Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Mitä vähemmän ihminen tienaa ja mitä heikommin hänet on koulutettu, sitä todennäköisemmin hän ei aio ottaa koronarokotetta...

Vierailija
17.01.2022 |

"rokotevastaisuudella ja syrjäytymisellä on Jallinojan mielestä yksi yhteinen nimittäjä.

– Rokottamattomilla on rokotettuja useammin ajatuksia, että valtion koronatoimet eivät ole kansalaisten etujen mukaisia ja että niiden varjossa tapahtuu kielteistä yhteiskunnallista kehitystä."

https://www.ts.fi/uutiset/5540099

Kommentit (622)

Vierailija
221/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se noissa persuissa tosiaan on hyvä puoli, että heidän elämäntapansa vie heidät hautaan järjissään olevia ihmisiä huomattavasti nopeammin. Mikäli se diabeteksesta pöhöttynyt kroppaa ylipäätään mahtuu arkkuun. No, sitten voi polttouunissa muistella bensakrematorioaikoja ja tupakkitaukoja.

Vierailija
222/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa yleistämistä. Oon matalasti kouluttautunut ja erittäin matalapalkkainen toimitilahuoltaja, silti ottanu kaikki rokotteet. AMK:n käynyt sairaanhoitaja-tuttuni pitää koronaa lääkeyhtiöiden huijauksena.

Tässä tutkimuksessa ei ole l a i n k a a n yleistämistä.

Eihän väitettykään, että kouluttamattomuus ja matalapalkkaisuus luonnonlain tavoin aiheuttaisivat rokottamattomuutta. Suurten massojen lukuja vain, rokotekielteisyyden olemista yleisempää matalammin koulutettujen ja pienituloisempien keskuudessa. Sama havainto kuin lukuisissa eri maissa tehdyissä tutkimuksissa.

Ikävää, että tätä eivät monet tässäkin ketjussa kirjoittavat koulutuksestaan huolimatta tajua. "Olen dosentti mutta rokotusta en ota" -anekdootti ei ole millään tavalla kelvollinen vastaväite tässä siteeratun tutkimuksen löydöksiin.

Ihan turha näille on yrittää selittää tilastomatematiikka kun pää ei sitä vaan kykene ymmärtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona koskettaa eniten rikkaita ja hyväosaisia. Kun ei ole varaa esim. matkoihin, tapahtumiin, teattereihin, ravintoloihin, niin mitäpä sillä rokotuksellakaan tekisi. 

Ihan sama mitä joku minun älystäni ajattelee. Tällä älyllä kuitenkin täytyy elämänsä läpi taapertaa joka tapauksessa. Olen tehnyt virheitä ja huonoja valintoja ennenkin ja jos rokotuksen ottamatta jättäminen sitten sattuu kuulumaan niihin, niin voi voi sitten vaan. Elän sen kanssa. Kuten niiden muidenkin huonojen päätösteni kanssa joudun elämään.

Vierailija
224/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että rokotevastaisuus on enemmän ruotsinkielisten tai vihreää puoluetta kannattavien juttu?

Ei se on lähinnä perussuomalaisten ja muiden äärioikeiston agendaa edistävien tahojen juttu. Levitettävät valheet, hokemat ja toimintamallit on kopioitu suoraan ko. propagandan levittämiseen luoduilla verkkosivustoilta ja palstoilta.

Olen jumalauta ollut vasemmistossa koko ikäni ja perheeni sata vuotta taaksepäin samoin. Nämä mielipidekyselyt eivät ole kattava otanta mistään.

Vierailija
225/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS "puolueettomat" tutkimukset :D Sanoma groupin ja mm. Pfizerin yhteydet kannattaisi jokaisen ottaa selville. Niistä on turha yrittää valtamediasta saada tietoa.

Vierailija
226/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tälläkin palstalla huomattu, että heikko ulosanti, kirjoitusvirheet sekä aggressiivisuus korreloivat vahvasti rokotevastaisuuden kanssa.

Kuka se täällä oikeati on agressiivinen, vihaa levittävä, rokotepakkoa ajava?

Kokotetut!

Tuo väitteesi ei kestä tarkastalua - mutuilua.

Heh

Mistäs rokotevastaiset ovatkaan puhuneet:

- Marin & co kuolemantuomioista

- sisällissodasta 

- pakolla rokottajien surmaaamisesta

jne jne

Vierailija
227/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaupantäti kirjoitti:

Mulla ei oo mitään koulutusta, matalapalkka-alalla olen. Rokotukset kunnossa.

