Yliopisto-opiskelu ja työssä käynti, onnistuuko?
Eli tilanne on se että olen vakituisessa työssä osa-aikaisena (sopimuksessa min 30h/viikko, mutta todellisuudessa noin 35h/viikko, kesällä täysipäiväisesti) ja olen alkanut haaveilla vähän korkeammasta tutkinnosta kun työni alkaa tympiä. Tilanne on se että minulla on mieheni kanssa asuntolaina, enkä voi siis pelkäksi opiskelijaksi enää ryhtyä. Kuinka paljon yliopistolla ollaan paikalla, eli toisinsanoen kuinka paljon pystyn olemaan töissä? Tiedän että riippuu ihan tiedekunnasta ja opiskeltavasta alasta, mutta onko tuollainen työmäärä (vähän pystyn vähentämään) ja yliopisto-opiskelu ihan mahdoton yhtälö?
Kommentit (22)
Ehkä tarvitsisi tehdä se kandi ennen tuota maisteria koska minulla ei ole kuin lukio ja ammatillinen koulutus pohjalla ;) ja on kyllä joustava pomo ja työnantajan ideologiaan kuuluu kannustaa työntekijää opiskelemaan eli sen puoleen ei ole ongelmaa. -ap
No se tosiaan riippuu. Joku lääkis/okl/kielet on sellaisia että saat istua 8-16 yliopistolla joka päivä. Jossain humanistisella taas voi olla että saat kirjatenttiä melkeim kaiken. Yleisesti yliopistolla ollaan sitä mieltä, että opiskelija on opiskelija ja töiden takia ei saa mitään poissaoloa tms. Anteeksi.
No oikis tai etenkään lääkis ei tosiaan ole suunnitelmissa. -ap :D
Riippuu alasta. Itse kävin töissä ja opiskelin samaan aikaan. Ei sitä paljon muuta talvisin sitten ehtinyt tekemään mutta oli ainakin täydet lomat. Pystyin kuitenkin jonkin verran opiskelemaan töissä (vartijana) ja tein paljon ilta/yö/viikonloppuvuoroja.
Itse olen opiskelut työn ohessa useammankin tutkinnon, mutta mulla onkin hyväksilukuja, joustava työ eikä mikään pakko valmistua.
Koska opiskelen alaa, jolya on ammoisina aikoina suoritettu opistotasoinen tutkinto, joka on täydennetty AMK-tutkinnoksi ja YAMK:ksi niin olen saanut hyväksilukuja ristiin. Lisäksi se että on alan työkokemusta helpottaa monissa kursseissa kun asiat eivät mene yli hilseen. Nytkin suoritin yhden 4 op kurssin, johon tein töitä ehkä 3 päivän edestä ja kävin paikalla 2 kertaa. Itse en tähää mihinkään arvosanoihin, koska todistuksen sisälöllä ei ole oikeasti merkitystä työkokemuksen rinnalla.
Mutta opintopaikan pitää olla lähellä työpaikkaa tai kotia tai sitten pitää olla auto /hyvä julkinen liikenne. Toki monet kurssit voi suorittaa vain tenttimälä, mutta jotkut kurssit voivat olla sellaisia että niissä kannattaa käydä ainakin laskareissa ja ne voi olla keskellä päivää.
Helppoa ei ole ja motivaation pitää olla kohdillaan. Mutta kylähän se sitten näkyy kotona että kotityöt jäävät tekemättä tai ne tehdään vähän sinne päin. Itsellä on ikuisuus opinto-oikeus ja kun on jo alan tutkintoja en ole pitänyt mitään kiirettä valmistumisella. Opiskelen lähinnä huvikseni pitääkseni yllä ammattitaitoani.
Tsempiä kovasti. Onnistut jos vain haluat, mutta ole itsellesi armollinen.
Riippuu työstäsi ja mitä alkaisit opiskelemaan.Alusta vai olisiko maisteriohjelma,sekin vaikuttaa.Mulla maisteriohjelma ja opinnot aivan sekalaiset.Voi olla aamusta klo 21 saakka luentoja tai tyhjä päivä.Onko sun työ 8-16 aikataululla?Mikä opiskeluala mielessä?
Itse olen opiskelut työn ohessa useammankin tutkinnon, mutta mulla onkin hyväksilukuja, joustava työ eikä mikään pakko valmistua.
Koska opiskelen alaa, jolya on ammoisina aikoina suoritettu opistotasoinen tutkinto, joka on täydennetty AMK-tutkinnoksi ja YAMK:ksi niin olen saanut hyväksilukuja ristiin. Lisäksi se että on alan työkokemusta helpottaa monissa kursseissa kun asiat eivät mene yli hilseen. Nytkin suoritin yhden 4 op kurssin, johon tein töitä ehkä 3 päivän edestä ja kävin paikalla 2 kertaa. Itse en tähää mihinkään arvosanoihin, koska todistuksen sisälöllä ei ole oikeasti merkitystä työkokemuksen rinnalla.
