Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordean pankkitunnukset, voi p*rse

Vierailija
15.05.2015 |

Lainan takia tuli pakkoasiakkuus ko. Pankkiin ja on tämä kauheeta.

Miten voi olla, että verkkopankkiin tunnistautumisessa käytetään yliviivattavaa numerolistaa, jolloin sen haltuunsa saava pääsee tilille suoraan.

Toisissa pankeissa on sentään ollut tunnus + salasana, jonka jälkeen pankki on antanut numeron ja siihen on pitänyt vastata ko. Numeroa vastaavalla koodilla.

Käyttäjätunnus on epämääräinen numero. En opi niitä ulkoa. Muissa pankeissa se ei niin haittaa kun tarvitaan aina salasana.

Mutta Nordea :(

Turvaton olo.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:26"]

Minulla on se 6 numeroinen luku lompakossa. Eihän sellaista muista ulkoa. Lompakossa on myös numerokoodiliuska. Lompakko katoaa - joku löytää numeron ja arvaa mikä se on. Numeroliuskastakin näkee heti mikä on seuraava "salasana" ja jollei ole yliviivattu, verkkopankki kertoo mikä salasana on seuraava kun vastaa rivin 80 salsanalla. Hölmöä. Muissa (op, s, dansk) riittää, että osaa ulkoa oman salasanan. Ei haittaa, vaikka lompakossa olisikin sekä käyttäjätunnus, että koodiliuska. Niillä ei tee mitään jollei tiedä salasanaa. Katoaminen vastaisi pankkikortin katoamista. Nordealla ei. Voihan Nordean käyttäjätunnusta pitää kännykässä muistissa lompakon sijasta. Ei ainakaan saa yhdestä paikasta kaikkia koodeja. Mutta se vain hankaloittaa verkkopankin käyttöä ja juuri se pistää vihaksi.

[/quote]

Vaikka on Danskessa tili, niin en siltikään pidä käyttäjätunnusta ja salasanaliuskaa samassa paikassa. En ymmärrä ihmisten logiikkaa ja kuinka paljon otetaan riskejä pankkiasioissa.

Vierailija
22/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:27"]

Nordean verkkopankkiinhan saa myös lisätä oman salasanan. Tiesitkö ap tätä?

[/quote]

Nordean sivuilla on tällainen teksti:

"Salasana

Pysyvä salasana on osa Nordean pankkitunnuksia, joihin kuuluvat sen lisäksi käyttäjätunnus sekä tunnuslukukortti. Salasanalla voit kirjautua verkkopankkiin ja mobiilipankkiin.

Salasanan voit luoda itsellesi joko verkkopankissa tai sitten mobiilipankissa.

Pysyvällä salasanalla kirjautuen sinulla on mahdollisuus katsella tietojasi. Tunnuslukukorttia tarvitset edelleenkin vahvaan sähköiseen tunnistamiseen ja toimintojen vahvistamiseen.

Toiminnallisuus on tarkoitettu vain henkilöasiakkaille eikä siitä peritä ylimääräisiä kuluja"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:23"]

Käytiin ukon kans asioimassa ja virkailija näkin mun numerosarjan lipukkeessa ja sanoi, ettei sitä tuohon pitäisi kirjoittaa. Olin lainaa vailla, niin en viitsinyt vi**uilla, että mihin se sitten kirjoitetaan. Minä en ainakaan muista sitä ulkoa.

[/quote]

Siis oikeastiko olet sen siihen taulukkoon kirjoittanut? Jos sinulta joskus tyhjenee tili, niin on ihan turha syyttää ketään muuta asiasta. Kuinka ihmiset voivat vielä nykyään olla näin avuttomia tällaisten asioiden kanssa?

[/quote]

Jos olisi riskiä, että se voisi joutua vieraisiin käsiin, se numerosarja ei olisi siinä, mutta koska se ei joudu, se on siinä.

Vierailija
24/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen nyt muistiin kirjoittaa, mutta ei sitä tarvitse samassa paikassa säilyttää...

