Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TOTUUS amis vs. lukio

Vierailija
16.05.2015 |

Olen valmistunut kaksoistutkintoon v. 2013.
Amis:Naurettavaa apukoulutasoa. Opetus surkeaa. Kokeet helpompia kuin peruskoulussa. Lukematta fiksu saa heittämällä täydet pisteet.

Lukio: Vaatii oikeasti älyä. Tyhmä ei koskaan valmistu yo:ksi (vrt. Amis) .

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 07:50"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:37"]Amiksen syykö se on, että opetus on tuota tasoa? Vituttaa tuo ainainen amisten väheksyminen. Juu ja minäkin olen ylioppilas ja opiskelen tällä hetkellä ammattiin. Yo-todistuksella saa pyyhkiä persettä, sillä ei töitä saa.
[/quote] vai yo- todistuksella töitä. Sekö onkin ammattitutkinto? Mihin jos saan kysyä? Itse menin lääkikseen ja nyt palkka 7 k€ yksityisellä puolella.
[/quote]

Jos näin on, tuskin tällaista viestiä näin tyhmään väittelyyn laittaisit. Tuntuu ettet lääkäreiden maailmasta (työ ja palkkaus) mitään tiedä
[/quote] Niin, mitä en tiedä lääkäreiden maailmasta, työstä ja palkkauksesta? Jonkun on tehtävä näitä isompipalkkaisiakin töitä, jotta suomalaisten palkkamediaani saadaan nousemaan 3500 €:on / kk.

Vierailija
82/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen amiksen opettaja ja täytyy kertoa vielä yksi asia, miksi amiksella on usein huono maine ja ajatellaan, että siellä opiskelu on helppoa.

Jos nuori ei pärjää lukiossa, lukion opo saattaa suositella, että nuori siirtyy amikseen. Samoin jos lukion ovet ei aukea, niin amikseen saattaa päästä. Ja sitten kun nuori on päässyt amikseen niin meidän amisopettajien pitää pitää kynsin ja hampain kiinni näistä nuorista, etteivät he vaan missään tapauksessa keskeytä opintoja. Jos nuori ei pärjää amiksessa niin ei ole mitään seuraavaa paikkaa, mihin amiksen opo suosittelisi nuoren menevän. Ei, vaan meidän opettajien pitää vain pitää ne kaikkein heikkolahjaisimmatkin siellä opetuksessa. Amiksissa on valtavasti kaikenlaisia tukitoimia ja käytänteitä siihen, miten saadaan kaikki pysymään koulussa. (vaikka osalle amis onkin liian haastava paikka...)

Sitten jos nuori ei edes mene amikseen tai tukitoimista huolimatta keskeyttää.. Silloin etsivä nuorisotyö tms. selvittää nuoren tilannetta ja nuori yritetään saada amikseen esim. ns. valmistavaan koulutukseen, josta voi siirtyä varsinaiseen opetukseen. Kymppiluokatkin on ainakin Helsingissä jo amiksissa eli ajatus on, että ne kymppiluokkalaiset ei mene lukioon.

Eli aika ahtaalla me amisopet siellä amiksessa ollaan. Heikotkin pitää pitää mukana vaikka heti itse näkisikin, ettei opinnoista tule yhtään mitään. Tästähän kärsii eniten ne normiopiskelijat, jotka voisivat edetä nopeamminkin ellei näitä tosi heikkoja olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:44"]Siis mitä? Ammattikoulusta valmistut ammattiin. Kouluttaudut ja saat itsellesi ammatin, jonka mukaan (ihannetilanteessa) tulevaisuudessa työskenteletkin. Esim. sosiaali- ja terveysalalle et ilman koulutusta pääse (luojan kiitos!) ja työssäoppiminen, eli käytännössä työharjoittelut on aivan olennainen osa koulutusta. [/quote] Serku pääsi amikseen (lähihoitaja )5,5 keskiarvolla. Narkomaani. Lintsasi. Suoritti amiksen loistavin arvosanoin. Surullista.

[/quote]

Näille jutuille kannattaa laittaa erittäin suuri epäilyspaino.

Itse suoritin ammattikoulun kaupallisella puolella. Sinänsä helppoa oli, ainakin nyt kun vertaan korkeakouluopintoihin (niin, siis amiksestakin saa hakukelpoisuuden korkeakouluun, mikäli tässä(kin) ketjussa on jäänyt monelta epäselväksi), mutta ei siellä kyllä persettä raapimalla "loistavia arvosanoja" saanut.

Ruotsin kursseilla olin ylipäätään niitä harvoja, jotka pääsivät edes ensiyrittämällä kokeesta läpi, itse lähes täysillä pisteilla ja suurin osa rimaa hipoen. Jos ei oikeasti mitään osannut eikä oltu vaivauduttu sitä vähääkään kokeeseen kertaamaan, niin ei siellä mitään "loistavia arvosanoja" annettu. Hylätty paperiin ja toivotettiin tervetulleeksi uusintaan.

Ja samaa muillakin kursseilla.

Ammattikoulussa on helppo saada hyviä numeroita, jos viitsii tosissaan yrittää ja näyttää sitä motivaatiotaan. Mutta ei siellä anneta kolmosia siitä, että kaivat nenää tunnilla ja pelaat kännykällä (ainakaan omassa opinahjossa, toivottavasti ei muuallakaan).

Vierailija
84/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ja mun mies amiksii :)
Me ollaan 20 ihmisen pomoja ja niistä yli puolet on amkkeja. Tienaavat kolmas osan siitä mitä minä. Ja eivät nyt ole mitään älyn riemuvoittoja vaikka lukio onkin käytynä. Mukavia ja taitavia ovat kyllä työssään, mutta niin on amiksetkin ;)

Vierailija
85/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:30"]

Minäkin olen amiksen opettaja ja täytyy kertoa vielä yksi asia, miksi amiksella on usein huono maine ja ajatellaan, että siellä opiskelu on helppoa.

Jos nuori ei pärjää lukiossa, lukion opo saattaa suositella, että nuori siirtyy amikseen. Samoin jos lukion ovet ei aukea, niin amikseen saattaa päästä. Ja sitten kun nuori on päässyt amikseen niin meidän amisopettajien pitää pitää kynsin ja hampain kiinni näistä nuorista, etteivät he vaan missään tapauksessa keskeytä opintoja. Jos nuori ei pärjää amiksessa niin ei ole mitään seuraavaa paikkaa, mihin amiksen opo suosittelisi nuoren menevän. Ei, vaan meidän opettajien pitää vain pitää ne kaikkein heikkolahjaisimmatkin siellä opetuksessa. Amiksissa on valtavasti kaikenlaisia tukitoimia ja käytänteitä siihen, miten saadaan kaikki pysymään koulussa. (vaikka osalle amis onkin liian haastava paikka...)

Sitten jos nuori ei edes mene amikseen tai tukitoimista huolimatta keskeyttää.. Silloin etsivä nuorisotyö tms. selvittää nuoren tilannetta ja nuori yritetään saada amikseen esim. ns. valmistavaan koulutukseen, josta voi siirtyä varsinaiseen opetukseen. Kymppiluokatkin on ainakin Helsingissä jo amiksissa eli ajatus on, että ne kymppiluokkalaiset ei mene lukioon.

Eli aika ahtaalla me amisopet siellä amiksessa ollaan. Heikotkin pitää pitää mukana vaikka heti itse näkisikin, ettei opinnoista tule yhtään mitään. Tästähän kärsii eniten ne normiopiskelijat, jotka voisivat edetä nopeamminkin ellei näitä tosi heikkoja olisi.

[/quote]

Tuohon pitäisi kyllä saada iso muutos aikaiseksi. Ammattikoulun ei pitäisi olla mikään varavaihtoehto sellaiselle, joka ei lukiossa viitsi pärjätä, vaan jo lukiossa pitäisi joko potkia teiniä tekemään enemmän hommia koulunkäyntinsä eteen tai sitten ovesta ulos. Ja ilman mitaan amiskehotuksia, vaan voi sitten omalla ajalla miettiä, mitä tekee.

Itsekin kun kävin ammattikoulua, niin nimenomaan me hyvät opiskelijat kärsimme noista tulevaisuuden-toivottomuus - opiskelijoista. Riehumista ja aivan käsittämätöntä menoa, luulin ekana vuonna joutuneeni takaisin ala-asteelle. Onneksi sentään moni näistä lopetti jo ekan vuoden jälkeen, loput heti kun tuli 18 mittariin. Näin me jäljelle jääneet saimme viimein työrauhan ja valmistujaisissakin oli vain kourallinen meitä ajoissa valmistuneita.

Siinä, että näitä ongelmatapauksia säilötään ammattikouluihin, kustaan muuntajaan ja pahasti. Harva noista varmaan edes koskaan valmistuu, joten ainoastaan häiriköivät muita opiskelijoita ja kiristävät ammattiopettajien pinnaa uskomattomiin mittoihin.

Vierailija
86/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tekstiä oli pakko lainata, totta joka sana.

Lisätään vielä että ammattiopiston jälkeen on hakukelpoisuus korkeakouluun, amk tai yliopisto.

Opiskelijasta riippuu miten kouluaikansa käyttää niin amiksessa kuin lukiossakin.

Jos tyytyy heikoimpiin arvosanoihin niin helpolla pääsee kummastakin.

Lukio painottuu luonnollisesti akateemisiin aineisiin ja amis valmistaa ammattiin.

Amiksesta työllistyminen tapahtuu useimmiten harjoittelupaikkaan joten niihin toppi-jaksoihin kannattaa panostaa.

Amiksen opiskelijoissa on kansan koko kirjo.

amisopena olen ollut 7 vuotta

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:43"]

Ei varmaan pitäisi provosoitua, mutta menköön... Ammattikouluissa on valtava määrä erilaisia aloja, joilla paitsi opiskellaan eri tavoilla, myös edellytetään erilaisia taitoja ja erilaista tietämystä. Niitä ei voi juurikaan verrata keskenään, eikä myöskään lukioon. Joillakin aloilla saattaa pärjätä lukematta tai tekemättä mitään, joillakin aloilla pitää oikeasti osata tehdä jotain konkreettista. Jos tätä ei tajua, niin ei taida olla sitä paljon puhuttua ÄLYÄ.

[/quote]

Vierailija
87/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä on jälleen kerran turha puhua, että lukiolainen ei valmistu mihinkään. Jokainen lukion aloittava tietää, että ei valmistu. Tutkinnon pointti on opettaa teoria-aineita, joiden joukosta toivottavasti löytyy se itseään eniten kiinnosta osa-alue, oli se sitten kemia tai vaikka psykologia. Lukio antaa todella hyvän pohjan etenkin yliopistolle. Toki osa lukiolaisista jatkaa ammattiopistoonkin. Enkä voi kyllä sanoa, että yleistiedosta olisi kenellekään haittaa.

Vierailija
88/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ole hieman liian vanhoja amis vs lukio -juttuihin? Aihehan on yleensä ajankohtainen alle 20 vuotiaille.

Vierailija
89/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio-opinnoista olisin käytännössä hyötynyt matematiikasta ja fysiikasta, esim. kielien opiskelu olisi ollut turhaa, koska osasin jo hyvin englantia. Yleissivistyksen saa nykyään netistä.

Vierailija
90/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valmistunut ylioppilaaksi ja sen jälkeen vielä yo-merkonomiksi. Paljon hyödyllisempi elämää ajatellwn oli mwrkonomin tutkinto. Molemmista pääsee kyllä tyhmempikin läpi. Yo-tutkinnosta en näe mitään hyötyä. Yliopistoonkin pääsee paljon helpommin merkonomin papereilla. Mut kukun tavallaan. Omille lapsille en lukiota suosittele.

Vierailija
91/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:50"]Ettekö te ole hieman liian vanhoja amis vs lukio -juttuihin? Aihehan on yleensä ajankohtainen alle 20 vuotiaille.
[/quote]
Samaa mietin :)
Ja vähän samanlaista kapeakatseisuutta (ja kokemattomuutta) olen kuunnellut ysi-luokkalaisen tyttäreni suusta. Ei sitä enää yli neljäkymppisenä edes mieti kuka minkäkin on käynyt.

Vierailija
92/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio ei vaadi mitään muuta kuin kyvyn painaa mieleen asioita jotka toinen ihminen on valmiiksi eritellyt ja jäsennellyt. Miksi tällaisesta asiasta pitäisi vielä joskus palkkaakin saada. Ei ketään kiinnosta millaista perseseksiä Venäjän Tsaari Niganderius Viidestoista koiriensa kanssa harrasti.

Vierailija
93/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyhmä ja kirjoittanut ylioppilaaksi E:n papereilla. Kyllä kai sitä voi pärjätä vaikka olisi esim vaan hyvä muisti? Olen itse ainakin huono ajattelemaan omilla aivoillani. Kielissä ja matematiikassa pärjäsin aika hyvin. Nehän on pelkkiä sääntöjä.

Vierailija
94/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:57"]Lukio ei vaadi mitään muuta kuin kyvyn painaa mieleen asioita jotka toinen ihminen on valmiiksi eritellyt ja jäsennellyt. Miksi tällaisesta asiasta pitäisi vielä joskus palkkaakin saada. Ei ketään kiinnosta millaista perseseksiä Venäjän Tsaari Niganderius Viidestoista koiriensa kanssa harrasti.
[/quote] Palkkaa mistä? Lukiossa pänttäämisestä? Oletko kännissä?