Mutta opintopaikan pitää olla lähellä työpaikkaa tai kotia tai sitten pitää olla auto /hyvä julkinen liikenne. Toki monet kurssit voi suorittaa vain tenttimälä, mutta jotkut kurssit voivat olla sellaisia että niissä kannattaa käydä ainakin laskareissa ja ne voi olla keskellä päivää.
Helppoa ei ole ja motivaation pitää olla kohdillaan. Mutta kylähän se sitten näkyy kotona että kotityöt jäävät tekemättä tai ne tehdään vähän sinne päin. Itsellä on ikuisuus opinto-oikeus ja kun on jo alan tutkintoja en ole pitänyt mitään kiirettä valmistumisella. Opiskelen lähinnä huvikseni pitääkseni yllä ammattitaitoani.
Tsempiä kovasti. Onnistut jos vain haluat, mutta ole itsellesi armollinen.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 10:50"]
Ehkä tarvitsisi tehdä se kandi ennen tuota maisteria koska minulla ei ole kuin lukio ja ammatillinen koulutus pohjalla ;) ja on kyllä joustava pomo ja työnantajan ideologiaan kuuluu kannustaa työntekijää opiskelemaan eli sen puoleen ei ole ongelmaa. -ap
[/quote]
Ensiksi pitää päästä sisälle yliopistoon. Jos pääset sisälle, sinulla todennäköisesti on riittävän hyvä motivaatio selviytyä tuosta yhtälöstä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:12"]Riippuu työstäsi ja mitä alkaisit opiskelemaan.Alusta vai olisiko maisteriohjelma,sekin vaikuttaa.Mulla maisteriohjelma ja opinnot aivan sekalaiset.Voi olla aamusta klo 21 saakka luentoja tai tyhjä päivä.Onko sun työ 8-16 aikataululla?Mikä opiskeluala mielessä?
[/quote]
Ihan alusta pitäisi lähteä ja työ on kahta vuoroa (eli saattaa olla 8-14(16), 10-16(18), 12-18(20) tai 14-20). Vuoroihin pystyy vaikuttamaan toivomalla ja työnantaja joustaa aika paljon opiskelujen suhteen.
Pystyy aivan hyvin. Kävin oikiksen 3.5 vuodessa, tein opintojen ohella koko ajan 35-45h/vko töitä (sekä oman alan että aspatöitä) poislukien graduaika jota varten otin 2kk opintovapaata. Muuta elämää kuin koulu ja työ ei sitten toki hirveästi ollut (esim. en harrastanut mitään). Kavereita näin kyllä ja matkustelin pari kertaa, mutta tenttikirjat oli reissuilla mukana.
Oletko tutkinut kaikki muut vaihtoehdot opiskelun rahoitukseen? Ja minkälainen palkka sulla on tuosta työstä?
Aikuisopiskeluun saa eri lähteistä tukia, jos vaan kriteerit täyttyvät. Jos teet osa-aikatyötä matalapalkka-alalla, niin voi olla että tukien avulla pääsisit lähes samaan nettopalkkaan.
Mä ensin tutkisin muita vaihtoehtoja, koska yliopistotutkinto vie niin monta vuotta, varsinkin työnteon ohessa että täytyy vahvasti pohtia sitä omaa jaksamista.
Jaksaminen on sataprosenttisesti ihmisestä kiinni. Henkilö, jolle työssäkäynti ja opiskelu yhdessä olisi aivan ylivoimainen urakka, ei edes pohtisi koko asiaa. Rankkaa tuollainen tietysti on.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:29"]Oletko tutkinut kaikki muut vaihtoehdot opiskelun rahoitukseen? Ja minkälainen palkka sulla on tuosta työstä?
Aikuisopiskeluun saa eri lähteistä tukia, jos vaan kriteerit täyttyvät. Jos teet osa-aikatyötä matalapalkka-alalla, niin voi olla että tukien avulla pääsisit lähes samaan nettopalkkaan.
Mä ensin tutkisin muita vaihtoehtoja, koska yliopistotutkinto vie niin monta vuotta, varsinkin työnteon ohessa että täytyy vahvasti pohtia sitä omaa jaksamista.
[/quote]
En kyllä aio maksattaa asuntolainaani valtiolla ja miehelläni, ei ole heidän vikansa että nuorempana tehty alavalinta on alkanut kyrsimään. Olen kyllä aika huonosti palkatulla as.pa alalla nyt, mutta en silti aio heittäytyä tukien varaan opiskellakseni. -ap
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:26"]
Pystyy aivan hyvin. Kävin oikiksen 3.5 vuodessa, tein opintojen ohella koko ajan 35-45h/vko töitä (sekä oman alan että aspatöitä) poislukien graduaika jota varten otin 2kk opintovapaata. Muuta elämää kuin koulu ja työ ei sitten toki hirveästi ollut (esim. en harrastanut mitään). Kavereita näin kyllä ja matkustelin pari kertaa, mutta tenttikirjat oli reissuilla mukana.
[/quote]
Jos tuo on totta, niin ei tuo ainakaan suunnitelmana ole kovin realistinen...
Olen jo nyt hakenut opiskelemaan oman alani amk-tutkintoa työn ohessa, mutta mietin että ehkä yliopisto olisi se joka oikeasti houkuttaisi eniten ja harmittaa kun en alunperin sinne hakenut. Ongelmia tuskin tulisi jaksamisen suhteen, eniten mietin viekö opiskelu niin paljon aikaa että joutuisin vaihtamaan työpaikkaa kun ei aika riittäisi kaikkeen. -ap
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:29"]Oletko tutkinut kaikki muut vaihtoehdot opiskelun rahoitukseen? Ja minkälainen palkka sulla on tuosta työstä? Aikuisopiskeluun saa eri lähteistä tukia, jos vaan kriteerit täyttyvät. Jos teet osa-aikatyötä matalapalkka-alalla, niin voi olla että tukien avulla pääsisit lähes samaan nettopalkkaan. Mä ensin tutkisin muita vaihtoehtoja, koska yliopistotutkinto vie niin monta vuotta, varsinkin työnteon ohessa että täytyy vahvasti pohtia sitä omaa jaksamista. [/quote] En kyllä aio maksattaa asuntolainaani valtiolla ja miehelläni, ei ole heidän vikansa että nuorempana tehty alavalinta on alkanut kyrsimään. Olen kyllä aika huonosti palkatulla as.pa alalla nyt, mutta en silti aio heittäytyä tukien varaan opiskellakseni. -ap
[/quote]
En kyllä osannut odottaa noin jyrkkä tukivastaisuutta, hieman yllätyin? Miksi sun mielestä olisi niin väärin nostaa tukia opiskeluajalta?
Jos mietitään rehellisesti, niin tämän hetken 30-40veet tulee olemaan työelämässä vielä todella pitkään, koska eläkeikä ei ainakaan tule laskemaan tämän taloustilanteen vuoksi. Jos sinun muutaman vuoden opiskelujen tukemisella susta saadaan pidempään töissä jaksava veronmaksaja, niin valtio jää varmasti voitolle veroistasi. Jos opiskelusi edistää työelämässä esim. korkeamman palkan muodossa, jää valtiolle sinusta enemmän veroja käteen.
Opintojen tukeminen on mielestäni aivan parhaimpia ja oikeutetuimpia tukimuotoja, joita sosiaalituissa on.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:26"]
[/quote]
Jos tuo on totta, niin ei tuo ainakaan suunnitelmana ole kovin realistinen...
[/quote]
Oikiksessa on hyvin vähän läsnäolopakollisia opintoja, eli siksi onnistui. Nopeimmat ovat käyneet oikiksen alle 2 vuodessa (vaatii jo pilkuntarkkaa suunnittelua ja onnistumista jokaisessa tentissä).
Aspatyöni oli sellaista, että pystyin tekemään koulujuttuja työvuorojen aikanakin. Ja oman alan töistä sai puolestaan opintopisteitä.
Minusta ei ole mitään väärää nostaa tukia, on hyvä että opiskelijoita tuetaan, mutta minulla on jo työpaikka jolla maksaa eläminen ja opiskelut menkööt tuet niille jotka niitä oikeasti tarvitsevat. -ap
Onnistuu, jos on pari työpäivää viikossa. Ei enempää. Toki ihmiset on erilaisia. Mulla muuten sujuu opinnotkin paremmin, kun teen vähän töitä sivussa. Pysyy paremmin rytmi arjessa.
Ei ole mahdoton yhtälö! Vaatii vain aikaa ja todella hyvän motivaation opiskeluun, on taatusti raskasta tehdä päivä töissä ja opiskella ilta.
Monet kurssit voi tehdä etänä ja verkkokursseina. Muutamia päiviä kuussa voit joutua paikanpäälle yliopistolle pakollisia luentoja ja ryhmätöitä varten, joten olisi hyvä jos sinulla on joustava pomo.
Nyt vaan ottamaan selvää maisterikoulutuksista. Aina kannattaa opiskella, suosittelen kyllä! :)