Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeänä pidätte avioliittoa?

Vierailija
14.05.2015 |

Yhdessähän voi elää ilman juridisia sitoumuksiakin, mutta kiinnostaa, mitä avioliitto kenellekin merkitsee.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aika teennäistä nykypäivänä. Mutta jokaisen oma asia.
Ymmärrän toki jos on vanha pari ja pitkäaikainen elämänkumppani jolle haluaa jättää omaisuutta.

Vierailija
2/112 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen naimisissa, jotta mies sai oleskeluluvan. Tämä ei ollut lähipiirissä kenellekään mikään yllätys eikä salaisuus eikä meillä ole asiassa mitään hävettävää. Olimme rakastuneita ja halusimme elää yhdessä, joten pyrähdimme maistraattiin ja sillä selvä.

Olemme kuitenkin myöhemmin puhuneet asiasta, eikä avioliitto olisi kummallekaan noin pian muuten ollut ajankohtainen. Jälkikäteen olen itse ajatellut, että menimme naimisiin aivan liian pian ja viime aikoina olen jopa hautonut avioeroa, vaikka miestä rakastankin todella. Haluamme vaan ehkä kuitenkin elämältä eri asioita.

Varsinaiseen kysymykseesi? En lainkaan tärkeänä, mutta silti ymmärrän, että joillekin se on tunnetasolla tärkeää ja sen lisäksi monille käytännöllisin tapa hoitaa monta käytännön asiaa kerralla järjestykseen (periminen, isyyden tunnustaminen, huoltajuus, yhteinen omaisuus, leskeneläke, mainittu oleskelulupa toisen kotimaassa jne. jne.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeä sitoutumisen muoto ja osoitus siitä, että haluamme saada tämän toimimaan elämän loppuun saakka. Tärkeä oli antaa se lupaus virallisesti. Olemme hyvin rakastuneita ja onnellisia! <3 

Vierailija
4/112 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella tärkeää. En voisi kuvitellakaan eläväni rakastamani miehen kanssa ilman että oltaisiin naimisissa. Se on mulle todella iso sitoutumisen osoitus.

Vierailija
5/112 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä mahdollista tunnesitein olla yhdessä.

kun toisaalta rekisteröityy nimenomaan avioliittoon, sitä ajatellaan ehkä että turvataan molemmat (eikä vain mennä tasingon takia yhteen). On sitä huomattu että vaikka esim. asunto olisi toisen nimissä, rakkaus ja oikea välittäminen toisesta kukoistaa. Sen takia se ei olekkaan välttämättä some -hakujenkaan perusteella louhittu hetken mielijohde.

Lasten kannalta voi olla myös hyvä asia.

Jos vielä ajattelet että olet rengastettu, niin silloin luulisi jaksaa kestää toista eikä katsele vehreämpiä niittyjä. keskimäärin näkyy olevan ehkä kymmenen vuoden rupeama nykyisin (vain).

Riippuu mitä kaksi ajattelee toisistaan; tossun alla ei kuitenkaan olla missään suhde muodossa.

hami4

Vierailija
6/112 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin hyödytön ja arkaainen instituutio. Ei minun parisuhteeni kuulu valtiolle millään tavalla... kirkosta nyt puhumattakaan!

Vierailija
7/112 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 21:57"]

Helpompaa pyörittää yhteistä taloutta ja perhettä. Ei tarvitse miettiä kaikenlaisia papereita ja soppareita, kun avioliitto- ja avioehtosopimus tehty.

[/quote]

Ei niitä sopimuksia avopareilla ole sen enempää.

Vierailija
8/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:40"]

Helpompaa pyörittää yhteistä taloutta ja perhettä. Ei tarvitse miettiä kaikenlaisia papereita ja soppareita, kun avioliitto- ja avioehtosopimus tehty.

[/quote]

[/quote]

Isyyden tunnustus, testamenttiasiat?

Vierailija
9/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:07"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:40"]

[/quote]

[/quote]

Isyyden tunnustus, testamenttiasiat?
[/quote]

Avoliitossa syntyvän lapsen äiti on yksinhuoltaja. Avopuolison tulee tunnustaa lapsi ja äidin täytyy hyväksyä tunnistaminen, jos avopuoliso haluaa tulla asuinkumppanuuden lisäksi huoltajaksi. Vanhempien pitää tehdä huoltosopimus, ja se pitäisi vielä hyväksyttää sodiaalilautakunnalla. Avioliitossa aviomies katsotaan automaattisesti isäksi, ei tunnustamista, ei huoltosopimusta.

Vierailija
10/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13vuotta avoliitossa, ei tullut mieleenkään avioliitto.  Muutin muutekin yhteen ekan kerran miehen kanssa 36 vuotiaana, vaikken mitään ahaa elämystä siitä tuntenutkaan. Olen niin vapauden kaipuinen en kestä "kahleita". Yksi lapsi tuli 40+ ikäisenä ja ero sittemmin. Nyt lapsen kanssa elämistä eli ilman parisuhdetta jo vuosia. Parisuhde vaan ei ole mun juttu millään lailla, yksi yritys riitti. 

Vierailija
11/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on maailman turhin juhla. Jotkut naiset ovat vaan niin huomionkipeitä, että haluavat kokea sen "päivä prinsessana" -juhlan.

Vierailija
12/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi lapsia, ei avioliitto olisi välttämättä ollut mulle niin tärkeä asia. Voihan omaisuudenjaon huolehtia testamentillakin jos on avopari, toisaalta onko se sitten sen helpompaa kuin mennä vaikka maistraatissa naimisiin? Mutta kun on lapsi, koen että avioliitosta on hyötyä. Vanhoillista tai ei, haluan että meillä kaikilla on sama sukunimi, koska me ollaan perhe. Eikä avioliitosta ainakaan haittaa ole käytännön asioissa. Tottakai se on myös todella kaunis kahden ihmisen välinen liitto ja lupaus yhteisestä loppuelämästä, mutta kyllä me miehen kanssa oltaisiin yhtä tosissamme vaikka ei naimisissa oltaiskaan.

Vierailija
13/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto ei oikeastaan merkitse mulle juridisena instituutiona paljon mitään, varsinkaan kun en aio tehdä lapsia. Jos olisin sinkku, niin varmaan voisin myös sanoa, etten halua koskaan naimisiin. Mutta olen ollut jo viisi vuotta yhdessä upean miehen kanssa, jonka kanssa haluan myös viettää loppuelämäni. Avioliiton symbolinen merkitys on minusta erittäin kaunis ja siksi en jaksaisi enää odottaa vuoden kuluttua juhlittavia häitä.

Vierailija
14/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän avioliittoa tärkeänä ja järkevänä juridisena sopimuksena, joka tuo velvollisuuksien lisäksi oikeuksia ja turvaa. Halusin olla naimissa hyvän aikaa ennen kuin aletaan yrittää saada lasta, se oli selvä juttu vaikka itsekin olen syntynyt avioliiton ulkopuolella. Hääjuhlia en ole koskaan halunnut, mutta kivan vihkimisen, kauniin morsiuspuvun ja mieleisen päivämäärän kyllä.

Vierailija
15/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 01:41"]

Hääjuhlia en ole koskaan halunnut, mutta kivan vihkimisen, kauniin morsiuspuvun ja mieleisen päivämäärän kyllä.

[/quote]

On todella järkevää laittaa mahdollisesti paljonkin rahaa sellaiseen pukuun, jota käyttää vain kerran elämässään.

Vierailija
16/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:24"]

Häät on maailman turhin juhla. Jotkut naiset ovat vaan niin huomionkipeitä, että haluavat kokea sen "päivä prinsessana" -juhlan.

[/quote]

Joo, koska naiset haluaa aina sen juhlan. 

Meillä mies halusi juhlan, minulle olisi riittänyt maistraattireissu. Toisaalta kun suostuin, ilahdutin muutamia parantumattomasti sairaita vanhoja sukulaisia joiden mielestä oli ihanaa päästä tutustumaan sulhon sukuun, nähdä suvun nuoria ja saada vaihtelua siihen raskaaseen arkeen. Ei ole kaduttanut.

Aika lapsellista olettaa että häissä olisi kyse naisten halusta olla huomion keskipisteenä.

Vierailija
17/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 01:48"]

Hääjuhlia en ole koskaan halunnut, mutta kivan vihkimisen, kauniin morsiuspuvun ja mieleisen päivämäärän kyllä.

[/quote]

On todella järkevää laittaa mahdollisesti paljonkin rahaa sellaiseen pukuun, jota käyttää vain kerran elämässään.

[/quote]

Miten eroaa festarilipuista, kylpyläreissusta tai muusta kokemuksesta, josta saa hyvää mieltä?

Puvun voi sentään myydä eteenpäin.

Vierailija
18/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 01:48"]

[/quote]

[/quote]

Miten kukin rahansa haluaa käyttää ja asiansa arvottaa. Minulle oli tärkeää tavoitella sitä mielikuvaa miltä halusin näyttää omana vihkipäivänäni. Morsiuspukuni maksoi himpun päälle 100 euroa eikä minua harmita vaikkei puvulle olisi enää koskaan käyttöä, niin sen pitää minusta vähän ollakin. Kaapissa saa olla ja vanheta. Sillä on symbolinen muistoarvo.

Vierailija
19/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitto = perheen perustaminen, virallistaminen ja ylipäätään yhtenäisyys. En ole kirkossa eikä vaimokaan. Ilman avioliittoa ihmisiä kohdellaan yksilöllisesti ja se aiheuttaa paljon ongelmia varsinkin minun suhteessa jossa vaimon kanssa asutaan ja muutetaan maasta toiseen

Vierailija
20/112 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 02:19"]

Avioliitto = perheen perustaminen, virallistaminen ja ylipäätään yhtenäisyys.

[/quote]

Tule pois sieltä 50-luvulta.