Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TOTUUS amis vs. lukio

Vierailija
16.05.2015 |

Olen valmistunut kaksoistutkintoon v. 2013.
Amis:Naurettavaa apukoulutasoa. Opetus surkeaa. Kokeet helpompia kuin peruskoulussa. Lukematta fiksu saa heittämällä täydet pisteet.

Lukio: Vaatii oikeasti älyä. Tyhmä ei koskaan valmistu yo:ksi (vrt. Amis) .

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:12"]

Minä olin hyvä peruskoulussa. Halusin amikseen. Petyin aika pahasti opettajien moraaliin ja opetuksen tasoon. Se oli todella heikkoa.

[/quote]

Mille linjalle menit? Mihin amikseen?

Kouluilla on eroja, samoin kuin siinä mitä siellä opiskelee. Itse olen todella tiukassa rääkissä mutta opetus on todella korkeatasoista ja opin päivittäin uutta. Jos valitsemasi ala tai koulu ei ole riittävän hyvä niin silloin etsitään uusi eikä vaan jäädä paskaan makaamaan. :)

-Käsi-ja taideteollisuuden artesaani-amis 

Vierailija
62/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:34"]

Olen valmistunut kaksoistutkintoon v. 2013. Amis:Naurettavaa apukoulutasoa. Opetus surkeaa. Kokeet helpompia kuin peruskoulussa. Lukematta fiksu saa heittämällä täydet pisteet. Lukio: Vaatii oikeasti älyä. Tyhmä ei koskaan valmistu yo:ksi (vrt. Amis) .

[/quote]

Ei meidän aikana amiksesta täysiä pisteitä noin vain otettu. Sen olen huomannut että sillon yläasteen jälkeen 2 hyvää luokkakeveria lähti lukioon ja ite amikseen metallialalle josta töihin ja vakituiseen työsuhteesen, ostin omakotitalon ja otin vaimon, odotetaan toista lasta. Kas kummaa nämä kaks lukiolais sankaria meni lukion jälkeen ammattikorkeakouluun, valmistuivat mutta ovat samassa työpaikassa kanssani, ainut että kävivät vuosia koulua siinä kun minä jo maksoin asuntolainaa omakotitalosta ja se että minulla on vakituinen työpaikka he tekevät pätkätöitä vuokravirman kautta ja tuskailevat huonoa palkkaa, asuvat vuokralla betoniviidakossa kun minä olen jo maksanut yli puolet omakotitalostani. Tämän vuoksi en ymmärrä miksi tuhlata elämää hukkaan  kun vastaavia tapauksia on meidänkin työpaikassa toistakymmentä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:39"]

Lukio vaatii älyä ja lukupäätä.

[/quote]

Ja vitut vaatii. Kyllä sieltäkin jotkut B:n pahvit saa kutakuinkin kuka tahansa, joka vaan viitsii. Toinen asia sitten onkin, että tekeekö moisilla paskapapereilla yhtään mitään, pelkkä ylioppilas kun ei ole itseisarvona juuri lantasaapasta ihmeellisempi.

Vierailija
64/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 02:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:39"]

Lukio vaatii älyä ja lukupäätä.

[/quote]

Ja vitut vaatii. Kyllä sieltäkin jotkut B:n pahvit saa kutakuinkin kuka tahansa, joka vaan viitsii. Toinen asia sitten onkin, että tekeekö moisilla paskapapereilla yhtään mitään, pelkkä ylioppilas kun ei ole itseisarvona juuri lantasaapasta ihmeellisempi.

[/quote]

Totta sekä lukiossa että amiksessa. Vasta valmistumisen jälkeen nähdään onko jäänyt käteen muutakin kuin paperia kun pitääkin päästä eteenpäin ihan omin voimin. Voihan sitä kummassakin opinahjossa vain lirutella läpi, mutta sen jälkeen ei selittelyt auta kun pitäisikin pärjätä yliopistossa tai tehdä ihan oikeita töitä. 

Vierailija
65/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:34"]

Olen valmistunut kaksoistutkintoon v. 2013. Amis:Naurettavaa apukoulutasoa. Opetus surkeaa. Kokeet helpompia kuin peruskoulussa. Lukematta fiksu saa heittämällä täydet pisteet. Lukio: Vaatii oikeasti älyä. Tyhmä ei koskaan valmistu yo:ksi (vrt. Amis) .

[/quote]

Lukio ei vaadi kuin kielipäätä jos ei ota pitkää matematiikkaa. Lopuista selviää kirjoituksissa jos on edes kuunnellut tunnilla.

Vierailija
66/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:51"]

Kaksoistutkinto takana. Amiksessa ei vaadittu mitään! Olin pettynyt. Jopa peruskoulussa vaadittiin enemmän. Koulukaverit syrjäytyneitä juoppoja. Lukiossa fiksut Koulukaverit ja joutuo tekemään töitä että pärjäsi

[/quote]

Jos lukiossa pärjääminen on kovin tuskaista kannattaa ehkä yliopisto unohtaa.

