinkin. Voihan sitä tietenkin jäädä eläkkeelle, mutta se on sitten eri asia, että riittääkö eläkekertymä normaaliin elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen kuulleeni, että Kiinan uiguurialueilla on ihan sellaisia valtion ylläpitämiä uudelleenkoulutusleirejä. Toivottavasti tuollaisia lanseerattaisiin myös Suomessa.
On varmasti tosi hyvä koulutus! 😂😂
Mäkin haluun sellaiseen.
Minä opiskelin uuden ammatin vähän yli 50 v. Ihan hyvin meni koulu. Töitä en ko. alalta ole saanut, vaikka julkisuudessa valitetaan työvoimapulaa. No, pääsin vanhoihin töihin takaisin. Ei se koulun käynti silti yhtään harmita, päin vastoin.