Se ei kuitenkaan poista tosiasiaa, että matalalla koulutuksella ja pienipalkaisessa työssä, tietoa on vähemmän käytettävissä ja vaikea etsiä puolueetonta tietoa ja usein jo kielitaito tulee vastaan, ainakin itselläni.

Teen pienipalkaisesta työtä, matalalla koulutuksella ja minullakin on rokotukset.

Mutta tiedon saaminen on ollut silmiä avaava.

Jos googlaa koronarokote, eikä sivistykseni ja tietoni riitä tarkastelemaan tiedon lähdettä, saatan jo eka kerralla päätyä propaganda sivulle ja kun kerran olen sen avannut, sitä samaa pask...tulee jatkuvasti. Itse omalla google käytökselläni olen saanut valtavasti salaiittoteorioita rokotteesta ja koronasta.

Ja kun koulutusta ja älykkyyttä on vähän, on todella ollut vaikea, ettei näihin hörhöihin ole lähtenyt mukaan ja useimmat on kirjoitettu siihen tyyliin, että se vie heikomman yksilön mukaansa.

Rokotevastaiset sivut ei juuri poikkea äärioikeiston, i sis tai vastaavista sivustoista, joita johdetaan ulkomailta ja värvätään suomalaisia mukaan.

Matalalla koulutuksella ja vähllä äkykkyysellä pitää olla valppaana ja luottaa vain viisaampiin.

Ei kaikki vaan voi olla älykkäitä ja korkeasti koulutettuja ja myös oma vajavaisuus ja heikkous on hyväksyttävä ja uskottava asiantuntijoihin.

Hyvänen aika. Mitä tietoa korkeakoulutetuilla on tästä aiheesta enemmän, mihin me emme pääse käsiksi, ja mitä eivät kerro? Johon " sokeasti" täytyy uskoa? Tai jota ei vähemmän koulutettu voi ymmärtää?

Kyllä itsekin pääpiirteittäin luotan viranomaistietoon suosituksissa. Paremman puutteessa. En pidä sitä erehtymättömänä, koska matalapalkkainen tyhmempikin kyllä näkee näistä maskisuositus- ja rajoitussekoiluista, että ei se aina huippuosaajiltakaan oikein onnistu. Eikä ihme, tämä on ihan uusi uhka nykyisessä maan tilanteessa ja taloudessa. Salaliittosivuja en avaa, enkä googlettele mitään aiheeseen liittyvää.

Olen amiskoulutettu työssäkäyvä köyhä, ja tällä hetkellä kahdesti rokotettu. Kolmannenkin otan, jos nyt en juuri sattunut tautia jo pitämään. Kaikki tuntemani kollegat noudattavat kaikkia suosituksia kiltisti.

Tuntuu aika leimaavalta ja loukkaavalta tarkoitushakuisuudessaan tuollainen tutkimuksen otsikointi. Ei ollut alkuperäinen kysymyksenasettelu mikään neutraali, vaan sisälsi jo arvo-oletuksen. Tilastoja voi laatia ja tuloksia käsitellä ja tulkita useammalla eri tavalla. Jos nyt tuohon otantaan sitten sattui matalan koulutustason rokotevastaisia enemmän, ja vaikka heitä todellisuudessakin olisi enemmän, ei tyhmäksi leimaamisella ja ammatin arvottamisella saada kuin ihmiset syvemmälle poteroihinsa ja lisää epäluuloja vainoavaa auktoriteettia kohtaan.

Saadaan myös taas kerran lyötyä vähän lisää arvottomuuden leimaa matalapalkkaisiin amiksiin. Mitähän hyötyä siis tällaisista tutkimuksista ja etenkin niiden julkaisemisesta on, ja miten mahtaa lisätä rokotemyönteisyyttä ja luottamusta viranomaissuosituksiin.

Keskusteluketjun otsikointi on aloittajan, ei alkuperäisen tutkimuksen.

Tutkimus itse oli ammattimaisen neutraali, josta leimaavuutta tai loukkaavuutta voi löytää vain omien ennakkoasenteiden silmälasien läpi. Kysely suurelle joukolle ihmisiä, kaksi pientä kysymystä: Otitko rokotteen vai et? Oletko käynyt peruskoulun tai vähemmän, vai enemmän? Itse kukin voi vastauksista päätellä, kumpaan laariin tuli enemmän rokotekielteisiä, matalammin vai korkeammin. koulutettuihin.