Vierailija
25/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordealla on muutenkin huono se pankkikortin pin-koodi, kun se vaihtelee. Juuri kun on omaksunut yhden muistisäännön, niin vips, uusi tulee. Nykyisen kanssa mulla kesti pitkään oppia. Kysyin ukolta vinkkiä, että miten hän muistaisi koodini ja siitä vähitellen mulle kehkeytyi oma tyyli, joka on pysynyt - kunnes se koodi taa vaihtuu syystä tai toisesta. Pa*ka systeemi, olen samaa mieltä aloittajan kanssa.

Vierailija
26/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:38"]Nordealla on muutenkin huono se pankkikortin pin-koodi, kun se vaihtelee. Juuri kun on omaksunut yhden muistisäännön, niin vips, uusi tulee. Nykyisen kanssa mulla kesti pitkään oppia. Kysyin ukolta vinkkiä, että miten hän muistaisi koodini ja siitä vähitellen mulle kehkeytyi oma tyyli, joka on pysynyt - kunnes se koodi taa vaihtuu syystä tai toisesta. Pa*ka systeemi, olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
[/quote]
Et ole kauhean fiksu. Mistä sä revit pankkikortin tähän keskusteluun?

Vierailija
27/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kahdessa eri paikassa koodeja oikein voisi pitää? Käytän verkkopankkia usein muualta kuin kotoa (kännykällä tai tabletilla).

Lompakossa lukukoodit ja taskussa pitkä pin-numero? Kännykässä tai tabletissa jossakin lastpass:ssa tallessa?

En haluaisi olla leväperäinen, mutta kun ei numeroita vain muista. 3 pankkia, pitäisi 3 käyttäjä-pin -litaniaa osata sen lisäksi, että osaa pankkikorttien pin-koodit.

Vierailija
28/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:38"]

Nordealla on muutenkin huono se pankkikortin pin-koodi, kun se vaihtelee. Juuri kun on omaksunut yhden muistisäännön, niin vips, uusi tulee. Nykyisen kanssa mulla kesti pitkään oppia. Kysyin ukolta vinkkiä, että miten hän muistaisi koodini ja siitä vähitellen mulle kehkeytyi oma tyyli, joka on pysynyt - kunnes se koodi taa vaihtuu syystä tai toisesta. Pa*ka systeemi, olen samaa mieltä aloittajan kanssa.

[/quote]

Onkohan tuo jotenkin korttikohtainen tuo pin-koodin vaihtuminen? Meikällä ei meinaan ole vuosiin vaihtunut (mastercard gold) pin-koodi, vaikka kortti on uusiutunutkin jo monta kertaa. Minä voin myös pin-koodin itse määritellä verkkopankin kautta.

Vierailija
29/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numeroiden muistaminen ei korreloi älyn eikä fiksuuden kanssa. Jos 7-8 -numeroisen käyttäjätunnuksen tilalla olisi pitkäkin salasana, sen voisi muistaa.

Vierailija
30/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Nordean tunnukset ja et kyllä lapun numeroilla pääse vielä minnekään kirjautumaan.

Sinun pitää muistaa vakio-numerosarja ja SEN LISÄKSI ylivedettävä numero.

Ja tietenkään tuota numerosarjaa ei saa kirjoitaa siihen lappuun. Monesti ihminen itse on itsensä suurin turvariski :)

Vierailija
31/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:38"]

[/quote]

Onkohan tuo jotenkin korttikohtainen tuo pin-koodin vaihtuminen? Meikällä ei meinaan ole vuosiin vaihtunut (mastercard gold) pin-koodi, vaikka kortti on uusiutunutkin jo monta kertaa. Minä voin myös pin-koodin itse määritellä verkkopankin kautta.
[/quote]
Ei mullakaan ole vaihtunut Electronin pin-koodi vuosiin. Uusi kortti, kun tulee, niin siinä muistaakseni lukee, että sama pin käytössä. Ainakin siis samalla on toiminut kortin vaihtumisen jälkeenkin. Kerran on vaihtunut, kun jouduin sulkemaan edellisen, niin jotenkin uuteen ei saanut samaa. Mutta nopeasti nuo oppii.

Vierailija
32/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhu väittää, että nordealta olisi tulossa muutaman kuukauden sisään kännykässä toimiva numerogeneraattori jolla voi korvata paperileikit.

Ilneisesti jotakin vastaavaa kuin esim. FB:n kaksivaiheinen tunnistus tai vanhan ajan securID-kortit olivat.

Hyvä jos tämä on totta.

Vierailija
33/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useampia tilejä ja muistan kaikkien pitkän numerosarjan ulkoa.

Ei tuota vaikeuksia Nordea eikä Danske, tilejä yhteensä neljä.

Ap laita pitkä numerosarja puhelimeen jonkun keksityn nimen kohdalle. Ai niin et muistaisi mikä on keksimäsi nimi. Unohda.

Vierailija
34/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:13"]

AP on tietysti kirjoittanut käyttäjätunnuksen siihen tunnuslukutaulukon yläreunaan :D

[/quote]

Ap:sta en tiedä, mutta minä olen..=) Tiedän, hölmöä, mutta olen sinisilmäinen.

Vierailija
35/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nimem muistaisin. Silloin aikana nokia 3110 oli puhelinmuistiossa piilossa jo kaikenlaista. Silloin olin kyllä nuorempi ja vähemmän turhautunut teknisiin vekottimiin.

Ap

Vierailija
36/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:10"]

Yliviivaako muuten joku noita numeroita oikeasti? Minä vain muistan missä kohtaa olen menossa.

[/quote]

Voi kun sä taas kerran olet parempi kuin moni muu. Jippiaijaa! *tähtisadetta*

Vierailija
37/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, kortin PIN-koodin saa vaihdettua verkkopankissa. Uuden kortin mukana tulee kirje, kanttaa lukea mitä siinä sanotaan. Siellä siis myös opastus koodin vaihdosta.

Toiseksi, itse olen huono muistamaan numeroita joten pidän puhelimessä nimeä Nordea asiakaspalvelu ja numeroksi olen laittanut +358 ja perään pankkitunnuksen. Jos joku pöllii lompakon ja puhelimen niin tuskinpa tajuaa katsoa onko tämä numero oikeasti Nordean asiakaspalvelun numero. Jos tajuaisi niin luultavasti tekisi jotain oikeaa työtä eikä varastelisi av-mammojen lompakoita ja puhelimia. Vinkkinä vaan siis, ei kannata todellakaan pitää pankkitunnusta avainlukulistassa.

Vierailija
38/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen numerolistan hukkaa rosmon käsiin ja samalla töppäilyllä luovuttaa käyttäjätunnuksen ja salasanankin, niin on aika samantekevää kyselläänö luvut järjestyksessä vai satunnaisesti. Molemmissa tapauksissa avainlistan sen hetkinen haltija tietää oikean luvun ;)

Vierailija
39/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:38"]Nordealla on muutenkin huono se pankkikortin pin-koodi, kun se vaihtelee. Juuri kun on omaksunut yhden muistisäännön, niin vips, uusi tulee. Nykyisen kanssa mulla kesti pitkään oppia. Kysyin ukolta vinkkiä, että miten hän muistaisi koodini ja siitä vähitellen mulle kehkeytyi oma tyyli, joka on pysynyt - kunnes se koodi taa vaihtuu syystä tai toisesta. Pa*ka systeemi, olen samaa mieltä aloittajan kanssa. [/quote] Et ole kauhean fiksu. Mistä sä revit pankkikortin tähän keskusteluun?

[/quote]

No katos kun tässä on juttua ihan sen Nordean (saat sanoa nuurdea) hankalasta tunnuslukukäytännöstä.

Vierailija
40/75 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 15:38"]

[/quote]

[/quote]

Joo joo, mutta ei tavallisilla.