Vierailija
67/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lukion käyneenä nyt valmistun merkonomiksi ja kyllä olen samaa mieltä. Vasemmalla kädellä vähän sinne päin ja kiitettävää tulee. Lukiossa ei olisi tosiaan onnistunut.

Vierailija
68/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:34"]Olen valmistunut kaksoistutkintoon v. 2013.
Amis:Naurettavaa apukoulutasoa. Opetus surkeaa. Kokeet helpompia kuin peruskoulussa. Lukematta fiksu saa heittämällä täydet pisteet.

Mieheni allekirjoittaa. Valmistunut molemmista.

Vierailija
69/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:34"]Olen valmistunut kaksoistutkintoon v. 2013.

Lukio: Vaatii oikeasti älyä. Tyhmä ei koskaan valmistu yo:ksi (vrt. Amis) . [/quote]

Lisään vielä. Luki lähihoitajaksi. VAO: ssa riitti, että tuli tunnille ja pääsi kurssista läpi.

Vierailija
70/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:39"]Lukio vaatii älyä ja lukupäätä. Amiksen pystyy suorittamaan vammainenkin
[/quote]Ylioppilaaksi kyllä pääsevät nykyään myös ne tyhmät ja lahjattomatkin, ihan näin btw. Opettajat pystyvät junailemaan näille esim. todistuksen lukihäiriöstä ja simsalabim, ytl nostaa heti arvosanoja vähintään kahden pykälän verran. Kyllä niistä tampioista tehtiin valkolakkisia vaikka 5 keskiarvolla. :-D

Vierailija
71/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni lukio oli ammattikoulua helpompi, koska minulla on lukuaineiden suhteen aikalailla täydellinen muisti ja olen aina ollut hyvä matikassa. Käytännön asioita minulla on taas paljon hankalampi oppi, jonka vuoksi ammattikoulu oli minun silmissäni vaikeampi. Tämähän on ihan ihmiskohtaista, että kumpi on kenellekin helpompaa.

Vierailija
72/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:37"]Amiksen syykö se on, että opetus on tuota tasoa? Vituttaa tuo ainainen amisten väheksyminen. Juu ja minäkin olen ylioppilas ja opiskelen tällä hetkellä ammattiin. Yo-todistuksella saa pyyhkiä persettä, sillä ei töitä saa.
[/quote] vai yo- todistuksella töitä. Sekö onkin ammattitutkinto? Mihin jos saan kysyä? Itse menin lääkikseen ja nyt palkka 7 k€ yksityisellä puolella.
[/quote]

Jos näin on, tuskin tällaista viestiä näin tyhmään väittelyyn laittaisit. Tuntuu ettet lääkäreiden maailmasta (työ ja palkkaus) mitään tiedä

Vierailija
73/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:35"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 01:12"]

Minä olin hyvä peruskoulussa. Halusin amikseen. Petyin aika pahasti opettajien moraaliin ja opetuksen tasoon. Se oli todella heikkoa.

[/quote]

Mille linjalle menit? Mihin amikseen?

Kouluilla on eroja, samoin kuin siinä mitä siellä opiskelee. Itse olen todella tiukassa rääkissä mutta opetus on todella korkeatasoista ja opin päivittäin uutta. Jos valitsemasi ala tai koulu ei ole riittävän hyvä niin silloin etsitään uusi eikä vaan jäädä paskaan makaamaan. :)

-Käsi-ja taideteollisuuden artesaani-amis 
[/quote]

Valitettavasti alalla on erittäin huono työllisyys. Koulutuksesta olen kuullut pelkkää hyvää. Samoin ilmapiiristä

Vierailija
74/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sivistyneet ja fiksut ihmiset eivät väittele vauvapalstalla koulutuksensa paremmuudesta verrattuna toisiin. True story.

Vierailija
75/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se riipu vähän millaista alaa ammattikoulussa opiskelee. Turhaa yleistämistä, Ap.
Itse opiskelin merkonomiksi, en ole töissä tällä hetkellä(äitiysloma), ja olen ihan tyytyväinen että menin ammattikouluun, sain itselleni ammatin. Lukiossa jos olisin opiskellut niin olisin joka tapauksessa joutunut menemään sen jälkeen opiskelemaan ammattia..
Minun mielestäni lukion käyminen on turhaa, mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Jokainen tekee niinkun parhaaksi katsoo.

Vierailija
76/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:37"]Mitä uutta? Kaikki tuon tietää! Tyhmä ei lukiossa pärjää!
[/quote]

No itse lukion käyneenä, en koe olevani erityisen valaistunut. Tosiahan on, että lukion köyneellä ei ole ammattia.