Eihän tällä tutkimuksella väitettykään, että kouluttamattomuus ja matalapalkkaisuus luonnonlain tavoin aiheuttaisivat rokottamattomuutta. Suurten massojen lukuja vain, rokotekielteisyyden olemista yleisempää matalammin koulutettujen ja pienituloisempien keskuudessa. Sama havainto kuin lukuisissa eri maissa tehdyissä tutkimuksissa.

Mitäkö hyötyä tällaisesta on? Kuten tieteellisessä tutkimuksessa yleensä, tuoda tutkittua faktatietoa ja siten hälventää niin yleistä mutu- ja pötytietoa. Mikä tällaisen tutkimustuloksen hyväksymisessä voi olla niin vaikeaa?

Tuloksessa ei ole mitään vaikeaa - tosin sekään ei välttämättä ole ehdoton totuus- jos sitä käytetään neutraalisti. Asetelmassa, joka on jo valmiiksi epäneutraali, se on lähes mahdotonta.

Nyt siitä tulee lyömäase, tyylillä veikkauksen "vain Afrikan n*****I ei veikkaa". Eli on niin tyhmä ja pihalla.

Nyt rinnastuvat muut rokotevastaiset tyhmiin kouluttamattomiin.

Kaikkia osapuolet tulevat vähätellyiksi ja väärin kohdelluiksi. Siksi tuollaisen tutkimuksen hyötyarvo, vaikka kuinka kertoisi faktoja on nolla. Keskustelua täytyy voida käydä reilummalla tavalla.

Eli faktatiedon hyötyarvo riippuu mielestäsi siitä, miellyttääkö se kuulijan korvia. Sellaisessa ei ole kysymys enää tieteestä, vaan politiikasta. 

Vierailija
228/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona koskettaa eniten rikkaita ja hyväosaisia. Kun ei ole varaa esim. matkoihin, tapahtumiin, teattereihin, ravintoloihin, niin mitäpä sillä rokotuksellakaan tekisi. 

Ihan sama mitä joku minun älystäni ajattelee. Tällä älyllä kuitenkin täytyy elämänsä läpi taapertaa joka tapauksessa. Olen tehnyt virheitä ja huonoja valintoja ennenkin ja jos rokotuksen ottamatta jättäminen sitten sattuu kuulumaan niihin, niin voi voi sitten vaan. Elän sen kanssa. Kuten niiden muidenkin huonojen päätösteni kanssa joudun elämään.

Korona on todellakin luokkakysymys, mutta siitä ei saa nyky-yhteiskunnassa keskustella. Ei koronasta eikä luokan vaikutuksesta sosiologisiin ilmiöihin.

Miten tässä asenneilmapiirissä voi kuvitella kenenkään antavan rehellistä vastausta mihinkään kysymykseen? Itsekin esitän, että olisin ottanut rokotteen. En ole enkä tule ottamaan.

Vierailija
229/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta koulutus tai tienaaminen ei kerro älykkyydestä. Kaipiaisin tutkimusta, jossa haastateltu keskivertoa reilusti älykkäämpiä ja kyselty heidän mielipiteitään rokotuksesta. Heitä kun on niin pieni joukko, 2%, niin eivät näy näissä tutkimuksissa mitenkään. Itse kuulun tuohon porukkaan, enkä näe rokotuksissa järkeä.

Juuri tähän viittasin aikaisemmalla kommentillani siitä, että kansat syvät rivit eivät ymmärrä edes yksinkertaisinta tilastomatematiikkaa. En jaksa alkaa sen enempää asiaa avaamaan.

Jep!

230/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttua ei pääse lukemaan.

Yhteinen nimittäjä alhaisen tulotason ja rokottamattomuuden välillä voi olla mm. se, että henkilö on sairas ja hänellä on huonoja kokemuksia sairaanhoidosta. Tämä selittäisi sekä alhaisen tulotason että vaikeuden luottaa terveysviranomaisiin uudenlaisen rokotteen suhteen.

Vierailija
231/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi suurimmista älykkyyden mittareista on tunneäly, empatia.

Kovasti siltä näyttää että tällä yhdellä rokottamattomia kohtaan agressiivisesti hyökkäävällä ihmisellä tämä älykkyys puuttuu.

Muutenkin lähes jokainen vastaava viestiketju on tämän yhden ihmisen aikaansaannosta, kirjoittaa myös useana ihmisenä peräjälkeen ja vastailee ja komppaa jopa itseään.

Poistattelee myös hyvin argumentoituja viestejä mitkä ovat rokottamattomuuden puolella ja jos jää keskustelussa alakynteen niin poistattaa koko keskustelun ja aloittaa uuden. Tämän ihmisen agenda on saada rokottamattomat näyttäytymään tyhmänä ja yksinkertaisena massana. En ihmettelisi jos tällä ihmisellä olisi koulukiusaajatausta.

Erittäin hyvä kirjoitus 👍

Vierailija
232/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kiihottamista kansanryhmää vastaan! Aivan täyttä r.ä z.i.z.m.i.ä zombbendaaleja ja ä.rr.ää.bbejä kohtaan!

Missä Raija on?

Se on ristiretkellä Räsästä vastaan.

Vierailija
233/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetut rokottamattomat ei pidä asiasta meteliä.

Itse tunnen useita yliopiston käyneitä, hyväpalkkaisia rokottamattomia, jotka eivät vain asiasta huutele.

Omassa tuttavapiirissäni korkeimmin koulutetut on useammin rokottamattomia kuin aiemmin koulutetut.

Itse rokottamaton, yliopistosta valmistunut, ok palkkaista asiantuntijatyötä tekevä. Ei siis päde nuo yleistykset.

Ps.työyhteisössäni kaikki luulee, että olen ottanut rokotteet.

Pim! Ja sitten heräsit.

Vierailija
234/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulutus olisi joku älykkyyden todellinen mittari, olisi tämäkin maa täynnä neroja. Valitettavasti omat kokemukset kuitenkin kertovat aivan toista ja pikemminkin näyttää siltä, että älykkyyden keskiarvo on vain laskenut viimeisten vuosikymmenten aikana ja laskee edelleen.

Vierailija
235/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä luvut on mielenkiintoisia.

Joulukuun lopussa

1. annoksen saaneita 87,7 %, 4 295 213 elossa olevaa hlöä

2. annoksen saaneita 83,5 %, elossa olevaa 4 089 813 hlöä

Tammikuun puoliväli

1. annoksen saaneita 86,2 %, 4 226 695 elossa olevaa hlöä

2. annoksen saaneita 82,9 %, 4 057 379 elossa olevaa hlöä.

1. annoksen saaneita elossa olevia henkilöitä on yli 68 000 vähemmän, ja 2. annoksen saaneita yli 32 000 vähemmän.

Vierailija
236/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotteita 0 ja oma tutkinto on Helsingin yliopistosta.

Palstan logiikan mukaan alasi on helppo, arvioijasi oli kännissä tai löytyy joku muu selittävä tekijä. Voit siis olla huoleti!

Vierailija
237/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla tämä pitää paikkansa. Olen huonosti kouluttautunut ja en ole ottanut korona rokotetta, tosin en vastusta sitä henkeen ja vereen vaan olen utelias ja mietteliäs. Rokotteen tulisi mielestäni perustua täysin vapaaehtoisuuteen. En kannata myöskään passia, mutta toivon ettei oikeastaan kukaan kannata sitä. Koronan olen jo kerran sairastanut.

Vierailija
238/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkit käänsi kysymykset sömppendaaliksi ja ärräbiksi.

Ei otta ppiiki. Sitte ei oma piiki nouse pysty enää. T. Abdi

Vierailija
239/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta koulutus tai tienaaminen ei kerro älykkyydestä. Kaipiaisin tutkimusta, jossa haastateltu keskivertoa reilusti älykkäämpiä ja kyselty heidän mielipiteitään rokotuksesta. Heitä kun on niin pieni joukko, 2%, niin eivät näy näissä tutkimuksissa mitenkään. Itse kuulun tuohon porukkaan, enkä näe rokotuksissa järkeä.

Joskus sitä katsoo niin lähelle ettei näe mitään.

Vierailija
240/622 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä luvut on mielenkiintoisia.

Joulukuun lopussa

1. annoksen saaneita 87,7 %, 4 295 213 elossa olevaa hlöä

2. annoksen saaneita 83,5 %, elossa olevaa 4 089 813 hlöä

Tammikuun puoliväli

1. annoksen saaneita 86,2 %, 4 226 695 elossa olevaa hlöä

2. annoksen saaneita 82,9 %, 4 057 379 elossa olevaa hlöä.

1. annoksen saaneita elossa olevia henkilöitä on yli 68 000 vähemmän, ja 2. annoksen saaneita yli 32 000 vähemmän.

Hupsista