Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäkoulua ja etätöitä kritisoidaan yksipuolisesti medioissa

Vierailija
16.01.2022 |

Ihan viime päivinä on alettu julkaista tutkimustuloksia etätöiden ja etäkoulun väitetyistä kielteisistä vaikutuksista:

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008463369.html

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008531465.html

Näyttää siltä, että nämä professorit ovat päättäneet lähestyä aihetta vain valmiiksi annetusta kielteisestä näkökulmasta ja päättäneet unohtaa sen, että moni pärjää etätöissä ja etäopinnoissa - itse asiassa aikaisempaa paremmin. Näistä asioista kumpikaan professori ei hiisku mitään. Tällainen yksipuolinen asian tarkastelu ei kuulu tieteeseen, vaan vaikuttaa ostetulta mielipidevaikuttamiselta. Lisäksi kumpikaan ei kerro, miten pandemian keskellä sitten pitäisi toimia toisella tavalla. Ensin ei ollut edes rokotteita, ja nyt kun niitä on, rokotustahti on hidas, kaikki eivät niitä ota ja rokotteiden antama suojakin on väliaikainen. Jos kaikki olisi koko ajan hoidettu niin kuin normaaliaikana , sairastuneita ja kuolleita olisi paljon enemmän, samoin ahdistuneita. Todellakin yksipuolista tieteentekoa. Mutta saivatpa kumpikin nimensä ja kuvansa valtakunnan ykköslehtiin.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viihdyn paremmin etätyössä ja saa ja kykenee enemmän keskittymään työhön. Syksypuolella ennen omikronia oli mediassa kyllä havaittavissa selkeä narratiivi että etätyö olisi jotenkin huono asia. Bensarahakin säästyy - luulisi ilmastohuolestujienkin tykkäävän kun hiilidioksidia tulee vähemmän, mutta vaikutusta selkeästi dissataan ja sen kun pahempaa veroruuvia päälle...

Vierailija
82/92 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on.

Minäkin vedin yhden projektin Vancouver teamin kanssa etänä ja ihan hyvin toimi. Tavattiin kerran projektin käynnistyksen yhteydessä ja toisen kerran puolen vuoden päästä, kun projekti oli valmis julkaistavaksi. Toki pidimme viikoittain palaverin Skypen välityksellä. Kukaan ei valittanut, että olisi tarvinnut tavata useammin. Tiimin koko oli 2 Suomessa ja 4-5 henkilöä Kanadassa. Saimme kiitosta jälkeenpäin, kun tulos oli hyvä ja eteneminen tehokasta.

Tämä tulee olemaan tulevaisuudessa yksi tapa toimia, kun sopivia asiantuntijaryhmiä löytyy rajoitetusti ja hyöty lähikontakteista on kyseenalainen. Etänä moni tiimi toimii tehokkaammin, kun sovittuihin kontakteihin on järkevää valmistautua huolellisesti ennalta. Toki sähköposti on myös toimiva väline jatkaa asian käsittelyä palaverin ulkopuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse viihdyn paremmin etätyössä ja saa ja kykenee enemmän keskittymään työhön. Syksypuolella ennen omikronia oli mediassa kyllä havaittavissa selkeä narratiivi että etätyö olisi jotenkin huono asia. Bensarahakin säästyy - luulisi ilmastohuolestujienkin tykkäävän kun hiilidioksidia tulee vähemmän, mutta vaikutusta selkeästi dissataan ja sen kun pahempaa veroruuvia päälle...

Aivan! Ympäristökin kiittää tästä etäbuumista.

Minä kiitän siitä ettei ole avokonttorien hulluutta. Saa tehdä hommia ilman vastamelukuulokkeita, naputuksen ja puheensorinan kakofonian tai keskeytyksiä kun Pentti tulee nojailemaan ja kertomaan tosi hauskaa juttua viikonlopulta.

Vierailija
84/92 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt etätöitä yli 9 vuotta ja ekstroverttina ihmettelen, miksi etätyö olisi muka meille ekstroverteillekään huono asia. Eihän etätyö tarkoita, että oltaisiin 24/7 tapaamatta muita ihmisiä. Mulla työmatkoihin toimistolle menisi 2 tuntia päivässä enkä mä ennen etätöitäkään koskaan joukkoliikennevälineissä jutellut kenenkään kanssa. Työpaikalla kyllä, mutta silloinkin mulla ne kollegat, joiden kanssa tein töitä, työskentelivät joko firman muulla paikkakunnalla olevassa toimipisteessä tai jossain toisessa maassa. Eivät he mun kanssani siellä samassa toimistossa olleet. Vapaa-ajallani (jota siis etätöiden ansiosta on viikossa 10 tuntia enemmän kuin lähityössä) tapaan ystäviäni, kavereitani ja lähisukulaisiani. Ymmärrän toki niitä ekstroverttejä, joiden ainoat ihmiskontaktit ovat työpaikalla. Heille varmaan etätyö onkin raskasta. 

Vierailija
85/92 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tällä hetkellä tiedä, mitkä katasrofaaliset seuraukset odottaa etätyön seurauksena esim. henkilötiedot, yrityssalausuudet jne. vuotavatko ne julkisuuteen/ mediaan, heikentäkääkö yrityksen kilpailukykyä, työvoiman tehokkuus, työvoiman terveys ja sosiaalisuus, koulutus, ammattitaidon ylläpito jne.

Etätöissä esim. tietoturva on ihan olematonta, eikä sitä kukaan pysty valvomaan.

Kuinkahan monen meidän henkilö- tai terveystiedot nytkin lojuu jonkun keittiön pöydällä, työntekijän perheen katseltava tai kuinka monella on tarve vuotaa tietoja Seiska-lehdelle, jonkun 20€ toivossa.

Tuota, tässä on nyt tehty jo kaksi vuotta etätöitä eikä vastaavia katastrofeja ole kuulunut korviini..

Kukaan ei säilytä sinun potilaskorttejasi keittiön pöydällään, eikös nuo lie sähköisiäkin nykyään?

Ei kukaan muutenkaan tee etätöitä paperisten dokumenttien tai lomakkeiden kanssa kun ei noita ole toimistollakaan nykypäivänä. Kelallekin kaikki paperisena tulevat lomakkeet ja paperit skannataan ekaksi ja sitten käsitellään tietokoneilla eikä se käsittelijä mitään paperia näekään. 

Vierailija
86/92 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt etätöitä yli 9 vuotta ja ekstroverttina ihmettelen, miksi etätyö olisi muka meille ekstroverteillekään huono asia. Eihän etätyö tarkoita, että oltaisiin 24/7 tapaamatta muita ihmisiä. Mulla työmatkoihin toimistolle menisi 2 tuntia päivässä enkä mä ennen etätöitäkään koskaan joukkoliikennevälineissä jutellut kenenkään kanssa. Työpaikalla kyllä, mutta silloinkin mulla ne kollegat, joiden kanssa tein töitä, työskentelivät joko firman muulla paikkakunnalla olevassa toimipisteessä tai jossain toisessa maassa. Eivät he mun kanssani siellä samassa toimistossa olleet. Vapaa-ajallani (jota siis etätöiden ansiosta on viikossa 10 tuntia enemmän kuin lähityössä) tapaan ystäviäni, kavereitani ja lähisukulaisiani. Ymmärrän toki niitä ekstroverttejä, joiden ainoat ihmiskontaktit ovat työpaikalla. Heille varmaan etätyö onkin raskasta. 

Vastaava homma lapsilla. Kun koulu alkaa vaikkapa 8.30, lähtee bussi 7.00. Pysäkille lähdettävä kävelemään 6.40. Koulu loppuu 15.45, bussi lähtee 16.15, on kotipysäkillä 17.00 ja siitä reilu vartti kävelyä kotiin. Melko pitkä päivä hälinää, hässäkkää ja sitä oikeaa opiskelua melko vähän. Ilta menee läksyjä tehden ja ja vanhemmilta asioista kysellen, koska välttämättä koulussa ei saanut tarpeeksi oppia kuitenkaan. Yläkoululaisen arkea.

Millainen päivä olisi kotona? Saattaisi olla vähän helpompi ja illalla saisi oikeasti rentoutua ja harrastaa niiden kavereiden kanssa, kenen kanssa oikeasti haluaa olla. Eikä edes korvat soisi koko iltaa...

Vierailija
87/92 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole osallistunut kahvihuonetaukoihin muutenkaan ja Zoom kuormittaa mua paljon vähemmän kuin läsnäkokoukset.

Vierailija
88/92 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaava homma lapsilla. Kun koulu alkaa vaikkapa 8.30, lähtee bussi 7.00. Pysäkille lähdettävä kävelemään 6.40. Koulu loppuu 15.45, bussi lähtee 16.15, on kotipysäkillä 17.00 ja siitä reilu vartti kävelyä kotiin. Melko pitkä päivä hälinää, hässäkkää ja sitä oikeaa opiskelua melko vähän. Ilta menee läksyjä tehden ja ja vanhemmilta asioista kysellen, koska välttämättä koulussa ei saanut tarpeeksi oppia kuitenkaan. Yläkoululaisen arkea.

Millainen päivä olisi kotona? Saattaisi olla vähän helpompi ja illalla saisi oikeasti rentoutua ja harrastaa niiden kavereiden kanssa, kenen kanssa oikeasti haluaa olla. Eikä edes korvat soisi koko iltaa...

Kysyin toisella asteella olevasta lapselta onko mielummin etänä vai koululla. Hän valitsee mielummin etän. Juuri tuo pitkä matka kahdella bussilla johon menee pari tuntia päivästä. Saa nukkua pitempään ja jää enemmän vapaata aikaa.

Lukiossa isoissa ryhmissä ei välttämättä hyödy lähiopetuksesta. Kavereita voi nähdä jos niitä on.

Vierailija
89/92 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, miksi etäopetuksessa puhutaan vain huonoista puolista, johtuu siitä, että opetuksen suunnittelun normi on vedetty sinne tuen tarpeessa olevien ja erityisen tuen tarpeessa olevien oppilaiden välille.

Keskiverto oppilaathan opiskelevat itsenäisesti jo siellä lähiopetuksessakin, koska opettajan ajasta 90% menee näiden tt- ja et- oppilaiden kanssa.

Itselläni opettajana menee ensimmäinen 5-10 minuuttia oppitunnista siihen, kun kirjaan Wilmaan, kenellä on maski naamalla ja kenellä ei. Sitten patistan ne tuen ja erityisen tuen oppilaat omille paikoilleen. Annan tehtävät, ja menen istumaan "vaikeimman tapauksen" viereen, jotta ne muut saisivat edes jonkinlaisen työrauhan. Siinäkin luokassa suurin osa pärjäisi varmasti vähintään yhtä hyvin etäopetuksessa.

meidän koulussa on sanottu että maskin käyttöstä / käyttämättä jättämisistä ei tehdä merkintää. ei rangaista /palkita

Vierailija
90/92 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erittäin etätyövastainen johto, eivät kunnoita edes lääkärin suositusta, vaikka pandemina aikana tehtiin sataprosenttisesti etänä.

Meiltä on viime vuosien aikana lähtenyt 10 työntekijää noin 50:stä ja sanoisin, että parhaimmisto. Vain yksi heistä halusi ehdottomasti etätyötä, luulen että muut eivät tunteneet itsenä muutenkaan kunnioitetuksi tai luotetuksi ja oli sitä mieltä että työjohto on huono. Tiedän, että useampi heistä oli sitä mieltä, että etätyölinja on liian tiukka, mutta jos yrittää sanoa asiasta, niin joutuu mustalle listalle, niinpä nämä vain katselivat menoa jonkun aikaa ja hankkiutuivat muualle töihin. Itsekin olen sitä mieltä, että työn johtaminen on meillä huono (oli etätöitä tai ei) ja menisin muualle, jos pääsisin.

Etätyövastainen johto = huono johto.

Vierailija
91/92 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sitoutuminen työhön on romahtanut sen jälkeen kun tämä hullu etätöiden mustamaalaamiskampanja on alkanut. Pandemia ei ole edes ohi ja odotettavissa on uusia tartunta-aaltoja. Jos työnantaja ei edes sen verran välitä minusta, että sallisi hybridityöskentelyä (olen työnantajan saavutettavissa millä hetkellä tahansa etätyöaikana ja teen työni normaalisti), niin miksi minä välittäisin työnantajasta?

Vierailija
92/92 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up