Vierailija
77/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulutus on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana tosi paljon ja muuttuu lisää ensi syksynä. Moni kirjoittaa, että veteli amiksen kokeista "täysiä" tms. Amiksessa numeroarvostelu tulee suoraan työssäoppimispaikoilla suoritettujen näyttöjen perusteella. Yksittäisistä kursseista ei edes saada numeroita vaan pelkkä suoritettu-kuittaus. Isommat kokonaisuudet arvioidaan sitten näytöllä, josta tulee arvosana.

Opetan itse tekniikan alalla ammattikoulussa ja varmastikin monelle meidän opiskelijalle lukio olisi ollut liian haastava. Lukiossa on lähinnä lukemista, laskemista yms. Amiksen idea onkin opettaa jotakin käytännön ammattia ja periaatteessa kädentaitoja. Meillä on paljon esimerkkejä opiskelijoista, jotka koululla suoritettavissa kursseissa, joissa saattaa olla paljon "luentomaisia" tunteja ja ehkä joitain kirjoitushommia, eivät kertakaikkiaan loista ja pääsevät rimaa hipoen kurssin läpi. Sitten samat opiskelijat saattavat työssäoppimisjaksolla olla todella hyviä ja saavat pelkkää kiitosta työpaikoilta.

On hyvä, että nuorille löytyy vaihtoehtoja. Jos peruskoulun jälkeen ei normi koulunkäynti maistu ja on vaikka kiinnostunut esim. rakennushommista tai vaikka sähkötöistä niin kannattaa ehdottomasti hakea amikseen!

Ja piti vielä lopuksi sanoa, että kun aiemmin moni kirjoitti tyyliin "kaverilla peruskoulun keskiarvo 5,4 ja sit se sai hyviä arvosanoja amiksesta ja siks amis on paska" niin eikös tämä ole hyvä asia eikä todista mitään amiksen huonoutta. Se vitosen keskiarvolla amikseen tullut on selkeästi löytänyt oman alansa ja on suoriutunut työpaikoilla suoritettavissa näytöissä niin hyvin, että arvosanat ovat olleet hyvät.

Vierailija
78/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:34"]Olen valmistunut kaksoistutkintoon v. 2013.

[/quote]

Miehellesi terveisiä, lukiosta ei valmistu mihinkään.

Vierailija
79/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:09"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 00:37"]Mitä uutta? Kaikki tuon tietää! Tyhmä ei lukiossa pärjää!
[/quote]

No itse lukion käyneenä, en koe olevani erityisen valaistunut. Tosiahan on, että lukion köyneellä ei ole ammattia.
[/quote] Vai niin. No olitko valaistunut peruskoulun jälkeen? Tosiasiahan on, että lukio on valtavan hyvä yleissivistävä jatkumo peruskoululle. Ei kai sitä kukaan täysjärkinen minään muuna pidäkään! Jos menet amikseen peruskoulun jälkeen, voi olla tilanne että olet valmistunut ammattiin, jolla ei tee yhtään mitään. Esim. vaatetusala. Hohhoijaa. Vuodet hukkaan. Saat alottaa nollasta tai mennä Siwan kassalle jatkamaan mahtavaa uraasi.

Vierailija
80/153 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Toisille ammattiopisto on sopiva paikka, toisille lukio. Itse olen aika tasainen 8-9 oppilas ollut läpi peruskoulun ja lukion. Lukion jälkeen suoritin yhden opistotasoisen tutkinnon ja siinä ei ollut älyllisesti juuri mitään haastetta. Ei ainuttakaan koetta kolmen vuoden aikana. Kielet ja matematiikka olivat suunnilleen 7- luokan tasoa, jos sitäkään. Itsellä ei meinannut riittää motivaatio loppuun asti, koska kaikki oli liian helppoa lukion läpikäyneelle. Suurimmalle osalle luokasta taas opinnot olivat oikein sopivia koska olivat enemmän käytännön kuin teorian ihmisiä. Näin sen kuuluu mennäkin, koska molempia tarvitaan; teoriaopinnoissa menestyviä mutta myös niitä joille käytäntö on teoriaa tärkeämpää. Kävin tuon tutkinnon jälkeen vuoden toista a - tutkintoa, koska en saanut töissä tarpeeksi tunteja ja jotain tekemistä oli keksittävä. En siis käynyt tutkintoa koskaan loppuun. Tuossa tutkinnossa sentään oli kokeita, mutta opettaja kertoi koekysymykset etukäteen ja heikoimmat saivat tehdä kokeet kirjan kanssa, ja silti eivät saaneet parasta mahdollista arvosanaa. Kyseessä olivat englannin ja ruotsin kokeet, joissa tehtävät olivat tasoa "Can I help you?" "What is your size? ".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan