Mihin nelikymppinen voisi uudelleenkouluttautua?
Ei sote-alaa eikä muutenkaan ihmisläheistä työtä. En ole matemaattinen enkä tietotekniikan taitaja.
Kommentit (654)
Ihan mihin vaan haluaa! Itse kouluttauduin eräoppaaksi. Useampi ammatti on ja kaikissa töitä ollut. Asenne ratkaisee paljon tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.
Vasta ammattitutkinnon suorittaneina työllistyvät aivan varmasti, jos ei mitään muuta häikkää olemuksessa tai persoonassa ole.
Nelikymppinen ehtii lukea vielä vaikka lääkäriksi, mutta hänhän sanoi, ettei sote-ala kiinnosta.
Autonkuljettaja. Linja-autonkuljettaja.
Taksinkuljettaja.
Puutarhatyöntekijä. Puutarhuri. Floristi.
Odotinkin, milloin tulee ensimmäinen ehdotus puutarhuriksi tai floristiksi.
Puutarhurin työ on kausityötä. Talvet (noin marras-huhti) olet työtön, lomautettu, yrittäjä tai ihan joissain muissa töissä. Palkka on umpisurkea. Puutarhurin työ vaatii hyvää kuntoa, tervettä selkää ja niveliä. Jos olet ikäsi istunut perseellään toimistotyössä voi olla melkoinen shokki joutua sinne "lapion varteen" 8h päivässä säässä kuin säässä. Aika harva nelikymppinen tuohon enää kykenee, saatikka että pystyisi tekemään eläkeikään saakka.
Floristin työ on fyysisesti kevyempää, mutta vaatii taas ihan muita avuja: visuaalisuutta, hyvää värisilmää, käsinäppäryyttä JA erinomaisia asiakaspalvelutaitoja. Floristi on asiakaspalvelija ja ne kukkakaupan asiakkaat ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.
Itse olen 43 v. puutarhuri. Ei ongelmia jaksamisen kanssa, hyvää kuntoa ja asennetta kyllä vaatii. Vakipaikka, palkka n. 2500 €.
Mitä teet talvisin?
Käsilumitöitä ja liukkauden torjuntaa, metsätöitä, katupuiden hoitoleikkauksia, puhtaanapitoa, työvälineiden ja varusteiden huoltoa. Talvella jää luppoaikaa.
No ei kyllä tuolla iällä enää kannattaisi tehdä liukkaudentorjunta hommia, se liukkauden puute tulee tuossa iässä jo ihan luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Suoritin opettajaopinnot yli 50-vuotiaana nyt on vakituinen virka.
Opiskelu kannattaa aina. Vanhin ryhmäni opiskelijoista on 60-vuotias.
Oikeasti on veronmaksajien rahan tuhlausta kouluttaa 60v opettajaksi. Työvuosia voi olla teoriassa vielä 10 jos on töissä 70v. Mutta oikeassa maailmassa tuolla 60v juna meni jo opettajan ammatin suhteen. Otetaan seuraavaksi 65v opettajakoulutukseen jos rahan tuhlauksella ei ole merkitystä. Tai miksi tuo 60v ole lääkiksessä? Ikävä kyllä jokainen vanhenee joskus ja jotkut ovet sulkeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa iässä kannata, jos olet pitemmästi yli 40. Esim. 44v opiskelemaan alkava kun valmistuu ammattiin, on jo 46-48 v. Eli lähes 50. Eikä sen ikäset enää työllisty. Parempi maata kotona oluen juonnissa. Pääsee helpommalla.
Vasta ammattitutkinnon suorittaneina työllistyvät aivan varmasti, jos ei mitään muuta häikkää olemuksessa tai persoonassa ole.
Nelikymppinen ehtii lukea vielä vaikka lääkäriksi, mutta hänhän sanoi, ettei sote-ala kiinnosta.
Autonkuljettaja. Linja-autonkuljettaja.
Taksinkuljettaja.
Puutarhatyöntekijä. Puutarhuri. Floristi.
Odotinkin, milloin tulee ensimmäinen ehdotus puutarhuriksi tai floristiksi.
Puutarhurin työ on kausityötä. Talvet (noin marras-huhti) olet työtön, lomautettu, yrittäjä tai ihan joissain muissa töissä. Palkka on umpisurkea. Puutarhurin työ vaatii hyvää kuntoa, tervettä selkää ja niveliä. Jos olet ikäsi istunut perseellään toimistotyössä voi olla melkoinen shokki joutua sinne "lapion varteen" 8h päivässä säässä kuin säässä. Aika harva nelikymppinen tuohon enää kykenee, saatikka että pystyisi tekemään eläkeikään saakka.
Floristin työ on fyysisesti kevyempää, mutta vaatii taas ihan muita avuja: visuaalisuutta, hyvää värisilmää, käsinäppäryyttä JA erinomaisia asiakaspalvelutaitoja. Floristi on asiakaspalvelija ja ne kukkakaupan asiakkaat ei ole ihan sieltä helpoimmasta päästä.
Itse olen 43 v. puutarhuri. Ei ongelmia jaksamisen kanssa, hyvää kuntoa ja asennetta kyllä vaatii. Vakipaikka, palkka n. 2500 €.
Mitä teet talvisin?
Käsilumitöitä ja liukkauden torjuntaa, metsätöitä, katupuiden hoitoleikkauksia, puhtaanapitoa, työvälineiden ja varusteiden huoltoa. Talvella jää luppoaikaa.
No ei kyllä tuolla iällä enää kannattaisi tehdä liukkaudentorjunta hommia, se liukkauden puute tulee tuossa iässä jo ihan luonnostaan.
Jaa, en ole huomannut! Ongelma on pikemminkin päinvastainen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti on veronmaksajien rahan tuhlausta kouluttaa 60v opettajaksi. Työvuosia voi olla teoriassa vielä 10 jos on töissä 70v. Mutta oikeassa maailmassa tuolla 60v juna meni jo opettajan ammatin suhteen. Otetaan seuraavaksi 65v opettajakoulutukseen jos rahan tuhlauksella ei ole merkitystä. Tai miksi tuo 60v ole lääkiksessä? Ikävä kyllä jokainen vanhenee joskus ja jotkut ovet sulkeutuvat.
Osittain eläkeikää lähestyvien koulutus on säilytystä. Menemällä koulutukseen säästyy siltä, että aletaan jossain vaiheessa painostaa työkokeiluun tai kuntouttavaan eli siis ilmaistöihin. Rekrykoulutuskaan, joka on myös suurelta osin ilmaistyötä, ei kannata vanhemmalle henkilölle, koska ei häntä palkata kuitenkaan sen lopussa. Yleisesti opinnot ovat kuitenkin plussaa itselle, toisin kuin ilmaiseksi tehty työ.
Hei, opiskelen itse sosiaalialalle ja olen 53 vee.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin aioin ehdottaa tuota puutarhurin alaa. Tai joku tällainen hortonomi. kukkien sidontaa, metsätalousinsinööri, suntio, lvi-puoli, konduktööri, kiinteistönhoitaja, sihteeri, isännöitsijä, pieneläinhoitaja….
Kyllä vaihtoehtoja löytyy 🙂 Anna palaa vaan!👍
Horttonomit on muuten homoja.
Logistiikka tarvitsee toimihenkilöitä ja puhdasta sisätyötä on tarjolla.
Mä ajattelin ehdottaa palvelumuotoilua. Nouseva ja tärkeä ala tällä hetkellä asiakasnäkökulman edelleen korostuessa eri toiminnoissa, ei vain ainoastaan palvelusektorilla. On lyhyttä ja pidempää koulutusta ja voi hyödyntää monessa. Itsekin parhaillaan työn ohessa ja monenlaista taustaa kanssaopiskelijoilla.
40-vuotiaana ura alkaa olla jo taputeltu. Ketään ei enää kiinnosta noin vanha nainen. Hyväksykää se, vanhukset.
Nelikymppisenä metallille, oon tyytyväinen. Vakityö.
N44
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on käynyt hyvin. Onnea! Minä olin käytännön työelämässä amk-tutkinnolla, suoritin yamk:n ja lähdin projektityöntekijäksi vakkaritoimesta v. 2015. Kun projekti loppui 2,5 vuoden päästä, en saanut mitään vakituista työtä. Olin vasta 44 v. Hain kaikkea mahdollista omaan alaan liittyvää, kunnes sain osa-aikaista työtä ammatillisena opettajana. Seuraavana vuonna sain koko vuodeksi kokoaikaisen vuosityöajan. Sattumalta pääsin opettajakorkeakouluun. Opiskelin työn ohella rankan rupeaman, noin vuoden. Valmistuin opettajaksi toukokuussa ja kesäkuussa 2021 päättyi opettajan työt. Säästöleikkuri iski ja määräaikaisuuksia meidän yksikössä ei jatkettukaan. Minulle sanottiin, että kyllä jotain keikkaa opettajana löytyy. Heinäkuussa 0 päivää, elokuussa 0 päivää, syyskuussa 30 opetustuntia. Siinä vaiheessa loppui kärsivällisyys.
Hakeuduin lyhyehköön sijaisuuteen vuoden loppuun omaa ammattialaa vastaavaan työhön. Palkka on nyt lähes kolmanneksen pienempi kuin projektityöntekijänä tai kokopäiväisen opettajana. Palkka on jopa hiukan pienempi kuin aikoinaan vakituisessa toimessani. Toisaalta työ on kevyempää. Olen jatkanut sijaisuuden tekemistä, koska mitään muutakaan ei ole tarjolla. Odottelen kevättä, jolloin todennäköisesti taas voi tulla ammatillisen opettajan työpaikkoja auki.
Neiti99 kirjoitti:
40-vuotiaana ura alkaa olla jo taputeltu. Ketään ei enää kiinnosta noin vanha nainen. Hyväksykää se, vanhukset.
Ehkä sinä tulet olemaan nelikymppisenä väsynyt ja lonkkavikainen paksukainen, joka ei osaa enää muuta kuin mussuttaa sipsejä sohvalla ja aukoa naamaria. Muilla voi olla kykyjä ja virtaa.
Vakitöitä ei enää juurikaan ole. Koskee myös nuorempia
Vierailija kirjoitti:
Pääministeriksi ei tarvitse pätevyyttä.
Maisterintutkinto kuitenkin taskussapääministerillä. Hae VKK:n kansanedustajaksi ensi vaaleissa. Mistään ei tarvitse tietää mitään, koulutus on vain miinusta. Työ koostuu somettamisesta ja tuohtumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto voisi ryhtyä taiteilijaksi. Sormiväritöitä tekemällä voi saada tuhansia euroja apurahaa erilaisilta järjestöiltä.
Esim. täältä saat 24 000 €, kun jaksat kirjoittaa sopivan cv:n https://kordelin.fi/apurahat/taiteet. Voit katsella, esimerkiksi tätä listaa, niin näet, mitä tasoa askartelun tulee olla jotta rahoihin pääsee käsiksi: https://kordelin.fi/apuraha/ala/kuvataide/
Näyttää olevan taiteen maistereita tai kuvataiteilija AMK -tuntkinnot. Mistä itseoppinut taiteilija saisi rahaa?
No näitä tahoja on pilvin pimein, jotka tarjoavat rahaa kuvataiteilijoille. Jos ei rahaa, niin kelpaisiko esim 6 kk maksuton loma italiassa, Grassinan ateljeetalon residenssissä? Taiteelliseen työskentelyyn toki.
Taidat olla katkera, kun et itse pysty mihinkään?
Pystyisin fyysisesti ja henkisesti vaikka mihin, mutta työolot ja työilmapiiri niin huonoja ettei maksa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto voisi ryhtyä taiteilijaksi. Sormiväritöitä tekemällä voi saada tuhansia euroja apurahaa erilaisilta järjestöiltä.
Esim. täältä saat 24 000 €, kun jaksat kirjoittaa sopivan cv:n https://kordelin.fi/apurahat/taiteet. Voit katsella, esimerkiksi tätä listaa, niin näet, mitä tasoa askartelun tulee olla jotta rahoihin pääsee käsiksi: https://kordelin.fi/apuraha/ala/kuvataide/
Näyttää olevan taiteen maistereita tai kuvataiteilija AMK -tuntkinnot. Mistä itseoppinut taiteilija saisi rahaa?
No näitä tahoja on pilvin pimein, jotka tarjoavat rahaa kuvataiteilijoille. Jos ei rahaa, niin kelpaisiko esim 6 kk maksuton loma italiassa, Grassinan ateljeetalon residenssissä? Taiteelliseen työskentelyyn toki.
Taidat olla katkera, kun et itse pysty mihinkään?
Oviesli
mutta pitääkö tuollaista erikseen päästää ilmoille?
Mitä muutakaan hän voisi olla kurjassa tilanteessaan?
Mä oon kohta 39 ja opiskelen kauppakorkeakoulussa. En ole myöskään mikään matikkanero mutta ei siellä tarvi olla, voin luvata....
Olisko yliopistoissa jotain mikä sua kiinnostaisi?