Vierailija
95/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:41"]Mä ja mun mies amiksii :)
Me ollaan 20 ihmisen pomoja ja niistä yli puolet on amkkeja. Tienaavat kolmas osan siitä mitä minä. Ja eivät nyt ole mitään älyn riemuvoittoja vaikka lukio onkin käytynä. Mukavia ja taitavia ovat kyllä työssään, mutta niin on amiksetkin ;)

[/quote] Maksatte siis itsellenne palkkaa yli 10 k€/kk. Eikö kannattaisi ottaa osinkona mielummin? :)

Vierailija
96/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyny ensin lukion, sitten ammattikoulun.

Lukio oli minulle melko helppoa, vaikka olin ilmaisupainotteisessa hyvätasoisessa ja suositussa lukiossa. Keskiarvoni lukiosta oli jotain 8,5 ja 9 väliltä, eikä opiskelu tuntunut mitenkään rankalta tai vaikealta. Kirjoitin 3 L, yhteensä kahdeksan ainetta. Kurssejä suoritin yli 90 kolmessa vuodessa.

Ammattikoulussa kävin yo-pohjaisen linjan, joka kesti pari vuotta. Täytyy sanoa, että koskaan en ole ollut niin väsynyt koulun takia. Päivien jälkeen oli kirjaimellisesti uupunut, jalkoja särki ja kaikki stressasi. Eihän siellä juuri kirjoittelemaan joutunut, mutta tehtävät ja oli muulla tavalla haastavampia. No, valmistuin kuitenkin siinä kahdessa vuodessa, mutta olisi voinut paremminkin mennä.

Vierailija
97/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:09"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:37"]Mitä uutta? Kaikki tuon tietää! Tyhmä ei lukiossa pärjää!
[/quote]

No itse lukion käyneenä, en koe olevani erityisen valaistunut. Tosiahan on, että lukion köyneellä ei ole ammattia.
[/quote] Vai niin. No olitko valaistunut peruskoulun jälkeen? Tosiasiahan on, että lukio on valtavan hyvä yleissivistävä jatkumo peruskoululle. Ei kai sitä kukaan täysjärkinen minään muuna pidäkään! Jos menet amikseen peruskoulun jälkeen, voi olla tilanne että olet valmistunut ammattiin, jolla ei tee yhtään mitään. Esim. vaatetusala. Hohhoijaa. Vuodet hukkaan. Saat alottaa nollasta tai mennä Siwan kassalle jatkamaan mahtavaa uraasi.
[/quote]

Höpö höpö :D

Vierailija
98/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:38"]Kyllä tyhmätkin voi valmistua lukiosta. [/quote] Hyvin harvoin. Sen sijaan kaikki amikset ovat tyhmiä [/quote] Yli 9 keskiarvo peruskoulusta ja olen tyhmä? :D menes nyt sivistämään itseäsi sinne lukioon. [/quote] Menes amisvajakki vittuun

[/quote]

Voi tätä älyn ja sivistyksen riemukulkua lukion käyneeltä...

Vierailija
99/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:57"]Lukio ei vaadi mitään muuta kuin kyvyn painaa mieleen asioita jotka toinen ihminen on valmiiksi eritellyt ja jäsennellyt. Miksi tällaisesta asiasta pitäisi vielä joskus palkkaakin saada. Ei ketään kiinnosta millaista perseseksiä Venäjän Tsaari Niganderius Viidestoista koiriensa kanssa harrasti.
[/quote] Palkkaa mistä? Lukiossa pänttäämisestä? Oletko kännissä?
[/quote]

Sinä taidat olla.

Vierailija
100/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:57"]Lukio ei vaadi mitään muuta kuin kyvyn painaa mieleen asioita jotka toinen ihminen on valmiiksi eritellyt ja jäsennellyt. Miksi tällaisesta asiasta pitäisi vielä joskus palkkaakin saada. Ei ketään kiinnosta millaista perseseksiä Venäjän Tsaari Niganderius Viidestoista koiriensa kanssa harrasti. [/quote] Palkkaa mistä? Lukiossa pänttäämisestä? Oletko kännissä?

[/quote]

En ole kännissä. En jaksanut vain kirjoittaa, että lukion jälkeen pitää vielä käydä kolmas aste, josta valmistuu yleensä työttömyyskortistoon. En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmisells pitäisi maksaa jos osaa lukea kirjoja ja muistaa paljon asioita. Kaikkihan sitä pystyvät tekemään jos se vittu kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi